Öppet brev till Webhallen ang PS3 problem.
Eftersom Webhallen inte har svarat på mitt brev ang en felaktig PS3:a så väljer jag att göra ärendet mer publikt så att alla intresserad kan följa utvecklingen. Kanske kan någon annan få upp ögonen för sina rättigheter eller ge tips om hur det gått tillväga. Ett ytterligare syfte är naturligtvis att visa hur det fungerar när det strular efter inköp hos Webhallen och hur Webhallen stuntar i tvingade lagstiftning i form av konsumentköplagen.
Kom gärna med kommentarer eller frågor om något är oklart.
Stockholm 15 nov 2010
Ärende nr rXXXXXX
Ang mitt köp av en playstation 3 hos Webhallen.
Mitt inköp har följts av fler problem och olika turer. Efter att ha konsulterat en jurist kommer jag att ta ärendet till allmänna reklamtionsnämden om ni inte är villiga att ändra er tidigare ståndpunkt att inte erkänna fel på varan och hålla mig skadelös.
11 jan 2008 inköpsdatum. Playstation 3 black , 40g 4290kr
Mars 2010 maskinen går ej att starta. Inlämnad på service och felet avhjälptes.
På returlappen står att maskinen varit överhettad om omlödning gjorts. Maskinen har alltid används i välstädat rum den har varit fristående och brukats i normal rumstempartur.
April 2010. Samma fel inträffar igen, samma avhjälpande, samma förutsättningar. Felet avhjälps en andra gång.
Oktober 2010 Samma fel inträffar igen. Maskinen lämnas in och efter en tid får jag annan enhet med nytt serienr. Den enheten har en fläkt som låter extremt mycket. Fläkten går på högt läge efter ett par minuter och är så högljud att maskinen inte kan brukas normalt. Fläktljudet tränger igenom en stängd innerdörr och att vistas i rummet där maskinen står blir myckete irriterande. Det kan jämföras med en microvågsung på full effekt. Att spela spel eller se på film går inte om maskinen står i samma rum.
Eftersom maskinen är inköpt för att se på film samt spel så är felet med fläkten av väsentlig betydelse för mig. Felet med den mycket högljudda fläkten är även välkänt på internet samt av alla i branschen.
November 2010 jag tar min maskin åter till Webhallen och ska lämna in den pga av felet med fläkten. Jag blir informerad om att det inte är ett "fel" men att jag kan lämna in maskinen på felsökning och ev bli skyldig att betala felsökningsavgift. Jag påtalar konsumentköplagen och varan inte kan brukas på det sett som var tänkt p.g.a det kraftig oljudet samt att detat är av väsentlig betydelse för mig.
Jag erbjuder mig även att betala ev mellanskillnad mot en nyare mindre version av maskinen som enligt uppgift ska ha mindre problem med fläkten, detta bara därför att jag är trött på allt strul och inte kunna använda min maskin under alla veckor den varit på service. Men en sådan lösning gick inte att uppnå, killen i kassan gick även och pratade med någon ansvarig. För att verkligen visa min goda vilja att uppnå en lösning så poängterade jag att en nyare modell som ersättningsmaskin inte behövde vara fabriksny utan jag kunde ta ett returex eller motsvarande.
Genom denna skriftliga dokumentation vill jag ge er en sista möjlighet att lösa problemet innan jag går vidare till allmänna reklamationsnämden med ärendet. Jag överväger också att ta upp ärendet på olika större datorforum på nätet tex sweclockers konsumentforum och där löpande rapporter vad som händer i ärendet om jag tvingas gå vidare med det.
Jag yrkar på att köpet hävs och full betalning skall åter till mig. Då är jag helt nöjd och kommer inte driva ärendet på något sätt.
Om ni hävdar prisavdrag så hävdar jag skadestånd för ekonomisk skada upp till mitt inköpspris.
Med vänlig hälsning
Mitt namn.
Mitt telefon nr.
Any time baby!