Fyra nya Sound Blaster med THX Trustudio Pro Audio

Permalänk
Melding Plague

Fyra nya Sound Blaster med THX Trustudio Pro Audio

Creative tillkännager fyra nya ljudlösningar baserade på THX Trustudio Pro Audio: Sound Blaster X-Fi Titanium HD, X-Fi HD, X-Fi Go! Pro och X-Fi Surround 5.1 Pro.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas drivrutinerna är lite pålitligare än förut nu då.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag håller med.
Deras drivrutiner har inte alltid funkat och de har varit svårt att få tag på. De tar bort gamla drivrutiner också. Jag tycker att de kunde ha dem kvar.

Permalänk
Medlem

Tog dem inte betalt för drivrutinerna?

Permalänk
Medlem

Aldrig mer creative. Creatives teknologi, deras patenterade teknologi som andra får köpa, finns kvar på marknaden fortfarande på vissa ljudkort men det ser ut som flera företag rör sig bort från att använda sig av den så som exempelvis Activision.

Idag tycker jag asus är ett mycket bättre alternativ att satsa på än creative. De har högre kvalitet på drivare och skönare mjukvara. Creative ligger inte alls på samma nivå av kvalitet.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Förstår inte all denna klagan över drivrutinerna, har aldrig haft något problem med dem till vare sig xp, vista, win 7 eller ubuntu. Kör då med mitt ljudkort i sing.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Köper aldrig mer Creative... Blir det något diskret ljudkort så är det bara Asus och Azuntech som gäller.

Permalänk
Medlem

Hmmm är det bara jag som tydligen genom alla år med diverse olika creative kort ALDRIG har haft problem med vare sig kort eller drivrutiner?
Har kört med creative sedan AWE 32 med ISA port anslutning.

Visa signatur

.::. Be Quiet Silent Base 800 :: Corsair RM1000i :: Asus ROG Strix B550-F Gaming :: AMD Ryzen 7 5800X :: Be Quiet Dark Rock 4 PRO :: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32GB 3600MHZ :: Crucial MX500 1TB :: Seagate ST8000DM004 :: RTX 2080 Super :: Sound BlasterX AE-5 :: Samsung G3 32" 165Hz .::.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neomike:

Hmmm är det bara jag som tydligen genom alla år med diverse olika creative kort ALDRIG har haft problem med vare sig kort eller drivrutiner?

Jag kan skriva in mig i den klubben, det följde med ett creative ljudkort i datorn som införskaffades '00 och den fungerar än idag

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför folk klagar på drivers på creative.
Jag har ett gammalt jävla Audigy 2 ZS, ALDRIG strulat med drivers.
Och det fungerade klockrent i windows 7 betan också.

Även andra datorn med ett xtrememusic har aldrig strulat.

Tycker deras drivers är 100% fungerande och stabila av det jag upplevt genom alla år.

Detta gäller även dom riktigt gamla soundblaster korten

Permalänk
Medlem

Creative är lite knepiga. Har inte heller haft några bekymmer med mitt Xtrememusic sen den dagen när jag köpt det. Varken i XP eller i Win 7.
Det blir dock Asus nästa gång då jag absolut inte gillar deras beteende mot folk.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Neomike:

Räkna med mig också. Inga problem här med Creative-produkter.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Haft problem med min creative xmod några gånger, samt med det inbyggda x-fi-kortet på moderkortet, dels så var det ett helvete att hitta drivers, dels så krävde creative ett jävla serienummer för att få installera det(Varför.. fan?) och det satt på moderkortet, så jag var tvungen att gräva i datorn då. Osmidigt.

Men sen fungerade drivers helt OK, men jag måste säga att uppbytet till ett Xonar var värt varenda krona, jämfört med de flesta x-fi-korten och inget låg i samma klass som ST:t, så det blev att köpa det.

Crystalizer är förövrigt rätt kasst, det enda det gör är att GISSA vad det ska låta som, och sedan fylla ut med det. Ingen avancerad algoritm som minsann gör en sunkig mp3 jämförbar med en flac.

Permalänk

Är det nån som vet ifall Sound Blaster X-Fi Titanium HD (den dyraste varianten) kommer ha analoga utgångar för 5.1 (surround) ljud som man kan koppla till sina 5.1 högtalare,
eller är surroundljudet från kortet bara digital out?

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem

Kan inte fatta att någon som äger Z-5500 kan tycka att det låter bra och det spelar ingen roll vad det är för ljudkort. Det kommer tyvärr aldrig låta bra. Jag vet för jag äger också Z-5500 som jag bara använder till filmer och spel i surround. Annars kör jag på ett par Acoustic Nordic/S byggsatshögtalare från hifikit.se och Nad C315BEE. låter bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pierretox:

Är det nån som vet ifall Sound Blaster X-Fi Titanium HD (den dyraste varianten) kommer ha analoga utgångar för 5.1 (surround) ljud som man kan koppla till sina 5.1 högtalare,
eller är surroundljudet från kortet bara digital out?

Köp Asus Xonar D2/D2X istället, mycket bättre.

Permalänk

Har alltid kört Creative men blev ett nytt Asus Xonar DX här om dagen.
Är inte direkt nöjd, lyssnar mycket på musik och tycker det var inte lika lätt att få bra ljud i Asus program.

Ni andra som sitter på Asus Xonar kort, hur har ni gjort för att få bra ljud, vilka inställningar har ni?

Visa signatur

Intel Core i7 860 3,6 GHz | Corsair 6GB DDR3 1600MHz | 580 GTX | Asrock P55 Deluxe3
Förra Gaming datorn Media datorn

Permalänk
Skrivet av Gris:

Kan inte fatta att någon som äger Z-5500 kan tycka att det låter bra och det spelar ingen roll vad det är för ljudkort. Det kommer tyvärr aldrig låta bra. Jag vet för jag äger också Z-5500 som jag bara använder till filmer och spel i surround. Annars kör jag på ett par Acoustic Nordic/S byggsatshögtalare från hifikit.se och Nad C315BEE. låter bra!

Kan inte fatta att någon tycker att billiga skräphögtalare såsom Acoustic Nordic och en fattig Nad C315BEE låter bra. Kom tillbaka när du har ett par B&W 800D högtalare med Hegel P4A + H4A steg.

DET låter bra!

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av subaru_impreza:

Har alltid kört Creative men blev ett nytt Asus Xonar DX här om dagen.
Är inte direkt nöjd, lyssnar mycket på musik och tycker det var inte lika lätt att få bra ljud i Asus program.

Ni andra som sitter på Asus Xonar kort, hur har ni gjort för att få bra ljud, vilka inställningar har ni?

beror på ljudkällans kvalité också.
när du säger, bra ljud så vad menas?

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Skrivet av Flopper:

beror på ljudkällans kvalité också.
när du säger, bra ljud så vad menas?

Lyssnar mest på högre kvalité, egna rippade cd skivor.
Kanske lite svårt att beskriva med ord vad bra ljud är men om jag trycker in HI-Fi eller MUSIC så känns ljudet "Mono" om ni förstår.

Har mixtrat lite med alla inställningar och är någorlunda nöjd nu. Men då har jag inte någon av knapparna aktiverade.

Visa signatur

Intel Core i7 860 3,6 GHz | Corsair 6GB DDR3 1600MHz | 580 GTX | Asrock P55 Deluxe3
Förra Gaming datorn Media datorn

Permalänk
Hedersmedlem

Första kortet ser ut att försöka konkurrera direkt med Xonar Essence STX, men den verkar inte lika påkostad. T.ex. har de inte skärmat av analoga delen från resten av kortet/datorn. Hur bra den är vet vi inte förrän vi sett lite tester, bara för att den har dyra DACar behöver den inte låta bra om resten av kortet inte håller måttet.

subaru_impreza: När man väljer Hi-Fi i Xonars kontrollpanel stänger den av alla effekter och försöker skicka ut ljudet så oförändrat som möjligt. Hur det låter i slutändan beror ju på källan och vad man har för lurar/högtalare. Music slår på surround-simulering så det låter "stort".
Jag brukar köra med Hi-Fi, men det beror lite på vad det är för ljudkälla. Många CD-skivor nuförtiden är riktigt kasst producerade och låter inte alls bra (googla på "loudness war").

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Skrivet av Gris:

Köp Asus Xonar D2/D2X istället, mycket bättre.

Det var väl inte det jag frågade..
Ingen som vet alltså?

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotfuzz08:

Förstår inte all denna klagan över drivrutinerna, har aldrig haft något problem med dem till vare sig xp, vista, win 7 eller ubuntu. Kör då med mitt ljudkort i sing.

Vad har du för ljudkort, SBPCI128?
Det var det sista som jag aldrig haft problem med i linux.
Serien upp till Audigy (i.e. EMU10K processorerna) har jag inte haft SÅ stora problem, men det är mycket som saknas i funktioner, och buggar med pulseaudio bland annat på grund av att puleaudio kräver vissa av dessa funktioner.

Allting nyare (i.e. X-Fi osv) finns drivrutiner till i linux, men dessa funkar inte för över hälften av användarna, trots att de utvecklades av creative själva innan de gav upp och släppte dem som öppen källkod.

Vad det gäller windows hade jag en tendens att behålla drivrutinerna som kom med windows istället för att installera de från creative. Ja, jag saknade många funktioner, men jag hade mycket färre crashar eller ljudlaggningar, eller ljudkontrollers som inte funkade som de borde (då olika mixerprogram, alla från creative, slogs om kontrollen).

Nu för tiden har jag inte creative längre mer än i en gammal dator som funkar som HTPC, och det är mest för att där har jag lyckats få en balans i linux. Men det tog mig en dag att få digitalutgången att funka som den skulle direkt mot alsa (så jag har pass trough och allting annat).

Permalänk
Medlem

<--- Ännu en i raden av användare som aldrig mer köper Creative.
Det som gjorde mig förbannad var att de förstörde drivrutinerna till mitt SB Live Platinum kort med flit. (för att man skulle tvingas köpa audigykorten) Det fanns till och med en kille på Creatives forum som lyckades hitta ändringen de gjorde och fixa till det så att kortet funkade igen. Han blev portad från Creative-forumet och tvingades dra in den fixade drivern. Fan vad sur man blev.
Jag har hellre bara PC-speaker än att sponsra det företaget igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Sh/\rK=-:

Kan inte fatta att någon tycker att billiga skräphögtalare såsom Acoustic Nordic och en fattig Nad C315BEE låter bra. Kom tillbaka när du har ett par B&W 800D högtalare med Hegel P4A + H4A steg.

DET låter bra!

OMG! Duba 800D FETT brA alltså och jag ba orka! audiovectoR 11 liksom BURNED!11+1+1

Permalänk
Inaktiv

Man köper inte något från Creative bara. Så enkelt är det. De skall bojkottas för all framtid.

Permalänk

Alltid när Creative ens nämns så börjar folk bomba tråden där de gråter över hur mycket Creative suger.
Jag har aldrig haft ett enda problem med Creative drivrutiner eller nåt annat problem med creative för den delen.
Måste vara nån jäkla myt..

Permalänk
Skrivet av subaru_impreza:

Lyssnar mest på högre kvalité, egna rippade cd skivor.
Kanske lite svårt att beskriva med ord vad bra ljud är men om jag trycker in HI-Fi eller MUSIC så känns ljudet "Mono" om ni förstår.

Har mixtrat lite med alla inställningar och är någorlunda nöjd nu. Men då har jag inte någon av knapparna aktiverade.

Jag tar ut mitt ljud via HDMI i PCM 96KHz med foobar och matrixmixer för att få någon form av surround på musiken, utan massor med konstiga filter. Kör sedan min förstärkning i THX Music läge, riktigt nöjd!

Som många andra påpekat har inte jag häller haft några större problem med mina gamla creative kort.. Föll först för min del när jag behövde få ut mer än 5.1 och där analogt inte var ett alternativ.

Missade jag något eller skippar fortfarande creative att fixa HDMI på dessa nya kort? :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Man köper inte något från Creative bara. Så enkelt är det. De skall bojkottas för all framtid.

Håller med.
Jag gav bort mitt Audigy 2 ZX för att slippa Creatives usla drivrutiner (Vista beta-tiden).
Skulle ja gköpa ett ljudkort nu så blir det nog Asus xonar-serien men dagen inbyggda duger åt mig, huvudsaken jag hör vad som händer i spel/filmer

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080]

Permalänk
Medlem

Ni som tycker att ni inte hade problem med Creative korten _bra_ för er. Men många hade dessa problem som bara Creative sket i att fixa.

Crackle and pop, många varianter (YouTube - X-FI CRACKLE PROBLEM)
Creative tog lång tid på sig och sedan klagade på Nforce chipset etc. Fast att folk hade Intel eller AMD men ingen vidare undersökning blev till.

Problem med mjukvara de första halvåret till första året när Vista kom till. Creative skyllde på att Vista hade nytt audiosystem etc. (fast att realtek och andra ljudkort inte var så långt bak som de)

Audigy korten fick inga drivrutiner, Creative skyllde på att det inte går men vipps kommer Daniel_K upp och moddar deras drivrutiner och gör så att dessa kort fungerar vilket sedan Creative bannar personen från deras forum och försöker sedan stämma honom.
Creative: Fixing Our Crippled Sound Card Drivers Is “Stealing our Goods” | Gadget Lab | Wired.com
Silence From Sound Card Maker After Customer Revolt | Gadget Lab | Wired.com
Daniel_K, Who Fixed Creative’s Broken Vista Drivers, Speaks Out | Gadget Lab | Wired.com

Jag hade mitt X-FI Elite Pro, hade problem med det med, ni kan söka på forumen ang detta om det finns kvar som är postat här.

Så en viss bakgrund finns i varför folk hatar Creative så mycket och jag tycker de har all rätt att göra så. OT så som någon skrev ovanför, lite synd att de inte har EMI sköld på analoga utgången, för mig ser det inte ut som någon större skillnad i hårdvaran förutom just annan mjukvara som tillåter THX Trustudio.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.