Öppet brev till Webhallen ang PS3 problem.

Permalänk

Öppet brev till Webhallen ang PS3 problem.

Eftersom Webhallen inte har svarat på mitt brev ang en felaktig PS3:a så väljer jag att göra ärendet mer publikt så att alla intresserad kan följa utvecklingen. Kanske kan någon annan få upp ögonen för sina rättigheter eller ge tips om hur det gått tillväga. Ett ytterligare syfte är naturligtvis att visa hur det fungerar när det strular efter inköp hos Webhallen och hur Webhallen stuntar i tvingade lagstiftning i form av konsumentköplagen.

Kom gärna med kommentarer eller frågor om något är oklart.

Stockholm 15 nov 2010
Ärende nr rXXXXXX
Ang mitt köp av en playstation 3 hos Webhallen.
Mitt inköp har följts av fler problem och olika turer. Efter att ha konsulterat en jurist kommer jag att ta ärendet till allmänna reklamtionsnämden om ni inte är villiga att ändra er tidigare ståndpunkt att inte erkänna fel på varan och hålla mig skadelös.

11 jan 2008 inköpsdatum. Playstation 3 black , 40g 4290kr

Mars 2010 maskinen går ej att starta. Inlämnad på service och felet avhjälptes.
På returlappen står att maskinen varit överhettad om omlödning gjorts. Maskinen har alltid används i välstädat rum den har varit fristående och brukats i normal rumstempartur.
April 2010. Samma fel inträffar igen, samma avhjälpande, samma förutsättningar. Felet avhjälps en andra gång.
Oktober 2010 Samma fel inträffar igen. Maskinen lämnas in och efter en tid får jag annan enhet med nytt serienr. Den enheten har en fläkt som låter extremt mycket. Fläkten går på högt läge efter ett par minuter och är så högljud att maskinen inte kan brukas normalt. Fläktljudet tränger igenom en stängd innerdörr och att vistas i rummet där maskinen står blir myckete irriterande. Det kan jämföras med en microvågsung på full effekt. Att spela spel eller se på film går inte om maskinen står i samma rum.

Eftersom maskinen är inköpt för att se på film samt spel så är felet med fläkten av väsentlig betydelse för mig. Felet med den mycket högljudda fläkten är även välkänt på internet samt av alla i branschen.

November 2010 jag tar min maskin åter till Webhallen och ska lämna in den pga av felet med fläkten. Jag blir informerad om att det inte är ett "fel" men att jag kan lämna in maskinen på felsökning och ev bli skyldig att betala felsökningsavgift. Jag påtalar konsumentköplagen och varan inte kan brukas på det sett som var tänkt p.g.a det kraftig oljudet samt att detat är av väsentlig betydelse för mig.
Jag erbjuder mig även att betala ev mellanskillnad mot en nyare mindre version av maskinen som enligt uppgift ska ha mindre problem med fläkten, detta bara därför att jag är trött på allt strul och inte kunna använda min maskin under alla veckor den varit på service. Men en sådan lösning gick inte att uppnå, killen i kassan gick även och pratade med någon ansvarig. För att verkligen visa min goda vilja att uppnå en lösning så poängterade jag att en nyare modell som ersättningsmaskin inte behövde vara fabriksny utan jag kunde ta ett returex eller motsvarande.

Genom denna skriftliga dokumentation vill jag ge er en sista möjlighet att lösa problemet innan jag går vidare till allmänna reklamationsnämden med ärendet. Jag överväger också att ta upp ärendet på olika större datorforum på nätet tex sweclockers konsumentforum och där löpande rapporter vad som händer i ärendet om jag tvingas gå vidare med det.

Jag yrkar på att köpet hävs och full betalning skall åter till mig. Då är jag helt nöjd och kommer inte driva ärendet på något sätt.
Om ni hävdar prisavdrag så hävdar jag skadestånd för ekonomisk skada upp till mitt inköpspris.

Med vänlig hälsning
Mitt namn.
Mitt telefon nr.

Visa signatur

Any time baby!

Permalänk
Medlem

Det är ett välkänt problem - minst sagt. Tråkigt att de ska hålla på så här.

Permalänk
Medlem

Go for it! Rätt ska vara rätt

Permalänk

Snyggt lycka till

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Medlem

ett tips, använd fairshopping.se fungerade fint med problem med netonnet iaf

Visa signatur

Dator: Ryzen 5700x3d - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 1000 Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh

Permalänk
Medlem

följs. spännande

Visa signatur

Fia med knuff är det ursprunget till Dota 2.

Permalänk

Klart du ska få pengarna tillbaka. blir så trött på sån här skit butikerna sysslar med :S

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Är det samma person som behandlat de olika ärendena?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divil:

är nog tveksamt. Jag var på arbetsinterjvu igår på CDON i Malmö. Satt 150 svettiga ungdomar i en liten lokal och jobba med support.

Men svarar du i samma mejl så blir det ju förmodligen uppföljning med samma person men ett nytt ärende till deras växelmejl skickas nog slumpmässigt vidare.

Visa signatur

Fia med knuff är det ursprunget till Dota 2.

Permalänk
Skrivet av Divil:

Hej i kassalinjen på Webhallen i sundbyberg har det samma kille utom en gång om jag minns rätt.
Han har alltid varit mycket korrekt och trevlig. Men jag tror inte att han är ansvarig eller har rätt att göra "dealar" med kunder. Sist jag var där så gick han från kassan och rådfrågade någon ansvarig.

Jag får även tacka alla i tråden för stödet

Visa signatur

Any time baby!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markberg22:

Hej i kassalinjen på Webhallen i sundbyberg har det samma kille utom en gång om jag minns rätt.
Han har alltid varit mycket korrekt och trevlig. Men jag tror inte att han är ansvarig eller har rätt att göra "dealar" med kunder. Sist jag var där så gick han från kassan och rådfrågade någon ansvarig.

Jag får även tacka alla i tråden för stödet

Spela in hur ljudet låter och har gärna något bra referensljud samtidigt. kanske normal samtalston eller liknande:)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Hedersmedlem

Beklagligt att prylarna inte fungerar, man blir så förbannad :/
Dock, hur menar du med det jag nedan citerat?

"Jag yrkar på att köpet hävs och full betalning skall åter till mig. Då är jag helt nöjd och kommer inte driva ärendet på något sätt.
Om ni hävdar prisavdrag så hävdar jag skadestånd för ekonomisk skada upp till mitt inköpspris.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

"Jag yrkar på att köpet hävs och full betalning skall åter till mig. Då är jag helt nöjd och kommer inte driva ärendet på något sätt.

Frakt till och från webhallen, eventuell bensinersättning, tidsförlust, telefonkostnade osv. Såna grejer antar jag.

Permalänk
Skrivet av ilstallione:

I bland händer det att företag hävdar att de har rätt att dra av på priset på en vara pga av att priset sjunkit på varan sedan inköpstillfället när sedan köpet hävs.
Juristen jag pratade med uppgav att jag kunde driva fallet med motiveringen " Du har betalt X kronor för varan, då ska du också har X kroner tillbaka när köpet hävs, inte Y kronor därför att företaget har sänkt priset på varan. Det var förutsättningen vid köptillfället som jag ska påtala. Om jag inte får full ersättning har jag alltså lidit en ekonomisk skada genom att ha köpt något för X kronor och bara fått Y kronor åter när köpet hävs.

Blev du klokare?

Visa signatur

Any time baby!

Permalänk

Rätt ska vara rätt

Du gör ju helt rätt. Går maskinen sönder titt som tätt, så ska man ju få lämna in den. Utan en massa felsökningsavgifter. Det verkar inte som att det är du som har vållat skadan ju, så det borde ju vara en ny maskin som gäller.

Du borde få ett ps3 som fungerar, tycker man. :7 men hur lång var garantin på PS3 du köpte då? Om den var 2 år från inköpsdatumet så har du ju rätt att få en ny. I think..

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Markberg22:

I bland händer det att företag hävdar att de har rätt att dra av på priset på en vara pga av att priset sjunkit på varan sedan inköpstillfället när sedan köpet hävs.
Juristen jag pratade med uppgav att jag kunde driva fallet med motiveringen " Du har betalt X kronor för varan, då ska du också har X kroner tillbaka när köpet hävs, inte Y kronor därför att företaget har sänkt priset på varan. Det var förutsättningen vid köptillfället som jag ska påtala. Om jag inte får full ersättning har jag alltså lidit en ekonomisk skada genom att ha köpt något för X kronor och bara fått Y kronor åter när köpet hävs.

Blev du klokare?

Klokare kanske, men om butiken vill göra avdrag för att du faktiskt nyttjat en felfri vara mer än två år då. Hur ställer du dig till det?
(Hint: Nyttjandeavdrag)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Klokare kanske, men om butiken vill göra avdrag för att du faktiskt nyttjat en felfri vara mer än två år då. Hur ställer du dig till det?
(Hint: Nyttjandeavdrag)

Det verkar inte som den sista konsolen han fick tillbaka fungerat felfritt, utan det varit fel på den från början. Så förstod jag det i alla fall. Det var ju en helt annan konsol.

Visa signatur

"Anger dwells only in the bosom of fools."
- A. Einstein

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nerus:

Det verkar inte som den sista konsolen han fick tillbaka fungerat felfritt, utan det varit fel på den från början. Så förstod jag det i alla fall. Det var ju en helt annan konsol.

Det har inget att göra med det vi diskuterar. Att använda en produkt felfritt i mer än två år och lämna tillbaka den mot hela köpeskillingen är ingen rättighet.

Mars 2010 maskinen går ej att starta

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Enligt KKL så har du väl vid 3e reperationsförsöket 100% rätt att kräva pengarna tillbaka? Googlade lite snabbt på det och det verkar stämma. Så det är väl bara att hitta en säker källa på internet där det står och printa ut och gå till butiken och visa upp för dom. De bör följa KKL, annars är det riktigt dålig stil av dom och du bör absolut ta upp det till ARN. Efter jag hört detta så kommer jag att undvika webhallen i framtiden, såvida de inte löser detta på ett smidigt sätt så du bli nöjd.

Lycka till!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av aMp:

Enligt KKL så har du väl vid 3e reperationsförsöket 100% rätt att kräva pengarna tillbaka? Googlade lite snabbt på det och det verkar stämma. Så det är väl bara att hitta en säker källa på internet där det står och printa ut och gå till butiken och visa upp för dom. De bör följa KKL, annars är det riktigt dålig stil av dom och du bör absolut ta upp det till ARN. Efter jag hört detta så kommer jag att undvika webhallen i framtiden, såvida de inte löser detta på ett smidigt sätt så du bli nöjd.

Lycka till!

Fel, nu gissar du.
Däremot är det praxis att ersätta varan vid tredje tillfället den går sönder men absolut inget som det står något om i kkl.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Det har inget att göra med det vi diskuterar. Att använda en produkt felfritt i mer än två år och lämna tillbaka den mot hela köpeskillingen är ingen rättighet.

Mars 2010 maskinen går ej att starta

Nej det har du ju rätt i.

Men butiken i fråga har skickat ut en annan enhet med ett annat fel på. Det borde de åtgärda i vilket fall.

Visa signatur

- A. Einstein

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nerus:

Nej det har du ju rätt i.

Men butiken i fråga har skickat ut en annan enhet med ett annat fel på. Det borde de åtgärda i vilket fall.

Självklart, jag anser att TS ska ha det han betalat för! Men steget från det till _alla_ pengar tillbaka är stort, för stort.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Har garantin gått ut helt så ser jag det som osannolikt att man kan kräva i princip nånting tillbaka?
Att dom en tog in den på service efter garantin gått ut är väl bara goodwill?
Jaja hoppas det går bra ts:))

Visa signatur

Asus Commando Q6600@3,6GHZ Coolermaster Gemini2 8GB Corsair Dominator Intel X25-V 40GB Samsung 250gb Gainward GTX295(på garantibyte) Win 7 Home Premium X64.......

Permalänk
Medlem

Nej konsumentköplagen är tydlig när det gäller reklamationer. Du kan se det som en förlängd garanti. Man får se till varan i allmänhet ( i jämförelse med andra likadana) och under normala förhållanden. Vissa produkter ska hålla mer än 3 år. I TS fall så kommer han med ett påstående att felet inte är normalt och att det är en avvikelse som inte ska finnas där egentligen. Alltså ett ursprungsfel

Permalänk
Hedersmedlem

Min åsikt i det hela är att webhallen borde lyssna på TS helt klart vettiga erbudande om att få byta ut sin felande enhet mot uppdaterad fungerande modell. Hoppas någon ansvarig läser denna tråd och tänker om.
Sen ett spel eller något annat tillbehör som plåster på såren kanske även kunde vara passande?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Min åsikt i det hela är att webhallen borde lyssna på TS helt klart vettiga erbudande om att få byta ut sin felande enhet mot uppdaterad fungerande modell. Hoppas någon ansvarig läser denna tråd och tänker om.
Sen ett spel eller något annat tillbehör som plåster på såren kanske även kunde vara passande?

Absolut, TS erbjöd sig till och med att betala mellanskillnaden för en nyare modell, så lyckas de inte komma fram till något måste jag säga att det var dåligt gjort av Webhallen.

Visa signatur

- A. Einstein

Permalänk
Medlem

Jag hade en liknande situation men då med Inet, hade ett headset som gick sönder 2 gånger på samma sätt, så när det gick sönder även en tredje gång så skrev jag och frågade om jag kunde byta till ett annat headset och betala ev. mellanskillnad. Gick hur fint som helst, behövde inte ens betala mellanskillnaden fast den låg på +300 kronor. Det är vad jag kallar service.

Permalänk
Skrivet av ilstallione:

Ja det hade varit en lösning som funkat bra, tidigare. Men eftersom Webhallen kört sitt race så är det hårt mot hårt som gäller, full betalt och hävt köpt.

Webhallens brist på initiativ är märklig, jag väntade ett dyngn efter mitt brev till dem innan jag gick ut på forumet. Har inte hört ett ljud från dem, de ignorerar totalt mitt brev. De får ett par dagar till på sig, sedan är det ARN som gäller.

Visa signatur

Any time baby!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Markberg22:

Ja det hade varit en lösning som funkat bra, tidigare. Men eftersom Webhallen kört sitt race så är det hårt mot hårt som gäller, full betalt och hävt köpt.

Webhallens brist på initiativ är märklig, jag väntade ett dyngn efter mitt brev till dem innan jag gick ut på forumet. Har inte hört ett ljud från dem, de ignorerar totalt mitt brev. De får ett par dagar till på sig, sedan är det ARN som gäller.

Fast fullt betalt vid hävt köp har jag svårt att se din rätt till, försöka duger dock.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markberg22:

Eftersom Webhallen inte har svarat på mitt brev...

Brev skickat: 15 nov 2010
Forumtråd skapad 2010-11-16 16:58
Hur skulle dom hunnit svara?

Skrivet av Markberg22:

Jag blir informerad om att det inte är ett "fel" men att jag kan lämna in maskinen på felsökning och ev bli skyldig att betala felsökningsavgift.

Du ville byta ut din konsoll mot en nyare slim för ett påstått fel och vägrade sen lämna in den när du blev meddelad om felsökningsavgift ifall den var felfri?

Googleade och hittade följande "– Playstation 3 har en fläkt i sig så det är klart att den låter lite. Den ska dock inte låta mer än 22 decibel, och är det så att den låter för mycket kan det vara ett maskinellt fel. Då får kunden gå tillbaka till butiken så skickas maskinen till vårt supportcenter. Visar det sig att det är fel på den får kunden givetvis en ny, säger Annica Bellander på Nordisk Film. För dig som har en Playstation 3 som du misstänker låter alldeles för mycket, kan du höra av dig till Sonys support för Playstation, som nås på 08-58 78 22 25, eller vänd dig till stället du köpte maskinen på. "

Testa att ringa dit först ifall du är orolig för att det inte ska klassas som ett fel.