Permalänk

Fläktlös studiodator

Okej, jag behöver en helt tyst dator för att använda i en studio. Sitter och spelar in i samma rum som jag har datorn och det går inte att ändra på så tyst måste den bli. Därför får jag även göra avsteg från min policy att bara köra Mac men det ska nog gå bra.

Jag behöver inget prestandamonster men två kärnor och minst 4 gig ram är iaf nödvändigt. Hårddisk ska vara ssd, av ljudskäl. Ljudkort kommer köras externt så det kvittar vad det är för ljud inbyggt.

Har en speclista jag skrev ihop lite kort. Ena halvan är "non-negotiable", andra är "kanske negotiable", beroende på vad mina options är. Prisgräns finns inte, däremot kommer jag inte betala vad som helst. Men jag vill inte låsa mig vid ett pris om det visar sig att jag får enormt mycket bättre grejer för bara lite mer. Och jag gillar kvalitet, välbyggda grejer.

Jag är främst ute efter färdiga datorer. Är inte bra på att bygga och såna här datorer måste vara välgjorda om de inte ska få härdsmälta, så mycket vet jag. Jag vill inte ha nåt neonlysande gamer-helvete, det ska se ut för nånting fastän det är en "jobbdator". Lite stil liksom, utan att fördenskull måsta vara Art Lebedev-grejer.

Non-negotiable:
* Liten. Tower-chassin går bort, jag är intresserad av de mindre varianterna, gärna om det går att få öron på det så jag kan skruva fast den t.ex under en hylla. Men inget stort, tack.
* Helt fläktlös, både i chassi och grafikkort etc.
* En bra SSD-drive, ca 120gb räcker
* Grafikkort som fixar två skärmar, helst med dubbla dvi men dvi+hdmi funkar ockå. Nån form av dedikerat grafikminne vore trevligt. Kommer köra lite Photoshop osv också men det gör jag i dagsläget på min Macbook Air 1gen och det funkar kanon, så "bättre" än så behöver det inte vara.
* En bunt USB-portar, minst tre. USB3-standard vore trevligt.
* Allmänt bra prestanda vad gäller bussar, minneshastighet osv.
* Dual core processor, 64 bit
* Inbyggt wlan med ingång även för cat-kabel.
* Bluetooth
* Windows 7

Kanske negotiable:

* Firewire (kan möjligen skippas men helst inte)
* Kensingtonlås i chassit vore bra, så jag kan låsa fast den.
* Inbyggd kortläsare (SD/CF)
* Ledig PCI-slot (uppgradering är överskattat men you never know)

Visa signatur

henrik

Permalänk
Medlem

Hej Henrik =]

För det första, jag tror att det är mycket svårt att hitta en färdigbyggd dator med denna kravspecen, närmaste du kan komma är nog faktiskt Mac (och det var du inte intresserad av). Även om jag skulle leta riktigt ordentligt i Svenska butiker så är jag extremt säker på att man bara hittar datorer med en eller flera fläktkylda komponenter med flera kompromisser och som nog är alldeles för högljudda (om jag förstått dina ljudvolymskrav rätt) och inte håller kvalitetsmåtten.

Men - att bygga denna knäpptysta datorn från individuella delar är fullt möjligt med inga eller ett fåtal kompromisser.

Förutsatt att du och annat folk som tittat in i denna tråden inte har bättre förslag eller vetskap om riktigt byggda tysta riggar - så undrar jag ifall du kan tänka dig att få din dator ihopbyggd hos en PC-mekare i Örnsköldsvik utifrån ett "dator-recept" som kan sättas ihop i denna tråden.
Alternativ två är att köpa en färdigbyggd dator och låta en PC-verkstad byta delar eller sätta i delar i den, men det tror jag i slutändan blir sådär, och eventuellt dyrare än en skräddarsydd lösning.

Lyckligt nog hittade jag hit, jag är riktigt kräsen när det gäller ljudvolymen och kvaliteten på det som sitter i.
Jag har några spontana idéer om vad för komponenter du skulle kunna ha och vad som skulle kunna passa. Jag tror att kostnaden av dessa grejjer inte slaktar din ekonomi heller.

Jag tänker på följande grejjer: Asus moderkort med inbyggd grafik, Corsair AX nätagg, (robusta och välbyggda minnen från etablerad tillverkare) dubbelkärnig AMD prolle, Passiv kylning till nord/sydbrygga + processor (och ev VRM), vibrationsdämpande gummi till nätagget, ljuddämparmattor, barebone chassie, SSD disk. EVENTUELLT en mycket tyst chassiefläkt med fläktkontroller som bara håller luftcirkulation i lådan.

Är jag på rätt spår?

Stafvel! >.<
Visa signatur

Corsair AX850 | Asus M4A89TD PRO | AMD Phenom X6 1055T | ATI Firepro V5800 | 4GB Corsair Dominator GT DDR3 | 2WD Black 3gbps, RAID 0 & Hitachi HDD | Iskall och mycket tyst |
Part engineer, part student, part inventor, part crazy and very creative.

Permalänk

Tjena, kul med svar. Nej, precis, Mac är ju grymt och min laptop säljer jag aldrig men ljudnivån är helt enkelt för hög på alla deras burkar och det går ju inte direkt att modda dem heller. Annars hade ju mac mini varit perfekt. Inte hört de nyaste men har svårt att tänka mig att det blir sådär tyst som man vill med så litet chassi (och därmed liten fläkt).

Men visst, att nån bygger på recept är absolut möjligt, de vet ju i såna fall vad de gör och kan se till att det blir korrekt hopsatt precis som en fabrik. Det stämmer nog som du säger att det kan funka med nån enstaka chassifläkt för att få snurr på luften, ju större desto enklare är de ju att få tysta. Finns vad jag vet ett Microshop både i Umeå och Ö-vik så de kanske kan fixa't.

Det ser ganska så rätt ut i listan, chassimässigt är det ju barebone som gäller om det inte skulle finnas något rackmonterat som inte tar mer än typ 2 rackenheter i höjdväg... har ju redan rack ändå så.

Visa signatur

henrik