"Bästa Datorpaketen 5-10k! Uppdateras 1-2 gånger i månaden!"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Khazod:

Har nu tänkt att investera i ett nytt datorpaket, då jag sitter på amd 6000+ , 8600gt, 2gig ram osv osv.

Detta paketet är vad jag kommit fram till nu i slutändan. Ge kritik, bra som dålig!
Har väl tänk att spela de nyare spelen, och få god prestanda!

Spec:
http://img217.imageshack.us/img217/9739/pakeeet.jpg

Du får givetvis prestanda efter vad du betalar, men det där är finfint för den slanten.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

Du får givetvis prestanda efter vad du betalar, men det där är finfint för den slanten.

Jo självklart, men har budgeten på ca 6000. Men det där är vad jag har kommit fram till, och verkar det bra så får det bli. Så ge gärna kritik bra som dålig!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Khazod:

Jo självklart, men har budgeten på ca 6000. Men det där är vad jag har kommit fram till, och verkar det bra så får det bli. Så ge gärna kritik bra som dålig!

Tja om din budget är cirka 6000 så har du missat målet med nästan 1000:- xD
Annars inget att anmärka på, fina fisken helt enkelt!

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

Tja om din budget är cirka 6000 så har du missat målet med nästan 1000:- xD
Annars inget att anmärka på, fina fisken helt enkelt!

haha! man kan tänja på alla gränser!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khazod:

haha! man kan tänja på alla gränser!

That's what she said.

OnT: Den som byggde ihop den dar maste vara pro!

Ser bra ut.

Permalänk

Skulle bli glad för lite åsikter om den här uppsättningen:

MSI P55A-G55
Intel Core i5 760 2,8GHz Socket 1156 Box
A-Data XPG Plus Series DDR3 PC12800/1600MHz CL8 2x2GB
Corsair Force Series F60 60GB
Cougar 550/R 550W
Gigabyte GeForce GTX 460 OC Mini HDMI Dual-DVI 1GB
Samsung SH-S223C
Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB

Om man i efterhand skulle få för sig att köpa ett till likadant grafikkort och köra i SLI, klarar man sig med ett nätagg på 550w eller behöver man ett kraftigare då ?

Andra tips och idéer är också välkomna. Framförallt tips på prisvärda ljudkort runt eller under 500kr.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Långhårig:

Skulle bli glad för lite åsikter om den här uppsättningen:

MSI P55A-G55
Intel Core i5 760 2,8GHz Socket 1156 Box
A-Data XPG Plus Series DDR3 PC12800/1600MHz CL8 2x2GB
Corsair Force Series F60 60GB
Cougar 550/R 550W
Gigabyte GeForce GTX 460 OC Mini HDMI Dual-DVI 1GB
Samsung SH-S223C
Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB

Om man i efterhand skulle få för sig att köpa ett till likadant grafikkort och köra i SLI, klarar man sig med ett nätagg på 550w eller behöver man ett kraftigare då ?

Andra tips och idéer är också välkomna. Framförallt tips på prisvärda ljudkort runt eller under 500kr.

550W räcker men är riktigt tight, satsa på ett 650W.
Annars ser det fint ut.

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

har plockat ihop http://img17.imageshack.us/img17/3097/nydatorororoor.jpg feedback tack är inte så duktigt med datorer så därför låter jag dom bygga den åt mig.
Har fått lite tips om https://www.inet.se/artikel/5409045/gigabyte-radeon-hd68701gb men vet inte om det är bättre.

Permalänk
Medlem

Har plockat ihop ett budget paket åt en polare, som jag själv anser verkar vara väldigt mycket prestanda för pengarna. Åsikter/tankar kring detta?

MSI 870A-G54 AM3
1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ
Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3
AMD Athlon2 X4 640 3.0GHz
XFX Radeon HD5770 1GB
Antec Three Hundred
Corsair VX 550W
Samsung SH-S223C 22X DL Svart

Pris: 5316 :-

--

Hur fan fixar man en sjysst skärmdump från Inet som jag sett många göra? Sett några hemagjorda men de flesta ser ut som imglänkar. EDIT: Nvm, ser ut som att det mesta är hemgjorda dumpar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bagg1:

har plockat ihop http://img17.imageshack.us/img17/3097/nydatorororoor.jpg feedback tack är inte så duktigt med datorer så därför låter jag dom bygga den åt mig.
Har fått lite tips om https://www.inet.se/artikel/5409045/gigabyte-radeon-hd68701gb men vet inte om det är bättre.

Ser bra ut, om SLI är någon plan i framtiden så kommer du nog behöva mer kylning och definitivt starkare PSU. Antog att det var en fundering eftersom du valt ett mobo med SLI-stöd.

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

Ser bra ut, om SLI är någon plan i framtiden så kommer du nog behöva mer kylning och definitivt starkare PSU. Antog att det var en fundering eftersom du valt ett mobo med SLI-stöd.

okej soft
nja, hade faktiskt inga planer på SLI... borde jag byta till ett annat billigare moderkort?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bagg1:

okej soft
nja, hade faktiskt inga planer på SLI... borde jag byta till ett annat billigare moderkort?

Helt valfritt men en möjlighet
MSI 770-C45 AM3 - Inet.se

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av TheDaemon:

550W räcker men är riktigt tight, satsa på ett 650W.
Annars ser det fint ut.

Tackar ! Då får det bli ett med lite mer kräm.

Sen kom jag på att man måste ju ha ett chassi också.
Såg att du tyckte att Bagg1 behövde mer kylning till sitt R3. Misstänker att du (eller nån annan) tycker samma om jag skulle köra på det chassit ? I alla fall om man ska köra SLI i framtiden.

Är R3 ett relativt "tyst" chassi ? Skulle bli glad för tips om hur man kan tysta ner sin dator. Har t.ex. hört att processorfläkten till i5 760 inte är så jättebra. Dock blir det ingen vattenkylning. För dyrt just nu. Och så har jag ingen aning om hur man bygger med det.

Är det kanske värt att vänta på Fractal Designs XL så man får lite mer luft och utrymme ?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Långhårig:

Tackar ! Då får det bli ett med lite mer kräm.

Sen kom jag på att man måste ju ha ett chassi också.
Såg att du tyckte att Bagg1 behövde mer kylning till sitt R3. Misstänker att du (eller nån annan) tycker samma om jag skulle köra på det chassit ? I alla fall om man ska köra SLI i framtiden.

Är R3 ett relativt "tyst" chassi ? Skulle bli glad för tips om hur man kan tysta ner sin dator. Har t.ex. hört att processorfläkten till i5 760 inte är så jättebra. Dock blir det ingen vattenkylning. För dyrt just nu. Och så har jag ingen aning om hur man bygger med det.

Är det kanske värt att vänta på Fractal Designs XL så man får lite mer luft och utrymme ?

R3 är ett tyst chassi. Hans paket innehöll GTX 470 som är betydligt varmare än GTX 460 och särskilt i SLI så ställer det mycket högre krav på klyningen. För ett 460 GTX behöver du troligtvis inte lägga till något extra, blir det SLI senare så kan det vara dags att fundera igen kanske.
Hur som helst så är det inte svårt att lägga till fler fläktar i efterhand om det skulle behövas.

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Hej, helt nollställd när det gäller datorer, men hur pass bra/prisvärd är en Inet Taurus freQuent Gamer - Inet.se ?

Jag är ute efter en färdigbyggd speldator för runt 6-7k, behöver endast burken, ingen skärm etc. Jag hade tänkt att spela Cataclysm och SC2, och behöver en tyst och stabil dator.

Tips/råd skulle vara uppskattat, som sagt, jag är långt ifrån en expert på detta område.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av matteh:

Hej, helt nollställd när det gäller datorer, men hur pass bra/prisvärd är en Inet Taurus freQuent Gamer - Inet.se ?

Jag är ute efter en färdigbyggd speldator för runt 6-7k, behöver endast burken, ingen skärm etc. Den får gärna klara av dom flesta spelen på relativt höga inställningar, hade tänkt att spela WoW:Cataclysm när det släpps. En tyst och stabil dator.

Tips/råd skulle vara uppskattat, som sagt, jag är långt ifrån en expert på detta område.

Jämfört med vad du får på elgiganten och dylikt för samma peng så är den ganska prisvärd, men det går att fixa fram bättre grejor om man plockar lite själv.

Behöver du OS?

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Så vilken ska man köpa i 5k klassen , AMD eller Intel ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

Jämfört med vad du får på elgiganten och dylikt för samma peng så är den ganska prisvärd, men det går att fixa fram bättre grejor om man plockar lite själv.

Behöver du OS?

Förstår det, men det känns som en djungel för mig när jag börjar plocka själv. Ja, OS behöver jag.

Permalänk
Medlem

Moderkort:Gigabyte GA-870A-UD3
Grafikkort:Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC
Hårdisk:1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ
Ram:Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3
Nätagg: Corsair VX 550W 80
Chassi: Fractal Design Define R3, Titanium
Kylning: Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1850rpm x2
Processor: AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition
DVD läsare:Samsung SH-S223C 22X DL Svart

+ byggnationen= ca 7,9k

Vad tror ni?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av matteh:

Förstår det, men det känns som en djungel för mig när jag börjar plocka själv. Ja, OS behöver jag.

Inklusive byggnation och Win 7 (som gjorde det hela mycket jobbigare xD)

Skrivet av Kazmaki:

Moderkort:Gigabyte GA-870A-UD3
Grafikkort:Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC
Hårdisk:1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ
Ram:Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3
Nätagg: Corsair VX 550W 80
Chassi: Fractal Design Define R3, Titanium
Kylning: Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1850rpm x2
Processor: AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition
DVD läsare:Samsung SH-S223C 22X DL Svart

+ byggnationen= ca 7,9k

Vad tror ni?

Inga konstigheter

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

Inklusive byggnation och Win 7 (som gjorde det hela mycket jobbigare xD)

http://data.fuskbugg.se/dipdip/derpork.PNG

Oj, tusen tack mannen! Win 7 går ju iofs att fixa på annat håll, om du hade lagt dom 1000 kronorna på att förbättra datorn, hur hade du byggt/gjort då? 2 hårddiskar, för att lägga windows på en egen HD?

Igen, jag tackar och bugar! <3

Permalänk

hej har fixat en dator på inet.se men vet ej vilket moderkort jag ska ha.
dom delar jag har är
1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ - Inet.se
PowerColor Radeon HD5770 1GB - Inet.se
https://www.inet.se/artikel/5315032/...t-ddr3-1333mhz
https://www.inet.se/artikel/5308645/...-black-edition
https://www.inet.se/artikel/7104177/...c-22x-dl-svart
https://www.inet.se/artikel/6900621/antec-three-hundred
https://www.inet.se/artikel/6909496/...550w-80-bronze
tacksam för svar:)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av matteh:

Oj, tusen tack mannen! Win 7 går ju iofs att fixa på annat håll, om du hade lagt dom 1000 kronorna på att förbättra datorn, hur hade du byggt/gjort då? 2 hårddiskar, för att lägga windows på en egen HD?

Igen, jag tackar och bugar! <3

Hade inte gjort några monsterändringar men definitivt lite roligare komponenter när allt inte ligger på smärtgränsen

+Define R3 - mycket populärt och ljuddämpat chassi.
+Ett steg upp på grafikkortet till ett GTX 460 1GB.
+Lite trevligare nätagg.
+1TB disk istället för 500GB.

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

Hade inte gjort några monsterändringar men definitivt lite roligare komponenter när allt inte ligger på smärtgränsen

http://data.fuskbugg.se/dipdip/derpork2.PNG

+Define R3 - mycket populärt och ljuddämpat chassi.
+Ett steg upp på grafikkortet till ett GTX 460 1GB.
+Lite trevligare nätagg.
+1TB disk istället för 500GB.

Ser mycket trevligt ut! Blir väl till att beställa inatt.
Tror du jag behöver köpa till nån extra fläkt, eller fungerar det bra precis som det är? Kylningen i datorer som jag alltid vart lite rädd för.

Uppskattar verkligen hjälpen kudos!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av matteh:

Ser mycket trevligt ut! Blir väl till att beställa inatt.
Tror du jag behöver köpa till nån extra fläkt, eller fungerar det bra precis som det är? Kylningen i datorer som jag alltid vart lite rädd för.

Uppskattar verkligen hjälpen kudos!

Det ingår två fläktar från början och skulle tro att det räcker med tanke på att 460 är ett relativt svalt kort, men det kanske är lika bra att dra till några extra fläktar så du slipper oroa dig

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Tjenare!

Har tänkt köpa dator snart o ville bara kolla vad ni tror om det här

Kanske skaffar ett till 6870 så därför valde jag inte nätagg för jag vet inte riktigt vad dom drar

EDIT: Bilden ville inte visa sig, klistrar in allt ist.

80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA - 1st - 1490 kr

750GB Samsung Spinpoint F1 HD753LJ - 1st - 479 kr

Intel Core i7 950, 3.06GHz - 1st - 2557 kr

Fractal Design Define R3, Svart - 1st - 899 kr

XFX Radeon HD6870 1GB - 1st - 2279 kr

Asrock X58 Extreme III - 1st - 1499 kr

A-Data 6GB (3x2GB) Extreme Vitesta 1600MHz - 1st - 998 kr

Totalt: 10 260 kr

Moderkortet kanske är lite väl billigt, men om ni har några synpunkter så säg gärna till!

Visa signatur

Define C | ASUS PRIME B660-D4 PLUS | i5 12400F | Hyper 212 | RTX 3080 10 GB TUF OC | 980 Pro 1TB | Corsair Vengeance 32 GB 3600 MHz | Corsair RM750 | ASUS TUF VG27AQ | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av TheDaemon:

R3 är ett tyst chassi. Hans paket innehöll GTX 470 som är betydligt varmare än GTX 460 och särskilt i SLI så ställer det mycket högre krav på klyningen. För ett 460 GTX behöver du troligtvis inte lägga till något extra, blir det SLI senare så kan det vara dags att fundera igen kanske.
Hur som helst så är det inte svårt att lägga till fler fläktar i efterhand om det skulle behövas.

Tackar, tackar för snabba och vettiga svar Daemon ! En fröjd att delta i ett sånt här forum.
Tycker själv att jag har i.a.f. lite koll på komponenter men det är väldigt skönt att höra någon hålla med och ännu bättre med nån som kan komma med nya idéer och argumentera för dem.
Och vissa delar kanske man har lite sämre koll på och då är man väldigt tacksam för hjälp.

Jag lyfter min hatt för vardagshjälten Daemon !

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Långhårig:

Tackar, tackar för snabba och vettiga svar Daemon ! En fröjd att delta i ett sånt här forum.
Tycker själv att jag har i.a.f. lite koll på komponenter men det är väldigt skönt att höra någon hålla med och ännu bättre med nån som kan komma med nya idéer och argumentera för dem.
Och vissa delar kanske man har lite sämre koll på och då är man väldigt tacksam för hjälp.

Jag lyfter min hatt för vardagshjälten Daemon !

Hahaha inga problem, tack för skrattet

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Hehhehe 99 % säker att jag beställer det här men skulle kolla så jag inte gjort något hemskt fel

Kan de genomföra funktions testen utan att man beställer med ett operativsystem btw?

Permalänk

Tjena!

tänkt att beställa dator idag, vill helst inte överskrida 8000. har plockat ihop två olika paket med hjälp ifrån andra trådar här på forumet. vet inte vilket jag ska välja, har lite beslutsångest målet med datorn är att kunna spela WoW med högsta inställningarna på grafiken utan lagg.

http://data.fuskbugg.se/dipdip/1adator%20AMD%20vs%20intel.png

vänder mig till er som har bättre koll än mig själv på datorer, vilken borde jag köpa? kanske till och med borde ändra om lite i kundkorgen?