Copyswede kräver avgift för externa hårddiskar, USB-minnen

Permalänk
Melding Plague

Copyswede kräver avgift för externa hårddiskar, USB-minnen

Intresseorganisationen Copyswede vill ha avgifter på externa hårddiskar och USB-minnen. Enligt förslaget ska de nya reglerna gälla från och med den 1 april 2011.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Herregud, Detta har de inte tänkt igenom. Avgifterna är för små för att göra skillnad, men stora nog för att vara irriterande.

Permalänk

Sätt hellre en avgift på bredbandsuppkopplingen som ISP'n får betala så att vi alla kan få ladda ned vad tusan vi vill utan problem.
Att sätta en avgift på dessa medium är endast dumt! Då kan man ju inkludera hur mycket som helst i sådana fall! Släng in mobiltelefoner, datorer och varför inte tomma DVD skivor..

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Men snälla nån, förstår dom inte att det är försent? Ivf jag sitter på x antal 1TB-diskar som jag köpt vid en billig "raid" (ordvits, höhö) som Dustinhome.se hade för några månader sedan.

Edit: Jaha, 1 april 2011.. trodde det var for real

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem

Men fy vad ruttet, vadå dra alla över en kant? Bara för att man behöver men utrymme betyder det ju absolut inte att man har hdd'n packad med piratkopierade filer :/

Visa signatur

i7 6700K - Maximus VIII Hero - EVGA 980 Ti SC+ ACX - 850 Pro 1TB - Corsair DDR4 2x8GB - EVGA SuperNOVA G2 850W - Noctua NH-D15 - FD R5+6xNF-A14 PWM - Samsung C24FG73FQU
Asus ROG G752VY - i7 6700HQ - GTX 980M

Permalänk
Medlem

Ja men självklart ska det vara avgift på externa hårddiskar och USB-minnen.
Jag menar att det är väll klart att "artisterna" ska ha betalt för säkerhetskopior av mina digitalbilder, hemmafilmer, viktiga dokument mm som jag förvarar i ett brandsäkert kassaskåp.

Permalänk
Skrivet av walp:

Men snälla nån, förstår dom inte att det är försent? Ivf jag sitter på x antal 1TB-diskar som jag köpt vid en billig "raid" (ordvits, höhö) som Dustinhome.se hade för några månader sedan.

Edit: Jaha, 1 april 2011.. trodde det var for real

Det står att det ska träda i laga kraft då - Känns ju som ett skämt då, men skämtet ska ju lanseras på rätt datum för fan! Så vet inte om detta är ett skämt faktiskt.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk

Blir till att beställa från amazon.co.uk i fortsättningen då...
Problem solved! U mad Copyswede?

Permalänk
Medlem
Skrivet av walp:

Men snälla nån, förstår dom inte att det är försent? Ivf jag sitter på x antal 1TB-diskar som jag köpt vid en billig "raid" (ordvits, höhö) som Dustinhome.se hade för några månader sedan.

Edit: Jaha, 1 april 2011.. trodde det var for real

Branschen rasar mot ny kopieringsavgift - IDG.se det är for real

isf kommer jag börja beställa från utlandet bara för att markera.

Permalänk
Medlem

Snart kommer väl all bärbar utrustning kosta extra -.-
Snart kommer folk sluta köpa externa hdd utan göra som stod i artikeln, intern disk med kabinett.

Helt sinnessjukt.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av walp:

Men snälla nån, förstår dom inte att det är försent? Ivf jag sitter på x antal 1TB-diskar som jag köpt vid en billig "raid" (ordvits, höhö) som Dustinhome.se hade för några månader sedan.

Edit: Jaha, 1 april 2011.. trodde det var for real

Det gällde ju externa diskar och usb-minnen.

Den här avgiften kommer förmodligen främst att drabba Svensson (som inte vet bättre) som köper sina saker i fysisk butik.

Permalänk
Hjälpsam

Så... minst 1/4 av priset på en billig disk (som bara blir billigare med tiden) kommer att gå till avgifter, och sedan var det moms till staten, och så var det tullavgifter för att ta in den till Sverige för leverantören etc.

Med andra ord, absoluta majoriteten av kostnaden för en extern disk går till en eller annan statlig eller intresseorganisation för att jag vill köra en backup på min OS disk?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker det påminner om kollektiv bestraffning? 1 april är ett lämpligt datum för sånt här skit...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Då får man väl hoppas att våra kära människor i Riksdagen röstar ned detta förslag.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk

kolletiv bestraffning någon? alla får betala oavsett vad vi ska ha diskarna till. absurt, HDDs kan ju lagra vilken data som hellst på. kasset och VHS band kan jag förstå då dom bara lagrar ljud och bild och är gjoirda för det. Men HDDs kan man ju ha allt möjligt på tex egengjorda filmkllipp och bilder. nu tycker jag dom små skrivbords nissarna får ta och lägga ner.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk

dags att bunkra upp sig med usb minnen och dvd/cd skivor...

Permalänk

Upphovsrättsbranschen anser att piratkopiering är fel, eftersom att de förlorar pengar på det. Men om man tänker på saken måste de vara de enda i värden som får pengar för något som de inte har något som helst att göra med. Jag menar, visst. Musiker ska få pengar för vad DERAS verk. Men inte fan ska musikern ha pengar för mp3 spelare, hårdiskar, cd-skivor bara för att vi KANSKE använder det till deras saker. det är ju ren stöld för fan

Visa signatur

Lian Li O11 XL | Asus Crosshair VII Dark Hero | AMD 5950x, Watercool IV Pro| 32gb G-skill trident-z neo @ 3600 Mhz | EVGA 3090 FTW3 Ultra | Seasonic Prime PX 1000 | Asus ROG Swift PG348q

Permalänk

Man har ju redan betalat för hårddisken de får väl för fan räcka

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

Privatkopiering är tillåten enligt lag, men ändå ska vi betala straffavgifter för alla produkter som kan användas i det syftet?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av T.sripakdee:

Upphovsrättsbranschen anser att piratkopiering är fel, eftersom att de förlorar pengar på det. Men om man tänker på saken måste de vara de enda i värden som får pengar för något som de inte har något som helst att göra med. Jag menar, visst. Musiker ska få pengar för vad DERAS verk. Men inte fan ska musikern ha pengar för mp3 spelare, hårdiskar, cd-skivor bara för att vi KANSKE använder det till deras saker. det är ju ren stöld för fan

Detta är inte för piratkopiering, utan privatkopiering. Just för backup av privata, ärligt ägda ärlig filmer och musik.

Något som man inte kan göra pga DRM iofs, men det är ju lika bra att vara redundant utifall att...

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

De här betyder bara en grej grabbar!! KÖP PÅ ER FÖR FASEN I MELLANDAGSREAN!!

Min personliga åsikt till avgiften är att den kan fara någonstans.

Visa signatur

Stationära Primära: Intel 3570K, STRIX GTX 1070 8gb, Maximus V Gene,Samsung 820 250gb, Intel 520 120gb, 16gb ram, CM Silent Pro 600w, WDGreen 1,5TB, WDGreen 3TB, SS TJ08B-E
Övrigt/Kringutrustning: Zowie FK1, Logitech G240 , AudioTechnica ATH-m50x , SS 6gv2, OnePlus 2

Permalänk
Medlem

Varför göra skillnad på externa och interna hårddiskar? Känns som de hamnat lite fel med gigabyten med.. kan man ens köpa en 80gb extern nuförtiden? Iof så finns juh USB-minnena då..

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Branschen rasar mot ny kopieringsavgift - IDG.se
"Alla vet att externa hårddiskar kan användas till att laga andra dokument. Och det kommer vi att ta hänsyn till genom att vi har reducerade avgifter." //Mattias Åkerlind, vd på Copyswede

Herregud! Tänk ifall rättsväsendet fungerade lika dant, alla personer som köper en bil får en fortkörningsavgift pga att de kanske kommer att göra det?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Om privatkopiering nu är tillåtet enligt svensk lag, hur fan kan det vara tillåtet att vi ska ersätta dom med pengar? Vad i helvete.

Visa signatur

Samsung 24" S24A350H LED | Fractal Design Define R3 | FSP FSP650-80EGN 650W 80+ Gold | MSI P67S-C43 REV B3
1TB Samsung Spinpoint F3 | Intel Core i5 2500K | Cooler Master Hyper TX3 | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP Gigabyte GeForce GTX 570 1280MB Windforce Rev 2.0 | Mionix Naos 3200 @ SteelSeries S&S Solo | Logitech Ultra-X

Permalänk
Medlem

detta kommer bara medföra betydligt mer import från andra länder och det tappar sverige både moms och skatte-intäkter på...
och sen tycker jag att siffrorna från CopySwede ska vara offentliga. om detta nu ska vara för att samla in pengar till artister mm så ska de fan inte gå med vinst!! de ska gå +/-0 isf och verkligen skjuta överskottet till de som ska ha det och inte sitta själva och håva in en massa stålar. isf ska jag starta en så kallad Ek. Förening imorrn och lägga avgifter på kött/ägg/mjölk och varför inte bröd som de flesta svenskar normalt sett äter. varför inte sätta 1:- per potatis/ägg och brödskiva så kan jag leva gott resten av livet.

// Förbannad smålänning

Permalänk
Medlem

Skulle gärna arbeta i ett område där man vid dålig ekonomi skyller på något och sedan lägger avgifter på något annat. För att få in pengar till sin verksamhet så den kan gå runt, tills den dag det går dåligt så något annat ska läggas avgift på så att det kan går runt...

Jag vet inte vad de sysslar med, får se om det blir av eller dör ut av sig självt. Som artikel säger, bara att köpa ett kabinett till sin interna istället. USB-minnen är väl lite svårare att göra så med iofs.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | Fractal Design Edison M 750W | MSI Z390M MPG GAMING EDGE AC | Intel 9700K@3.6GHz | Ballistix 16GB 2666MHz CL16 | ASUS GeForce GTX 1660 Ti 6GB DUAL OC | Samsung 860 EVO 500GB | Windows 10 | Citera för svar

Permalänk
Avstängd

Äh, varför inte säger jag. Tack till våra kära politiker för att ägnar sig åt att springa storbolagens ärenden på bekostnad av deras väljare. Och sen undrar folk varför man inte röstar och varför politikerföraktet sprider sig..

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Vad i helv...!
Pga av alla de här straffavgifter på media så tycker iaf jag att man legitimerar piratkopiering. Antingen är det förbjudet och punkt, eller så är det tillåtet och man tar ut en avgift på lämpligt sätt - inte bådadera! Ruttet!

Visa signatur

"If they're so smart, how come they're so dead?"

Permalänk
Medlem

Ska vi inte ta och införa en straffavgift för bilar när vi ändå håller på, de kan ju trots allt medverka i butiksrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Då får man väl hoppas att våra kära människor i Riksdagen röstar ned detta förslag.

Precis som de röstade ner FRA menar du? Nej jag tror personligen att fanskapet går igenom. Tyvärr.

Verkligen lobbyist organisationer, må ni brinna i helvete.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.