Geforce GTX 580 dyker upp på nätet

Permalänk
Melding Plague

Geforce GTX 580 dyker upp på nätet

På tisdag introducerar Nvidia ett nytt flaggskepp i prestandaklassen. Geforce GTX 580 blir den nya kungen bland grafikkort med en ensam GPU.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

galet! Bra att att den inte tar lika mycket el som 480, kanske lite kallare då också

Permalänk
Medlem

Den ultimata frågan!

2st HD6970 eller 2st GTX580?

Kommer nog ha korten jag köper i 3år.

--------------------------
Båda stöder DX11.

Båda stöder Eyefinity/3D Vision Surround.

Båda har stabila drivrutiner.

Både SLI/CF scalar bra.

Båda presterar bra i tesselation.

Båda drar ungefär lika mycket ström, 1000W räcker oavsett.

Ljudnivå/Fläkt spelar ingen roll då dom endå ska bytas.

Nvidia stöder PhysX.

Nvidia har mer minne.

ATI är billigare.

Vem vinner? Nvidia pga PhysX & Minnesmängd, men det är dyrare, dock får du ju vad du betalar för, dyrare kort = physx & mer minne.. vem håller inte med?

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Avstängd

ofan där fick alla som skriver kommer tidigast i vår LOOOOL

Inte värt att uppgradera för mig iallafall ^^

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem

Och jag som envisades med att prestandakorten endast skulle heta nåt som börjar på en jämn siffra...
Är det nåt som är helt omöjligt, så är det att hitta nån form av systematik i nvidias namnsättning.

Annars var väl detta det som många väntade på sedan det kom fram att 480 hade inaktiverade CUDAkärnor

Skrivet av zhrooms:

Den ultimata frågan!

Nah, maxar den crysis?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

HAHA - alla jävla muppar som påstod att det skulle komma efter årskiftet o allt va man har läst.

Jag VISSTE att det här skulle hända.

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

Helvete vad dyrt!

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk

Satan vad dyrt hade försökt få tag på 2st annars, men trevligt med alla kärnor äntligen förlåt till en person som jag tjafsade om just det med för ett tag sen.

Permalänk
Medlem

nvidia korten

alltid gillat nvidia korten mer än ati som jag tycker buggar för mycket... hoppas kortet blir det monster
som nvidia hoppas på

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

haha ja!
slipper vänta så länge lätt att det blir 580 för mig till min nya rigg!

Visa signatur

Intel I7 950 @3.8GHz | Nvidia GTX570 | Asus Sabertooth X58 | 6gb Corsair PC3 @1600MHz | Samsung F3 1TB | CM 690 II Advanced | Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Kanske blir en framgångsrik lansering av Nvidia denna gång utan fördröjningar. Det blir en intressant november månad gott folk :). Jag som går i uppgraderingstankar... hmm AMD eller Nvidia. Frågan är ju om ett 6970 kommer bli ca 15-20% bättre än ett GTX 480 (vilket det ryktas att GTX580 är).

Permalänk
Medlem

mumms

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

@Piece of Cake, Om kortet hade hetat 680 liknar det väl en annan grafikkortsserie lite väl mycket

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem

8 respektive 10 % högre klockfrekvenser och fler CUDA's, med samma TDP. Kan nog bli tryck i den här.

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att läsa testerna. Tror dock att priset kommer att få sänkas när 69xx-serien lanseras, oavsett prestanda...

Permalänk

Wow, GTX 4xx serien, den mest långvariga ever? Höll den ett halvår ens? Tror nog att 6970 kommer prestera lika med 580, men priset kommer avgöra.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Sweet, kul att det verkar komma ut i tid (vilket jag måste erkänna att jag betvivlade).
Blir riktigt roligt att se hur det kommer prestera och effektförbrukningen verkar juh ha minskat markant vilket är ett stort + tycker jag, hoppas nu bara amd kan utmana detta kort så kanske vi får se ett rejält priskrig även på prestandaserien!=)

Permalänk
Medlem

Jag tycker allt att dom kunde pressat upp frekvenserna lite mer för det priset.

Permalänk
Medlem

Nice pris på den! Korten blir billigare och billigare nu för tiden

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Skrivet av Jhuyt:

@Piece of Cake, Om kortet hade hetat 680 liknar det väl en annan grafikkortsserie lite väl mycket

485 hade varit mest logiskt känns det som, men det verkar också lite som om nVIDIA bara vill lägga 480 bakom sig

Permalänk
Medlem

Längtar till testerna kommer

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk

vem blir först på sweclockers ;)?

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

7% fler CUDA-kärnor och 10% högre klock, i övrigt samma logiska arkitektur.
Prestandan på det här kortet blir mycket förutsägbar, den kommer vara ca 10-17% över GTX480 i alla tester som inte är hårt CPU-begränsade.

Permalänk
Medlem

Suck. Tråkigt kort... Detta är ju vad 480 skulle ha varit. Tippar på att det presterar rätt jämnt mot ett hyfsat överklockat 480, kanske 5% bättre.

Permalänk
Skrivet av ManBearPig:

vem blir först på sweclockers ;)?

Säg inte så, du väcker mitt inre köppucko

Permalänk
Proffsmoddare

Sugen på att skicka iväg mitt 5850. Är aningen trött på musbuggen som AMD fortfarande inte fixat...

Är väldigt sugen på att få reda på hur dessa presterar!!!

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

shiet va najjjs då vet man vad de blir för upgrade sen i mars när det är dags för ny computah!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Säg inte så, du väcker mitt inre köppucko

det börjar bubbla lite i mitt inre iaf

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Medlem

Ryktas det inte om att 6970 ska prestera 20% bättre än ett Gtx480, i såna fall verkar det ju kunna bli helt dött lopp mellan dessa 2. Blir intressant att se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Den ultimata frågan!

Kommer nog ha korten jag köper i 3år.

--------------------------
Båda stöder DX11.

Båda stöder Eyefinity/3D Vision Surround.

Båda har stabila drivrutiner.

Både SLI/CF scalar bra.

Båda presterar bra i tesselation.

Båda drar ungefär lika mycket ström, 1000W räcker oavsett.

Ljudnivå/Fläkt spelar ingen roll då dom endå ska bytas.

Nvidia stöder PhysX.

Nvidia har mer minne.

ATI är billigare.

Vem vinner? Nvidia pga PhysX & Minnesmängd, men det är dyrare, dock får du ju vad du betalar för, dyrare kort = physx & mer minne.. vem håller inte med?

Drar ungefär lika mycket ström? Ljudnivå spelar ingen roll om du byter fläkt? Först och främst lär 6970 dra MYCKET mindre ström och därmer generera mindre värme dvs mindre oljud, oavsett vad du stoppar dit för fläkt.

För det andra vet vi inte vilket pris 6970 får eller hur det kommer prestera så lite svårt att analysera nu Måste säga att GTX580 verkar bättre än jag trott, men till något av ett överpris.