Fractal Design Define XL i december

Permalänk
Melding Plague

Fractal Design Define XL i december

Efter en tids försening har nu Fractal Designs senaste datorlåda börjat dyka upp hos svenska näthandlare.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Billigt när man tänker på det, men inget jag vill ha usch för kammar design

Permalänk
Medlem

Smart, vänta med lanseringen till jul

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Billigt när man tänker på det, men inget jag vill ha usch för kammar design

Kammardesignen är valfri vad jag förstod av Swecs recension, (plattan som uppdelar chassiet i kammare går att ta bort med några skruvar)

Men jag håller med dig, aldrig mer kammardesign. Verkar vara ett bra chassi för den prislappen, och det kan nog konkurrera ett par hundralappar uppåt.

Permalänk
Medlem

Jag bokade ett från inet Om man bokar nu så får man med en extra 140mm fläkt 1099:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Billigt när man tänker på det, men inget jag vill ha usch för kammar design

Vad är det för fel på kammardesignen?
Du tar bara bort den framför PSU:n och jag tror att det blir optimalt luftflöde då. 140 mm till HDD + PSU samt 140 mm + 120 mm till mobo samt graffe. Vad är det för fel på det luftflödet?

Tycker det är lite jobbigare som på typ R2 där hela HDD stacken tar all luft.

Lite rolig travia

Define XL 14:30 1099 :-

Define XL 14:45 1221 :-

Define XL 17:00 1099 :-

Permalänk
Skrivet av Skadidle:

Vad är det för fel på kammardesignen?
Du tar bara bort den framför PSU:n och jag tror att det blir optimalt luftflöde då. 140 mm till HDD + PSU samt 140 mm + 120 mm till mobo samt graffe. Vad är det för fel på det luftflödet?

Tycker det är lite jobbigare som på typ R2 där hela HDD stacken tar all luft.

Stora lådor = vatten(min filosofi)
Kammardesign förstör möjligtheterna för intern vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Stora lådor = vatten(min filosofi)
Kammardesign förstör möjligtheterna för intern vattenkylning.

Det som vattenkyls oftast är CPU, GPU och ibland RAM och väldigt sällan hårddiskar. Men dom vanligaste komponenterna finns i samma kammare, så på vilket sätt skulle kammare förstöra möjligheterna för vattenkylning?

Sen finns det ju möjlighet att öppna upp väggen mellan kammarna så du kan dra slangarna bäst du vill. Personligen föredrar jag kammare framför ett helt öppet chassi. På så sätt kan man reducera värmeutvecklingen något bättre, men precis som med allt annat i världen så är det ju en smaksak.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skadidle:

Vad är det för fel på kammardesignen?
Du tar bara bort den framför PSU:n och jag tror att det blir optimalt luftflöde då. 140 mm till HDD + PSU samt 140 mm + 120 mm till mobo samt graffe. Vad är det för fel på det luftflödet?

Tycker det är lite jobbigare som på typ R2 där hela HDD stacken tar all luft.

Lite rolig travia

Define XL 14:30 1099 :-

Define XL 14:45 1221 :-

Skönt att man beställde det då det var lite billigare

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Santy_8:

Jag bokade ett från inet Om man bokar nu så får man med en extra 140mm fläkt 1099:-

Det är Fractal som satt minimi och kampanj priserna (som vanligt, alla Fractal chassin kostar lika mycket hos olika butiker i Sverige) och skickar med fläkten helt apropå. Så bör gälla alla deras samarbetes partners.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Det är Fractal som satt minimi och kampanj priserna (som vanligt, alla Fractal chassin kostar lika mycket hos olika butiker i Sverige) och skickar med fläkten helt apropå. Så bör gälla alla deras samarbetes partners.

Komplett skickade bara med en 120mm, inet skickade med en 140mm

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Det som vattenkyls oftast är CPU, GPU och ibland RAM och väldigt sällan hårddiskar. Men dom vanligaste komponenterna finns i samma kammare, så på vilket sätt skulle kammare förstöra möjligheterna för vattenkylning?

Sen finns det ju möjlighet att öppna upp väggen mellan kammarna så du kan dra slangarna bäst du vill. Personligen föredrar jag kammare framför ett helt öppet chassi. På så sätt kan man reducera värmeutvecklingen något bättre, men precis som med allt annat i världen så är det ju en smaksak.

Hur hade du tänkt klämma in en 360 internt utan modd i den ?

Permalänk
Medlem

Vad för ändringar handlar det om? Detta chassit ser jag som högintressant och kommer förmodligen testa på det i nästa datorbygge

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Skrivet av Asheileon:

Stora lådor = vatten(min filosofi)
Kammardesign förstör möjligtheterna för intern vattenkylning.

förstör möjligheterna gör det ju inte du kan få in en 120 rad i bak
kommer väl inte gå särskilt sval pga den lilla radiatorn MEN det är inte omöjligt

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Santy_8:

Komplett skickade bara med en 120mm, inet skickade med en 140mm

Komplett visar 140mm nu, antagligen tryckfelsnisse iom att det är som sagt Fractal som kör ihop erbjudandet.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Skrivet av ManBearPig:

förstör möjligheterna gör det ju inte du kan få in en 120 rad i bak
kommer väl inte gå särskilt sval pga den lilla radiatorn MEN det är inte omöjligt

Ja, igentligen har själv kört en 920 och 5970 klockade på 2st 120 så det är ju inte omöjligt

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Asheileon:

Stora lådor = vatten(min filosofi)
Kammardesign förstör möjligtheterna för intern vattenkylning.

Fast det har ju redan konstaterats att det här chassit inte är direkt optimalt för vattenkylning. I alla fall inte med interna radiatorer om man inte vill plocka fram sågen.
Annars kan det ju inte vara så svårt att såga eller borra upp hål i plasten som skiljer kamrarna åt om man inte helt enkelt skruvar bort dem.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Fast det har ju redan konstaterats att det här chassit inte är direkt optimalt för vattenkylning. I alla fall inte med interna radiatorer om man inte vill plocka fram sågen.
Annars kan det ju inte vara så svårt att såga eller borra upp hål i plasten som skiljer kamrarna åt om man inte helt enkelt skruvar bort dem.

Jag påstod inte att detta chassi borde vattenkylas, jag klagade på kammardesign.
Mitt inlägg var inte riktat mot detta chassit specifikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Hur hade du tänkt klämma in en 360 internt utan modd i den ?

Det är ju inte kammarnas fel att en 360 radiator inte får plats, de saknas ju skruvhål för de

Har man en 360 radiator och inte är sugen på att modda chassit så är Define XL inget bra val. Jag personligen kör bara på luft, men min kylare till grafikkortet är så stort att de blir ont om plats, så detta chassi är perfekt för mig

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

ljudnivåer

Skillnad i ljudnivå mellan R3 och Define XL, vilket är tystast?

Viktigaste aspekten för mig.

C

Permalänk
Medlem
Skrivet av crilloan:

Skillnad i ljudnivå mellan R3 och Define XL, vilket är tystast?

Viktigaste aspekten för mig.

C

+1

Permalänk
Medlem

Äntligen .... eller?

Den här lådan har jag verkligen väntat på. Den tycktes uppfylla det jag önskar av en låda. Deras tidigare låda har fått bra för att inte säga mycket bra omdömen.

Men så läser jag nu på denna test och plötsligt ser det inte så bra ut!
Fractal Design Define XL Review | bit-tech.net

Märk att R3 lådan har här fått ett riktigt bra omdöme.
Det blir till att avvakta och se vad andra testare kan komma med.

Permalänk

Verkar vara en riktig bjässe 10st 3,5" platser måste vara folk som behöver många hårddiskar.

Är det för servrar eller ska man behöva så mycket på en vanlig kontors/speldator?

Någon som vet om det är stor skillnad i minskat trassel att kunna dra kablarna på baksidan av moderkortplåten?

Permalänk
Medlem

YouTube - Extreme Gaming Machine Build in Fractal Design Define XL Linus Tech Tips

mer sugen.

C

gillar skarpt att utrymmet på baksidan har blivit rymligare.