Öppet brev till Webhallen ang PS3 problem.

Permalänk
Skrivet av kntrl:

Brev skickat: 15 nov 2010
Forumtråd skapad 2010-11-16 16:58
Hur skulle dom hunnit svara?

Jag skickade ett mail inte ett pappersbrev. Att ge kundtjänst ett dyngn på sig att bekräfta mottagandet av ett seriöst mail tycker jag under rådande omständigheter är skäligt. Jag har för övrigt fortfarande inte hört något från Webhallen.

Visa signatur

Any time baby!

Permalänk
Skrivet av kntrl:

Du ville byta ut din konsoll mot en nyare slim för ett påstått fel och vägrade sen lämna in den när du blev meddelad om felsökningsavgift ifall den var felfri?

Nej skillnaden var att killen i kassan uppgav för mig att Webhallen eller vem det nu är som sköter servicen åt Webhallen inte ser den högljuda fläkten som ett "fel".
Efter det tillkännagivande av Webhallen så vore det ganska dumt av mig att försöka lämna in maskinen då jag uppenbart riskerar att få tillbaka en icke åtgärdad maskin och felsökningsavgift.
Jag vägrade således inte att lämna in maskinen, Webhallens agerande gjorde att jag inte kunde lämna in
maskinen.

Jag kan tillägga att jag hade med alla kablar etc till butiken för att de själva på plats skulle kunnat koppla in min maskin och göra en bedömning. De hade tagit två minuter att på plats konstatera det uppenbara felet.
Situationen i butiken var väldigt lungn en förmiddag mitt i veckan.

Visa signatur

Any time baby!

Permalänk
Medlem

Kändes som ett slag på käften, precis som ett sånt brev ska kännas well done !

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Skrivet av kntrl:

Googleade och hittade följande "– Playstation 3 har en fläkt i sig så det är klart att den låter lite. Den ska dock inte låta mer än 22 decibel, och är det så att den låter för mycket kan det vara ett maskinellt fel. Då får kunden gå tillbaka till butiken så skickas maskinen till vårt supportcenter. Visar det sig att det är fel på den får kunden givetvis en ny, säger Annica Bellander på Nordisk Film. För dig som har en Playstation 3 som du misstänker låter alldeles för mycket, kan du höra av dig till Sonys support för Playstation, som nås på 08-58 78 22 25, eller vänd dig till stället du köpte maskinen på. "

Testa att ringa dit först ifall du är orolig för att det inte ska klassas som ett fel.

Tack för bra info. Men i detta fall tycker jag det är rimligt att Webhallen som återförsäljare och den jag träffat avtal med skall lösa situationen. Jag riktar i nuläget bara krav mot Webhallen för jag vill inte bollas runt mellan olika ansvariga. Webhallen är (var?) ett stort seriöst företag och skall lösa detta. Hur de sedan löser ärendet mellan generalagenter, serviceverkstad etc lägger jag mig inte i.

Visa signatur

Any time baby!

Permalänk
Medlem

Sålänge man konstaterat att fläktens ljud räknas som fel (kan ju vara subjektivt, jag har inte hört enheten personligen) så självfallet håller jag med om att det kan finnas grunder för hävning av köp. Får dock hålla med moderatorn, ser inte alls rimligheten i att du ska få tillbaka summan från köpetillfället. Detta är inte något du ska TJÄNA på, utan i bästa fall ska du komma ifrån detta ärende med samma medel som innan. Då en ny sådan enhet kostar betydligt mindre idag så är det i bästa fall det beloppet som borde vara rimligt.

Mina 2.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Sålänge man konstaterat att fläktens ljud räknas som fel (kan ju vara subjektivt, jag har inte hört enheten personligen) så självfallet håller jag med om att det kan finnas grunder för hävning av köp. Får dock hålla med moderatorn, ser inte alls rimligheten i att du ska få tillbaka summan från köpetillfället. Detta är inte något du ska TJÄNA på, utan i bästa fall ska du komma ifrån detta ärende med samma medel som innan. Då en ny sådan enhet kostar betydligt mindre idag så är det i bästa fall det beloppet som borde vara rimligt.

Mina 2.

Absolut helt riktigt så kan en värdeminskning ske, men TS har även möjlighet att kräva ersättning för eventuella utgifter och skadestånd. Om han nu inte "kunnat" använda sin konsol pga oljudet så är det knappast rimligt att göra avdrag för nyttjandet av den. Det är detta jag tror TS syftar på sin sista mening i brevet.

Edit: jag är ganska säker på att det är priset vid köpetillfället som gäller och inget annat.

Permalänk

Nu fick jag svar från Webhallen. Jag avvaktar med nya inlägg tillsvidare.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Hej XXXX,
Beklagar problemen du upplevt med din konsoll, vänligen lämna in den för felsökning i någon av våra butiker.Konsollen kommer skickas till NFI för bedömning vilket brukar ta ungefär en vecka, efter att ett eventuellt fel har bekräftats så kommer vi att häva ditt köp.

Med vänlig hälsning/Best regards XXXXXXX Service Manager

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Visa signatur

Any time baby!

Permalänk
Medlem

Vaddå inte rimligt att göra avdrag? Han använde ju sin första enhet i 2 år. Och skadestånd för vad? Tror inte detta faller under kategorin.. Dock visst, kanske kan få igenom lite bonus för fraktkostnader och så. Att man får en defekt enhet eller så är tråkigt, men det är inget som berättigar skadestånd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Vaddå inte rimligt att göra avdrag? Han använde ju sin första enhet i 2 år. Och skadestånd för vad? Tror inte detta faller under kategorin.. Dock visst, kanske kan få igenom lite bonus för fraktkostnader och så. Att man får en defekt enhet eller så är tråkigt, men det är inget som berättigar skadestånd.

Om butiken inte godkänner reklamationen och fallet dras till ARN så kan han begära skadestånd om han vinner fallet. I Det sammanhanget ser jag det rimligt som att ingen värdeminskning ska ske för den tiden då ärendet är under behandling. Han har reklamerar den eftersom han inte kan använda den just på grund utav oljudet. Eventuellt skadestånd bör då riktas under den period han inte kunde använda produkten och för att butiken inte godkände reklamationsärendet. Detta gäller förstås om ärendet avgörs till TS vinst. Förstår du?

Nu verkar det som om köpet kan hävas och frågan är hur mycket värdeminskningen blir på produkten. Värdeminskning sker väl oftast i någon form, vilket är rimligt.

Permalänk
Medlem

Visst förstår jag, jag håller bara inte med.

Skadeskånd skall delas ut om man lidit psykisk eller fysisk skada, inte för att man är lite putt på att man inte kunnat spela PS3 i nån månad. Eller visst, han kan väl få en klase bananer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Det har inget att göra med det vi diskuterar. Att använda en produkt felfritt i mer än två år och lämna tillbaka den mot hela köpeskillingen är ingen rättighet.

11 jan 2008 inköpsdatum. Playstation 3 black , 40g 4290kr

Mars 2010 maskinen går ej att starta

Jag förstår dock inte varför ens webhallen tog in konsolen när garantitiden 2008 jan bara va 1 år på PS3. Garantin hade ju gått ut för över 1 år sen...
Så tycker detta visar mkt goodwill av webhallen, att dom har hjälpt dej flera ggr fast du inte ens har haft nån garanti kvar.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markberg22:

Jag skickade ett mail inte ett pappersbrev. Att ge kundtjänst ett dyngn på sig att bekräfta mottagandet av ett seriöst mail tycker jag under rådande omständigheter är skäligt. Jag har för övrigt fortfarande inte hört något från Webhallen.

Jag som har egen erfarenhet av deras support, kan säga att det är normalt från deras sida att de tar några dagar innan de svarar.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Han har dock haft reklamationsrätt, och Nordisk Film som handhar PS3 i Sverige tar inte in ärenden direkt från privatpersoner (rätta mig om jag har fel..) så reklamationer av PS3 enheter går i regel via försäljaren.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Han har dock haft reklamationsrätt, och Nordisk Film som handhar PS3 i Sverige tar inte in ärenden direkt från privatpersoner (rätta mig om jag har fel..) så reklamationer av PS3 enheter går i regel via försäljaren.

Ja men då e det han som ska bevisa att det är ett ursprungsfel när han lämnade in konsolen första gången, lär vara mkt svårt..

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av muSashi:

Jag förstår dock inte varför ens webhallen tog in konsolen när garantitiden 2008 jan bara va 1 år på PS3. Garantin hade ju gått ut för över 1 år sen...
Så tycker detta visar mkt goodwill av webhallen, att dom har hjälpt dej flera ggr fast du inte ens har haft nån garanti kvar.

Ser det inte som konstigt alls att de tog in en maskin som helt plötsligt inte startar för felsökning. Hade den t.ex. varit full med damm el. dyl. så skulle den givetvis inte blivit lagad, men det blev den ju nu vilket innebär att de erkände att det var ett ursprungsfel. Jag skulle snarare hävda att det är svårt att påvisa att det inte är ett ursprungsfel så länge apparaten in har uppenbara skador i skal eller knäckta kretskort invändigt.
Självklart ska han ha tillbaka det han betalade om de häver köpet vilket de ska göra då konsollen lämnades in 3 gånger för samma fel (som enligt resonemanget ovan är ett ursprungsfel) och utbytesenheten är väsentligt sämre. Att apparaten har ersatts av en nyare modell och den har gått ner i pris är oväsentligt egentligen, men det går alltid att avtala med butiken att de ersätter med en billigare vara men det är kundens beslut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markberg22:

Den enheten har en fläkt som låter extremt mycket. Fläkten går på högt läge efter ett par minuter och är så högljud att maskinen inte kan brukas normalt. Fläktljudet tränger igenom en stängd innerdörr och att vistas i rummet där maskinen står blir myckete irriterande. Det kan jämföras med en microvågsung på full effekt. Att spela spel eller se på film går inte om maskinen står i samma rum.

Likannde hände mig nyliken. Skickade in min PS3 på rep eftersom lasern var sönder. Fick tillbaka den och tydligen hade den varit hos någon reparationsfirma. Dom löste problemet med lasern men chassit till PS3 var repig. Sidorna var repiga som om man haft den på högkant på ett bord med mycket skit på och dragit den efter bordet.
Innan jag skicka in den var den ren och man kunde spegla sig på plasten. Det var även damm och skit på den som om den fått stå i en skitig verkstad i några dagar.
Men det värsta är när jag lägger i spel så vibrerar motorn och låter förjävligt. Nu har min garanti gått ut och orkar inte skicka in den och vänta flera dagar på att den kommer tillbaka. Därför ska jag fixa den själv i fortsättningen.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Jag måste bara säga att jag bara har mycket goda erfarenehter av Webhallens hantering av reklamationer och returer. Har bl a fått en Creative Zen utbytt två gånger mot en ny enhet (samma fel) utan tjafs, likaså felaktigt moderkort.

Permalänk
Skrivet av poeman:

Jag måste bara säga att jag bara har mycket goda erfarenehter av Webhallens hantering av reklamationer och returer. Har bl a fått en Creative Zen utbytt två gånger mot en ny enhet (samma fel) utan tjafs, likaså felaktigt moderkort.

Kan inte mer än att hålla med riktigt bra service svarar snabbt på mail och inget snack om saken. Dem skickade ett helt nytt gtx 480 när jag skickade in mitt sedan var det problem ändå då skickade dem ett till så jag kan inte klaga... Jag har handlat fruktansvärt mycket från webhallen men aldrig behövt reklamera förut..

Visa signatur

<Rampage Extreme III>------<Corsair Dominator GT 6144MB DDR3 PC3-16000 2000MHz>------<Intel Core i7 950 4 GHz>------<H70 CPU-kylare (Läckage) bytt till Noctua NH-U12P)>------<Fractal Design Define R3, Vit moddad>------<Corsair AX 1200W 80+ GOLD>------<Asus GeForce GTX 480 1536MB SLI>------<2st OCZ 60GB Vertex 2 E Series i raid0>------<Western Digital Caviar Black 1+2TB i lagring>

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har också mycket goda erfarenheter av webhallen när det blir problem. Ska tilläggas att det är personalen i Malmö-butiken jag fått hjälp av och inte via telefon dock.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaboMaster:

Ser det inte som konstigt alls att de tog in en maskin som helt plötsligt inte startar för felsökning. Hade den t.ex. varit full med damm el. dyl. så skulle den givetvis inte blivit lagad, men det blev den ju nu vilket innebär att de erkände att det var ett ursprungsfel. Jag skulle snarare hävda att det är svårt att påvisa att det inte är ett ursprungsfel så länge apparaten in har uppenbara skador i skal eller knäckta kretskort invändigt.
Självklart ska han ha tillbaka det han betalade om de häver köpet vilket de ska göra då konsollen lämnades in 3 gånger för samma fel (som enligt resonemanget ovan är ett ursprungsfel) och utbytesenheten är väsentligt sämre. Att apparaten har ersatts av en nyare modell och den har gått ner i pris är oväsentligt egentligen, men det går alltid att avtala med butiken att de ersätter med en billigare vara men det är kundens beslut!

Vi har ingen aning om vad som var fel på konsolen första gången han fick den utbytte så låt oss inte spekulera, kan mkt väl ha varit pga damm men webhallen bytte ut den trots allt för de ville visa goodwill gentemot kunden.

Nej den lämnades inte in för exakt samma fel 3 gånger om, har du ens läst TS inlägg?

Jag tycker fortfarande det är konstigt att ens webhallen gick med på att ta in den trots garantin var förbrukad sen mer än 1 år tillbaka. Om inte det visar goodwill så vet jag inte vad som gör det.
Plus han har fått svar nu att han kommer få pengarna tillbaka på något han inte haft garanti på, så enligt mej borde kunden vara mer än nöjd över hur webhallen har skött det hela.

Tycker förövrigt att TS skapa den här tråden lite väl hastigt, man kan inte förvänta sig att få ett svar på under ett dygn. Om man vill ha svar direkt så finns alltid telefon tillhanda...
Så i mina ögon kommer webhallen ur detta med bravur.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Min gissning till anledningen till att de tog in den är följande:

Reklamationsrätt ligger på kunds ansvar. Praxis är därför att alltid hänvisa privatpersoner med reklamationsärenden direkt till servicefirmor etc. Vissa saker går dock mer eller mindre inte att lämna in hos auktoriserade verkstäder, såsom komponenter, eller i detta fallet, Playstationenheter. Därför BRUKAR företag ta in reklamationsärenden när det gäller PS3'or bara för att helt enkelt skicka vidare enheten till Nordisk Film för privatpersonens räkning. Denna hantering innebär INTE att ärendet går över och blir ett garantiärende, det är fortfarande ett reklamationsärende och Nordisk Film måste lämna ett utlåtande som innebär att det handlar om ursprungsfel.

//Apan

Visa signatur

Permalänk

Nyttjandeavdrag får dom göra, och du får dra av för ev. milersättning som du åker med bilen fram och tillbaka.
Jag yrkar ALLTID på detta när jag returnerar saker som jag köpt och som går sönder. Praxis är 18SEK/mil, inte mycket, men lite iallafall.

Samtalskostnader är bara småsint och svårbevisat, ska du dra av 8kr för att du ringt någonstans, och tidsförlust (antar du menar förlorad arbetsinkomst) får du endast dra av om du kan visa att du har blivit av med inkomst. Och inte ens det är säkert att det går igenom eftersom Webhallen är öppet under ganska många timmar och då således ofta efter eller innan de flestas arbetstid.

Men att byta ut mot att du lägger mellanskillnaden tycker jag borde godkännas.

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Skrivet av muSashi:

Vi har ingen aning om vad som var fel på konsolen första gången han fick den utbytte så låt oss inte spekulera, kan mkt väl ha varit pga damm men webhallen bytte ut den trots allt för de ville visa goodwill gentemot kunden.

Nej den lämnades inte in för exakt samma fel 3 gånger om, har du ens läst TS inlägg?

Jag tycker fortfarande det är konstigt att ens webhallen gick med på att ta in den trots garantin var förbrukad sen mer än 1 år tillbaka. Om inte det visar goodwill så vet jag inte vad som gör det.
Plus han har fått svar nu att han kommer få pengarna tillbaka på något han inte haft garanti på, så enligt mej borde kunden vara mer än nöjd över hur webhallen har skött det hela.

Tycker förövrigt att TS skapa den här tråden lite väl hastigt, man kan inte förvänta sig att få ett svar på under ett dygn. Om man vill ha svar direkt så finns alltid telefon tillhanda...
Så i mina ögon kommer webhallen ur detta med bravur.

Mars 2010 maskinen går ej att starta.
April 2010. Samma fel inträffar igen,
Oktober 2010 Samma fel inträffar igen.

Har DU läst TS inlägg?

Däremot håller jag med dig att ett dygn var lite kort om tid och att Webhallen har skött detta bra. Det jag menar är bara att de har följt konsumentköplagen. Det kan anses vara ett ursprungsfel eftersom maskinen blev lagad flera gånger utan att TS har behövt betala.

MoNkeY-05 skriver att det är kunden som ska kontakta serviceverkstad el dyl efter garantitid, men det är inte korrekt då det är återförsäljaren som du har ett avtal med genom konsumentköplagen och det är de som ska förmedla alla kontakter mellan kunden och felavhjälparen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaboMaster:

MoNkeY-05 skriver att det är kunden som ska kontakta serviceverkstad el dyl efter garantitid, men det är inte korrekt då det är återförsäljaren som du har ett avtal med genom konsumentköplagen och det är de som ska förmedla alla kontakter mellan kunden och felavhjälparen.

Skulle vilja säga att du har fel här. Reklamationsrätt ligger på KUNDS ansvar, helt enligt konsumentköplagen. Sålänge det finns möjlighet till det kan alltid en återförsäljare hänvisa direkt till felavhjälparen, som du kallar det. Notera att detta gäller reklamationsärenden, och inte garanti.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Visst förstår jag, jag håller bara inte med.

Skadeskånd skall delas ut om man lidit psykisk eller fysisk skada, inte för att man är lite putt på att man inte kunnat spela PS3 i nån månad. Eller visst, han kan väl få en klase bananer.

Läs gärna på lite om ekonomisk skada också.

Skadestånd - Konsumentverket

"Rätten till skadestånd har du oavsett om köpet hävs eller om felet har blivit åtgärdat av säljaren."

Så i alla ovanstående av TS fall så är det minsta man kan begära att han åtminstone får ut ersätning för sina resor.

Permalänk
Skrivet av HaboMaster:

Mars 2010 maskinen går ej att starta.
April 2010. Samma fel inträffar igen,
Oktober 2010 Samma fel inträffar igen.

Har DU läst TS inlägg?

Det där är väl ändå oviktigt i frågan. Det är inte den maskinen han ska reklamera, han ska reklamera den omleverans han fick. Alltså, en ny maskin med ett nytt fel.

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Skrivet av MoNkeY-05:

Skulle vilja säga att du har fel här. Reklamationsrätt ligger på KUNDS ansvar, helt enligt konsumentköplagen. Sålänge det finns möjlighet till det kan alltid en återförsäljare hänvisa direkt till felavhjälparen, som du kallar det. Notera att detta gäller reklamationsärenden, och inte garanti.

Skrivet av Konsumentverket:

Reklamera/klaga
Att reklamera innebär att du meddelar säljaren att du inte godtar varan och att du anger på vilket sätt du anser att varan är felaktig. Men se till att klaga på rätt sätt.

Det är fortfarande mellan kund och säljare som det finns ett avtal, inte mellan kund och serviceverkstad.

Skrivet av Konsumentköplagen:

23 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation). Meddelande som lämnas inom två månader efter det att köparen märkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid. I fall som avses i 1 § andra stycket kan meddelande om felet i stället lämnas till näringsidkaren.

Har någon annan än säljaren åtagit sig att för dennes räkning avhjälpa fel i en vara, kan reklamationen i stället göras hos honom.

Min tolkning är att du alltid anmäler felet till säljaren. Säljaren kan då, om han har ett avtal med en verkstad eller liknande, be kunden att kontakta verkstaden direkt.

Skrivet av adriankarlsson:

Det där är väl ändå oviktigt i frågan. Det är inte den maskinen han ska reklamera, han ska reklamera den omleverans han fick. Alltså, en ny maskin med ett nytt fel.

Det är en bra fråga. Man får ju aldrig ny garanti eller ny reklamationstid om en vara blir utbytt utan det räknas från det ursprungliga inköpsdatumet, men det borde räknas som ett nytt fel, och då ett helt nytt ärende gentemot Webhallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Lite oklart i hur du menar med hänvisning, men det är säljaren som tar över ansvaret för reklamationen om köparen påvisar ett fel. Om sedan säljaren påpekar att ett annat företag står för felsökning innebär inte att säljaren slipper sitt ansvar gentemot köparen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Det är inte goodwill att hantera reklamationsärenden, det är lag på att göra det inom 3 års tid. Läs på innan du uttalar dig.

Permalänk
Medlem

Jag säger inte att säljaren förlorar sitt ansvar mot köparen, för efter att ursprungsfel är påvisat finns självfallet ett ansvar att avhjälpa felet / lösa problemet. Jag säger bara att i de fallen där det finns t.ex auktoriserade serviceverkstäder, så har försäljaren all rätt att bara hänvisa dit istället. Vid reklamationsärenden 6 månader efter köpet så ligger bevisbördeansvaret på köparen. Olika företag går dock olika långt i denna tolkningen, men vill man göra den hårdaste tolkningen så är det helt och hållet kunds ansvar att påvisa ursprungsfel.

Visa signatur