Rösta fram t-shirt till communityt!
Permalänk
Medlem

Tele2 C4 Router tappar paket

Har under ett par månader efter routerbyte haft stora bekymmer med mitt WiFi där jag får latencyproblem samt tappar runt 6% av paketen via WiFi vilket gör att jag blir kickad från den server som jag spelar på. Även ungarna gnäller på att nätet bryts emellanåt för dem via WiFi. Med kabel fungerar kommunikationen klockrent förutom de generella problem som Tele2 nu verkar ha med nätet.

Hur som helst så får man inte mycket hjälp av supporten då deras kunskap är betydligt sämre än min trots att jag är relativt okunnig när det kommer till nätverksteknik. De lägger en felanmälan och dagen efter får man ett sms som säger att felet är åtgärdat.

Nu har jag lekt nätverksteknik själv och konstaterat att det är routen själv som ”klipper” kommunikationen ungefär var 20-30 sekund med jämna intervall och med ”packet lost” som resultat. Har kopplat in en TP-link router på C4 routern via kabel och konfigurerat 2 olika nät på varje router. Via Tp-link routern fungerar WiFi klockrent utan dropp på båda näten, men på C4 routern så klipper det.

Min fråga är till er: Är det någon här som upplever samma problem med era C4 routers från Tele2 eller är det kanske ett måndagsexemplar jag har fått?

Lade till en bild från ett tidigare test där man ser hur signalen klipper med jämna mellanrum.

Bild infogad.
Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Datavetare

Har en Tele2 C4, tycker det verkar som något är galet med radion på din för varit positivt överraskad hur bra den (och även den C3 jag hade tidigare) har fungerat givet att det är utrustningen man "får" som del av abbonemang.

Genomsnittlig latens verkar också rätt galet. En 60s "flood ping" ger detta för mig från en laptop som befinner sig på en annan våning än routern (så långt ifrån optimalt då 5 GHz inte har superräckvidd).

--- 192.168.0.1 ping statistics --- 38506 packets transmitted, 38504 packets received, 0.0% packet loss round-trip min/avg/max/stddev = 1.936/3.611/16.651/0.558 ms

Du bör få din utrustning utbytt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer