Fläktlös studiodator
Okej, jag behöver en helt tyst dator för att använda i en studio. Sitter och spelar in i samma rum som jag har datorn och det går inte att ändra på så tyst måste den bli. Därför får jag även göra avsteg från min policy att bara köra Mac men det ska nog gå bra.
Jag behöver inget prestandamonster men två kärnor och minst 4 gig ram är iaf nödvändigt. Hårddisk ska vara ssd, av ljudskäl. Ljudkort kommer köras externt så det kvittar vad det är för ljud inbyggt.
Har en speclista jag skrev ihop lite kort. Ena halvan är "non-negotiable", andra är "kanske negotiable", beroende på vad mina options är. Prisgräns finns inte, däremot kommer jag inte betala vad som helst. Men jag vill inte låsa mig vid ett pris om det visar sig att jag får enormt mycket bättre grejer för bara lite mer. Och jag gillar kvalitet, välbyggda grejer.
Jag är främst ute efter färdiga datorer. Är inte bra på att bygga och såna här datorer måste vara välgjorda om de inte ska få härdsmälta, så mycket vet jag. Jag vill inte ha nåt neonlysande gamer-helvete, det ska se ut för nånting fastän det är en "jobbdator". Lite stil liksom, utan att fördenskull måsta vara Art Lebedev-grejer.
Non-negotiable:
* Liten. Tower-chassin går bort, jag är intresserad av de mindre varianterna, gärna om det går att få öron på det så jag kan skruva fast den t.ex under en hylla. Men inget stort, tack.
* Helt fläktlös, både i chassi och grafikkort etc.
* En bra SSD-drive, ca 120gb räcker
* Grafikkort som fixar två skärmar, helst med dubbla dvi men dvi+hdmi funkar ockå. Nån form av dedikerat grafikminne vore trevligt. Kommer köra lite Photoshop osv också men det gör jag i dagsläget på min Macbook Air 1gen och det funkar kanon, så "bättre" än så behöver det inte vara.
* En bunt USB-portar, minst tre. USB3-standard vore trevligt.
* Allmänt bra prestanda vad gäller bussar, minneshastighet osv.
* Dual core processor, 64 bit
* Inbyggt wlan med ingång även för cat-kabel.
* Bluetooth
* Windows 7
Kanske negotiable:
* Firewire (kan möjligen skippas men helst inte)
* Kensingtonlås i chassit vore bra, så jag kan låsa fast den.
* Inbyggd kortläsare (SD/CF)
* Ledig PCI-slot (uppgradering är överskattat men you never know)
henrik