Skillnader olika Lenovo Thinkpad?

Permalänk
Medlem

Skillnader olika Lenovo Thinkpad?

Hej på er!

Tänkte köpa en laptop för att skriva klart min gamla uppsats. Är ingen hejare på datorer öht, men inte direkt någon teknofob. Efter mycket letande, framförallt i trådarna här, kommer jag fram till att Lenovo Thinkpad verkar vara ett bra bygge. Jag behöver:

  • En ganska stryktålig dator, eftersom jag har fumliga drag - ergo Thinkpaden.

  • Bra tangentbord och en skärm på minst 14'' eftersom jag tänkt skriva en hel del på den.

  • Estimerad batteritid på minst 4 timmar - jag vill sitta på kaféer och bibliotek eller liknande. Är dessutom halvtid på annan ort och reser dryga tvåtimmarsresor, vill kanske kolla någon film eller ha lite musik på vägen.

  • Minst en trio USB-portar för flexibiliteten.

  • Gärna någon form av optisk enhet, DVD/CD-RW iallafall läsare.

Vad avser prestandan så ska jag mest sitta med Word/OpenOffice Writer, Spotify och kanske en eller ett par flikar på webläsaren igång samtidigt. Inga spelbehov då jag har Xbox360. Kolla på lite film då och då som sagt.

Nu kommer knäckfrågan:
Min inneboende, som sportar en T60, säger att T-modellerna ska vara överlägsna R- och SL-serierna - dessa är knappast värdiga Thinkpad-titeln enligt honom.
Han är lite osäker på övriga modeller, men på forumet (t.ex. här) hävdas Edge-modellerna vara lite plastigare.

Vad har ni för erfarenhet av Thinkpad-modellerna, någon ni rekommenderar extra mycket? Har alla som kallas Thinkpad just det som gör att serierna har så gott rykte (vet jag det blir det ju lättare att leta vidare), eller vad är skillnaderna?

Min budget är upp till kring 7000-7500, så ska jag ha något i T-serien så antar jag att äldre begagnade modeller på Blocket gäller.

Permalänk
Medlem

Jag resonerar precis som du: Hellre begagnad kvalitet än nytt smäck. Jag har inget klokt att säga om de olika seriernas eventuella kvalitet (annat än att edge-serien inte ingår i den "professionella" serien, den verkar vara för hemmamarknaden), utan vill bara komma med en egen erfarenhet vad gäller storlek och mobilitet.

Jag tänkte tidigare precis som du att 14 tum var smärtgränsen för hur liten skärm jag kunde palla. Men efter att använt en tolvtummare är det nu otänkbart för mig att köpa något över 13 tum (tidigare var jag van vid 15 tum, 1366x768).

Om man ska en begagnad ultraportabel är det X60, X60s, X61 och X61s (1024x768) och X200 och X200s (1280x800) som gäller.

Jag har en X60s och är nöjd med batteritid, vikt/smidighet och tangentbord. Den har ingen pekplatta utan bara styrpinne. Enda nackdelen som jag ser det med denna modell är att den inte klarra mer än 3 gig minne. X61-serien och uppåt klarar 64-bit OS.

Hoppas att du inte blev arg för att jag svarade på nåt annat än du frågade efter

PS HP:s proffsserie är också helt ok (Elitebook heter nuvarande, finns ett par kap på blocket just nu).

Permalänk
Medlem

Nä, jag blev inte arg, tack för jättebra input! Fick ju lite andra tankar vad gäller skärmen också. Så extremt ultraportabel har jag inga jättebehov av, visst att jag ska bära runt på den men jag är van att bära - har levt så ganska mycket.
Styrpinne är fan ännu jobbigare än pekplatta, men jag ska skaffa en USB-mus tänkte jag... redan en USB-port förbrukad som standard.

Men generellt verkar du rekommendera X-serien då? 3 gig minne räcker bra nu men då finns det ju ingen plats uppåt sedan, nej.

Jag vill gärna ha fler svar om seriernas olikheter, om någon kan!

Permalänk
Medlem

Ja, X-serien är fin vad gäller 12- och 13-tummarna. Tror att alla med Core2Duo och uppåt klarar 4-8 gig ram. Om du inte får bättre respons här kan du pröva att fråga på Lenovo Laptop Forums - IBM Laptop Forums and Notebook Computer Discussions

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Jag håller med din rumskompis, kör på en T- eller X-serie, de är "riktiga" thinkpads.

reuseit säljer en himla massa begagnade thinkpads, du kan kolla in dem:

IBM/Lenovo

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp och tips, speciellt Aiwi för ReuseIT, underbara att ha att göra med (än så länge, har just beställt!)

Det bidde en Lenovo Thinkpad T61P (sista i lager tror jag). Så får se hur nöjd jag blir när den kommer - med tanke på recensionerna av ReuseIT, och av datorn som sådan, så borde det nog gå bra...

snyggade till en länk lite
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bob_LOL:

Tack för all hjälp och tips, speciellt Aiwi för ReuseIT, underbara att ha att göra med (än så länge, har just beställt!)

Det bidde en Lenovo Thinkpad T61P (sista i lager tror jag). Så får se hur nöjd jag blir när den kommer - med tanke på recensionerna av ReuseIT, och av datorn som sådan, så borde det nog gå bra...

Skulle uppskatta om du ville skriva några ord om i vilket skick batteriet är när du har fått datorn!

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Inaktiv

T61p är ett bra val, har både en sån och en vanlig T61:a, du har säkert en trogen följeslagare i flera år framöver. Det som gäller om man vill ha kvalitet är att sikta på X,T eller W serien, SL, L,Edge och R är helt OK också men ställer man högsta krav får man sikta in sig på dom förstnämnda serierna.

Permalänk

Om man söker på reuseit.se nu efter T61P:or så finns det bara en modell inne, av fyra totalt. Är den som de har där nu något att ha eller bör man vänta tills att de får in den som Bob_LOL länkar till i inlägg #6?

Tacksam för all hjälp.

Permalänk
Medlem

Jag har en X200 som jag är supernöjd med.
Helt klart bästa datorn jag har haft hittils.

Efter 2 dagar kändes 12" som fullstort och helt perfekt, huvudsaken är att man har en upplösning på minst 1280x800 så känns det aldrig litet. Dessutom så är tangentbordet fullsize på X200 vilket är ett superstort plus.

Enda omställningen jag var tvungen att göra var att vänja mig med trackpoint istället för trackpad, eftersom X200 inte har trackpad. Har inte saknat trackpad ett endaste dugg, men alla andra undrar vad det är röd knapp jag har

Hade gärna kört på en T61p som jag har suktat efter i flera år, men helt plötsligt så fick jag en X200 till ett pris jag inte tackade nej till så då blev det en sån.

Det enda jag skulle kunna gnälla på en X200 är att det är lite låg upplösning och klen grafik.

Men grattis till din nya T61p!

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug