Permalänk

BSOD direkt efter att Windows laddat

Börjar nästan bli desperat nu, så därför vänder jag mig nu till er. Ledsen om det blir mycket att läsa om mitt problem men vill ju ge er så mycket data som bara möjligt att utgå ifrån.

Datorn är nästan två år gammal. Har inte haft några större problem med den under den tiden tills i förrgår. Då dog den plötsligt under normalt användande (kopierade bara några små filer) vilket aldrig har hänt tidigare.

Datorn:
Windows 7 64-bit, senaste drivrutinerna
Asus Rampage II Extreme
Intel i7 920
3x2GB Corsair XMS3 1600Mhz
2x Nvidia GTX 260 SLI
3 olika hårddiskar av varierande modell och tillverkare
750 watt THX Corsair

När jag sedan startar upp datorn igen kommer jag inte in i Windows längre. Jag kommer förbi BIOS och Windows loggan lyser som den ska, men sen precis när skärmen ska bli svart kort och Windows ska börja visa musen och bakgrundsbilden i inloggningen blir det BSOD (0x0000007b). Provar därefter allt möjligt. Felsäkertläge, fungerar ej. Dör på samma ställe. Likadant med senast fungerande inställningar, vga läge och så vidare. Loggning av starten visar att fastfat.sys är sista filen som laddas innan datorn dör, men som jag har förstått det skall det även vara den sista filen att laddas in där.

Stoppar då i installationsskivan till Windows 7 och reparerar. Kör SFC, CHKDSK och så vidare. Inget hjälper. Vill verkligen inte installera över min nuvarande installation av Windows. Så jag installerade Windows 7 igen på en annan disk, installation går precis som den ska. Men sen när allt är klart och jag ska komma in i windows blir det samma fel. Försöker installera Vista 32-bitars. Det som är intressant med vista är att när jag installerar vista, så avslutas installationen med att vista startas direkt utan att starta om datorn (till skillnad från windows 7 där installationen avslutas med att datorn startas om) och då kommer jag in! Men sen när jag startar om datorn så kommer det en error skylt precis när vista ska börja ladda (alltså precis innan de gröna laddnings "plupparna börjar rulla") där det står något om windows loader, mbr och liknande. Men även om jag reparerar, kör fix mbr och chkdsk och liknande så kommer jag aldrig tillbaka in i vista igen. Så det verkar ju som ett HDD fel, men har nu provat med tre olika diskar, två olika windows versioner och ingenting fungerar. Intressant som sagt även att installationerna går som de ska för då kan den ju uppenbarligen boota från diskarna och att vista startas som det ska direkt efter installationen. Men när man startar om datorn slutar det fungera.
Har rensat CMOS, tagit ur batteriet. Uppdaterat bios. Underklockat datorn. Kört memdiagnostic program utan att få några fel. Inaktiverat alla onboard devices (ljudkort,nätverkskort,firewire,usb). Provat med ett minne och bytt dem så att jag kunnat utesluta att det inte är ett av dem som krånglar. Provat olika sata kablar och sata protar på mb till diskarna och så vidare! Har även provat att köra med en usb hårddisk med windows 7 på och får även då BSOD (0x0000007b) på samma ställa. Detta med SATA disabled på moderkortet. För jag hoppades att det var controllern som krånglade, men kanske inte då?

Har även provat med ett helt annat grafikkort, men har inga andra minnen, cpu eller mb som passar. Temperaturerna är heller inga problem alls och har inte installerat någon ny hårdvara på flera månader. Har även startat upp datorn med bara ström och bildskärmskabel i men inget hjälper.

BSOD (0x0000007b) skall vara hårddisk relaterat problem eller möjligtvis minnena om jag förstått saken rätt, men tycker det verkar orimligt med tre olika diskar och olika windows versioner. Tycker det känns som moderkortet men är inte alls säker. Vad tror ni? Tips på hur jag kan felsöka vidare?

Tack på förhand!
/ Daniel

Permalänk

Gör ett litet tillägg! När jag tar de diskarna som jag använt i min krashade dator och sätter dem i en annan dator och försöker boota dem får jag BSOD (0x0000007b) på dem i den datorn med! Även efter det att jag kört en reparation av dem med windows skivan i den datorn. Ska det inte gå att bara reparera och köra dem i en annan dator? Är det hårddiskarna som sabbats måntro?

Permalänk

Ok eftersom du har möjlighet att köra på en annan dator så:

Ladda hem och bränn ultimate boot cd. Boota från cd och kör test på dina hårdiskar.

Om de är ok så testa med att ompartionera, fullständigt formatera och installera på 1 av dessa.

Viktigt att skriva om mbr med hjälp ompartionering.

Använd dig av XP. Fungerar det så är nog diskarna ok.

Minnet: Lägg in ultimate boot cd i strulande datorn och boota. Kör minnes test i loop.

Testa även CPU. Och glömm inte att loopa. Att testa utanför OS är A och O när det gäller hårdvara.

Fungerar det så sätt xp hårdisken och kolla vad som händer.

Om felet är kvar så är det förmodligen kontrollern på moderkortet. Mao Nytt moderkort.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem

För att du skall kunna testa dom i en annan dator måste du även formatera och installera om dom i den datorn du skall använda dom i. Du kan inte testa en installation av Windows som är installerad med dina komponenter och tro att det skall fungera i en annan dator med en annan setup. Det kan inte garantera att det är fel på diskarna.

Om du kommer in i windows skriv i sökfältet Eventviewer kolla under custom views och läs av där vad du får för CRITICAL events och vad det står i dom och skriv sedan här. Du kan även ladda upp din bsod på rapidshare och länka hit.

Tack.

Permalänk

STOP 0x0000007B - STOP 0x7B INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE - Fix STOP Error 0x0000007B

7. kan man installera drivers mha w-skivan? Hade du kanske redan testat.

8. hade du redan provat?

12. Är ju ganska lätt att testa, se manualen för modekortet.

Har du uppdaterat BIOS nyligen? Om ja, kan det vara ide att testa att gå tillbaka till den gamla eller äldre versionen.

Hoppas du löser det. Du har redan insett att du kan plocka upp filer från disken genom att koppla in den till en annan dator och leta upp den i utforskaren?. Förstår du vill ha tillbaka din fungerande w-installation.

Visa signatur

GA-P55A-UD4 rev 1.0 ATX S1156, i5 750 2.67GHz, Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz VENGEANCE RÖD, HX 750W, GTX 680, SSD Crucial 120GB, HD1T C. black, Win10, LG W2363V-WF