Jag arbetar som systemutvecklare och gör front-end och back-end, exempel på alster är Tele2 (.se, .lv, .hr) och ifkgoteborg.se. Jag jobbar dagligen med att koda för webben, men främst sysslar jag med systemarkitektur och tekniska lösningar. Tids- och kostnadsuppskattningar är min dagliga föda.
När man tittar på hur mycket Prisjakt.nu kostat att göra, måste man välja mellan att räkna på två helt olika saker. Antingen räknar man på A) hur lång tid det tar att idag titta på hur Prisjakt ser ut och fungerar och lär sig av deras misstag/framgångsfaktorer i genomförandet av ett identiskt projekt, eller B) hur mycket arbete krävdes för att komma till den punkt man är idag. Jag kommer att anta att det är A) som du är intresserad av här, eftersom uppstart och företagande fungerar på det sättet att man använder etappinkomster för att vidareutveckla produkten/tjänsten.
Jag ska räkna lågt, för att sätta perspektiv på de olika siffrorna som nämnts ovan.
Att Prisjakt har ca 50 mallar kan vara rimligt om man räknar in alla delar såsom godisfunktioner (prisfighten etc. ca 5 mallar), forumet (ca 10 mallar), min profil (galleri, profilspecifika mallar etc. ca 10 mallar), extranät (ca 5 mallar) och naturligtvis de generella kategori-/produkt-/butik-/tillverkarmallarna (ca 20 mallar). Den uppskattningen borde ligga på + 50 och - 20 mallars säkerhet, alltså i rätt storleksordning.
En mall kan ta två veckor för ett team på 5 pers att genomföra. Då ingår teknisk projektledning, funktionsspec och design, front-end-kodning, back-end-kodning, testning och driftsättning. Det kan också ta 1 dag för detsamma och denna enskilda dag är vår minsta enhet. Ett snitt mellan de två är alltså drygt 5 dagars arbete för 5 personer, d.v.s. ca 5 dagar * 5 personer * 8 timmar.
Låt säga att vi inte har en arkitektur- och konceptfas. Låt säga att det enda vi ska göra är att plocka fram dessa mallar mot ett färdigt API för Prisjakt. Då landar kalaset på ca 7 miljoner om arvodet är 700 SEK/h.
Naturligtvis måste en noggrann systemarkitektur till för att rodda ett projekt av den här storleken, för att inte tala om att vi helt har ignorerat integrationsbitar såsom att skriva API:er för butiker och sätta upp en serverstruktur för alla externa kopplingar. Som man säkert förstår är det inte direkt CMS- och front-end-bitarna som är kostsamma att göra. Front-end-kodning kostar sällan 800 SEK/h, inte ens i Sverige.
Däremot, bara att optimera AJAX-söken till dess nuvarande snabbhet kan ta ett par veckor för ett par man i nämnt team, när man gör det i ett system av den här storleken. Det är inte bara lite JavaScript som ska optimeras, det är hela hierarkin ned till vilket informationsmedium och i vilka informationsstrukturer denna data är cachad. Och sedan skall naturligtvis ett löpande realtidsjobb utvecklas för att hålla denna cache a-jour.
Jag skulle snarare tro att med alla bitar inräknade, tittar vi på ca 12-15 miljoner. För 6-7 heltidsanställda tar det alltså ca 1 år att genomföra. Prisjakt har dock säkerligen lagt ned mer eftersom sajten reviderats ett antal gånger, då tillkommer kostnader för overhead och förändrade delar.
Det måste nämnas att jag inte har koll på alla delar som Prisjakt består av. Det innebär att jag säkert kan ha missat saker som drar upp priset.