Hur reglerar jag program i windowsbrandväggen när jag har dubbla nätverkskort?

Permalänk

Hur reglerar jag program i windowsbrandväggen när jag har dubbla nätverkskort?

Hallå.

Försökte söka på detta men kunde inte hitta något.

Jag har ett program som delar ut filer till en mediaspelare. Dock har jag dubbla nätverkskort, där den ena tar hand om det "offentliga" nätverket och det andra tar hand om nätverket mot mediespelaren. Problemet är att windowsbrandväggen inte verkar kunna ha olika regler för de olika nätverken. Utan den släpper igenom programmet utan vidare även mot det offentliga nätverket. Försöker jag ändra det så lägger bara brandväggen till programmet igen. Hur löser jag problemet utan att spärra programmet helt?

Kör Windows 7 ultimate x64 och jag har ingen router (hw-brandvägg) mot internet, vilket ju uppenbarligen hade löst problemet annars.

/K

Permalänk
Hedersmedlem

Nu är jag ingen expert på mjukvarubrandväggar, men stödjer exempelvis inte Comodo och liknande mjukvarubrandväggar olika nätverkskort?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk

Tack för förslaget. Är inte helt omöjligt att jag provar det, trots att det löste sig. Problemet var nog jag själv, eller att brandväggen är väldigt o-intuitiv, beroende på hur man väljer att se på saken.
Orkar inte börja lägga upp bilder, men inställningarna fungerar ju så att man kan välja om ett program skall tillåtas på offentliga eller sk "hemnätverk". Detta regleras av att man bockar i rutor.

Det som inte fungerade var att först bocka för privat nätverk, och sedan bocka bort offentligt nätverk. Då återkom bara programmet på listan, på ny rad med den gamla inställningen "offentlig".

Det som fungerade var att nollställa inställningarna för brandväggen. Och när den frågade om programmet (som den redan hade lagt till i listan och markerat som offentlig) så markerade jag programmet som privat/hemnätverk. Sedan öppnar jag återigen inställningarna för brandväggen och tar bort originalinställningen. Detta verkar fungera ännu. Har dock inte kunnat prova om jag delar ut något offentligt.

/K

Permalänk
Medlem

har du varit inne på den avancerade delen i windows firewall? (du får ursäkta min svengelska, jag har engelskt windows 7 här) dvs tryck på Windows Firewall i Kontrollpanelen. I vänsterpanelen trycker du på "Advanced settings". I det nya fönstret väljer du "Inbound Rules". Listan med alla gröna ikoner är regler för att släppa in trafik, gråa ikoner är inaktiva regler.

Leta nu upp regeln du vill ändra och högerklicka på "properties". Gå till fliken "advanced", här kan du ändra vilka nätverkskort regeln ska gälla på..

edit: Jag var visst lite sen

Permalänk

Hmm. Möjligt att jag missförstått något nu, men eftersom det är en streamtjänst som jag vill styra så är det väll inte "inkommande"-regler som jag är intresserad av? Jag strömmar ju från datorn till mediespelaren, dvs utgående...? Att programmet inte kommer åt datorn utifrån är ju visserligen bra, men det tar jag liksom för givet. Och i utgående finns inga program över huvudtaget. Det är därför jag inte grottat där (nästan) alls. Fast jag kanske agerar mot bättre vetande då...?

/K