Köpt ny hårddisk, men kassörskan knappade in fel vara!

Permalänk
Medlem

Köpt ny hårddisk, men kassörskan knappade in fel vara!

Hejhej, häruppe i luleå var det nyligen öppnings-rea på elgiganten och passade på att köpa en 2tb extern hårddisk. När jag betalade så hamnade notan på 400kr, vilket var kampanjpriset för en extern hdd på 1tb. Men jag sade självklart inte till då eftersom jag tänkte att jag tjänade några hundralappar på det!

Nu undrar jag vad som händer vid ett eventuellt garati-ärende om disken krashar? Det borde rimligtvis inte fungera då jag inte har samma vara som det står på kvittot, alternativt vad händer om jag går in till dem och säger att de knappade in fel vara, då kommer jag väl få betala?

Permalänk
Medlem

Känns som en klassisk "Jag vill äta OCH behålla kakan". Tycker du får bestämma dig för vad du tycker är viktigast. Garanti eller att spara pengar.

Permalänk
Avstängd

Vad säger ditt samvete?

Visa signatur

HAF 932. - OCZ Modxstream-Pro 600W. - Asus P5Q Deluxe. - Q9650 @ 4.0 GHz. - Corsair H50. - Kingston hyperX PC8500 4x2 Gb. @ 1068 Mhz. - HD4890 1Gb. Scythe Musashi VGA cooler. - Intel X25-M G2. - Windows 7 64 bit. - Logitech G15, G9x, Z5500. - Samsung T220.

Permalänk
Medlem

Själv hade jag behållit hårddisken

Permalänk
Medlem

Möjligtvis får du betala.
Men jag tycker så här: När du gick in i butiken var du beredd att betala vad 2 tb kostade men pga deras misstag sparade du några kronor.
Är de sparade kronorna värda den oro som du känner över ett eventuellt garantiärende? Jag tror inte det.
Om jag var ansvarig i butiken och du kom in och påtalade deras misstag hade jag fixat rätt kvitto och bjudit på mellanskillnaden, det hade du varit värd.

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk

Spela dum, funkar i alla situationer!

"Oj, det såg jag inte"

Permalänk
Medlem

garantin kan dom tyvärr inte ta ifrån dig.. och tvivlar på att dom kan kräva dig på pengar i efterhand för den delen också.. så det kommer inte vara något problem ska du se..

DOCK akta dig med den externa disken nu... har själv haft ner 3 st min första på 250gb ca 20min efter att jag under 3 veckor hade tankat över alla säsonger av stargate sg1 från min server hos mamma i sthlm och sedan min 500gb efter ca 3 dagar att jag blivit klar med att tanka hem dom från servern 2 månader senare och sen i sommras min 1tb disk när jag låg i sängen och skulle flytta på datorn...

HATAR KORTA USB SLADDAR!!! ^^

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

garantin kan dom tyvärr inte ta ifrån dig.. och tvivlar på att dom kan kräva dig på pengar i efterhand för den delen också.. så det kommer inte vara något problem ska du se..

DOCK akta dig med den externa disken nu... har själv haft ner 3 st min första på 250gb ca 20min efter att jag under 3 veckor hade tankat över alla säsonger av stargate sg1 från min server hos mamma i sthlm och sedan min 500gb efter ca 3 dagar att jag blivit klar med att tanka hem dom från servern 2 månader senare och sen i sommras min 1tb disk när jag låg i sängen och skulle flytta på datorn...

Har dragit min 500gb i golvet 3ggr, ok 2ggr, ena gången var hunden... Men iaf och den har hållt, inga problem ^^,

Permalänk
Medlem

Hur lyckas man tappa 3 diskar i golvet? Borde man inte lära sig att vara lite mer försiktig efter första gången? Dessutom är det ju inget som säger att TS är lika oaktsam...

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Ät kakan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Hur lyckas man tappa 3 diskar i golvet? Borde man inte lära sig att vara lite mer försiktig efter första gången? Dessutom är det ju inget som säger att TS är lika oaktsam...

du det undrar jag också ^^ första gången satt jag på bärbara och rullade bak bara och hade helt glömt bort att disken va ikopplad medans andra gången så skulle jag flytta en dator och då hade jag också disken i vilket jag helt hade glömt bort...

DOCK så funkar den 3e disken "typ" har lyckats rädda allt från den men den låter förjävligt samt har en tendens att dö utan anledning lite då och då.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av norrby89:

Där hoppar du allt i galen tunna. Garantin är inte på nåt sätt en kunds rättighet utan ett frivilligt åtagande av säljaren att åtgärda eventuella fel på varan inom en bestämd tid. Men vid ett sånt här ärende med felaktigt kvitto kan de neka utan nån som helst skyldighet att gottgöra kunden.
Reklamationsrätt enligt konsumentköplagen är något annat mer på köparens sida men även denna torde vara satt ur spel om produkt och kvitto ej stämmer överens.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ifall du inte har bevis att på att du köpt varan från dem så kan de väl neka dig en ny vara? Men hur går det om man går direkt till tillverkaren och klagar?

Visa signatur

i5 760 @ 3.9GHz | SLI GTX 560 TI | Xonar STX | Intel 320 120GB | Corsair HX850 | NZXT Phantom | MSI Trinergy | H50 | 8GB Corsair 1.6GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde551:

Ifall du inte har bevis att på att du köpt varan från dem så kan de väl neka dig en ny vara? Men hur går det om man går direkt till tillverkaren och klagar?

Har för mig att det är säljarens ansvar, alltså gå till butiken. Och ang kvittot, står ju datum och säljare, om du får problem är det bara säga men jag köpte den av säljaren som heter "Lars" och det är hans ansvar att jag som kund betalar för rätt produkt. Frågar de varför du inte varit inne och sagt till tidigare är det bara säga att du inte kollat på kvittot efter att du köpt den och den gick sönder.
edit: Dumma stavfel :/

Permalänk
Medlem

Garanti på HDD för 400 spänn är väl inget att hålla på med.
Personligen skulle jag ändå tveka att lämna in en hdd på garanti pga att man vet inte vem som får igång den sedan. och riskera privat material på avvägar.
Har ett par kracshade HDD som jag inte ens vill slänga utan att vara säker.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Personligen skulle jag ändå tveka att lämna in en hdd på garanti pga att man vet inte vem som får igång den sedan. och riskera privat material på avvägar.

Iofs har du helt rätt 400spänn är inte mkt att bråka om imo btw tolkade ditt inlägg som om det var hemmagjord amatörporr det var på dina diskar, ber om ursäkt för det
EDIT: Dra en magnet över diskarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

´Har ett par kracshade HDD som jag inte ens vill slänga utan att vara säker.

Är du så paranoid rekomenderar jag att du drar en slägga i dom (så skivorna går sönder) :). Det blir aldeles för dyrt att få fram informationen på dom för att någon ska göra det med några hårddiskar dom råkar hitta.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av norrby89:

garantin kan dom tyvärr inte ta ifrån dig..

För att kunna åberopa garanti eller reklamationsrätt måste man som kund kunna påvisa att man köpt den aktuella varan av det aktuella företaget. Med ett kvitto där en annan produkt listas blir det tämligen svårt, särskilt om det dröjer ett tag och butiken hinner justera sitt felaktiga lagersaldo på de båda produkterna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan även tillägga att hårddisken har knarrat lite när den söker. Men detta bör rimligtvis inte vara ett problem då min andra externa hårddisk har knarrat i snart 2 års tid. Men detta lär garanterat vara ett plus på "vara ärlig och gå tillbaka med den"- sidan.

Permalänk

En polare köpte en x-låda på elgiganten tillsammans med ett gäng andra varor. Kassörskan glömde ta betalt för själva x-lådan, vilket han inte tänkte på förrän på parkeringen. När han gick tillbaka in och påpekade det för att han ville ha garantibevis så tog de 50:- för att skriva beviset bara, x-lådan fick han då i princip gratis.

Permalänk
Inaktiv

Hårddiskar kan du annars reklamera direkt till tillverkaren som inte kräver något kvitto eller liknande, serienummret på disken brukar räcka då de vet när den är tillverkad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Så tänker jag också. Synd bara om alla gör det med tanke på kvaliteten.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 XL | Gigabyte X870E Aorus Elite WIFI7 | Ryzen 9950X3D | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL28 Vengeance | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Red Devil | Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 | Seasonic Focus GX 1000W ATX 3.1

Permalänk

Jag skulle nog behållit den, man får chansa lite eller fega

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk

Älska el-giganten dom gör alltid nån fel. Köpte en bärbar från el-giganten för 4-5 år ungefär. Vi skulle köpa en compaq bärbar med amd sempron 1 gb ram minne nåt. För 5 k, Men istället tog killen ut från lagret en hp compaq med amd turionX2, 2 gb ram och 160 gb hårdisk tror jag.Köpte den för 5 k xD, stack iväg så fort vi fick papperna innan dom skulle märka lol. <3 El-Giganten

Behållt den, sluta den funka kasta in den i datorn då

Visa signatur

CPU: Amd Phenom 955 4.1 ghz | MODERKORT: ASrock 970 | Chassi: Corsair Carbide 500R |
GFX MSI 280X 1200/6400 | RAM Corsair och Adata 8GB | Nätagg Corsair TX 850 |

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2247296