Att välja Raidkort till server
Hej!
Detta är min första post här. Har försökt söka efter detta, men inte hittat nåt bra svar. Ber om ursäkt om det är besvarat redan.
Det jag söker är ett raidkort för 4-8 diskar. Dock vet jag inte riktigt vad man ska kolla på när det gäller korten vad som är bra och overkill.
Jag kommer bygga en server där det ska ligga 3-4 virtuella servrar. En med mail och webserver, en filserver för det interna nätet och en ftp server.
Jag skickade ett mail till komplett.se som jag har köpt allt omkring ifrån. Nedan är brevet jag skickade med all info om konfigureringen samt vad jag ska köra. Det roliga var att svaret jag fick var att de inte hade nåt att rekommendera. Alls?!
Mitt brev:
Jag har tänkt köpa ett raidkort till servern jag håller på att bygga. Nedan finns konfigurerationen på det som finns i. Jag har köpt allt ifrån er. Har inte köpt några diskar än. Men det lutar åt 1 gb diskar. Det kommer vara en raid 5 eller 6 lösning på ca 6 diskar. Så kortet behöver nog stödja 8 portar. Men i övrigt vet jag inte vad man ska kolla på när det gäller raid specar, vet inte vad som är overkill och inte kommer kunna utnyttjas osv...
Tacksam för svar på vad som är att rekommendera samt vilka diskar som är att föredra till detta.
På detta kommer virtuella servrar att köras på denna.
Bara för info så är detta specen på datorn:
Graf kort
Komplett.se - Sapphire Radeon HD 4350 256MB DDR2
Moderkort
Komplett.se - MSI P45-C51, P45,Socket-775,DDR3,
Minne (ska dock utökas)
Komplett.se - Crucial DDR3 1333MHz 2GB, CL9,
Processor
Komplett.se - Intel Core? 2 Quad Q8300
Power supp
Komplett.se - Corsair VX 550W PSU
//Johan
Svaret:
Hej Johan,
De enda RAID-kort jag hittar som är lämpliga har PCIe x4, vilket du inte har på ditt moderkort.
Jag kan tyvärr inte rekommendera dig ett RAID-kort för 8 enheter.
Vill du har 4 portar så kan du t.ex. ha Komplett.se - Sunsway/ST Lab PCI SATA RAID 4P + men notera då att det är sATA 150.
Med vänliga hälsningar
Agnes, Komplett.se
Så kan nån hjälpa mig att reda ut om det finns nåt att göra mer än att byta moderkort? I prisklass 3500-5000kr.
Som övrig info har det 12st interna 3.5" platser så jag tänkte att man kunde utnyttja, men det verkar vara svårt med detta moderkort.
Tack på förhand!
Johan