Certifikatproblem helt plötsligt

Permalänk

Certifikatproblem helt plötsligt

Hej,

Upptäckte alldeles nyss att jag har fått problem med certifikat på olika sidor jag försöker logga in på, t.ex. hotmail.com eller facebook.com. Samma problem i Firefox som IE8. Får upp information om att:

Certifikatet har gått ut

Säkerhetscertifikatet som presenteras av den här webbplatsen har gått ut eller är inte längre giltigt.

Det är möjligt att det inte längre går att lita på certifikatet.

Det rekomenderas att du stänger den här webbplatsen.

Så står det, men vad f*n är det som har hänt? Och hur åtgärdar jag det? Det verkar som det är sidor man loggar in på som strular, men t.ex. här eller p IDG.se verkar det inte vara någon fara.

Hjälp mig!

EDIT: Problemet löst, var fel datum på datorn av någon anledning. Månaden, dagen och tiden var rätt, men av någon anledning var året 2000 och inte 2010.

Permalänk

Men då kommer jag på nästa fråga, vad är det som orsakar denna återställlning av året. Kan även nämna att det förmodligen hade att göra med att datorn bara slog av sig själv häromdagen. Alltså som att man drog ur strömmen ur det, bara det att det är en bärbar dator med batteriet i! Skumt! Batteriet fungerar bra om jag kör den utan strömkabel så det är inga problem. Men antar att dessa problem hör ihop med varandra och vad kan det vara?

Det har hänt en gång tidigare för kanske 3-4 månader sedan och även då ställdes datumet tillbaka.

Permalänk

Får du samma problem om du kopplar ur batteriet och strömmen? Ditt CMOSbatteri kanske är dött?

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk

Men det är inga problem att ha datorn igång eller starta den direkt efteråt. Menar du att det är något fel på batteriet eller laddaren som leder till kortis?

Permalänk
Skrivet av Blockqoute:

Men det är inga problem att ha datorn igång eller starta den direkt efteråt. Menar du att det är något fel på batteriet eller laddaren som leder till kortis?

Syftar på batteriet som sitter på moderkortet. Det är det som håller koll på klockan

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk

Okej, nu hajjar jag ditt inlägg. Hur svårt är det att byta själv då?

Permalänk
Skrivet av Blockqoute:

Okej, nu hajjar jag ditt inlägg. Hur svårt är det att byta själv då?

Beror lite på laptopen. Men testa att koppla ur all ström och ditt vanliga batteri och se om den glömmer tiden då

Visa signatur

MovieDatabase

Permalänk

Och om den gör det innebär det? Och om den inte gör det innebär det?

Permalänk
Medlem

Om den gör det innebär det att det troliga orsaken är taskigt batteri. Annars, har jag ingen aning.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk

Taskigt CMOS-batteri antar jag att det menas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blockqoute:

Hej,

Upptäckte alldeles nyss att jag har fått problem med certifikat på olika sidor jag försöker logga in på, t.ex. hotmail.com eller facebook.com. Samma problem i Firefox som IE8. Får upp information om att:

Certifikatet har gått ut

Säkerhetscertifikatet som presenteras av den här webbplatsen har gått ut eller är inte längre giltigt.

Det är möjligt att det inte längre går att lita på certifikatet.

Det rekomenderas att du stänger den här webbplatsen.

Så står det, men vad f*n är det som har hänt? Och hur åtgärdar jag det? Det verkar som det är sidor man loggar in på som strular, men t.ex. här eller p IDG.se verkar det inte vara någon fara.

Hjälp mig!

EDIT: Problemet löst, var fel datum på datorn av någon anledning. Månaden, dagen och tiden var rätt, men av någon anledning var året 2000 och inte 2010.

Tack för tipset med datumet, råkade ut för samma sak