Hur snabb är din SSD?

Permalänk

Corsair F80

ATTO:

Crystaldisk benchmark 3.0 med testdata 1:

Crystaldisk benchmark 3.0 med testdata 0:

EDIT: misstänker att jag har blandat ihop testdatan 0 och 1, hur som helst skiljde det ganska mycket.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

/dev/sdb1:
Timing cached reads: 16834 MB in 2.00 seconds = 8425.26 MB/sec
Timing buffered disk reads: 2472 MB in 3.00 seconds = 823.66 MB/sec

Permalänk
Medlem

Är detta bra?

Permalänk
Medlem

Blir en del skillnad att köra med "alignade" partitioner

Innan

efter

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Är dessa resultat som dom ska? Har en Intel X25 80gb g2

Trim är på achi på superfetch av disablat växlingsfilen. Finns det något som kan göra det bättre eller har jag gjort det man ska ?

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

http://img3.imageshack.us/img3/893/testogx.png

Är dessa resultat som dom ska? Har en Intel X25 80gb g2

Trim är på achi på superfetch av disablat växlingsfilen. Finns det något som kan göra det bättre eller har jag gjort det man ska ?

Det där är väldigt dåliga hastigheter för den SSDn. Jag är lite halvt missnöjd med mina och dom är:

Har sett att det är många som kommer up i en readhastighet på ca 225-235 med den hårddisken :/

Permalänk
Medlem

Har precis fixat 2st 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA och kör dem i raid0.
Får detta resultatet:

Tittade lite i tråden och Michaelo som verkar köra samma får ganska mycket bättre resultat.
Ställde in via BIOS så kan inte välja AHCI, finns det något bättre sätt?

Permalänk
Medlem

Corsair F120
Vad tycker ni? Tycker själv inte att jag är nöjd. Trodde att SSD skulle vara mycket snabbare. Eller så är det bara att jag nu har vant mig med SSD?

Visa signatur

Fractal Design Define C TG | ASUS Z370-A | Intel i7 9700K | ASUS Strix ROG GeForce GTX 1070 8GB OC | Samsung EVO 970 500GB M.2 system | Samsung EVO 850 500GB storage | WD Blue SN550 M.2 1TB spel | Noctua Nh-DH15 Black | Corsair 2x8GB DDR4 3000Mhz Vengeance LPX | Corsair RM650x | ASUS PCE-AC55BT AC1200 nätverkskort | Asus ROG Strix Flare

Permalänk
Medlem

Ser lite lågt ut, min ligger på cirka 280 MB/s average.
Har du på AHCI? Finns en hel del sidor du kan hitta om hur man ökar SSD prestanda.

Visa signatur

| Antec P183 | AMD Phenom 2 940 | Corsair XMS2 DDR2 8192 MB | XFX HD4870 | Gigabyte MA-790X-UD3P | Corsair VX 450W | Primärt OS: Arch Linux | Windows 7 x64 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glaucous:

Ser lite lågt ut, min ligger på cirka 280 MB/s average.
Har du på AHCI? Finns en hel del sidor du kan hitta om hur man ökar SSD prestanda.

Japp. AHCI. Har gjort de allra flesta tipsen samt gjort det som finns i denna tråd.

EDIT: Testade att sätta den i en av SATA 6GB portarna, men det funkar inte. Mig veterligt har jag alla drivisar för att den ska funka? Vad ska man ha för drivrutiner för att få de att funka? Har ett Gigabyte GA-P55A-UD4 moderkort..

Visa signatur

Fractal Design Define C TG | ASUS Z370-A | Intel i7 9700K | ASUS Strix ROG GeForce GTX 1070 8GB OC | Samsung EVO 970 500GB M.2 system | Samsung EVO 850 500GB storage | WD Blue SN550 M.2 1TB spel | Noctua Nh-DH15 Black | Corsair 2x8GB DDR4 3000Mhz Vengeance LPX | Corsair RM650x | ASUS PCE-AC55BT AC1200 nätverkskort | Asus ROG Strix Flare

Permalänk

OCZ Vertex2 120GB... är väl egentligen ganska nöjd, men verkar som alla andra kommer uppemot 270mb/sek.
Eller är allt som sig bör?
http://hem2.passagen.se/anre5987/12/00.png

Permalänk
Avstängd

Något verkar inte stämma med min disk?

AHCI är inställd och TRIM är på. Superfetch är avstängt.. är det några drivrutiner som inte stämmer?

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernaut:

OCZ Vertex2 120GB... är väl egentligen ganska nöjd, men verkar som alla andra kommer uppemot 270mb/sek.
Eller är allt som sig bör?
http://hem2.passagen.se/anre5987/12/00.png

Har du din SSD i intels SATAII0 port? Och en mekanisk i SATAII1 porten? Eller kör du bara en SSD disk?

Visa signatur

Gigabyte Z97P-D3 | Intel Core i7 4790K | G.Skill 16GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz Ripjaws X Performance | Maxtor 250GB | OCZ Vertex 2 SSD 60GB | Samsung SSD 830-Series 128GB | Samsung SSD 840-Series 128GB | 620W HX Corsair | GIGABYTE GTX 970 GAMING | Samsung TFT 24" P2450H Rose Black | BENQ XL2420T

Permalänk
Skrivet av Leon1:

http://data.fuskbugg.se/dipdip/asd13r.png

Något verkar inte stämma med min disk?

AHCI är inställd och TRIM är på. Superfetch är avstängt.. är det några drivrutiner som inte stämmer?

Installera Intels Rapid Storage Technology-drivrutin (intel RST), det ser inte ut som att du har den installerad. Det kanske är det som gör skillnaden.

Juggernaut: kan vara samma för dig kanske?

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Skrivet av Tapi0:

Har du din SSD i intels SATAII0 port? Och en mekanisk i SATAII1 porten? Eller kör du bara en SSD disk?

Jag har detta moderkort: Zotac H55-ITX Mini-ITX - Inet.se

Har enligt moderkortet satt min ssd disk på sata2, men enligt windows sitter den på port0. Har prövat att sätta den på sata1, men sitter då enligt windows på port 3.
Och det blir samma resultat i benchmarks.

Har dock en sata dvd-rom på port 2(sata3), och en hederlig snurr-disk på port3(sata5).

Lite rörigt kanske?
Men hoppas du förstår!

/Andreas

Permalänk
Avstängd
Skrivet av distortion10000:

Installera Intels Rapid Storage Technology-drivrutin (intel RST),

Det är installerat.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Leon1:

Det är installerat.

Jaså? Konstigt, för på din skärmdump står det msahci dvs Microsofts driver. I AS SSD står det iaStor för mig, dvs Intels driver.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Avstängd
Skrivet av distortion10000:

Jaså? Konstigt, för på din skärmdump står det msahci dvs Microsofts driver. I AS SSD står det iaStor för mig, dvs Intels driver.

Laddade upp fel bild. Dock har jag mer eller mindre samma värden med iaStor. Är det min bärbara (sign) som stryper?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Efter extra pillande och tips från 'Laptops w. Intel Series 5 chipset can not take full advantage of fast SSDs' så fick jag bättre värden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är långt ifrån haj på detta men letade runt lite och det ska iaf inte vara såhär, nu är min fråga om det går att göra nånting åt detta och isf kan jag göra nånting utan att formatera?

Sen undrar jag om värdena är ok eller är dom något låga, kör w7 på disken och 50gb ledigt om det spelar någon roll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontuz1972:

http://i175.photobucket.com/albums/w143/pokerezzet/Untitled-1...

3*Intel X25-M G2 i Raid 0, ICHR10 Kontrollern verkar inte gilla att gå mycket över 600MB/s

Hej..
Hur har du gjort för att köar dina ssd i raid??
Har försökt men ej lyckat..
Mitt MB är M4A77TD-Pro

TAck

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Skrivet av kempa:

Är långt ifrån haj på detta men letade runt lite och det ska iaf inte vara såhär, nu är min fråga om det går att göra nånting åt detta och isf kan jag göra nånting utan att formatera?

Sen undrar jag om värdena är ok eller är dom något låga, kör w7 på disken och 50gb ledigt om det spelar någon roll?

http://img717.imageshack.us/img717/3613/ssdxv.jpg

Ser ~ normalt ut. Förutom ut att dina tider för sök och småfragment är aningens långa (ej optimala ut), men men kör du intels SSD TRIM/optimize manuellt så ska du se att det blir ännu bättre.

/Fredrik

Permalänk
Skrivet av Aristotele:

Ser ~ normalt ut. Förutom ut att dina tider för sök och småfragment är aningens långa (ej optimala ut), men men kör du intels SSD TRIM/optimize manuellt så ska du se att det blir ännu bättre.

/Fredrik

Sorry, jag såg nu att du hade ett fel, jag trodde du frågade om prestanda.

Det finnas gamla trådar om detta se
http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/937903-ssd-31k-bad...
Technical Discussion AS-SSD says 31K BAD ?!!

Jag har inte sett detta själv så jag har inte testat metoderna som anges.

/Fredrik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

Sorry, jag såg nu att du hade ett fel, jag trodde du frågade om prestanda.

Det finnas gamla trådar om detta se
http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/937903-ssd-31k-bad...
Technical Discussion AS-SSD says 31K BAD ?!!

Jag har inte sett detta själv så jag har inte testat metoderna som anges.

/Fredrik

Tog den enkla vägen och formaterade ist, nu är allt som det ska iaf!

Permalänk
Medlem

mitt resultat

*Intel ssd 80gb !

-->

Edit: 7,8 i WEI.

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk

Har precis byggt ihop ett nytt system där en OCZ VertexII 60gb ingår, får dessa värden efter att ha fixat och trixat enligt alla guider jag hittat, verkar ju inte vara så bra..

Har ett GA-P55-USB3 och SSDn på SATA2_0, en HDD från samsung, en DVD och en kabel till e-sata på fronten är också ikopplade på intelkopplingarna. Vad kan vara felet?

Visa signatur

"The distance between insanity and genius is measured only by success."
-Eliot Carver, Tomorrow Never Dies

Permalänk
Skrivet av Universal:

Har precis byggt ihop ett nytt system där en OCZ VertexII 60gb ingår, får dessa värden efter att ha fixat och trixat enligt alla guider jag hittat, verkar ju inte vara så bra..

Har ett GA-P55-USB3 och SSDn på SATA2_0, en HDD från samsung, en DVD och en kabel till e-sata på fronten är också ikopplade på intelkopplingarna. Vad kan vara felet?

AHCI kanske?

Det finns ett program för OCZ SSD som heter SSD Tweaker, det gör iof inget som du inte kan göra själv, stänger av lite servicar som inte ska vara på för en SSD mm.

Kolla in själv:
Guide SSD Tweak Utility
Download SSD Tweaker

Visa signatur

Permalänk

Tack för tipset men AHCI är på liksom TRIM och fetchersarna är avstängda, defragmentering av etc.
Känns som sådana saker mest gör smågrejer,borde vara något större för en rejäl prestandaskjuts.
borde jag pröva med att koppla ur de andra grejerna som använder SATA och se vad jag kommer upp i?

Visa signatur

"The distance between insanity and genius is measured only by success."
-Eliot Carver, Tomorrow Never Dies

Permalänk

Såhär "snabb".

Vet inte nåt om det är bra eller inte, men detta resultat fick jag

Visa signatur

Gigabyte X79-UD5 X79, CPU Core i7-3820 s2011 3.6 GHz 10MB, Corsair 16GB (4-KIT) DDR3 Vengeance XMP 1,3 1,5V, HD2TB Seagate SATA 6Gb/s 64MB ST2000DM001, SSD 120GB Corsair SATA 2.5", Force 3 Series INET Corsair Cooling Hydr H100 CPU, GK PCIe EVGA GF GTX 680 2GBx2, LK SB X-Fi Titanium PCIe Fatal1ty PRO, Cooler Master HAF X ATX fulltower, PSU Corsair AX 850W Nätdel modular 80+ GOLD, Scythe Kaze Master Pro 5.25 Fan Controller black,

Permalänk
Skrivet av Metalking:

Vet inte nåt om det är bra eller inte, men detta resultat fick jag

Helt normalt.

Troligen kan du förbättra siffrorna marginellt med en manuell TRIM, men det ser i precis som man kan förvänta sig av den disken.

Intel specar den disken som seq read 250 MB/s och seq write 70 MB/s och latency ~ 0.085 ms.

/Fredrik