Gainward GeForce GTX 460 2GB ( Golden Sample ) vad tycks ?

Permalänk
Medlem

Gainward GeForce GTX 460 2GB ( Golden Sample ) vad tycks ?

tjenare .. vill ha lite synpunkter på detta kort pga att jag inte hittar några tester =/

är det värt 500kr extra ?

Komplett.se - Gainward GeForce GTX 460 2GB PhysX CUDA

Grafikprocessor/tillverkare NVIDIA GeForce GTX 460
Klockhastighet 700 MHz
Installerat videominne: 2 GB
Teknik GDDR5 SDRAM 256-bit
Klockfrekvens för minne 1.8 GHz
Egenskaper Nvidia SLI Multi-GPU Technology, Dual Slot Fan Cooler, Nvidia GeForce 3D Vision Ready, NVIDIA Unified Driver Architecture (UDA), Nvidia nVIEW Multi-Display Technology, Nvidia CUDA-teknik, Nvidia PureVideo HD-teknik, Nvidia PhysX-Ready

sedan kan man ju klocka den också ..

är det något just Du skulle satsa på ..

artikel från sweclockers:

http://www.sweclockers.com/nyhet/12446-geforce-gtx-460-2-gb-f...

eller skulle ni tagit detta kortet --> Komplett.se - Gainward GeForce GTX 460 1GB PhysX CUDA
Mvh E

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem

2gb gör nog inte så jättestor skillnad på det kortet (om någon alls). Skulle inte satsa på det och köpa 1Gb versionen istället !

Visa signatur

not so fast

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skjulet:

2gb gör nog inte så jättestor skillnad på det kortet (om någon alls). Skulle inte satsa på det och köpa 1Gb versionen istället !

är du säker på det ? länk till test?

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem

Har inte sett några tester på det ännu, men eftersom att grafikkortet är identiskt med 1gb versionen förutom den skillnaden att det har 2 gb så kommer prestandan inte vara så mycket bättre.
Där man förmodligen märker skillnad är i höga upplösningar över 1920 x 1080 isåfall.

Visa signatur

not so fast

Permalänk

Gtx 460 klarar väl ändå inte att köra nånting som använder mer än 1gb, iaf inte spel:)
Eller?:O

Visa signatur

Phanteks P600S | ASUS Z790-F Strix | i7 13700K | Arctic Liquid Freezer II 360 A-RGB |
RTX 4080 ROG Strix Gaming OC White | Samsung 980 PRO 1TB | Corsair 850W |
Windows 11 | Alienware AW2723DF | iPhone 14 Pro |

Permalänk
Medlem

Köp det om du spelar på upplösningar större än 1920x1200, då får du några fps extra. Annars är det bara ett säljtrick, den presterar inte bättre än den "vanliga" modellen på Full HD upplösningar och nedåt.

Mvh Daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0m0ney:

Köp det om du spelar på upplösningar större än 1920x1200, då får du några fps extra. Annars är det bara ett säljtrick, den presterar inte bättre än den "vanliga" modellen på Full HD upplösningar och nedåt.

Mvh Daniel

så du/ni tycker jag ska satsa på

nr 1: ASUS GeForce GTX 460 1GB ( DirectCU TOP )

Komplett.se - ASUS GeForce GTX 460 1GB PhysX CUDA

Eller:

nr 2: Gainward GeForce GTX 460 gsh

Komplett.se - Gainward GeForce GTX 460 1GB PhysX CUDA

verkar ha samma prestanda ...

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av all-seeing:

Gtx 460 klarar väl ändå inte att köra nånting som använder mer än 1gb, iaf inte spel:)
Eller?:O

Hur kan då GTX 460 SLI 1gb klå GTX480 1.5gb i höga upplösningar och hög FSAA? De tester jag tittat på visar till och med att skillnaden ökar ju högre upplösning - till GTX460 SLI fördel... Går ju inte ihop med nåt begränsat minnes argument, inte sant? Faktum är att 1gb minne är GRYMT mycket minne... Framförallt i en tid då konsolisering regerar (dvs lågupplösta texturer).

Permalänk
Medlem

Ni får tänka på att utvecklingen går framåt. Om ni inte minns hur det var med GTAIV när det kom kan jag upplysa er. Alla som hade 512mb-kort grät, de med 1gb pustade ut, de med dubbelkort kunde spela spelet.

Det finns en stor möjlighet att framtida spel helt plötsligt kommer suga mer än 1gb. Finns gott om titlar som redan gör det vid högre inställningar. Fallout 3 som ska vara ett ganska lätt spel drar runt 7-800mb på 1920x1080 och Ultra vilket kommer vara mainstream inom kort, vad händer då med typ GTAV? Kommer det dra 1.5gb minne så att inte ens GTX480 klarar av det?

Jag hade tänkt köra SLI på två stycken 2gb GS för att inte bli besviken när exempelvis Diablo 3 kommer ^^

Mvh

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Hur kan då GTX 460 SLI 1gb klå GTX480 1.5gb i höga upplösningar och hög FSAA? De tester jag tittat på visar till och med att skillnaden ökar ju högre upplösning - till GTX460 SLI fördel... Går ju inte ihop med nåt begränsat minnes argument, inte sant? Faktum är att 1gb minne är GRYMT mycket minne... Framförallt i en tid då konsolisering regerar (dvs lågupplösta texturer).

Samma anledning som varför 480 slår 460. Inte så konstigt då det är mycket snabbare. Ett kort i SLI har "dubbel hastighet" i teorin. Att mängd minne inte gör så stor skillnad säger sig självt, men sedan får man börja resonera hur man tänkt ha datorn i framtiden. Om man som jag tänkt ha två stycken 460 kan man ställa sig frågan: "Vill jag köpa kort som utpresterar 480, men som bara har 1gb minne?". De satte ju 1.5gb på 480 av en anledning.

Därför tycker jag att 2gb till 460 kan försvaras

Ursäkta mig för den långa texten ^^

Mvh

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EddAa:

så du/ni tycker jag ska satsa på

nr 1: ASUS GeForce GTX 460 1GB ( DirectCU TOP )

Komplett.se - ASUS GeForce GTX 460 1GB PhysX CUDA

Eller:

nr 2: Gainward GeForce GTX 460 gsh

Komplett.se - Gainward GeForce GTX 460 1GB PhysX CUDA

verkar ha samma prestanda ...

Runt 100 KR skillnad rofl. ta den med 2gb då.

Permalänk
Medlem

SLI

ursäkta ,
tänker på att köpa 2 st gainward geforce GTX 460 1GB ( Golden sample )
Men i recensionerna står det att SLI kontakten inte medföljer , hur kör man då SLI ?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av isli:

ursäkta ,
tänker på att köpa 2 st gainward geforce GTX 460 1GB ( Golden sample )
Men i recensionerna står det att SLI kontakten inte medföljer , hur kör man då SLI ?

Köper ett moderkort som har stöd för SLI eller en lös sådan.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Köper ett moderkort som har stöd för SLI eller en lös sådan.

Så om mitt moderkort inte stödjer SLI .. Så går det inte att ha SLI? ellr är det bara att köpa en "SLI kabel"? x)

Permalänk
Medlem
Skrivet av isli:

Så om mitt moderkort inte stödjer SLI .. Så går det inte att ha SLI? ellr är det bara att köpa en "SLI kabel"? x)

Vad har du för moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racka:

Vad har du för moderkort?

Tror den heter nånting med " ASUS P6T SE motherboard , X-58 "

Permalänk
Entusiast

Minnet på grafikkortet är så vitt jag vet till för vad för upplösning man lirar på, 2GB är om du ungefär ska lira på en Bioduk eller Eyeffinity *stavning*
Med 1 GB kommer man VÄLDIGT Långt,

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av isli:

Tror den heter nånting med " ASUS P6T SE motherboard , X-58 "

Hade du haft samma kort fast Deluxe versionen hade du haft SLI-stöd.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Hade du haft samma kort fast Deluxe versionen hade du haft SLI-stöd.

Något annar kort jag kan köpa som e bra i crossfire ellr bara för sig själv?

Permalänk
Antielefant
Skrivet av isli:

Något annar kort jag kan köpa som e bra i crossfire ellr bara för sig själv?

6870.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

6870 i crossfire? blir inte det väldigt varmt . ATI korten brukar gå upp i 80 grader, men jag har 2 fläktar (120mm) som blåser in och 2 fläktar(140mm) som blåser ut. Så det kanske är lungt?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av isli:

6870 i crossfire? blir inte det väldigt varmt . ATI korten brukar gå upp i 80 grader, men jag har 2 fläktar (120mm) som blåser in och 2 fläktar(140mm) som blåser ut. Så det kanske är lungt?

Lugnt det är ingen fara om det går upp i 80 grader.
Dessutom är det nVidia som är varma.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrAdde:

Lugnt det är ingen fara om det går upp i 80 grader.
Dessutom är det nVidia som är varma.

GTX460 är kall som nordpolen

Mina GTX480 är hetare än helvetet hehehe

Skiljer det enbart 100kr skulle jag köpa 2gb GTX460 kortet.
500kr 1gb kortet

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem

Många okunniga här märker man.
Anledningen att folk köper 1GB versionen före 768MB är inte för att 1GB har 256MB mer (endast).
Utan för att bus with är 256-Bit på 1GB versionen (768MB verisionen har mindre).
2GB versionen har också 256-Bit så det är ingen skillnad i prestanda.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Devil May Cry:

Många okunniga här märker man.
Anledningen att folk köper 1GB versionen före 768MB är inte för att 1GB har 256MB mer (endast).
Utan för att bus with är 256-Bit på 1GB versionen (768MB verisionen har mindre).
2GB versionen har också 256-Bit så det är ingen skillnad i prestanda.

Jaha du kunnige, anledningen till att ens tänka på 2GB kortet är att du vinner lite prestanda i högre upplösningar över 1920x1200. Så visst är det skillnad på dessa

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Antielefant

Mja, prestandavinsten är faktiskt knappt ens mätbar i 2560x1440 om du inte vräker på AA, men det orkar inte ett ensamt 460 rendera i vettig framerate ändå oavsett minnesmängd.

Pratar vi däremot SurroundView (5760x1080/1200) och SLI gör det nog lite skillnad, ja.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Ta 2gigaren, den kostar ändå bara 100kr mer. Vem vet? Kanske kan vara bra att ha i framtiden, iaf är det coooooooooooooolt Yeah

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Lugnt det är ingen fara om det går upp i 80 grader.
Dessutom är det nVidia som är varma.

dom olika 6870 finns att köpa i affärerna nu ser jag men vilken av dom e bäst? MSI , ASUS , XFX osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av isli:

dom olika 6870 finns att köpa i affärerna nu ser jag men vilken av dom e bäst? MSI , ASUS , XFX osv

Samma kort i grund och botten. Men nu ska du nog kolla mer på vad som är i lager och inte XFX är inne och dom har finfina kort och garanti. Så du är såkallad "Lucky-Boy"

Permalänk
Skrivet av murklor:

Hur kan då GTX 460 SLI 1gb klå GTX480 1.5gb i höga upplösningar och hög FSAA? De tester jag tittat på visar till och med att skillnaden ökar ju högre upplösning - till GTX460 SLI fördel... Går ju inte ihop med nåt begränsat minnes argument, inte sant? Faktum är att 1gb minne är GRYMT mycket minne... Framförallt i en tid då konsolisering regerar (dvs lågupplösta texturer).

2st GTX 460 1GB i SLI använder bara 1GB totalt sett. Båda grafikkorten speglar varandras minne så även om det är 2GB så används de som 1GB. Att det blir mycket snabbare i SLI beror på den dubbla GPU-prestandan, sen blir det självklart en del overhead som gör att prestandan inte blir den dubbla.