Tre långa beeps vid uppstart (Efter moderkort+RAM uppgradering)
Tja! Är lite less på detta, så tänkte jag skulle kolla om nån här kunde ge mig lite klarhet.
Denna vecka köpte jag ett nytt moderkort och nya minnen (setup & upgrades + bilder längst ner i post). Inget konstigt där, jag har bytt moderkort förut utan att stöta på problem. Men efter jag slängt in kortet och kopplat in allt och startat så kommer det ingen bild på skärmen och tre långa beep ljud hörs, sen paus, sen upprepas ljuden, sen paus osv osv. Detta är AWARD bios post beeps.
I manualen finns en sida som beskriver olika POST beep codes, och det närmaste jag kan hitta är detta:
Continous long beeps: Graphics card not inserted properly.
Jag har tagit ut grafik kortet och satt in det igen 10+ggr. Kablarna sitter bra på kortet. Och mitt nya moderkort har integrerat grafikkort, så jag prövade starta utan att ha mitt 4870 inkopplat. Samma fel där, tre långa beeps.
När jag däremot googlar på detta verkar tre långa kunna vara memory error. Och eftersom jag var less och misstänkte att dom jag hade köpt var dead on arrival, så köpte jag 2gb minne till Komplett.se - Crucial DDR3 BallistiX 1600MHz 2GB
Samma fel när bara den stickan är insatt i datorn.
Alla fläktar går igång vid start. Inga röda LED's på grafikkortet, bara gröna.
Upgrades jag köpte:
Komplett.se - Gigabyte GA-890GPA-UD3H, Socket-AM3
Komplett.se - Crucial DDR3 BallistiX 1600MHz 4GB CL8
Övriga delar:
Nätagg: SILVER POWER 600w
AMD Phenom™ II X3 720 Black Editionm, Triple Core, 2,8Ghz, AM3, 95W, Boxed
Sapphire Radeon HD 4870 512MB GDDR5
Chassi: Cooler Master Cavalier 3
Inne i chassi:
http://img.ihack.se/images/8128595933415.jpg (ursäkta kabelhärva, dragit ut alla delar och satt in igen så många ggr)
Två kablar som inte är inkopplat i nått som jag inte vet vad dom är till för:
http://img.ihack.se/images/312859594129.jpg
Kan det vara att mitt moderkort är dead on arrival? Eller har nån tips om vad jag kan prova? Uppskattas. Kan skicka en hunka eller två till den som kommer med ett tips som löser detta, för nu är jag verkligen less=)
Hojta om det är nått jag glömt att skriva.. Nu blir det en eller tolv öl och invänta svar från er.