Permalänk
Medlem

Kontrast ?

Tja, är inte allt för high på skärmar därför frågar jag er som kan lite mer, vad ska man kolla på när man ska köpa ny skärm ? Är det bättre med låg eller hög konstrast ? Skärmen ska inte vara allt för dyr och jag spelar mycket. Två skärmar jag har kollat på. Acer P226HQLbd LED - Alina System AB och den andra LG E2240T-PN Slimmad 21,5-tums Full HD LED-skärm!

Tack i förhand

Mvh
Pierre

Visa signatur

Chassi Lian li PC-7A Scand v3 Processor Intel E8400 @ 3,4 Moderkort ASRock P43D Grafikkort Geforce GTX 460 Ramminne Corsair xsm2 4 GB Nätaggregat Fractal design newton 500 W Hårddisk 1 samsung 250 GB Hårddisk 2 Samsung F1 750 GB

Permalänk
Hjälpsam

Faktisk kontrast är intressant, men dynamisk kontrast är mindra intressant. Faktisk ligger typiskt på 500:1 till 1100:1 på standardskärmar. Runt 3000:1 på riktigt bra skärmar. Dynamisk kontrast justerar bakgrundsbelysningen för att få "fake" kontrast, typiskt runt 10.000:1.

Högre är bättre, men den dynamiska siffran är försumbar.

Responstid är mindre viktig den med, 2ms eller 6ms ser man ingen skillnad på, så den är inte avgörande heller.

Det är väldigt svårt att avgöra hur bra en skärm är på ren specifikation, rekommenderar att kika på recensioner istället. Färgåtergivning, clouding/bleeding (bakgrunsbelysning lyser igenom på svart bakgrund tex), eftersläpningar, skärpa och klarhet är mjuka värden som behöver upplevas och syns inte på spec.

LED eller inte LED, spelar mindre roll på datorskärmar för bildupplevelsen. Panelen är det viktigaste där, inte vad som lyser bakom.

Tipps på billiga HD skärmar som är populära och levererar juste för sina priser är BenQ 21,5" och 24" skärmarna. Finns lite olika modeller beroende på utgångar, LED eller eller vanlig bakgrundsbelysning med mera, men ett bra ställe att börja.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Faktisk kontrast är intressant, men dynamisk kontrast är mindra intressant. Faktisk ligger typiskt på 500:1 till 1100:1 på standardskärmar. Runt 3000:1 på riktigt bra skärmar. Dynamisk kontrast justerar bakgrundsbelysningen för att få "fake" kontrast, typiskt runt 10.000:1.

Högre är bättre, men den dynamiska siffran är försumbar.

Responstid är mindre viktig den med, 2ms eller 6ms ser man ingen skillnad på, så den är inte avgörande heller.

Det är väldigt svårt att avgöra hur bra en skärm är på ren specifikation, rekommenderar att kika på recensioner istället. Färgåtergivning, clouding/bleeding (bakgrunsbelysning lyser igenom på svart bakgrund tex), eftersläpningar, skärpa och klarhet är mjuka värden som behöver upplevas och syns inte på spec.

LED eller inte LED, spelar mindre roll på datorskärmar för bildupplevelsen. Panelen är det viktigaste där, inte vad som lyser bakom.

Tipps på billiga HD skärmar som är populära och levererar juste för sina priser är BenQ 21,5" och 24" skärmarna. Finns lite olika modeller beroende på utgångar, LED eller eller vanlig bakgrundsbelysning med mera, men ett bra ställe att börja.

Tack för super svar !. Har kollat en del på benq också och ska glo vidare !!

Mvh
Pierre

Visa signatur

Chassi Lian li PC-7A Scand v3 Processor Intel E8400 @ 3,4 Moderkort ASRock P43D Grafikkort Geforce GTX 460 Ramminne Corsair xsm2 4 GB Nätaggregat Fractal design newton 500 W Hårddisk 1 samsung 250 GB Hårddisk 2 Samsung F1 750 GB

Permalänk
Medlem

jag är inte så hajj på tft skärmar heller, men fluf fick det bra förklarat tycker jag :). så jag tänkte ge dig en länk om du vill fördjupa dig ytterligare i va allt som har med skärmar o göra.
de gör reviews, förklarar de olika speficikationerna o allt va de nu e

TFT Central - LCD Monitor Information, Reviews, Guides and News

Visa signatur

Dator: ASRock B650i, AMD Ryzen 7600, Corsair Vengeance 32GB DDR5, Corsair H115i Elite, INNO3D RTX 4060Ti 8GB TWINX2, SSUPD Meshlicious, Corsair SF850L skärm: Asus PB238Q, DELL U2211H kringutrustning: Corsair k70 TKL RGB, Logitech 603, SMSL SA 300, Magic S-4 EX

Permalänk

Ditt ändamål med skärmen är spel som du skriver, alltså skulle jag kolla på hz:en.
120hz skärmar är en fröjd för ögat jämfört med vanliga 60hz:are då fler bilder visas per sekund och får ett mer naturligt flyt vid snabba rörelser.

Annars om du är noga med färgåtergivning och bra kontrast skulle jag kolla på IPS paneler men priset blir avsevärt mycket högre :/

Visa signatur

Gaming, Better than nothing. | Intel Core i7 4970k @ 4.4 GHz | Corsair H80i | Asus Maximus VII Hero | Corsair Dominator Platinum Cl9-9-9-24 2x4GB @ 1600 MHz | Asus GTX 780 DC2 @ 1.1 GHz Boost | 2TB Seagate | Samsung 840 EVO 250GB | FD Define R4 | FD Newton R3 80+ Platinum 600w |

Permalänk
Medlem
Skrivet av born_in_fire:

Ditt ändamål med skärmen är spel som du skriver, alltså skulle jag kolla på hz:en.
120hz skärmar är en fröjd för ögat jämfört med vanliga 60hz:are då fler bilder visas per sekund och får ett mer naturligt flyt vid snabba rörelser.

Annars om du är noga med färgåtergivning och bra kontrast skulle jag kolla på IPS paneler men priset blir avsevärt mycket högre :/

Okej, men mycket hz, statisk kontrast och matt skärmbelysning eller vad det heter ?

Mvh
Pierre

Visa signatur

Chassi Lian li PC-7A Scand v3 Processor Intel E8400 @ 3,4 Moderkort ASRock P43D Grafikkort Geforce GTX 460 Ramminne Corsair xsm2 4 GB Nätaggregat Fractal design newton 500 W Hårddisk 1 samsung 250 GB Hårddisk 2 Samsung F1 750 GB

Permalänk
Skrivet av Pjära:

Okej, men mycket hz, statisk kontrast och matt skärmbelysning eller vad det heter ?

Mvh
Pierre

här har du några förslag på 120hz skärmar

Skärm 1

Skärm 2

Skärm 3

Visa signatur

Gaming, Better than nothing. | Intel Core i7 4970k @ 4.4 GHz | Corsair H80i | Asus Maximus VII Hero | Corsair Dominator Platinum Cl9-9-9-24 2x4GB @ 1600 MHz | Asus GTX 780 DC2 @ 1.1 GHz Boost | 2TB Seagate | Samsung 840 EVO 250GB | FD Define R4 | FD Newton R3 80+ Platinum 600w |

Permalänk
Medlem
Skrivet av born_in_fire:

här har du några förslag på 120hz skärmar

Skärm 1

Skärm 2

Skärm 3

Tack för tipset born in fire. Men har tänkt mig en lägre prisklass. Finns det inte 100 hz skärmar ?

Mvh

Visa signatur

Chassi Lian li PC-7A Scand v3 Processor Intel E8400 @ 3,4 Moderkort ASRock P43D Grafikkort Geforce GTX 460 Ramminne Corsair xsm2 4 GB Nätaggregat Fractal design newton 500 W Hårddisk 1 samsung 250 GB Hårddisk 2 Samsung F1 750 GB