Att välja Raidkort till server

Permalänk
Medlem

Att välja Raidkort till server

Hej!
Detta är min första post här. Har försökt söka efter detta, men inte hittat nåt bra svar. Ber om ursäkt om det är besvarat redan.

Det jag söker är ett raidkort för 4-8 diskar. Dock vet jag inte riktigt vad man ska kolla på när det gäller korten vad som är bra och overkill.
Jag kommer bygga en server där det ska ligga 3-4 virtuella servrar. En med mail och webserver, en filserver för det interna nätet och en ftp server.
Jag skickade ett mail till komplett.se som jag har köpt allt omkring ifrån. Nedan är brevet jag skickade med all info om konfigureringen samt vad jag ska köra. Det roliga var att svaret jag fick var att de inte hade nåt att rekommendera. Alls?!

Mitt brev:
Jag har tänkt köpa ett raidkort till servern jag håller på att bygga. Nedan finns konfigurerationen på det som finns i. Jag har köpt allt ifrån er. Har inte köpt några diskar än. Men det lutar åt 1 gb diskar. Det kommer vara en raid 5 eller 6 lösning på ca 6 diskar. Så kortet behöver nog stödja 8 portar. Men i övrigt vet jag inte vad man ska kolla på när det gäller raid specar, vet inte vad som är overkill och inte kommer kunna utnyttjas osv...
Tacksam för svar på vad som är att rekommendera samt vilka diskar som är att föredra till detta.
På detta kommer virtuella servrar att köras på denna.
Bara för info så är detta specen på datorn:
Graf kort
Komplett.se - Sapphire Radeon HD 4350 256MB DDR2
Moderkort
Komplett.se - MSI P45-C51, P45,Socket-775,DDR3,
Minne (ska dock utökas)
Komplett.se - Crucial DDR3 1333MHz 2GB, CL9,
Processor
Komplett.se - Intel Core? 2 Quad Q8300
Power supp
Komplett.se - Corsair VX 550W PSU
//Johan

Svaret:
Hej Johan,
De enda RAID-kort jag hittar som är lämpliga har PCIe x4, vilket du inte har på ditt moderkort.
Jag kan tyvärr inte rekommendera dig ett RAID-kort för 8 enheter.
Vill du har 4 portar så kan du t.ex. ha Komplett.se - Sunsway/ST Lab PCI SATA RAID 4P + men notera då att det är sATA 150.
Med vänliga hälsningar
Agnes, Komplett.se

Så kan nån hjälpa mig att reda ut om det finns nåt att göra mer än att byta moderkort? I prisklass 3500-5000kr.

Som övrig info har det 12st interna 3.5" platser så jag tänkte att man kunde utnyttja, men det verkar vara svårt med detta moderkort.

Tack på förhand!
Johan

Permalänk
Medlem

Du kan ju börja med att precisera: ska du köra en hårdvaruraid eller en mjukvaruraid?

Om du inte riktigt vet skillnaden mellan de två, så kan jag väl rekommendera dig att läsa lite i någon av trådarna i FAQen.

Utöver det så måste jag fråga: Varför så många virtuella servrar? Jag vet att det kan vara skoj att köra ett par stycken att laborera med, men om du bara ska ha det till hemmabruk så kan det verkligen förenkla saker och ting om man kör allt på en och samma server.

Finns ju stora fördelar med att köra: Web-, mail-, fil- samt ftp-server på en och samma "instance" eller "server" och inte dela upp dessa på olika OS.

Vilka OS planerar du att köra? En lösning är ju att köra Opensolaris eller FreeBSD, för att sedan låta ZFS sköta dina diskar och ditt lagringsutrymme, finns ju programvara för mail, web och ftp till dessa OS också.

Permalänk
Medlem

Först vill jag säga att det är möjligt att köra ett PCI-e x4 kort i en PCI-e x1 plats. Man får då förstås max hastigheten av vad pci-e x1 kan ge. Men om direkt överföring inte är det viktigaste så är det ett alternativ. Andra saken jag vill poängtera är att flere virtuella maskiner kommer att göra att det ofta behövs IO till hårddisken, så jag är inte helt säker på att effektivaste är en raid5, om du inte satsar på ett väldigt bra kontroller kort som sköter paritetsberäkningen. Detta är ju också mycket fast i hur många/mycket servern som helhet används.

Jag har en 2,5" hårdskiva i min server (för strömförbrukning) var jag kör bas systemet som HTPC och filserver. Ut över det har jag två virtuella maskiner, en webserver och en som sköter nerladdningar. Iom att det är väldigt få förutom mig som använder dator har det inte så stor betydelse. Men när virtuella nerladdningsdatorn både laddar ner och för över till lagringsdiskarna kan servern tendera att bli lite segare om OS skivan behövs.

PS: för att man har 12 platser för hårdskivor betyder det ju inte att man behöver fylla dem direkt. Jag köper ny lagrings disk efter hand till min server. Främst för att det är mest ekonomiskt, iom att priset per GB ständigt kommer ner. Samtidigt som hårdskivorna blir oftast bättre och säkrare.

Permalänk
Medlem

1. Först bör du se vilka begränsningar den virtuella appliaktionen/systemet har.
1.1 Ska du köra den på bearmetal eller som en applikation i tex windows.

2.1 Därefter tycker jag du ska byta ut moderkortet antingen till ett med en PCI Express x16 port samt ett inbyggt grafikkort och hoppa över grafikkortet.
2.2 Eller ett moderkort med 2 PCI Express x16 portar och behålla grafikkortet.
2.3 Självklart finns alt. att köpa ett moderkort med PCI Express x16 och en med x4.

Hur som så måste du byta moderkort i mitt tycke.

3.1 Där efter kan du ställa dej frågan hur mycket pengar du vill lägga på kontrollerkortet.
3.2 Hur många diskar kommer du ha till en början
3.3 hur många kan du tänkas utöka med i framtiden.
3.4 Vilken typ av diskar, SATA, SAS SCSI
3.5 Vilken nivå a RAID har du tänkt att använda dej av.
3.6 Krävs någon form av batteribackup till kontrollerkortet eller servern

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar och kvalificerade frågor.

Jag kanske ska gå tillbaka till ruta ett och beskriva syfte och bakgrund så kanske det blir klarare vad jag kanske behöver.

1. Jag är fotograf och behöver mycket diskutrymme vilket talar för raid 0 men efter som jag måste ha en driftsäker miljö så lutar jag åt en hårdvaru raid (5). Har redan nu 2TB med bilder som ligger på 2 nas som är speglade. Så volym är något som jag behöver, men säkert. Alt börja radera bilder

2. Eftersom jag inte vill att detta ska vara åtkomstbart utifrån så tänkte jag att virtuell miljö var att rekommendera eftersom jag kan lägga en server på eget nät, med eget kort.

3. Att köra fler virtuella servrar var mest ur säkerhets synpunkt.

• (s)Ftp där kunders bilder kommer ligga, där det kan vara känsligt om de kommer i fel händer.

• Ha mail och webserver ihop. Webservern kommer ligga på win server då portallösningen som kommer köras använder ASP.NET. Övriga servrar är inte avgjort vlket os som ska användas.

• Intern filserver på eget nät. För att detta inte ska kommas åt utifrån.

4. UPS som ska klara drift i 20 min på den beräknade belastningen är beställd.

5. Diskar är väl tänkt att använda Sata.

6. Har mest tittat på Wm vare eller Xen för den virtuella basen.

Gör detta något klarare? Mina kampord är säkerhet (åtkomst utifrån och drift) samt utrymme.

Permalänk
Medlem

Jag håller helt med Mr_Lazy. Du bör också betänka hur dina backuprutiner ska fungera för ditt nya system.

Rent generellt är hw-raid mer påkostat, enkelt och tillförlitligt (finns undantag). Om du funderar på att köra baremetal ska du köra hw-raid om du inte vill ha mer än en fysisk server. Det är viktigt att du väljer lämpligt kontrollerkort och hårddiskar då kompabiliteten är viktig.

Permalänk

Jag köpte ett Dell PERC 6/i med batterimodul från USA-ebay, 175$ fraktat och klart vilket blir typ 1200:-

Jag kör i dagsläget 4st Seagate 2TB diskar i raid6 vilket ger ca 3,6TB lagring, men det är förberett för upp till 8 diskar. Utöver det har jag en 2.5"-disk som får agera system...

Edit: just det. mitt moderkort har 2st pci-e x16 platser så jag kan köra både ett grafikkort plus raidkortet i x8.. Asus P5KR tror jag det sitter i den burken.. Antingen det eller ett P5Q