Permalänk
Medlem

gasfjäder på runt 20N?

ska göra en sidoöppning till chassit och har efter lite berälningar kommit fram till att jag behöver en gasfjäder på runt 20N.

då de flesta används till bakluckor så är dom oftast på 600N + har dock hittat några på ner till 50 N men även de är för starkt.

har provat att räkna på att lägga den längre in men även med ett avstånd mellan axel och cylinder på endast 30mm så krävs det endast 36N.

så min fråga är om någon vet ifall det ens finns gasfjädrar under 50N?

Permalänk

Hoppas du postar bilder på detta bygget när det är färdigt!

Visa signatur

Intel i5 4670K -> Antec Kühler 620 | Asus Z87 Pro | Corsair XMS3 4x2Gb 1600Mhz | 2x Gigabyte WF 670 2GB SLI | XFX PRO 850W | Samsung 830 256 GB | 2 st WD caviar black 640 GB | NZXT phantom vit | Acer 23,6" LCD GD245HQAbid + Nvidia 3D vision

Permalänk
Medlem

Det går att reducera kraften på fjädrarna med lite finess.

Aratron ? Gasfjädrar

Visa signatur

i5 750 || Asus P7P55D-E PRO || 8GB Corsair XMS3 || XFX 5770 ||Fractal R2

Permalänk
Medlem

Ett litet tips då jag gjort ett liknande projekt, fast på min el-guras hard case är att gasfjädrar tagits fram just för krafter över den nivå som vanliga mekaniska fjädrar har kapacitet för. Mitt case var ganska tungt(runt 5-6kg skulle lyftas) så därför fick det bli en 45N som jag hittade av en slump på en skrotstation.

Om du inte hittar en gasfjäder och verkligen vill ha det kan du alltid göra som ovanstående skrivit. Det går att till viss del reducera kraften i en gasfjäder.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

tackar för svaren.
en i klassen sa en smart sak idag dock.
man kan kolla om det finns nåt på ikea som har nån gasfjäder av nåt slag, skåp tex.

annars får jag ta och köra på en 50N och försöka dra ner kraften på den som pentix skrev

edit: lite OT men ska även bli nya fläktar i hela chassit. hade tänkt mig 2st GT 1850rpm till H50:n men ska man köra på dom till resten av chassit med eller ta typ Enermax magma? ( kommer använda en fläktkontroller)

Permalänk
Medlem

Uploaded with ImageShack.us

här e ju en lösning med en motor men är det nån som vet hur man räknar ut de?

1NM e la kraften att lyfta en vikt på 1kg 1m utifrån axeln?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan12:

1NM e la kraften att lyfta en vikt på 1kg 1m utifrån axeln?

Nej, 1 Nm är momentet som uppstår då kraften 1 N appliceras på en hävarm om 1 m. 1 N är tyngden av ungefär 0,1 kg.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Nej, 1 Nm är momentet som uppstår då kraften 1 N appliceras på en hävarm om 1 m. 1 N är tyngden av ungefär 0,1 kg.

ok men en motor på Ca 5Nm borde då med andra ord räcka?

Permalänk
Medlem

Jag förstår ärligt talat inte bilden eller vad du skall göra men om du uppskattar motståndet till 0,5*0,4=2 Nm så räcker nog 5 Nm gott.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.