Nu kan äntligen vi Lite-On 32123S ägare få en 40x brännare !

Permalänk
Medlem

Nu kan äntligen vi Lite-On 32123S ägare få en 40x brännare !

Har precis överklockat och bränt min första skiva med min 32123S @ 40x, P-Cav med Mt Rainer.

Funkar klockrent

Om det är någon mer som är sugen så gör man iaf så här:
Ladda hem MTKFlash:
http://www-user.tu-chemnitz.de/~noe/LiteOn/Firmwares/Mtkflash...

Samt firmware:
http://people.freenet.de/maikhorst/XSU1.zip
(Vet ej hur länge denna länk är uppe dock).

Skapa en "ren" Bootdisk för DOS (Den här datorn -> Formatera diskett -> Skapa MS-Dos bootdisk).

Packa upp mtkflash och firmwaren på egen diskett (utrymmet behövs för backupen).

Boota datorn med bootdisketten och byt diskett, sedan så skriver så här för att ta en backup på den nuvarande mjukvaran i brännaren:

MTKFLASH "x" R /B /M filename.bin
För att ta en säkerhetskopia. Där x står för numrena 1-4.
1: Primary master
2: Primary slave
3: Secondary master
4: Secondary slave

W står för att skriva in uppdateringen i romen på enheten.
/B berättar för programmet att det är en binär fil.
filename.bin är bara som ett exempel på namnet på filen som ni ska flasha.

Sedan samma sak för att skriva in den nya firmwaren:
MTKFLASH "x" W /B filename.bin

Processen kommer att ta lite tid och SLÅ INTE AV DATORN under tiden. OBS, den kommer att räkna från 0-100% flera gånger.

Om ni har en annan Lite-On brännare rekommenderar jag att ni kikar in på min andra tråd om brännar-överklockning:
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=62458

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

en sån jävel har ju jag
WEEEEEEEEEEE, firmware here i come

Permalänk
Medlem

men lol, nån diskettstation har jag inte inkopplad...
va fan ? kan man gå runt detta Calle ?

Permalänk
Medlem

Haha, surt Fick själv mekka lite med min innan den funkade. Visade sig att floppykabeln inte räckte till toppen i mitt Addtronics chassi. Så nu ligger den i en 5.25 tums plats istället...

Men du har inte floppy som du kan koppla in då? Annars måste du väl lägga in Win98/95 och trycka F8 vid starten. Men det vill du väl inte? (Om du inte har det innan redan förstås...)

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Jag har en floppy liggandes...orka koppla in för att få 5 sekunder snabbare bränning ? nej...

Men jeffla bra att du skrev det här! Så vet man.

Permalänk
Medlem

Du får ju P-Cav (då ökar bränningen farten steglöst istället för att börja skriva i 16x sen när den når en viss tid 24x osv). Det ger i sig bättre kvalité på bränningen.

Jag kan nu bränna en full 80min skiva på ca: 3min blankt. Det är nästan en minut snabbare än när jag brände i 32x Z-CLV.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hmmm...undrar om man ska våga...funkar det bra Calle? Var hittade du detta nånstans?

Permalänk
Medlem

Ja det funkar fin fint. Jag såg det på CDFreaks, många fler där som har lyckats. Jag har inte läst om att nån har sabbat sin iaf, om det krånglar är det ju bara att flasha tillbaka den gammla firmwaren.

Den största vinsten är ju P-Cav tycker jag, så det tjänar du ju på. Om du är lite rädd att den ska slitas kan du ju köra den i 32x men du tjänar ju ändå tid genom att den bränner i P-cav. Sedan så blir kvalitén på bränningen förmodligen bättre med P-cav.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har flashat nu, verkar funka fint...

Permalänk
Medlem

Calle vet du om det har kommit någon ny firmware till sony 32x brännare som bygger på liteon som fungerar att flasha upp den till 40?

den förra verisionen av firmwaren som passade till liteon med w på slutet fungerade ju inte ./

jag fick väl till så att den blev en liteon 40x men det gick inte att bränna utan det blev bara fel men fick tillbaka orginal firmwaren efter lite pill i alla fall

Visa signatur

mAngAn_

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mAngAn_
Calle vet du om det har kommit någon ny firmware till sony 32x brännare som bygger på liteon som fungerar att flasha upp den till 40?

den förra verisionen av firmwaren som passade till liteon med w på slutet fungerade ju inte ./

jag fick väl till så att den blev en liteon 40x men det gick inte att bränna utan det blev bara fel men fick tillbaka orginal firmwaren efter lite pill i alla fall

Om det är en Lite-On 32123S som är ommärkt så bör den här funka, om det är en 32125W så måste du ha en annan firmware. Men jag vet inte vilken du har?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Da_Bear
Har flashat nu, verkar funka fint...

Gott, låter din något annorlunda när du bränner i 40x? Min ger ifrån sig ett högt vinande ljud. Kanske är säkrast att bränna i 32x istället. Men har iaf fått P-Cav och Mnt Rainer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle

Gott, låter din något annorlunda när du bränner i 40x? Min ger ifrån sig ett högt vinande ljud. Kanske är säkrast att bränna i 32x istället. Men har iaf fått P-Cav och Mnt Rainer.

Jo, den ger ifrån sig ett högfrekvent tjut när jag bränner...men jag tänkte att det kanske beror på den ökade rotationshastigheten på skivan?

Permalänk
Medlem

Möjligt, jag vet inte om det är skadligt för brännaren. Skulle inte tro det iaf. En polare Lite-On 40125S låter inte så... Men jag kör tills det rasar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan vara lasern som tjuter oxå...pga av att den får arbeta hårdare...och då borde den slitas snabbare oxå...

men vaffan, liteon brännarna är juh så billiga

Permalänk
Medlem

Har nån mer provat att överklocka? Tänkte kolla om alla upplever ett högt tjutande ljud när man bränner i 40x?

Sen ökar hastigheten när den läser skivor också från 40x till 48x, men då tjuter den inte för mig...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Här kommer ett screenshot från Nero CD-Speed:
http://hem.passagen.se/callek/cdspeed.gif
Kopiera URL och klista in i ett nytt fönster...

Ska fixa lite screenshots i andra hastigheter än 40x också, så man ser skillnaden mellan Z-CLV och P-CAV.

Visa signatur