SK Hynix satsar på 3 GB GDDR7-moduler

Permalänk
Melding Plague

SK Hynix satsar på 3 GB GDDR7-moduler

Kan användas till Geforce RTX 5000 Super-serien som troligtvis kommer ha större mängder grafikminne.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Hitills har Samsung varit det enda alternativet för den som eftersöker GDDR7-moduler med 3 GB kapacitet. Detta leder till att Nvidia enkom har brukat dessa till företagets toppmodell Geforce RTX 5090 samt RTX Pro 6000."

Detta stämmer väl inte? 5090 har 512-bit minnusbuss. 512/32=16, så det bör väl vara 2GB-moduler på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

"Hitills har Samsung varit det enda alternativet för den som eftersöker GDDR7-moduler med 3 GB kapacitet. Detta leder till att Nvidia enkom har brukat dessa till företagets toppmodell Geforce RTX 5090 samt RTX Pro 6000."

Detta stämmer väl inte? 5090 har 512-bit minnusbuss. 512/32=16, så det bör väl vara 2GB-moduler på det?

Laptop kör 3gb har jag för mig

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

5090 har 2Gb moduler.
Annars kan man ju göra 48GB specialare 🙂

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av DevilsDad:

Det är jag som snurrade till det. Det är såklart 5090 laptop som avses. Korrigerar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Det är jag som snurrade till det. Det är såklart 5090 laptop som avses. Korrigerar!

Ahaaa! Ja, laptopkorten har jag inte koll på. 😅

Permalänk
Medlem

"Skulle mer grafikminne få dig att uppgradera? Diskutera i tråden!"

Absolut inte! Har ett ehm.. "onämnt grafikkort med 32GB minne". Det är så galet overkill att jag aldrig använt ens hälften. Inte ens när jag spelar grafiktunga spel på en 4k-TV med högsta inställningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Absolut inte! Har ett ehm.. "onämnt grafikkort med 32GB minne". Det är så galet overkill att jag aldrig använt ens hälften. Inte ens när jag spelar grafiktunga spel på en 4k-TV med högsta inställningarna.

Wuchang använder åtminstone hälften om du är sugen på det

Permalänk
Medlem
Citat:

Skulle mer grafikminne få dig att uppgradera? Diskutera i tråden!

Det kraftfullaste grafikkortet jag har är ett RTX 5070 Ti 16GB.
Så troligtvis inte för mig personligen.

Men om man säger som när Nvidia lanserade Super korten för 4000 serien.
Då gick ett RTX 4070 Super in på samma pris som RTX 4070 tidigare hade kostat och vanliga RTX 4070 prissänktes istället.

Om de hade gjort samma sak denna gång.
Om ett RTX 5070 Super 18GB hade kostat samma som vanliga RTX 5070 12GB kostar nu.
Eller kanske marginellt lite extra.
Då hade de potentiellt kunna bli det mest prisvärda kortet på länge.

För jag tycker att priser runt 11000kr för ett RTX 5070 Ti är lite smågalet, även fast jag har ett.

RTX 5080 Super 24GB hade troligtvis också blivit ganska framtidssäkert.
När vi kommer in på spel i PS6 generationen så tror jag att det kan vara grafikkort med 24GB VRAM (eller mer) som man vill ha.

Lite som att PS5/PS5 Pro är senaste på konsolsidan idag och idag vill man helst ha ett grafikkort med 16GB VRAM (eller mer).
Även om mindre kan fungera beroende på spel, upplösningar, inställningar, hur kräsen man är etc.
Men generellt många som vill ha grafikkort med 16GB VRAM idag.
Jag tror att i PS6 generationen så kommer det öka och dagens 16GB kort blir under PS6 generationen mer kanske motsvarande vad 8-12GB kort är idag.

Permalänk
Medlem

Skulle köpt 5080 till höst/vinter. Men efter information om 5080 super kom så blir det att vänta. Har väntat typ 6 år så vänta lite till för ett 5080 med 24gb minne är väl värt det då jag uppgraderar väldig sällan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Jag tror inte heller att RTX 5090 kommer få en uppdatering.
RTX PRO 6000 finns ju redan för de som absolut vill ha mer än RTX 5090 och är villiga att betala för det.

Däremot verkar det mer sannolikt att nästa generations x90 kort (RTX 6090 ?) får 48GB VRAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Skulle köpt 5080 till höst/vinter. Men efter information om 5080 super kom så blir det att vänta. Har väntat typ 6 år så vänta lite till för ett 5080 med 24gb minne är väl värt det då jag uppgraderar väldig sällan.

Vi vet ju inte när de uppdaterade Super korten kommer.
Kanske kan komma i vinter.

Borde väl antingen komma Q4 i år eller någon gång första halvan av 2026.

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite kul att alla antar att det måste komma en Super-revision. Nvidia gör ju inte alltid sådana - faktum är att det bara hänt två gånger (2000 och 4000-serien). Nu tror väl jag också att det blir en variant med 3GB-kretsar på en del kort, men jag är inte alls säker på det.

Nvidia brukar ta till Super-revisioner när något kort inte säljer, men den här gången är det lite svårt att uppgradera de kort som har svårast att konkurrera. 5070 och 5080 är bägge kompletta chip, och att ta till nästa större chip blir dyrt för en liten uppgradering. 5070 Ti är det enda kortet som faktiskt står sig bra i konkurrensen. 5060 hade kunnat få en 12GB-variant, men just det lär inte Nvidia vara inne på. Kan ju naturligtvis bli en ren uppdatering med mer minne, men 5070 Ti och 5080 behöver det knappast, så det är väl bara 5070 då (till 18GB).

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Klart det är jättebra för konsumenten att få mer VRAM men samtidigt hoppas jag inte det sopar AMD under mattan nu när de kommit nånstans. Låt ordentliga mängder grafikminne bli standard för samtliga aktörer...

Visa signatur

Spelar spelet väldigt väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel H.:

Klart det är jättebra för konsumenten att få mer VRAM men samtidigt hoppas jag inte det sopar AMD under mattan nu när de kommit nånstans. Låt ordentliga mängder grafikminne bli standard för samtliga aktörer...

Det är väl AMD själva som valt att inte satsa på GDDR7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Tycker det är lite kul att alla antar att det måste komma en Super-revision. Nvidia gör ju inte alltid sådana - faktum är att det bara hänt två gånger (2000 och 4000-serien). Nu tror väl jag också att det blir en variant med 3GB-kretsar på en del kort, men jag är inte alls säker på det.

Förr har det väl funnits generationer där Ti kort inte funnits direkt från början, men sedan kommit senare. Så förr har väl Ti använts lite som Super.

För länge sen så hade AMD Radeon HD 7970 och senare kom med Radeon HD 7970 GHz Edition.

Så det är ju inte ett helt nytt koncept att göra någon form av uppdatering inom en generation.

Skrivet av mpat:

5060 hade kunnat få en 12GB-variant, men just det lär inte Nvidia vara inne på.

Till rätt pris tror jag det hade kunnat sälja.
Men om Nvidia är mer inne på att sälja dyra kort hellre än att öka volymerna av konsumentkort så kanske det inte kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Vi vet ju inte när de uppdaterade Super korten kommer.
Kanske kan komma i vinter.

Borde väl antingen komma Q4 i år eller någon gång första halvan av 2026.

Jag antar och hoppas på Q1 2026 Vintern tvekar jag på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Jag antar och hoppas på Q1 2026 Vintern tvekar jag på.

Första kvartalet är väl fortfarande Vinter ?
Eller Mars är väl lite gränsfall.
Men November till Februari skulle jag åtminstone räkna som vinter.

Eller du kanske bor i Australien ?

Åtminstone i Sverige så är November till Februari del av den mörka årstiden som vanligtvis också är kallare än resten av året.
Det är också vanligt att det kommer snö någon gång under denna period.

Går man exempelvis på Transportstyrelsen så säger de
Vinterdäck 1 december–31 mars
Från den 1 december-31 mars ska personbil klass I, personbil klass II, lätt lastbil, tung lastbil, tung buss och lätt buss samt släpvagnar som dras av sådana fordon, vid färd på väg vara försedda med vinterdäck eller likvärdig utrustning när vinterväglag råder.

Dubbdäck 1 oktober–15 april
Det är tillåtet att använda dubbdäck under perioden 1 oktober–15 april.

Går man på perioden det är tillåtet att använda dubbdäck så skulle det i så fall vara vinter ända till 15:e april.

Vilket jag väl inte riktigt tycker att April, inte ens första halvan av April, inte är vintermånad/vintertid.

Men säg Februari skulle jag räkna som Vintermånad.

När jag gick i skola förr så brukade de vara i Februari som det var vinterlov/sportlov när man åkte iväg och åkte skidor.
Alltså inte rullskidor, utan skidor på snö.

Men bor du i Australien så är det väl vinter nu ?

Permalänk
Medlem

Sitter med ett 3080 med mesiga 10GB VRAM idag och mer VRAM hade varit jädrigt nice, vill gärna köra LLMs lokalt och VRAM är ett stort hinder.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig faktiskt att de endast blir 3gb och inte 4gb? Tidigare har det i princip alltid fördubblats. Kanske har satsningen gjorts på 3gb för att det är vad Nvidia/AMD/mfl. efterfrågar och de tycker inte att 4gb är nödvändigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Sitter med ett 3080 med mesiga 10GB VRAM idag och mer VRAM hade varit jädrigt nice, vill gärna köra LLMs lokalt och VRAM är ett stort hinder.

Det SISTA prisvärda grafikkortet från den gröna sidan, om man köpte det vid release för 7.825:-!!! Innan båtar krockade och Jensen fick storhetsvansinne!

Visa signatur

Cooler Master MasterBox NR200P | Asus ROG Strix Z490-I Gaming | Intel Core i7 10700K | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro DDR4 3200MHz 32GB | Samsung 970 EVO Plus Series 1TB | Be Quiet! Pure Rock 2 Black | Corsair SF750 Platinum | LG UltraGear 34GN850 | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Hur kommer det sig faktiskt att de endast blir 3gb och inte 4gb? Tidigare har det i princip alltid fördubblats. Kanske har satsningen gjorts på 3gb för att det är vad Nvidia/AMD/mfl. efterfrågar och de tycker inte att 4gb är nödvändigt?

Faktiskt en relevant fråga.

Men det är väl bara ännu ett tecken på att framsteg i tillverkningsprocesser har, om inte avstannat, så iaf avsevärt fördyrats. Då blir kliven mindre än vad de varit förr.

Kombinerat med det du är inne på, att behovet har minskat. Det gäller ju minneskapacitet överlag. Det rusar ju inte som den gjorde förr.

Men undrar hur det blit efter 4GB. Borde rimligen bli 5GB så att relativa ökningen fortsätter att minska så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peak0001:

Det SISTA prisvärda grafikkortet från den gröna sidan, om man köpte det vid release för 7.825:-!!! Innan båtar krockade och Jensen fick storhetsvansinne!

Som kuriosa kan nämnas att jag köpte mitt 3080 för just det priset på releasedagen och att det levererades hem till mig dagen efter.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Rätt säker på att det funnits 1.5GB moduler av någon tidigare generation, så det har ändå hänt tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Rätt säker på att det funnits 1.5GB moduler av någon tidigare generation, så det har ändå hänt tidigare.

Nej, inte av GDDR6 från Samsung/SkHynix/Micron iaf.

Kollade inte upp GDDR5 iofs men de borde rimligen stannat på 1GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Nvidia brukar ta till Super-revisioner när något kort inte säljer, men den här gången är det lite svårt att uppgradera de kort som har svårast att konkurrera. 5070 och 5080 är bägge kompletta chip, och att ta till nästa större chip blir dyrt för en liten uppgradering. 5070 Ti är det enda kortet som faktiskt står sig bra i konkurrensen. 5060 hade kunnat få en 12GB-variant, men just det lär inte Nvidia vara inne på. Kan ju naturligtvis bli en ren uppdatering med mer minne, men 5070 Ti och 5080 behöver det knappast, så det är väl bara 5070 då (till 18GB).

Folk antar det eftersom ett flertal olika läckor har talat om detta redan.

5080 överklockar ju ovanligt bra, så dubbla mängden VRAM plus lite höjda klockfrekvenser är förmodligen tillräckligt för att uppfylla förväntningarna på ett Super-kort. Misstänker att samma sak gäller 5070, även om jag inte undersökt saken där.

Skrivet av Daz:

Som kuriosa kan nämnas att jag köpte mitt 3080 för just det priset på releasedagen och att det levererades hem till mig dagen efter.

För egen del tog det flera månader att få det första kortet till det priset. Det andra tog nästan exakt 1 år.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Första kvartalet är väl fortfarande Vinter ?
Eller Mars är väl lite gränsfall.
Men November till Februari skulle jag åtminstone räkna som vinter.

Eller du kanske bor i Australien ?

Åtminstone i Sverige så är November till Februari del av den mörka årstiden som vanligtvis också är kallare än resten av året.
Det är också vanligt att det kommer snö någon gång under denna period.

Går man exempelvis på Transportstyrelsen så säger de
Vinterdäck 1 december–31 mars
Från den 1 december-31 mars ska personbil klass I, personbil klass II, lätt lastbil, tung lastbil, tung buss och lätt buss samt släpvagnar som dras av sådana fordon, vid färd på väg vara försedda med vinterdäck eller likvärdig utrustning när vinterväglag råder.

Dubbdäck 1 oktober–15 april
Det är tillåtet att använda dubbdäck under perioden 1 oktober–15 april.

Går man på perioden det är tillåtet att använda dubbdäck så skulle det i så fall vara vinter ända till 15:e april.

Vilket jag väl inte riktigt tycker att April, inte ens första halvan av April, inte är vintermånad/vintertid.

Men säg Februari skulle jag räkna som Vintermånad.

När jag gick i skola förr så brukade de vara i Februari som det var vinterlov/sportlov när man åkte iväg och åkte skidor.
Alltså inte rullskidor, utan skidor på snö.

Men bor du i Australien så är det väl vinter nu ?

Nu syftade jag på Q4 då jag skrev att jag tror på Q1 2026 och inte nu i vinter, dvs q4 2025.

Helt irrelevant vart man bor, när man ska ha dubbdäck och lov när man pratar releaser.

Q1 (First Quarter): January, February, and March.
Q2 (Second Quarter): April, May, and June.
Q3 (Third Quarter): July, August, and September.
Q4 (Fourth Quarter): October, November, and December
https://en.wikipedia.org/wiki/Calendar_year

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

https://videocardz.com/newz/nvidia-also-planning-geforce-rtx-...

Så det lär bli 3 olika Super kort ja. Där mer effekt indikerar lite mer prestanda, förutom utökade minnet.

(5070 använder inte full GB205 btw)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Nej, inte av GDDR6 från Samsung/SkHynix/Micron iaf.

Kollade inte upp GDDR5 iofs men de borde rimligen stannat på 1GB.

Hm.. 1.5GB moduler finns med i JEDEC standarden för GDDR6. Producerades aldrig chip i den storleken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Nu syftade jag på Q4 då jag skrev att jag tror på Q1 2026 och inte nu i vinter, dvs q4 2025.

Helt irrelevant vart man bor, när man ska ha dubbdäck och lov när man pratar releaser.

Q1 (First Quarter): January, February, and March.
Q2 (Second Quarter): April, May, and June.
Q3 (Third Quarter): July, August, and September.
Q4 (Fourth Quarter): October, November, and December
https://en.wikipedia.org/wiki/Calendar_year

Jo alltså första kvartalet är Januari, Februari, Mars, Andra kvartalet är April, Maj, Juni osv är samma oavsett var på planeten jorden man befinner sig.

Men saker som hur länge/vilka tider det är dagsljus och väder skiljer sig mellan olika delar av världen.

"Skulle köpt 5080 till höst/vinter."
"Helt irrelevant vart man bor, när man ska ha dubbdäck och lov när man pratar releaser."

"Problemet" är att du pratade om årstider och inte kvartal.
"Vinter" är en årstid, inte ett kvartal.
När man pratar releaser så brukar man prata kvartal, inte årstider.

Det är 12 kalendermånader om året, 4 årstider.
12/4 = 3

Om vi skulle säga att vi skulle dela in varje årstid i 3 månader, inget överlapp, inga halvmånader, inga variable längder.
Åtminstone för oss i CET (Central European Time) området.

I så fall hade det blivit
Vinter = December, Januari, Februari
Vår = Mars, April, Maj
Sommar = Juni, Juli, Augusti
Höst = September, Oktober, November.

Men du menar att varje årstid skulle vara precis indelad efter kvartalen, med Q4 = Vinter ?

Så Juli, Augusti, September = Höst ?
Om det är vad du säger ??
Om man har varit i Sverige eller närliggande länder i flera år och provat att vara utomhus så passar i så fall din indelning av årstider inte speciellt bra in med verkligheten.

Vi är nog rätt överens vilka månader som tillhör vilka kvartal.

Det är vilka årstider som är vad vi inte verkar överens om.

Vilket av dessa är Vinterlandskap och vilket är Sommar ?

Om det hade varit en Januari eller Februari lansering så hade det varit i Vinter.
Åtminstone enligt mig.

RTX 5080 och RTX 5090 lanserades 30 Jan 2025
RTX 5070 Ti lanserades 20 Feb 2025

Det mest normala hade varit att säga att de lanserades Q1 2025.
Första kvartalet 2025., utan att blanda in årstider.

Men om man tvunget ska blanda in årstider så var det en Vinterlansering.
Man kan kalla det Vinter 2025 eftersom årstiden var Vinter och året var 2025.
Men eftersom årstiden Vinter inte börjar eller slutar precis vid årsskiftet så kan man säga att de lanserades Vintern 2024/2025.
Att själva Vintern började före 1 Januari, även om själva lanseringen/lanseringarna skedde senare samma Vinter.

Här kan du se Australiens årstider:

Australia’s seasons

Med bl.a.
Winter: June - August

Precis tvärtom mot Sverige.

Det är nog en stor anledning till att vid lanseringar så brukar man prata om kvartal istället för årstider.
För kvartalen är samma oavsett var på planeten Jorden man befinner sig.
Medan när årstiderna infinner sig är olika i olika världsdelar.