Dlink-655 hänger sig när jag kör torrents?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mhe
hasenfrasen:
Verkar vara väldigt många som tycker routern fungerar bra, speciellt på swec...

Är förmodligen långt från många som ändrar max antal connections i operativsystemet (t.ex. Windows XP).

Permalänk
Medlem

Man blir ju bara trött på den här routern. Man läser recensioner att den är så himla bra, superbra pris osv.

Routern har varit igång hela dagen, kört uTorrent på fulla rullar hela dagen och nu när jag kom hem från jobbet så gjorde jag ett hastighetstest:

90~ mbit download
1 mbit upload

Download verkar helt okej men upload har alltså minskat med drygt 90% bara för att Routern inte verkar klara av torrent protokollet ordentligt. Startar jag om routern så funkar det fint.. ett tag...
Internet sessions är inte full, den är på strax under 2000 sessions och vad man har läst i denna tråden så ska den klara av 16000. Så det måste vara så att den är överhettad men nu när jag gick och kände på den så är den inte onormalt varm, i alla fall inte på dess ytor..

Så vad är då problemet med D-links 655?
Så trist att man ska lägga ut en tusenlapp på skit som inte vill fungera ordentligt, man förväntar sig någorlunda kvalité, att den ska funka!

Dags att maila D-link och se vad dom har att säga.

Visa signatur

/Rob

Permalänk
Vila i frid

Kan det vara så att de flesta med DIR655 använder sig av default tcpip.sys som bara har 10 "half-open" anslutningar åt gången och därmed effektivt begränsar en torrentklients last på routern? Jag kör tcpip.sys patchat till 512 half-open och fick begränsa torrentklienten till max 200 för att den inte skulle starta om av sig själv.

Permalänk
Medlem

Haft igång routern sedan i morses och då provade jag att inte köra någon torrent alls. Tog inte lång tid tills min upload var halverad (50%), använder knappt nätet... Mycket skumt. D-link har inte svarat ännu.

Visa signatur

/Rob

Permalänk
Medlem

Jag har 500 anslutningar nu i utorrent, med 50 per torrent. Kör ca 30 torrenter just nu. Inga problem, allt flyter på som det ska. Den nya routern jag fick har gått klockrent sen uppstart.

Permalänk
Medlem

Jag har fixat mitt problem (upload nerdragen).

Jag misstänkte att deras QOS engine strulade så jag gick in där och tänkte avaktivera det för att prova om det blev något bättre men då märkte jag att det stod:

Measured Uplink Speed : 48xxx kbps

Då förstod jag direkt att av någon mystisk anledning så har QOS engine minskat min upload till ca 50%, så jag avaktiverade "Automatic Uplink Speed" och skrev sedan in 100000 kbps i "Manual Uplink Speed" och sen så satte jag Connection Type på "Cable Or Other Broadband Network" ifall att.

Skönt att fått det fixat -_-. Hoppas verkligen det fixar sig för er.

Visa signatur

/Rob

Permalänk
Medlem

QoS var inte felet för mig tidigare, jag har kört med och utan QoS och med automatiska och manuella inställningar. Med och utan WISH osv. Den nya routern har jag knappt ändrat några inställningar i, den bara fungerade från början som den skulle. Den gamla jävlades från dag 1.

Permalänk
Medlem

Mitt jävla DIR-655 hänger sig titt som tätt, normalt runt 2 gånger per dag av normal interneranvänding. Nu har jag försökt tankat Fear2 demot som ligger på FZ och routern dör hela tiden av det. Nerladdningen ligger ju bara på ca 800kb/sec. Måste varenda gång dra ut strömsladden för att starta om. Har testat att sänka MTU till 1400 och har prövat diverse firmware uppdateringar men inget har hjälp. Funderar att fan sätta in 604'an igen...

Permalänk
Medlem

Är kanske lite OT, men har nämnts lite i denna tråd. Det här med att 'bygga en router', någon som vet någon bra sida med info om det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fras
Är kanske lite OT, men har nämnts lite i denna tråd. Det här med att 'bygga en router', någon som vet någon bra sida med info om det?

http://www.clarkconnect.com/ ska tydligen vara rätt bra.

Visa signatur

/Rob

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fras

http://m0n0.ch/wall/

Permalänk
Vila i frid

Bygga router för hemmabruk är väl lite overkill och drar onödigt med ström. Ett WRT54GL eller WL-500G Premium med tomato firmware funkar lika bra och man kan få ut minst 90/90 med WL-500'an mot WAN. Jag körde en gammal P3 till för drygt ett halvår sedan med IPCOP (provade nästan allt som fanns i mjukvaruväg innan jag hittade nåt som passade mig). Numera är det ett WL-500 som körs med tomato.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen!

Drar väl inte så mycket ström? Intels pine trail-platform som ska komma snart har en TDP på 14W... har jag läst, så håll mig inte till det.

Borde väl ta och kolla hur mycket min nuvarande router suger i sig...

Permalänk
Medlem

Gammal tråd men liknande problem, har stängt av UDnP, QoS och liknande saker men det händer fortfarande att WAN-porten dör och routern behöver rebootas. Verkar hända när torrents drar igång (kör automatiskt nedladdningsscript på nätterna för att få hem semesterfilmer från USA) men ifall jag testar att dra igång ett flertal torrents mitt på dagen och connectar till säkert 500 peers så händer absolut ingenting, jag maxar linan på 11mb/s och allt blir klart utan att routern dör. Dock laddar den inte upp nånting när jag testar detta, men på nätterna så laddas det upp friskt så det är väl troligen därför den inte dör när jag testar under dagen.

Någon som har något tips?

Drog ner på globala anslutningar när jag gick till jobbet i dag så ska se vad som händer i natt men förstår inte hur folk kan rekommendera denna routern så starkt för 100 mbit om den inte klarar säg 2-300 anslutningar?

Permalänk
Medlem

Har denna router och upplever INGA problem med att den låser sig då jag kör torrents. Ofta jag blåmaxar 100ned/10ut i timmar utan problem. Möjligen att speeden ibland droppar 10 sekunder men det bryts aldrig. Iofs kör jag alltid med kabel. Jag märker dock att wifi strular lite på min iphone ibland men inte på tjejens dator. Startar jag om routern fungerar det igen. Inte orkat uppdatera routern på ett tag så har nog minst 6mån gamal firmware.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Jag kör självklart med kabel också men som sagt så har jag inga problem att maxa 100mbit ner men det verkar vara upp som det stryper så jag ska försöka göra något test när jag kommer hem, dock verkar det bara vara när det handlar om flera anslutningar då det är ett flertal polare som kan maxa sina 100mbit på min FTP.

Permalänk
Medlem

Strax tar jag med den här routerjäveln och spränger den på jobbet. Tar 5sec för skiten att hänga sig när jag slår på utorrent. Och då har jag pausat alla uppladdningar utan fokuserar endast på en nerladdning. Samt har jag satt det på max 80 connections.

BLIR ...... GALEN.....!¤#%¤&/U

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av inzani:

Strax tar jag med den här routerjäveln och spränger den på jobbet. Tar 5sec för skiten att hänga sig när jag slår på utorrent. Och då har jag pausat alla uppladdningar utan fokuserar endast på en nerladdning. Samt har jag satt det på max 80 connections.

BLIR ...... GALEN.....!¤#%¤&/U

Installera ny firmware version 1.31EUB02

DIR-655: Wireless N Gigabit router - D-Link tekniskt stöd

Se även till att uppdatera dina nätverksdrivare genom att köra Windows Update och inkludera Valfria uppdateringar.

Permalänk

Har lillebror Dir-635 jag kör med 300 samtidiga anslutningar och den hänger sig banne mig inte visserligen har jag en rev B3. Vore jue underligt om lillebror skulle vara mer stabil än storebror när det verkligen gäller. Men jag stressar den bara med en 10/10 lina.

Har nu provat med 500 anslutning fungerar bra det med dock enbart 10/10 lina men fortfarande 500 anslutningar.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset hasenfrasen. Det funkade, nästan...

Imageshack - dir655.jpg

Exakt samma som förut. Skiten går upp till några mb/sec sedan dör all trafik.

Blir smått irriterad på detta. Samma gäller förresten datatrafik t.ex mellan pc->ps3. Klarar att se en film på ps3't några minuter om jag streamer den via min pc som mediaserver. Sedan slockar all trafik.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av inzani:

Tack för tipset hasenfrasen. Det funkade, nästan...

Prova med följande:

uPnP: ON Enable Multicast stream: ON Enable SPI: OFF Enable anti-spoof checking: OFF WAN Traffic Shaping: OFF på allt QoS Engine Setup: OFF på allt DNS Relay: OFF Primary DNS Server: 8.8.8.8 Secondary DNS Server: 8.8.4.4 Enable NTP Server: ON NTP Server Used: ntp1.sp.se

Vad säger din routers loggar? STATUS->LOGS->Log Details

Permalänk
Medlem

Gaah!! just bytt från en 635 som håll i 4mån till en 655, nu efter 1vecka hängde den sig innan hade jag en dlink4300 som höll i 3-4år utan reboot en enda gång!! verkar som det va bättre grejer förr.. blir nog ingen mera dlink för mig iaf.

Visa signatur

|| Main: Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | Corsair 4x8GB DDR4 | GeForce GTX 1070 | Linux ||

|| HTPC: MSI Z87I | Intel Core i3 4130T | Corsair 2x4GB DD3 | Intel HD graphics 4400 | Linux ||

|| NAS: Qnap TS-431P ||