Permalänk
Medlem

Uppdateringsfrekvens

Den ständiga frågan!

Många säger att man inte ska stirra sig blind på detta.
TVn jag funderar över är: 42LD450N TV TV/Audio/Video

Jag läser ständigt skilda åsikter om vad som är minimum för en vanlig hemma användare.

Någon här som kan ge ett opartiskt uttalande om 50Hz är för lite? Är det så pass att man lider av det eller fungerar det full tillräckligt? Värt att lägga på 2000kr för 100Hz eller klarar man sig med 50?

Kan väldigt lite om TV apparater går mest på att få mycket teknik för pengarna och känns som att detta är ett bra alternativ då.

Tar tacksamt emot alla åsikter/kommentarer från alla er som förmodligen kan tusen gånger mer om detta ämne än vad jag kan!

Cheers
Sweez

Visa signatur

SweeZ

Permalänk
Medlem

Lånar tråd litegrann. Jag köpte en 100hz philips för att ha till datorn. Men kunde bara skicka 60hz från datorn (via HDMI). Och jag upplevde fortfarande lagg i vissa scener i Avatar. Testade även ställa ner frekvensen till 24p p.g.a att det va bluray, och det blev lite bättre, men absolut inte laggfritt. Var det datorn eller TVn som inte pallade eller har jag helt enkelt bara varit korkad med någon inställning?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Lånar tråd litegrann. Jag köpte en 100hz philips för att ha till datorn. Men kunde bara skicka 60hz från datorn (via HDMI). Och jag upplevde fortfarande lagg i vissa scener i Avatar. Testade även ställa ner frekvensen till 24p p.g.a att det va bluray, och det blev lite bättre, men absolut inte laggfritt. Var det datorn eller TVn som inte pallade eller har jag helt enkelt bara varit korkad med någon inställning?

HDMI klarar inte av mer än 60hz. Tvn klarar inte av mer än 60 riktiga hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

HDMI klarar inte av mer än 60hz. Tvn klarar inte av mer än 60 riktiga hz.

Okej. Men... hur ska man få 100hz till en TV från datorn då?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Hejsan!

Eftersom jag inte vet och har inte kunnat testa, vet jag inte hur stor skillnad det är mellan 100 och 50...
TVn jag länkade LG 42LD450N är det en dålig TV?

Läste i en tråd på ett forum där en kille körde den TVn i 120Hz när han körde full HD... ?
Körs TVn i olika uppdateringsfrekvenser beroende på vilken kvalitet man spelar upp på skärmen? Någon som kan förklara detta?
Kan man ändra uppdateringsfrekvensen på någon vis?

Visa signatur

SweeZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Okej. Men... hur ska man få 100hz till en TV från datorn då?

Det kan du inte och din tv har inte 100hz på riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Det kan du inte och din tv har inte 100hz på riktigt.

Hepp xD Så då finns det absolut ingen anledning att köpa 100hz TV för att ha till datorn?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Hepp xD Så då finns det absolut ingen anledning att köpa 100hz TV för att ha till datorn?

Nej. Finns ingen anledning att köpa 100hz tv idag överhuvudtaget imo(om lcd). Det är interpolerat och sen har jag glömt vad det andra hette, vilket som, det är skräp. Endel säger att vissa apparater ser det bra ut på, men det blir aldrig som vid 100 äkta hz.

Permalänk
Medlem

Ofta så menas det där med 100Hz tillägg som t.ex motionplus.
I mitt tycke är det ganska värdelöst, visst, det flyter smidigare men det ser totalt onaturligt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Ingen jag kan komma på, om du ska spela på den iallafall. (100hz läget lägger till en del input-lag)

100hz lägena på TV-apparater är än så länge rena "interpoleringslägen", dvs den tar en 24-60hz signal och "fejkar" mellanbilder för att ge ett mjukare intryck. Det kan ge en följsammare flyt, men ger ofta små grafikartefakter eller små ryck eller annat som man kan störa sig på, och ger annars ibland en lite för överdrivet "mjuk" bild i rörelser, som inte alla uppskattar.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Tycker svaren till Rydisen är mycket intressanta och lärt mig något nytt där.
Dock rätt flyktiga svar för en okunnig...
"100 Äkta Hz"???? Är de 50 Hzn på LG 42LD450N "Oäkta hz"? Hur vet man då hur mycket TVn i verkligheten har? O.o
- Det snurrar i min skalle...

Visa signatur

SweeZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweeZ:

Tycker svaren till Rydisen är mycket intressanta och lärt mig något nytt där.
Dock rätt flyktiga svar för en okunnig...
"100 Äkta Hz"???? Är de 50 Hzn på LG 42LD450N "Oäkta hz"? Hur vet man då hur mycket TVn i verkligheten har? O.o
- Det snurrar i min skalle...

50-60hz är standard. Mer än så och du ska ana ugglor i mossen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

50-60hz är standard. Mer än så och du ska ana ugglor i mossen.

haha skönt svar

Aa ok, då känner jag mig lite mer säker med mitt köpbeslut!
Tackar så mycket för kommentarerna allesammans!

Visa signatur

SweeZ

Permalänk
Medlem

Ja tack så jättemycket för alla svar. Lämnade f.ö tillbaka min TV p.g.a att den knakade när den kallnade och dels det med hertzen Blir till att vänta tills dom rear ut någon 32a efter jul eller liknande

Visa signatur