Hur mycket låter en IBM 120GXP-disk?

Permalänk
Medlem

Hur mycket låter en IBM 120GXP-disk?

Ja, som topic säger...
Låter den mycket, i så fall jämfört med vad? Känner tyvärr ingen som har en som jag kan "provlyssna" på, så om ni kan jämföra dem med Seagates Barracuda IV och WD:s Caviar serie där bl.a. deras 80GB ingår så vore jag hemskt tacksam.
Knackar den mycket? "Spinner den loss" mycket och så vidare..?
Står i tanke på att köpa en eller två av dessa, men låter de lika mycket som en WD så aldrig i h-e... Barracudan är i all ära väldigt tyst, men när man kan få 40 GB extra för ett par hundralappar och eventuellt lite överkomligt ljud så sätter snikenheten in...

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Ubuntu 24.04)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har en CPU-fläkt som dånar på i 34db.. den låter inte mer än så iaf.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Hm... Ja det är ju alltid en riktlinje... Tyvärr dånar inte mina fläktar på så mycket, men det är alltid en riktlinje om ingen har något annat att tillägga...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du kan alltid tysta ned det mot att betala lite i prestanda med hjälp av IBM Feaure tool

Permalänk
Avstängd

jag ska koppla in min idag.-.. så jag får se...
på datorbutiken sår det ju "Silence!" efter namnet på dem... hoppas det betyder något...

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem

Nopp, dom 3 120gxp 120Gb som jag har sen en tid till baka låter lika mycket som min gammla 75GXP 45Gb, men barracuda 4an på 80Gb är betydligt tystare, men ack så långsammare

så namnet Silence som dom marknadsför dom med är rent skitsnack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GlaDdac
Nopp, dom 3 120gxp 120Gb som jag har sen en tid till baka låter lika mycket som min gammla 75GXP 45Gb, men barracuda 4an på 80Gb är betydligt tystare, men ack så långsammare

så namnet Silence som dom marknadsför dom med är rent skitsnack!

Håller helt med!
Jag har testat med min nästan helt tysta dator med först IBM 120GXP 80 gig och sen Seagate Barracuda IV 80 gig, och det är STOR skillnad!

IBM:en tjuter (motorn?) och den tjattrar (läsarna?), Seagate:en är helt tyst däremot.

Permalänk

men seagaten ska väl inte prestera så mycket sämre?
har för mig att testerna visade några procents skillnad eller nåt och det är ju inte direkt nåt man märker

Permalänk
Medlem

Jag har kört HDtach tester på dom och redan där ser man en stor skillnad faktiskt, sen att man inte märker att det tar si o så många sekunder med den HDn jämte den andra är en annan femma

Permalänk
Medlem

Ingen som har någon jämförelse med WD:s diskar enligt första inlägg?
Prestandan känns inte så viktig för mig då jag bara ska använda den i lagringssyfte. Barracudan har jag nu förstått är tystare, men den är ju löjligt tyst, så det är väl inte så konstigt... Snikenheten sitter fortfarande kvar då 250 spänn för 40GB extra inte är så värst mycket...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

jag tyckte den var ganska tyst...

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem

Jag har en WD 80Gb "SpecialEditon" sittandes bredvid en Barracuda 4 80Gb i en o samma låda, WD låter mer, i still med IBM skulle jag tro!

Permalänk
Medlem

har 2 GXP120, 1 GXP60, 2 GXP75 och en dtta nånting + en quantumdisk i en filserver.
kan säga de att aopen (fulltower lådan) låter mer än hela den burken, stör mej inte alls på den.

dock stör ja mej på deltan som sitter i en av burkarna, men de är en annan sak

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem