Microsoft Windows 8 släpps 2012

Permalänk
Medlem

Det jag vill se i 8:an är ett nytt modernt filsystem med motsvarande funktioner som i zfs och btrfs.

Det är hög tid att pensionera ntfs nu.

Permalänk
Medlem

Vet inte om någon skrivit det redan, men att slippa starta om datorn nästan/varenda gång man installerat något nytt vore skönt. Detta omstartande är enerverande. Automatisk uppdatering av alla drivrutiner utan att behöva speciella driver detector program osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillio:

Knashatt

Sluta hitta på argument bara för att "vinna"

jag ser några saker som du har tappat greppet om helt. Och nej jag är inte lika ambitiös som du är och ska hålla på att bolda och svara på varje fråga.

Men för att svara ett allmänt svar: Varför inte låta användaren välja hur han/hon ska ha det?

Det mesta kan ju användaren bestämma hur han/hon vill ha, eller hur?
Men då krävs det visserligen lite mer datorkunskaper för det ska fungera.

Men för dom flesta som håller på med datorer mer än bara där hemma så vet man hur jobbigt det skulle vara om alla klienter har sin egen version Windows. Det skulle inte fungera. Därav så är det på många sätt fördelaktigt att ha ett system som alla känner igen sig i.

Jag är inte ute efter att vinna, men det flesta saker raekan tar upp är ju punkter som har funnits mellan Windows 95 och XP... Därav att jag reagerade lite på hans punkter, han vill i grund och botten Windows 8 ska ta bort dom fördelar som Windows 7 har gentemot XP...
Sedan är det ju som vanligt en smaksak vad man gillar, självklart är det så.

Skrivet av Tommy_h:

Håller med dig till 100% raekan!

Det får gärna vara snyggt men animationer för att öppna mappar och skit som tar längre tid gör en ju förbannad.
Att man inte är Admin fast man är Admin är ju så jävla dumt så det är inte sant och man är väl inte 100% säker öht för det!?
Så behöver man inte alls göra i Xp som du säger. EDIT: missuppfattning!
Och det är ett helvete för okunniga att hitta i W7 enligt de jag känner, fixar de flesta datorerna hos mina vänner med formateringar , även jag som sitter på tok för många timmar i veckan tycker att det är en jävla soppa att orientera runt i W7! Indexet går ju visserligen att utveckla till något väldigt bra..

Verkar som du totalt missuppfattat vad som menas med "kör som admin"...
När du installerar ett program som kräver administratörsrättigheter så kan man i.o.m. Windows 7 skriva in lösenordet för administratören. Då ger man ENBART den applikatonen man drar igång administratörsrättigheter, INGET annat. Detta är ett mycket säkrare och smidigare sätt att installera applikationer för en vanlig användare.

I större nätverk är det samma sak, där kan en administratör göra ingrepp på en dator UTAN att först behöva logga ut från användarkontot. Och i.o.m. att lösenordet är hemligt så är det lika säkert som vanligt.

Jag som har barn vet också hur otroligt bra det är med Windows 7 just p.g.a. detta. Ungen kan inte göra något men vill han installera ett spel så kan jag göra det snabbt och enkelt UTAN att först behöva logga ut från ungens konto och sedan in i adminkontot.

I Linuxvärlden ska man normalt aldrig logga in som administratör utan i extrema tillfällen för är man inloggad som administratör ger man ALLA processer, tjänster, program mm fulla rättigheter till systemet.
Då är det bättre att enbart ge dom processer, tjänster, program som man för tillfället vill ge dessa rättigheter just det tillfället man själv vill (majoritet vid installationer mm).

Animinationer mm går utan problem att stänga av om man vill. Åter är det en smaksak.

Kontrollpanelen är mycket mer genomtänkt för just okunniga. Jag själv som ändå är "expert" inom Windows har lärt mig fördelarna med den nya kontrollpanelen. Men som vanligt måste man ju lära sig den, har man hållit på med den gamla som numera har 15 år på nacken så är det självklart en omställning.
Men istället för att bara se det som skit kanske man ska försöka lära sig den...

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oggelito:

Blue screen i Windows 7 kan ju i nio fall av tio härledas till BDU-fel eller fel på hårdvaran. Sjuan är stabil, jag har inte haft en bluescreen sedan XP.

Du får gärna skriva ut vad du menar med akronymerna. Den du valt kan betyda vad som. Om du med det vill ha sagt att jag är brain-damaged, så OK, men scenariorna jag talar om handlar inte om användare, utan strikt administrerade PC datorer i företagsmiljö. Och nej, det handlar inte om hårdvarufel, eftersom någon av dessa PC prövats med andra operativsystem och då inte uppvisar några liknande symptom, och är dessutom stresstestade minimum +24 timmar.

Permalänk
Medlem

Jaha, 2012 redan?!
Skall vi sluta förvänta oss säkerhetsrelaterade uppgraderingar (patchar) gratis snart?

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Hm...risktagande... Det kan väl ändå inte vara möjligt att MS tänker ge sig in på open source? Kanske i begränsad utsträckning på något sätt?

Permalänk

Har man inte lärt sig att typ varannan version av Windows är något att ha?

Tex 95, ME, Vista suger ju rätt hårt

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Har man inte lärt sig att typ varannan version av Windows är något att ha?

Tex 95, ME, Vista suger ju rätt hårt

Dom som var bra på sin tid (tyckte nog dom flesta) är dom med fet stil.

95, 98, 98se, NT4, ME, 2000, XP, Vista, 7.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

hmm många säger mindre bling bling osv men det kan man ju stänga av?

jag hoppas dom fortsätter röka crack så man får det där härligt flummiga bakgrundsbilderna som följde med 7an

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Citat ifrån din länk: "- Yes, Microsoft is involved--to the extent that they pay me (Garrett) to work on CoApp full time. They don't get to call the shots, nor do they own the project. The copyrights belong to me and the other contributors to the project."

Microsoft är bland de mest svårbedömda företagen just nu, jag upplever det så i alla fall. Å ena sidan finner vi dem involverade i projekt som detta, å andra sidan körde Microsoft härom veckan en stenhård kampanj mot OpenOffice, blandat med att flertalet gånger generella misstänkliggöra open-source. Dolt i den kampanjen finns troligen en attack mot Oracle, men budskapen är ofta i konflikt med varandra.

Vet inte om Microsoft är så svårbedömda just nu. Möjligtvis pga. deras förflutna och rykte, men tycker personligen att Microsoft har blivit ett "awesome" företag nu.

Windows 7 är riktigt bra, Kinect till Xbox 360 är riktigt coolt och kommer bli ännu coolare när de börjar tillämpa 3D-tekniken på FPS-spel (t.ex. flytta huvudet för att kolla runt hörnet i ett krigsspel osv.) och Windows Phone 7 ser riktigt lovande ut (jag har beställt en).

Dessutom skulle jag säga att CoApp är det som är riktigt bra. Ett försök att göra Windows mer Linux-likt.

Microsoft gör faktiskt mycket för open-source nu på sistone. De sponsrar t.ex. Apache, PHP och liknande projekt. Mycket av anledningen till detta är att Microsoft har växt något otroligt och har 90 000 anställda så det är ganska logiskt att det finns open-source fanatiker där:
Open Source Cloud Collaboration - Port 25: The Open Source Community at Microsoft
Interoperability Bridges and Labs Center

Ang. OpenOffice samt Android är det ju inte en direkt attack mot open-source utan att det snarare finns dolda kostnader även om Google/Oracle hävdar att det är helt gratis. Support/tekniker kostar osv. och vem skulle egentligen välja OpenOffice framför Office 2010 (om båda hade varit gratis)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

stöd för multipla skrivbord

Jaaa. Fattar inte varför inte detta va med redan i Vista eller XP!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tombman:

finns en del rykten som tyder på att ms satsar på UEFI samt ett cloud system vilket möjliggör att kunna jobba med sitt system från vilken win8 dator som helst

Just att kunna jobba med sitt system från vilken Win8 dator som helst känns ju inte vidare revolutionerande... Jag använder mig dagligen av en virtuell windows 7 installation som körs under Hyper-V på en 2008 server i både min bärbara min stationära och på jobbet och alla möjliga andra platser där jag vill komma åt min "vanliga" hemma miljö med utvecklingsverktyg och annat. Detta är otroligt smidigt och chansen är nog rätt stor att dom kommer att bygga vidare på detta.

Det fina är ju att det redan nu med Remote desktop fungerar så smidigt att man vid normalt användande nästan omöjligt kan känna att man använder datorn via internet. Endast video och sådant som går trögt men till och med lågupplöst youtubande kan funka i nödfall även om det ju är endast i nödfall.

Visa signatur

Numer nästan helt drogfri!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Spindel:

Vet inte om Microsoft är så svårbedömda just nu. Möjligtvis pga. deras förflutna och rykte, men tycker personligen att Microsoft har blivit ett "awesome" företag nu.

...

Dessutom skulle jag säga att CoApp är det som är riktigt bra. Ett försök att göra Windows mer Linux-likt.

Microsoft gör faktiskt mycket för open-source nu på sistone. De sponsrar t.ex. Apache, PHP och liknande projekt. Mycket av anledningen till detta är att Microsoft har växt något otroligt och har 90 000 anställda så det är ganska logiskt att det finns open-source fanatiker där:...

Ang. OpenOffice samt Android är det ju inte en direkt attack mot open-source utan att det snarare finns dolda kostnader även om Google/Oracle hävdar att det är helt gratis. Support/tekniker kostar osv. och vem skulle egentligen välja OpenOffice framför Office 2010 (om båda hade varit gratis)?

Microsoft har förändrats, i alla fall delvis, men tror du verkligen att någon inom open-source litar på dem? Det finns ännu inget incitament att göra det. Microsoft gjorde nyligen affärer med ett ökänt patenttrollföretag, Acacia, vilket väcker viss oro att de återigen försöker sig på SCO taktiken (om du bara ser till det enskilda fallet så hamnar Microsoft förflutna hack i häl på oss).

CoApp må vara bra, men det är ändå ett oprövat och ganska osäkert projekt. Microsoft gör rätt i att inte aktivt blanda sig i, men det återstår väl att se hur det artar sig. Jag önskar dem absolut god lycka. I jämförelse med open-source för andra plattformar är detta fortfarande på mininivå. En intressant jämförelse kan vara att Microsoft Live blog nu går över till Worldpress.

Att Microsoft börjat sponsra Apache, vilket skedde för ett par år sedan, handlar nog inte så mycket om en förändrad syn på open-source, som att de är illa tvungna för att försöka säkra sin andel bland webbservrar. IIS tappar successivt mark, och har inte större andel än knappt 17%. Apache har nästan 67%. Microsoft vore dumma i huvudet om de inte insåg faran och värnade om de kunder som valt Windows som plattform för Apache. Ändrad inställning? Vi har inga bevis för det. Illa tvungna? Helt klart.

Listan på sammarbetsprojekt är i open-source mått en droppe i havet. Vad handlar det om? Att göra det möjligt för Windows att behålla marknadsandelar. Det vore naivt att förvänta välgärningar ifrån ett företag, vilket jag inte gör. Därför ser jag inte i detta heller en förändring av inställning, utan en strategisk nödvändighet, hur illa vissa inom Microsoft än tycker om dessa samarbeten.

Oracle är en bad-boy inom open-source världen, och de har då aldrig påstått att de ger gratis support! Oracle är t o m hårdare i attityden än Microsoft, så Microsoft kan skatta sig lyckliga att de inte helt och hållet spelar på samma bräde. Känslorna för Oracle är minst sagt ambivalenta inom open-source sfären. För övrigt så var Microsofts senaste attack mot OpenOffice och open-source inte alls riktad; det fick de med lite mer insikt än vad kampanjens avsedda publiken har läsa mellan raderna. Uppenbart är att den framför allt ska användas för att bearbeta företagsledningars inställning till open-source alternativ. Ingen har påstått någonting om att allt plötsligt blir gratis, men Microsoft, som ett företag bör med ansvar inför aktieägare, försöker skapa så mycket osäkerhet om alternativen som möjligt.

Det ska inte finnas något känslokapital i förhållande till företag. Frågan om förtroende kvarstår dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evilmonkey:

Steve ballmer är ju störtskön
wvsboPUjrGc

Crazy galen dr phil?

För övrigt så hoppas jag fasiken dom behåller nuvarande drivrutinsmodellen iaf i win 8 så vi slipper lida med driverbuggar i flera år efter det, typ grafik, ljud och alla andra usbenheter osv... Sedan att det inte blir något viktigt som blir win8 only, exempelvis dx12.

Undrar om det kommer en win8 för handdatorer, tablet pc's?

Permalänk
Medlem

De kommer sluta använda grafiska gränssnitt som vi är vana vid.
Allting kommer att skötas via en kommandpromt, fast isället för att skriva olika
kommandon så måste man använda Kinect för att göra Ge$tures™...

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem

Man får hoppas på prestandaförbättringar till kostnad av ens ramminne, det är ganska svårt idag att utnyttja över 3 Gig ram som en normal PC användare. En som inte har photoshop, dreamweaver osv med 30 pågående projekt.

Permalänk
Medlem

Bakåtsträvarna anmärker på petitesser. Framåtsträvarna ser potential. Hoppas att man slipper ha att göra med de förstnämnda i möjligaste mån.

Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.

Permalänk

Hoppas att det släpps innan jorden går under för det ska den tydligen göra har jag hört

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen dom skrotar startmenyn och kommer på något mer innovativt, jag är så jäkla trött på den. Kanske skrota hela taskbaren.... Mmm..fina drömmar.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Corsair RM850 850W - EK-AIO Basic 240 - Intel Core i9 12900K 3.2 GHz 30MB - Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL - MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 - ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix - Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk

Största risktagande någonsin? Låter lite som ett PR-trick

Förresten...

Sorry, kunde inte låta bli

Permalänk
Avstängd

Min gissning är att det handlar om att avsluta bakåtkompatibliteten, alternativt enbart 64bitars version. Tror inte Microsoft ser det som realistiskt att ha ett allt för molnbaserat system än.

Permalänk
Medlem

Blir det Windows Phone 8 då?

Permalänk
Skrivet av drbreakdown:

Vet inte om jag kommer gilla Apple´s Lion heller. Känns som att det blir för mycket kladd i OS´et.

Hur tänker du här?
För det första har man knappt fått se någonting av det och av det lilla man vet så verkar det snarare bli än mer avskalat (på ytan).

Ibland förstår jag verkligen varför parallella universum är en möjlighet. Folk kan verkligen tolka en och samma sak på helt olika sätt.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Skrivet av NoNamesWayne:

Med tanke på att MS inte skickar med något bloat (du får ladda ner t.ex windows movie maker m.m) så antar jag inte att det blir så.

Annat är det med Mac.

Vad är det som är bloat i Mac?
Det finns säkert en hel del som uppskattar att datorn har programmen installerade när man får den. Gillar du inte det så är det inte så svårt att starta upp från systemskivan, formatera och installera om utan iLife-programmen.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oggelito:

Blue screen i Windows 7 kan ju i nio fall av tio härledas till BDU-fel eller fel på hårdvaran. Sjuan är stabil, jag har inte haft en bluescreen sedan XP.

Meningen är väl att operativsystemet ska kunna hantera ett fel bättre än att slänga upp en BSOD och krascha. Det _minsta_ man kan begära är att den åtminstone ska säga tydligt vad felet är så att man har en möjlighet att avhjälpa det utan ominstallation.

Och klassiska BSOD-fel finns fortfarande kvar i W7. Lagade en grannes dator för någon dag sedan som spontant började BSOD:a efter varje uppstart pga att registret hade blivit korrupt (sa den det? Nej, den sa bara "okänt fel", men symptomen var tydligen vanliga och googling gav att det berodde på att registret korrumperats av någon oklar anledning). Efter att registret reparerats kunde t ex nätverket inte starta eftersom Windows inte längre visste vilka tjänster som berodde på vilka andra. Man ska inte behöva stå ut med sådant som slutkund, _speciellt_ inte som Windows är inriktat på att vara det primära alternativet för hemanvändare med väldigt små datorkunskaper.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

är det nån typ av slump att världen känns gå under slutat av 2012? precis när microsoft släpper windows 8?... det tror jag inte!

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivius:

är det nån typ av slump att världen känns gå under slutat av 2012? precis när microsoft släpper windows 8?... det tror jag inte!

man skulle kunna kalla det timeing också, de tar en stor risk med att lansera w8. Orsak: världen kan gå åt helvete ändå

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Skulle vilja se mer innovation i taskbar:en. Då menar jag inte att man ska kopiera OSX, rocketdock eller något annat som finns just nu utan mer att man ska komma på ett BRA sätt att få mig att se allt jag kör utan att det tar yta eller förminskar antal pixlar i höjdled. Det låter ju helt omöjligt men det är precis det innovation oftast är förrens man har sett det...

Och nej, kom inte med förslaget att aktivera "göm automatiskt" för taskbar:en för det är verkligen inte det jag menar.

Taskbar:en är annars det som hela tiden stör mig mest för antingen är det för mycket där (multitask:ar oerhört mycket) och då blir det svårt att urskilja (nej, grupperingar i taskbar:en löser verkligen INTE det) olika saker snabbt och det blir mycket klicka-och-titta eller så har man lite där och tycker då att det är irriterande att det tar så mycket plats. I vilket fall så är det en "laggig" komponent som definitivt behöver mer innovation. Ska inte behöva använda saker som "Actual Window Manager" för att t.ex. kunna minimera saker till win-tray:en som är relevanta men inte just nu och därav ligger och stör på taskbaren osv.

Visa signatur

Tommie Hansen
---
byme

Permalänk
Medlem

Jag har en stark känsla av att Microsoft kommer att apa efter Apple litegrann... Precis som nya MacOS kommer att vara mer likt iOS så tror jag att Win8 kommer att få lite Windows Phone 7 design

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Spindel:

Nu talar vi om rena skräppatent, flummiga generella idéer, men i praktiken väldigt användbara pga det svaga patentsystemet: Microsoft to charge royalty fees to prevent Acer, Asustek from using Android in netbooks, say Taiwan makers

Never underestimate Microsoft.