Är det någon som vet hur mycket prisjakts webbsida kostar att göra?

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet hur mycket prisjakts webbsida kostar att göra?

Jag har lite funderingar på hur mycket en sida som prisjakt kosta att göra?

Är det någon som är kunnig innom webbdesign som skulle vilja ge en rikt linje på vad det kan kosta att göra en?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leo84lwb:

Jag har lite funderingar på hur mycket en sida som prisjakt kosta att göra?

Är det någon som är kunnig innom webbdesign som skulle vilja ge en rikt linje på vad det kan kosta att göra en?

Ska du anlita en firma får du räkna med ett par hundra k (gissning), ska du göra själv så får du räkna kostnaden i arbetstimmar...

Permalänk
Medlem

ett par 100k för prisjakt??? Inte i närheten. Exakta priset beror på många faktorer som exakt hur många funktioner det ska finnas och hur många samtidiga användare och så vidare. Men om vi pratar om samma antal funktioner som prisjakt och som ska klara lika många användare så blir det riktigt dyrt, dvs många miljoner. Vi pratar inte bara om sajten som användaren ser den med alla olika funktioner (de är många) utan även om att sätta upp lastbalanserade servrar, skapa backend system för att samla in priser och skapa övrigt innehåll och så vidare.
Men en enkel prisjämförelsesajt med få funktioner och få användare blir inte så dyrt

Permalänk
Medlem

Miljoner...

Permalänk
Medlem

Tänk bara bygga upp deras databas + optimering. Ouch.

Permalänk
Medlem

har ni andra forum eller sidor som ni skulle rekomendera

har ni andra forum eller sidor som ni skulle rekomendera ex webbdesign forum eller en webbbyrå som ni själva kan rekomendera??

Permalänk
Korsordsguru

Är det bara själva designen du vill ha så tänk på att prisjakt.nu har kanske 50(?) olika slags sidor med dynamiskt eller statiskt innehåll. Om vi räknar med en dags arbetstid för varje sida (antagligen för snålt då jag tänker mig att alla sidor ska ha XHTML, CSS, JavaScript och grafik) så kostar varje sida, om vi räknar med ett ganska standard konsultarvode på 800 spänn timmen, 6400 kronor att slänga ihop. Hela back end-systemet kan som tidigare estimationer ovan lätt gå upp över miljoner då det måste anpassas för att köras på ett skalbart kluster för att kunna skrapa data från flera tusen källor 24/7, köra många komplexa databasqueries i minuten, innehålla lager för cachning, vara redundant, lastbalanserat und so weiter.

Ditt största problem är antagligen inte kostnaden dock, utan att det blir ganska svårt att konkurrera ut prisjakt och pricerunner. Bara prisjakt hade förra året 27 miljoner i tillgångar som de kan spendera på att hålla andra borta från marknaden. Pricerunner har ännu mer cash.

WN är förövrigt populärt tillhåll för svenska designers, programmerare m.m. som håller på med webben.

Om du berättar mer om vad det är du har tänkt dig så är det lättare att peka dig i rätt riktning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av DaLys:

... Om vi räknar med en dags arbetstid för varje sida (antagligen för snålt då jag tänker mig att alla sidor ska ha XHTML, CSS, JavaScript och grafik) ...

Nu tar du väl ändå i? Det räcker med ett någorlunda enkelt CMS som inte behöver ta längre tid än 1-2 dagar att bygga från grunden. Så HTML-koden genereras dynamiskt. CSS-mallar är ämnade för att användas på betydligt fler än en sida, så om man nu har gjort rätt så ska det inte behövas mycket mer än finjustering på varje sida.

Permalänk
Medlem

Jag arbetar som systemutvecklare och gör front-end och back-end, exempel på alster är Tele2 (.se, .lv, .hr) och ifkgoteborg.se. Jag jobbar dagligen med att koda för webben, men främst sysslar jag med systemarkitektur och tekniska lösningar. Tids- och kostnadsuppskattningar är min dagliga föda.

När man tittar på hur mycket Prisjakt.nu kostat att göra, måste man välja mellan att räkna på två helt olika saker. Antingen räknar man på A) hur lång tid det tar att idag titta på hur Prisjakt ser ut och fungerar och lär sig av deras misstag/framgångsfaktorer i genomförandet av ett identiskt projekt, eller B) hur mycket arbete krävdes för att komma till den punkt man är idag. Jag kommer att anta att det är A) som du är intresserad av här, eftersom uppstart och företagande fungerar på det sättet att man använder etappinkomster för att vidareutveckla produkten/tjänsten.

Jag ska räkna lågt, för att sätta perspektiv på de olika siffrorna som nämnts ovan.

Att Prisjakt har ca 50 mallar kan vara rimligt om man räknar in alla delar såsom godisfunktioner (prisfighten etc. ca 5 mallar), forumet (ca 10 mallar), min profil (galleri, profilspecifika mallar etc. ca 10 mallar), extranät (ca 5 mallar) och naturligtvis de generella kategori-/produkt-/butik-/tillverkarmallarna (ca 20 mallar). Den uppskattningen borde ligga på + 50 och - 20 mallars säkerhet, alltså i rätt storleksordning.

En mall kan ta två veckor för ett team på 5 pers att genomföra. Då ingår teknisk projektledning, funktionsspec och design, front-end-kodning, back-end-kodning, testning och driftsättning. Det kan också ta 1 dag för detsamma och denna enskilda dag är vår minsta enhet. Ett snitt mellan de två är alltså drygt 5 dagars arbete för 5 personer, d.v.s. ca 5 dagar * 5 personer * 8 timmar.

Låt säga att vi inte har en arkitektur- och konceptfas. Låt säga att det enda vi ska göra är att plocka fram dessa mallar mot ett färdigt API för Prisjakt. Då landar kalaset på ca 7 miljoner om arvodet är 700 SEK/h.

Naturligtvis måste en noggrann systemarkitektur till för att rodda ett projekt av den här storleken, för att inte tala om att vi helt har ignorerat integrationsbitar såsom att skriva API:er för butiker och sätta upp en serverstruktur för alla externa kopplingar. Som man säkert förstår är det inte direkt CMS- och front-end-bitarna som är kostsamma att göra. Front-end-kodning kostar sällan 800 SEK/h, inte ens i Sverige.

Däremot, bara att optimera AJAX-söken till dess nuvarande snabbhet kan ta ett par veckor för ett par man i nämnt team, när man gör det i ett system av den här storleken. Det är inte bara lite JavaScript som ska optimeras, det är hela hierarkin ned till vilket informationsmedium och i vilka informationsstrukturer denna data är cachad. Och sedan skall naturligtvis ett löpande realtidsjobb utvecklas för att hålla denna cache a-jour.

Jag skulle snarare tro att med alla bitar inräknade, tittar vi på ca 12-15 miljoner. För 6-7 heltidsanställda tar det alltså ca 1 år att genomföra. Prisjakt har dock säkerligen lagt ned mer eftersom sajten reviderats ett antal gånger, då tillkommer kostnader för overhead och förändrade delar.

Det måste nämnas att jag inte har koll på alla delar som Prisjakt består av. Det innebär att jag säkert kan ha missat saker som drar upp priset.

Permalänk
Medlem

Hej azoapes

Hej azoapes skulle det gå att kontakta dig om vi skulle vilja ställa lite frågor???

Permalänk
Medlem

Det skulle väl vara vettigt att ställa frågorna här, dels för att ge värde till tråden och dels för att fler kan svara och hjälpa till. Om det gäller konsultation som jag borde ta betalt för kan du skicka ett PM istället

Permalänk
Medlem

Det vi är ute efter är att göra en Prisjämförelsesida

Det vi är ute efter är att göra en Prisjämförelsesida från grunden med allt som kan tänkas vara med. och det pris vi funderar över att det ska kosta är 100000kr. Så vad får man då för Prisjämförelsesida, där det är värt 100000kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leo84lwb:

Det vi är ute efter är att göra en Prisjämförelsesida från grunden med allt som kan tänkas vara med. och det pris vi funderar över att det ska kosta är 100000kr. Så vad får man då för Prisjämförelsesida, där det är värt 100000kr?

För 100000kr får du inte speciellt mycket om du verkligen hade tänkt dig en avancerad prisjämförelsesida. Det vettigaste du/ni kan göra om ni verkligen är seriösa med er idé är att skriva ner en kravspec. där ni radar upp alla funktioner ni vill ha på sidan och sen begära in offerter från ett gäng företag. Att få nåt bättre svar än du redan har fått här är inte speciellt troligt.

Visa signatur

EPoX 8RDA+, XP2500+, 2x256Mb PC3200 (DualCh), Club3D 9800PRO, Seagate 7200.7 160Gb 8Mb Limited edition

Permalänk

Bara en databasserver som är snabb nog (nej, MySQL och liknande servrar är inte snabba nog för sökningar av den typen, dom kan ligga som backend för databasservern som själva sökdatabasen ligger i dock, så fungerar många sidor som har sök idag på stora datavolymer) kostar över miljonen idag och sen får man räkna med ytterliggare några miljoner för att bygga söksystemet runt den här databasen för det gör man inte själv utan att fördjupa sig i några tusen sidor manualer och hyra in konsulter som lär en.
Sen ska du ha sökservrar som orkar med det hela också, sådana maskiner är inte direkt gratis, du måste ha RAM så söksystemet aldrig måste gå ner på disk och söka och så vidare.

Visa signatur

RTFM - vacker sak att säga till folk som ställer dumma frågor

Permalänk
Medlem

Vi kan röra oss på en halv miljon och 3 miljoner

OK så här är det vi kan inte så mycket om detta men vi försöker lära oss och vi är entreprenörer som har en affärsidé men behöver någon som kan visa en vettig offert mall till oss som vi kan ut gå från. Så offerten ska innehålla allt man behöver för att kunna genomföra en avancerad prisjämförelsesida. Det vi kan röra oss på är mellan en halv miljon eller 3 miljoner och vi söker även en kunnig webbdesigner....

Permalänk
Medlem

Kalla sig entreprenörer när man vill göra en kopia där det redan finns 3st riktigt stora och etablerade företag som gör det bättre än vad ni skulle kunna, vilket skämt.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

du får tänka om JesperA efter som vi har redan fått affärs änglar och investerare intresserade av vår affärsidé

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leo84lwb:

du får tänka om JesperA efter som vi har redan fått affärs änglar och investerare intresserade av vår affärsidé

Jag tvivlar starkt på detta av flera anledningar, affärsänglar är inte dom som är sugna på detta området, speciellt inte att göra en kopia av något som redan existerar. (nej, det är ingen affärsängel som investerar i random webbföretag bara för att tex facebook har lyckats)

Affärsänglar investerar inte med folk som har absolut 0 kunskap som du har, dessutom investerar dom bara med folk som har några som helst meriter, eftersom du inte ens har koll på något hur prisjakt fungerar eller webbdesign/utveckling överhuvudtaget så är det ingen affärsängel som är intresserad.

Gör man som dig och frågar efter vad en existerande sida kostar att göra så man kan göra en likadan är man riktigt illa ute och så sjukt långt ifrån kapabel att få något som helst kapital till projektet, eftersom du frågade om priset för prisjakt och du inte hade en aning, sen först säger du att ni kan lägga 100k på det, helt åt helvete för liten summa och om det är den summan du sagt till dina påhittade affärsänglar så kommer dom dra sig ut direkt när dom får höra den riktiga summan, att du sen hittade på en ännu högre investeringsmöjlighet är ju bara ett skämt.

Jag vet inte hur många gånger jag fått i uppdrag att göra kopior på redan existerande tjänster, som twitter, facebook, myspace osv osv och varje gång jag försöker ta reda på vad som är unikt med deras idé så listar dom bara saker som dessa tjänster redan har.

Vet du inte ens hur prisjakt är uppbyggd eller har någon som helst kunskap i allmänhet hur sådana typer av sidor är uppbyggda kommer du aldrig någonsin kunna bygga en, att din budget en "halv miljon OCH 3 miljoner" som från början var 100k, detta betyder enbart att du inte haft något som helst kontakt med en affärsängel.

Dessutom, om du söker en webbdesigner så är du bra illa ute, du behöver kanske 30 heltidsanställda eller inhyrda för att hinna komma ifatt prisjakt och även då kommer det säkert ta minst 1 år, har du tur kan du lägga 15mkr på löner, den budgeten du har räcker inte ens till hårdvara.

15mkr är en rimlig offert till dina påhittade affärsänglar, kom gärna tillbaka till tråden efter du informerat dom om detta och säg hur intresserade dom nu är.

Visa signatur

Permalänk

Behöver du webbdesignar så har du en här

Är grym när det gäller design och utförande.

Kan dessutom HTML och CSS dock inte så avancerat.

Sen är min fråga vad kommer vara så unikt med din prisjämförelse site?
Du måste ju ha något som tar besökarna ifrån prisjakt eller pricerunner.

Själv har jag ett par idéer som kan bli stora som prisjakt inte har tänkt på.

Permalänk
Medlem

Hej JesperA
Du har säkert rätt, om det skulle vara så att vår affärsidé är som prisjakt. Men det är den inte
Jo vi har en affärsängel som coachar oss, som har kunskaper och nätvärk inom detta. Som då har lätt till att vi nu ska ut och utforska denna värd genom att få olika sorters fakta. Jag fick till uppgift att se vad det skulle kosta. där jag var helt felute som troden att 100000kr skulle räcka. Efter som jag utgick från heltfel typ av webbsidor.

Jag valde att göra ett forum här. Efter som jag är medlem här tyckte jag att det borde vara enklare att börja här. Fast det egentligen borde vara på WN men känner att jag är inte helt redo att gå till den sidan en..tills jag har fått lite mer info här.

Permalänk
Medlem

Alltså, Leo84lwb, tror du på allvar att du kommer få en seriös offert skickad till dig via mail genom att skriva ett inlägg här på Swecklockers? Följ mitt råd istället att begära in ett antal offerter från några företag som håller på med systemutveckling. Är ni verkligen seriösa med er idé så är det så man gör! Jag jobbar själv som programmerare och kan garantera dig att du inte kommer få några offerter skickade till dig baserat på vad du har skrivit i den här tråden.

Visa signatur

EPoX 8RDA+, XP2500+, 2x256Mb PC3200 (DualCh), Club3D 9800PRO, Seagate 7200.7 160Gb 8Mb Limited edition

Permalänk

Hej!

Jag började koda på Prisjakt för 10 år sen nu, så det är lite kul att se allt i denna tråd

Skrivet av jcarlsson:

Bara en databasserver som är snabb nog (nej, MySQL och liknande servrar är inte snabba nog för sökningar av den typen

. Första versionen av Prisjakt låg på en shared server i US. För att starta en prisjämförelsesida krävs inte så mycket hårdvara. Det kluriga blir när 100.000 tals besökare är inne samtidigt som miljontals priser uppdateras. Sen funkar Mysql alldels utmärkt

Skrivet av jcarlsson:

Sen ska du ha sökservrar som orkar med det hela också, sådana maskiner är inte direkt gratis, du måste ha RAM så söksystemet aldrig måste gå ner på disk och söka och så vidare.

Själva söksystemet kräver inte så mycket kraft om man hantarerar det smart
Men visst, vi har rustat oss för en hård jul genom att nästan dubbla våra servrar!

//Jonas

Visa signatur

Grundare av Prisjakt, Håller på med https://www.car.info nuförtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av jcarlsson:

Bara en databasserver som är snabb nog (nej, MySQL och liknande servrar är inte snabba nog för sökningar av den typen, dom kan ligga som backend för databasservern som själva sökdatabasen ligger i dock, så fungerar många sidor som har sök idag på stora datavolymer)

Öppna databashanterare som MySQL och PostgreSQL är väldigt kapabla. Problemen med dessa uppstår först när man behöver skala ut skrivningar och data, men då pratar vi om webbplatser med kraftigt svällande datamängder som konfronteras med problem som berör i stort sett alla databashanterare av relationstyp. Men Prisjakt är knappast en sådan webbplats där databasen växer med flera gigabyte om dagen. Prisjakt kanske har några miljoner produkter/prisuppgifter som sakta växer till antalet, men några miljoner indexerade poster om nån kilobyte vardera är ingenting för databashanterare som MySQL och PostgreSQL, och man kan förmodligen cacha så gott som hela databasen i primärminnet på en hyffsad server.

Sen blir man säkert tvungen att köra flera replikerade databasservrar som nyttjas direkt av webbservrarna för att kunna klara läsbelastningen när den är som mest intensiv (10 000-tals läsningar/sek), men det skulle man inte kunna undvika även om man körde flaggskeppsprodukterna från Oracle, IBM, Sybase osv.

Permalänk
Medlem

Är inte ute efter en offert bara mer info

Skrivet av Nordis:

Alltså, Leo84lwb, tror du på allvar att du kommer få en seriös offert skickad till dig via mail genom att skriva ett inlägg här på Swecklockers? Följ mitt råd istället att begära in ett antal offerter från några företag som håller på med systemutveckling. Är ni verkligen seriösa med er idé så är det så man gör! Jag jobbar själv som programmerare och kan garantera dig att du inte kommer få några offerter skickade till dig baserat på vad du har skrivit i den här tråden.

Vill veta mer om hur en offert skulle kunna se ut och vilka delar som borde vara med i en offert.
Det är det vi inte vet vad som borde ingå när man frågar om att göra en prisjämförelsesida.

Permalänk
Skrivet av Atomizer:

Öppna databashanterare som MySQL och PostgreSQL är väldigt kapabla. Problemen med dessa uppstår först när man behöver skala ut skrivningar och data, men då pratar vi om webbplatser med kraftigt svällande datamängder som konfronteras med problem som berör i stort sett alla databashanterare av relationstyp. Men Prisjakt är knappast en sådan webbplats där databasen växer med flera gigabyte om dagen. Prisjakt kanske har några miljoner produkter/prisuppgifter som sakta växer till antalet, men några miljoner indexerade poster om nån kilobyte vardera är ingenting för databashanterare som MySQL och PostgreSQL, och man kan förmodligen cacha så gott som hela databasen i primärminnet på en hyffsad server.

Sen blir man säkert tvungen att köra flera replikerade databasservrar som nyttjas direkt av webbservrarna för att kunna klara läsbelastningen när den är som mest intensiv (10 000-tals läsningar/sek), men det skulle man inte kunna undvika även om man körde flaggskeppsprodukterna från Oracle, IBM, Sybase osv.

Vi pratar inte databaser från den typen av företag när vi pratar söklösningar. En databas från någon av de av dig nämnda tillverkarna skulle troligtvis krascha ganska fort på en sida som Eniro eller hitta.se, alla databaser du tar upp har delvis till uppgift att kunna lagra fulltext, dom kan lagra stora textavsnitt vilket inte är av intresse i en sökdatabas utan där söker du på nyckelord och liknande, så därför bygger man dessa databashanterare annorlunda från början.

Bara för att folk ska förstå en ganska viktig sak när det gäller databaser och sökningar: Eniro och liknande sidor går ALDRIG ner på disk när du söker för att hitta posterna, det dom hämtar från disk är extrainformation om du begär att det ska hämtas, skulle en sökdatabas gå ner på disk och söka skulle det sega ner nämnvärt, Google testade genom att lägga på mellan 100 och 500 millisekunder (alltså som max en halv sekund) i tid på sin respons på sökningar (det gjordes en korrekt vetenskaplig studie), delar av de grupper som utsattes för de längre väntetiderna slutade använda Google som sökmotor.

Söktunga sidor idag har typ följande uppdelning på hårdvara:
Lastbalanserare för weben, webservrar, databasservrar och sökservrar där sökservrarna har en databashanterare som är speciell för sökning och sen en sökapplikation runt det som webapplikationen pratar med.

Sen om prisjakt har exakt den uppdelningen kan jag inte svara på men de flesta sidor som bygger på att man söker efter saker har den uppdelningen av hårdvara bakom sig.

Visa signatur

RTFM - vacker sak att säga till folk som ställer dumma frågor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leo84lwb:

Vill veta mer om hur en offert skulle kunna se ut och vilka delar som borde vara med i en offert.
Det är det vi inte vet vad som borde ingå när man frågar om att göra en prisjämförelsesida.

Gå en egenföretagarkurs hos din närmsta kommun. Skaffa dig arbetslivserfarenhet och kunskap inom branschen du ska ge dig in i. Utan kunskapen lyckas du inte. Tänk också på att änglar/investerare/entreprenörer alltid är försiktiga, smarta och vill tjäna mer pengar. De är antagligen skickliga i det sociala spelet, var inte godtrogen gentemot dem.

Internetforum är inte rätt forum för entreprenörskap. Isf LinkedIn om du redan har kontakterna, men generellt sett är kontakter på företag det enda du har nytta av. Då menar jag etablerade företag med fler än 30 anställda eller eftertraktad spetskompetens, men inte småföretag i startgroparna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leo84lwb:

Hej JesperA
Du har säkert rätt, om det skulle vara så att vår affärsidé är som prisjakt. Men det är den inte
Jo vi har en affärsängel som coachar oss, som har kunskaper och nätvärk inom detta. Som då har lätt till att vi nu ska ut och utforska denna värd genom att få olika sorters fakta. Jag fick till uppgift att se vad det skulle kosta. där jag var helt felute som troden att 100000kr skulle räcka. Efter som jag utgick från heltfel typ av webbsidor.

Jag förstår inte riktigt, ni har alltså en affärsängel som både coachar er och har kunskaper och nätverk inom det område ni ska ge er in på. Han har också en budget på runt 3 miljoner kronor som han tänker investera, men Ändå har ni inte kommit längre än "detta kommer bli nya facebook/twitter/myspace tillsammans!"?

Jag känner mig verkligen misslyckad som person när det titt som tätt dyker upp trådar om folk utan någon som helst erfarenhet eller kunskap, med så pass oinnovativa och ospecificerade idéer. Ändå lyckas de intressera seriösa investerare och personer med erfarenhet inom webben, fastän de söker folk som "är bra på html och kanske css, behövs det mer?" som kan hjälpa till. Jag kan ju bara anta att när tråden dör av att TS slutar svara så innebär det att denne lever ett lyxliv och badar i pengar på sin idée, samtidgt som någon html-knackade sweclockare har fått följa med och lever gott på "meriten" att ha hjälpt till med sidan. Jag måste verkligen sakna något viktigt i huvudet, för jag förstår inte hur alla dessa personer lyckas.

Edit: Inget direkt illa menat, jag tycker faktiskt frågeställningen och svaren i tråden har varit intressanta.

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem
Skrivet av pscs3:

Jag måste verkligen sakna något viktigt i huvudet, för jag förstår inte hur alla dessa personer lyckas.

Jag krossar entreprenörers drömmar då och då när de kommer till mig med "en riktigt bra affärsidé". Jag inbillar mig ibland att de som kan minst och är naivast lyckas bäst, om de bara råkar vara envisa och ibland får vad de själva tror är snilleblixtar.

Duktiga människor runt omkring dessa entreprenörer tenderar tillrättavisa och hjälpa dem gratis, eftersom de blir arga på ignoransen och tycker lite synd om dem.

Detta är bara min personliga generella reflektion som skulle kunna förklara frågeställningen i citatet ovan. Det är alltså inte riktat till trådskaparen. Sedan kan jag visserligen se sådana tendenser även här, men alla har vi varit gröna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av azoapes:

Jag inbillar mig ibland att de som kan minst och är naivast lyckas bäst, om de bara råkar vara envisa och ibland får vad de själva tror är snilleblixtar.

Jag är så sjukt nöjd att detta inte varit fallet för mig, ingen av dom som kommit till mig och viljat ha en facebook, myspace, google, eller twitter kopia har lyckats göra något överhuvudtaget

Det var en snubbe som ville ha något liknande facebook, förklarade precis vad han ville ha, jag frågade gång på gång vad som var revolutionerande med hans tjänst och varför han trodde folk skulle använda hans sida istället för facebook, fick aldrig något svar på det, ofta brukar jag säga nej till ett projekt såfort jag hör någon befintlig tjänst nämnas, och speciellt när man får betalt med "cred" eller "du kommer bli skitrik när sidan blir populär och du får 10% av intäckterna, det är ju flera miljoner", ibland frågar man vad sidan skall hostas på som har "miljoner" användare och allt som oftast är det på loopias eller bineros webbhotel, lixom jaha hur tänkte dom där?

Men iaf, en gång höll jag på att integrera buddypress i ett befintligt wordpress tema och eftersom snubben inte visste ett skit om något och buddypress innehöll allt vad han ville ha så tänkte jag att jag ju lika gärna kunde testa om en sånhär idé faktiskt skulle fungera så när jag var klar med sidan så fick han den av mig, till en början var det bara jag och han, jag frågade flera gånger ifall han hade marknadsfört sidan, vilket han hade (vet dock inte vart då jag aldrig såg till det), efter 1 år var medlemmarna bara jag, han, 304823043204823st botar och ett fåtal gästkommentarer, så nja, jag tvivlar att denna typen av människor lyckas med något :S

Visa signatur

Permalänk

Det beror helt på personens idéer och budget. Jag skulle inte vilja registrera mig på något freeware även om det är redigerat till 100.
Sidan ska vara stilren, samt vara unik, du kan inte påstå att alla kräver något likt andra sajter. Jag har själv varit med om personer som betalat en mindre summa för en ungdomssajt och uppgraderat den efter budget. Med detta menar jag att du behöver inte punda ut 20mille på en layout samt en server som håller 100000000000x utav sidans nuvarande användare. Du kan inte heller förvänta dig att en sida ska drösa in 100 miljoner användare på samma gång som sidan lanseras.

EDIT:
Kan dock hålla med dig om att en kille som postar på sweclockers om hjälp med kodning med en budget på 3 miljoner har hamnat i fel hörna.
Sen finns det alltid undantag, glöm inte det. Facebook var inte så jävla lyckat i början den heller, det tog några år för att verkligen skjuta i höjden, och layouten var dyster och dammig i början den med.