Matematiktråden – få hjälp med dina matematikproblem här!

Permalänk
Skrivet av Shimonu:

Precis, om du kollar igenom vad jag skrev så gav jag även hur man får var den korsar y-axeln. Om du förstår att ett x-värde som stoppas in ger ett y-värde är det nog inte så svårt längre. Det är svårt att förklara bra i text. Grafen kommer ju korsa y-axeln när x = 0 för det är ju där y-axeln korsar x-axeln(origo). Så stoppa in x = 0 så får du y-värdet.

Tack Förstår helt nu. Gjort några liknande uppgifter också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Lös ekvationssystemet! Ur den andra ekvationen får man till exempel a = -4/2/b = -2/b, vilket man sedan kan sätta in i den första ekvationen.

Om jag sätter b=-2/a får jag a^2-(-2/a)^2=3
Detta ger a^2+4/a^2=3 <=> a^4-3a^2+4=0
Jag kan genom prövning lista ut att a borde bli 2 och b i så fall -1, z=2-i
Den andra roten blir då z=-2+i.

Är detta verkligen det lättaste sättet att göra det på?

typo
Permalänk
Medlem
Skrivet av treffin:

Om jag sätter b=-2/a får jag a^2-(-2/a)^2=3
Detta ger a^2+4/a^2=3 <=> a^4-3a^2+4=0
Jag kan genom prövning lista ut att a borde bli 2 och b i så fall -1, z=2-i
Den andra roten blir då z=-2+i.

Är detta verkligen det lättaste sättet att göra det på?

Du behöver inte gissa. Inför c = a² och se att du får fram
c²-3c+4=0
vilket är en andragradare du kan lösa som vanligt.
Sedan är
a = +- sqrt(c)
och du får fram 4 olika svar som du får testa.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen Elgot och Micket!

Permalänk
Medlem

Någon som kan hjälpa mig med följande tal där jag skall lösa följande ekvation:

(x+1/2x-2) - (x-1/3x+3) = (2/x^2-1)

Någon som har en aning?

Visa signatur

Dator #1: | Intel i5 4670K | 8 GB ram | GTX 770 2GB|Samsung 840 120 GB SSD|Samsung 850 EVO 250GB | ASUS Z87-A|
Dator #2: | Intel C2D E6750 | 2 GB ram | 8800GTS 640MB | 500GB HD | Gigabyte P35-DS4|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ALI:

Någon som kan hjälpa mig med följande tal där jag skall lösa följande ekvation:

(x+1/2x-2) - (x-1/3x+3) = (2/x^2-1)

Någon som har en aning?

Börja med att faktorisera:
(x+1)/2/(x-1) - (x-1)/3/(x+1) = 2/(x+1)/(x-1)

Permalänk
Medlem

Du sätter paranteser onödigt, och troligtvis fel.

Jag gissar på att du egentligen menade att skriva:
x+1/(2x-2) - (x-1)/(3x+3) = 2/(x^2-1)

(x+1)/(2x-2) - (x-1)/(3x+3) = 2/(x^2-1) - Wolfram|Alpha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micket:

Du sätter paranteser onödigt, och troligtvis fel.

Jag gissar på att du egentligen menade att skriva:
x+1/(2x-2) - (x-1)/(3x+3) = 2/(x^2-1)

(x+1)/(2x-2) - (x-1)/(3x+3) = 2/(x^2-1) - Wolfram|Alpha

Oj, en liten felskrivning av mig
Precis det talet du länkade till

Visa signatur

Dator #1: | Intel i5 4670K | 8 GB ram | GTX 770 2GB|Samsung 840 120 GB SSD|Samsung 850 EVO 250GB | ASUS Z87-A|
Dator #2: | Intel C2D E6750 | 2 GB ram | 8800GTS 640MB | 500GB HD | Gigabyte P35-DS4|

Permalänk
Medlem

"Socialstyrelsen vill veta hur många koppar kaffe svenska pensionärer dricker per dag. För att få reda på detta tillfrågades 300 slumpmässigt utvalda individer i populationen.
Pensionärerna drack i genomsnitt 3,2 koppar kaffe per dag.

Standardavvikelsen är 1,4.
Beräkna ett konfidensintervall med konfidensnivå 99%."

Hur går man tillväga för att lösa det här?

Tack!

Permalänk
Medlem

Matematisk statistik:

Jag har en funktion, H_n = max{-X_1, ... X_n} där X_1,...,X_n är oberoende och geometriskt fördelade stokastiska variabler med parameter 1/2 (dvs X_1,...,X_n ~ Geom(1/2) ).
På något vänster ska jag beräkna fördelningsfunktionen för den här - hur går man lämpligast tillväga?

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk

Har fastnat på följande tal, behöver hjälp ASAP!
Hur många fyrsiffriga tal kan bildas av siffrorna 1,2,3,4,5,5,6,6?

Skriva gärna hur ni tänkte och själva uträkningen, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Awesome:

Har fastnat på följande tal, behöver hjälp ASAP!
Hur många fyrsiffriga tal kan bildas av siffrorna 1,2,3,4,5,5,6,6?

Skriva gärna hur ni tänkte och själva uträkningen, tack!

Första siffran kan vara vilken som helst. Du har 8 st totalt att välja bland. Andra siffran kan vara vilken som helst utom den du just valde. Det innebär att du har 7 att välja bland. Tredje siffran... osv. Detta ger att antalet kombinationer som du kan göra med 4 utav dessa siffror är 8*7*6*5 st.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk

Fel!
Svaret blir 606, jag tänkte också i liknande banor, men blir fel.
Hur i helvete kommer man fram till 606 är frågan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Awesome:

Fel!

Då har jag en känsla av att de anser att de två 6:orna (och 5:orna) inte är unika. Den ena sexan eller den andra sexan på samma ställe räknas som samma tal.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Awesome:

Fel!

Börja med det enkla, inga 5/6-dubletter, då har du sex distinkta tal att välja på:
6!/(6-4)! = 3*4*5*6 = 360
Sen när du har båda femmorna, då kan du placera ut femmorna på (4 över 2) = 4!/(2!(4-2)!) = 6 olika sätt (55ab, 5a5b, osv..) och för varje av dessa placeringar av femmorna så ska du välja två av fem distinka andra tal: 5!/3! = 20
Så, 6*20 = 120, vilket ger en total på 360+120 = 480
Sen har du liknande 120 olika tal som innehåller två sexor, så 480+120 = 600
Till sist så har du fallet med två femmor och två sexor, då har du (4 över 2) = 6 olika positioner att sätta ut femmorna (och sexorna i de andra positionerna...)
∴ 606

Permalänk
Medlem

Yoyoyo!

Jag går Matematik C i gymnasiet och behöver lite hjälp. Skulle någon kunna förklara hur man löser tal som detta?
Jag är inte helt 100 på vad man är ute efter osv.

Bestäm funktionernas definitionsmängder

f (x) = x - 3

Beskriv gärna hur du tänker när du löser denna osv :3

Tack på förhand!!

Permalänk
Hedersmedlem

Dom vill veta för vilka x du får ett giltigt svar. Det går t ex inte att säga vad 5 delat på 0 är eftersom man inte kan dela med 0. Så hade funktionen varit f(x) = 5/x så hade svaret varit x /= 0 (alla x förutom 0).

Permalänk
Skrivet av Träpuben:

Yoyoyo!

Jag går Matematik C i gymnasiet och behöver lite hjälp. Skulle någon kunna förklara hur man löser tal som detta?
Jag är inte helt 100 på vad man är ute efter osv.

Bestäm funktionernas definitionsmängder

f (x) = x - 3

Beskriv gärna hur du tänker när du löser denna osv :3

Tack på förhand!!

Frågan är dåligt formulerad. Man kan tänka sig väldigt många olika definitionsmängder till nästan alla funktioner.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jop_the_jopsan:

Frågan är dåligt formulerad. Man kan tänka sig väldigt många olika definitionsmängder till nästan alla funktioner.

Nejdå, vissa funktioner har dock väldigt generöst tilltagna definitionsmängder.

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Nejdå, vissa funktioner har dock väldigt generöst tilltagna definitionsmängder.

En funktion definieras som en triplett av definitionsmängd, målmängd, och "regel" (som är en delmängd av den kartesiska produkten mellan definitionsmängden och målmängden). Det finns lite mer detaljer här men det viktiga är att definitionsmängden är en del av hur funktionen är definierad!

Att fråga vilken definitionsmängd en funktion har är lite som att säga: "Jag har en bil. Vilken färg har den?". Dom borde ha frågat: "Vilken är den största delmängden av de reella talen som tillsammans med denna regeln kan bilda en funktion?".

Därför är frågan felformulerad!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jop_the_jopsan:

"Vilken är den största delmängden av de reella talen som tillsammans med denna regeln kan bilda en funktion?".

Jo, det är sant (även om jag inte tror att det råder någon tvekan i matematik c).

Permalänk

Stokastik
en fisk överlever en händelse med 0.8 sannolikhet. det råder oberoende mellan fiskar.
vad är sannolikheten att minst 590 av 675 fiskar överlever.

min början på uträkningen.
började att vända på uttrycket till att högst 85 misslyckats.
räknat ut väntevärdet = 135, och variansen 108.
borde kunna approximeras med N(135,sqrt108) med nån sorts formel, eller?

Visa signatur

well well, what to say?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brännarn:

Stokastik
en fisk överlever en händelse med 0.8 sannolikhet. det råder oberoende mellan fiskar.
vad är sannolikheten att minst 590 av 675 fiskar överlever.

min början på uträkningen.
började att vända på uttrycket till att högst 85 misslyckats.
räknat ut väntevärdet = 135, och variansen 108.
borde kunna approximeras med N(135,sqrt108) med nån sorts formel, eller?

För binomialfördelning så är väl väntevärdet np = 675*0.8 = 540.
Om jag har koll på min statistik och matlab så får jag att sannolikheten är 2,59*10^-7
>> 1-binocdf(589, 675, .8)
ans =
2.5973e-07
Med halvkorrigering mot den standardiserade normalfördelningen Φ ~ N(0, 1) så får du 1-Φ((589.5 - 675*0.8)/√108)
...och matar du in "1-(1/sqrt(2*pi))*∫e^(-x^2/2)dx from -inf to (589.5-540)/sqrt(108)" i Wolfram|Alpha så får du 9.5*10^-7, vilket ju är rätt så nära 2.59..*10^-7.

Men, då människor är notoriskt dåliga på att uppskatta statistik så har jag ingen aning om det är ett rimligt svar. ;/

Permalänk

Sitter och klurar på ett gränsvärde.

Lim 1/((sqrt(x^2-2x)-x)
x->oändligheten

Jag får det till 1 men facit säger -1.
Någon som har någon fin lösning?

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil_AnAnAs:

Sitter och klurar på ett gränsvärde.

Lim 1/((sqrt(x^2-2x)-x)
x->oändligheten

Jag får det till 1 men facit säger -1.
Någon som har någon fin lösning?

Multiplicera med konjugat så får du
(sqrt(x²-2x)+x)/(-2x)
Delta med x
(sqrt(1-2/x)+1)/(-2)
som går mot
(sqrt(1-0)+1)/(-2) = 2/(-2) = -1

Permalänk
Skrivet av Micket:

Multiplicera med konjugat så får du
(sqrt(x²-2x)+x)/(-2x)
Delta med x
(sqrt(1-2/x)+1)/(-2)
som går mot
(sqrt(1-0)+1)/(-2) = 2/(-2) = -1

Hmm, det var ju inte särskilt lurigt. Hur fan slarade jag bort ett minutstecken. =/
Tack för att du löste det åt mig.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)

Permalänk

Uppgift #1

Citat:

Ett fiskekort och en burk mask kostar tillsammans 25kr. Kortet kostar 20 kr mer än masken. Hur mycket kostar masken?

Svar: Den kostar 2,5 kr. (Tips: 2x + 20 = 25 kronor.)

Jag förstår inte den här uppgiften. Vad är exet för nåt? Varför blir det inte 25 minus 20 så att burken kostar 5 kr?

Uppgift #2

Citat:

Du fångar en gädda men vågen är trasig. Gäddan väger två kilo plus hälften av sin vikt. Hur mycket väger den?

Svar: 4 kilo. (Tips x=2 + 0,5x.)

Om vågen är trasig, hur vet man att den väger två kilo? Gör man uppskattning alltså? Är exet alltså den riktiga vikten man söker?

Det är nog främst den första uppgiften som jag inte begriper. Den andra uppgiften verkar vara lite enklare för mig men jag är inte helt på det klara med hur man resonerar där.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Skrivet av ElectroGeeza:

Uppgift #1

Jag förstår inte den här uppgiften. Vad är exet för nåt? Varför blir det inte 25 minus 20 så att burken kostar 5 kr?

Om kortet kostat 20 och masken 5 så hade det ju bara varit 15 kr skillnad! Låt x vara priset på mask och y vara priset på fiskekortet. Då gäller enligt uppgiften
x + y = 25
x = y - 20
Utifrån detta ekvationssystemet kan du enkelt hitta deras lösning.

Citat:

Uppgift #2

Om vågen är trasig, hur vet man att den väger två kilo? Gör man uppskattning alltså? Är exet alltså den riktiga vikten man söker?

Det är nog främst den första uppgiften som jag inte begriper. Den andra uppgiften verkar vara lite enklare för mig men jag är inte helt på det klara med hur man resonerar där.

Ingen aning om hur dom motiverar det där. Men om man bara läser "Gäddan väger två kilo plus hälften av sin vikt" och sätter den sökta vikten till x så får man ju ekvationen x = 2 + x/2 vilket också är enkelt att lösa.

Permalänk
Skrivet av ElectroGeeza:

Uppgift #1

Uppgift #2

Säg att burken kostar 5kr, då kostar kortet 5+20=25 och totala priset blir 30kr.
Vi vet att det ska kosta 25kr och att du lägger på 20kr till kortets pris, se det som att kortets grundpris är samma som masken men att man sedan lägger på 20kr.

Då får vi en okänd summa som maskarna och en del av kortet kostar, eftersom de är lika stora skriver vi de som 2x.

25=2x+20 vilket stämmer för x=2,5kr.

Uppgift2:
Det är ju en ganska luddig förklaring de ger men se den totala vikten som x, den kan ju vara alla positiva tal. Sedan får vi veta att hälften av vikten x plus 2kg kommer ge den totala vikten, dvs x.

Så x=x/2 + 2 => 2x=x + 4 => x=4

Notera att jag är förbannat dålig på att förklara saker men jag hoppas jag i alla fall inte förvirrade dig mer.

Edit: Tusan också, skrev för långsamt när jag käkade. Nu har du två inlägg till hjälp i alla fall.

Visa signatur

Permalänk

Behöver lite hjälp med noob matte här...

(Ljusets hastighet är 3 x 10 upphöjt till 5 km per sekund)

Avståndet från solen till jorden är ca 1,5 x 10 upphöjt till 8 km
och till planeten Pluto ca 6 x 10 upphöjt 9 km.
Hur många sekunder tar det för en ljusstråle att gå från solen till
a) jorden b) pluto