Permalänk
Medlem

Köpa/bygga NAS

Nu har jag bestämt mig för att äntligen ta tag i lagring ohc back-up. Jag hade tänkt köpa/bygga ett NAS, vilket nu passar bäst. Vi bygge har jag åtminstone chassi och nätagg.

Jag har följande krav:
* 2 diskar RAID 1 för back-up
* Ytterliggare 1-2 diskar (1,5-2 TB) för övrigt
* Möjlighet att streama 1080p till PS3

Det jag har kollat lite åt hittills är denna med två 0,5 TB i RAID 1 för lagringen och två 1 TB utan RAID för resten.

Andra förslag?

Permalänk
Medlem

Alltså det som du kommer att lagra på din raid1 kommer du även att lagra på andra datorer? För att klargöra än en gång så är ju raid1 inte en backup.

Mitt främsta förslag är att se till att få ett moderkort med så många sataportar som möjligt och som samtidigt är så strömsnålt som möjligt. Man vill alltid expandera i framtiden, och man tycker inte om stora el-räkningar, om man inte har ett eget hus. Då kommer ju värmen till godo på ett helt annat sätt

Permalänk
Skrivet av IsseBisse:

* 2 diskar RAID 1 för back-up

Jag vill bara säga att RAID aldrig är backup. Man kan ha RAID för tillgänglighet, men inte backup. Backup tar man regelbundet och lägger på lämpligt media som man helst flyttar bort från huset.

Personligen har jag precis installerat min lagringslösning hemma. Det är en standardPC med Ubuntu server 10.10, på den kör jag 4st 2TB-diskar i RAID-6 vilket ger effektivt 3.5TB ungefär. Sen streamar jag till PS3 med PS3 Media Server och den sköter om torrents etc dessutom.
Jag kollade mycket på denna sidan: http://somethingtangential.com/2010/07/21/how-to-make-a-home-...

Fast med PS3 Media server istället för Twonky då..

Permalänk
Medlem

Okej. När använder man RAID1 då? I mitt fall skulle det alltså räcka med en disk för back-up, plus att det lagrades på ngn dator.

Men ni är för att bygga NAS, framför att köpa ngt i stil med länken?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av IsseBisse:

Okej. När använder man RAID1 då? I mitt fall skulle det alltså räcka med en disk för back-up, plus att det lagrades på ngn dator.

RAID1 har man för att man inte ska behöva gå igenom allt jobb med att återställa från en backup om en disk dör. Jag kör RAID1 för mina filer för att jag ibland har tidskritiska projekt så att jag inte har tid att lägga ett dygn på att fixa tillbaks alla filer från externa diskar. Det handlar alltså om tillgänglighet och inte direkt säkerheten.

Jag tänker köpa en färdig NAS från Qnap för att det blir mindre besvär med att bygga och sköta den. En färdig lösning med en enkel ARM-processor drar även mindre ström. Visst kan man spara lite pengar på att bygga eget, speciellt om man redan har lite hårdvara liggande men för mig var det inte värt besväret. Ett eget bygga blir ju även mer flexibelt men jag tänkte bara använda min NAS för backup, FTP och mediaserver vilket en Qnap klarar utan problem. Jag tänkte för övrigt köra alla fyra diskar i en RAID5 för att klara en rasande disk utan att jag förlorar data. Orkar inte krångla med flera olika diskar. Har även planer på att flytta en av mina externa diskar till NASen för att köra en extra backup den vägen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

klart man kan ha raid1 som backup. Men det skyddar ju bara mot diskhaveri på en disk. inte mot virus/borttagning/brand osv.
Annars går det bra.

Permalänk
Skrivet av IsseBisse:

Om du tänker använda NASen som backupenhet och har raid-1 på den så tänker du rätt. Det innebär att du har huvudlagringen på din vanliga dator och regelbundet kopierar dina viktiga filer till NASen. Alltså har du minst två kopior av varje fil, kanske med versionshantering beroende på hur du gör backupen eller vilket program du använder etc.

Skrivet av Djungeluffe:

klart man kan ha raid1 som backup. Men det skyddar ju bara mot diskhaveri på en disk. inte mot virus/borttagning/brand osv.
Annars går det bra.

Enbart Raid-1 är aldrig backup. Det används för ökad tillgänlighet men kan aldrig ersätta en backup i sig. Man kan dock som jag skrev ovan använda Raid-1 sin backup-enhet.

Kort: Backup skyddar mot virus, oavsiktlig radering, datakorruption och med rätt förutsättning även brand, översvämmning mm.
RAID i olika nivåer (ej 0) skyddar mot diskhaveri och ger endast högre tillgänglighet, ej att förväxlas med säkerhet.

Just det. Gällande streaming så finns det inga NASar som klarar att omkoda 1080p i real-tid till en PS3, de kan dock klara att streama filer som PS3an kan avkoda själv. (Då kan du inte lägga på undertext etc.)

Permalänk
Skrivet av HaboMaster:

Om du tänker använda NASen som backupenhet och har raid-1 på den så tänker du rätt. Det innebär att du har huvudlagringen på din vanliga dator och regelbundet kopierar dina viktiga filer till NASen. Alltså har du minst två kopior av varje fil, kanske med versionshantering beroende på hur du gör backupen eller vilket program du använder etc.

Enbart Raid-1 är aldrig backup. Det används för ökad tillgänlighet men kan aldrig ersätta en backup i sig. Man kan dock som jag skrev ovan använda Raid-1 sin backup-enhet.

Kort: Backup skyddar mot virus, oavsiktlig radering, datakorruption och med rätt förutsättning även brand, översvämmning mm.
RAID i olika nivåer (ej 0) skyddar mot diskhaveri och ger endast högre tillgänglighet, ej att förväxlas med säkerhet.

Just det. Gällande streaming så finns det inga NASar som klarar att omkoda 1080p i real-tid till en PS3, de kan dock klara att streama filer som PS3an kan avkoda själv. (Då kan du inte lägga på undertext etc.)

var ju precis det jag skrev...
backup är det dock (i den mening trådskaparen antagligen ville ha det) även om säkerheten inte är max och disken ligger inte i ett valv på mars ifall jorden skulle explodera.
Vanligaste orsaken till dataförlust hos mig är att en disk går sönder. och då funkar raid 1 utmärkt.

Permalänk
Skrivet av Djungeluffe:

var ju precis det jag skrev...
backup är det dock (i den mening trådskaparen antagligen ville ha det) även om säkerheten inte är max och disken ligger inte i ett valv på mars ifall jorden skulle explodera.
Vanligaste orsaken till dataförlust hos mig är att en disk går sönder. och då funkar raid 1 utmärkt.

Nej, du skrev att raid1 kan vara backup. Det är fel. Redundans är aldrig en ersättning för backup, däremot ett bra komplement.
Redundans har du för att öka tillgängligheten på din data.
Backup har du för att säkra din data.

Det är vitt skilda saker.

RAID kan skydda mot hårdvarufel. En korrekt backup skyddar alltid mot hårdvarufel och alla andra fel som kan tänkas inträffa pga t.ex. handhavande, virus etc. Att ha offsite-backup är visserligen lite överkurs, men bra om man har oersättlig data.
Det är dock viktigt att man vet skillnaden mellan redundans och backup så man inte invaggas i falsk säkerhet.

(Som exempel kan jag nämna att jag gjorde en tabbe och tappade min raid-6a härom veckan inklusive all data som fanns på den. Det var ett fel från min sida som raiden inte kunde rädda då det inte var ett hårdvarufel. Jag hade dock inte hunnit längre i servermigreringen än att all data fortfarande låg kvar i samma version på de gamla diskarna. Nu när servern är installerad ska jag sätta upp en krypterad schemalagd backup mot en kompis. Vi ska alltså "byta" ca 50-100GB med varandra för att säkra den verkligen viktiga datan hos varandra.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsseBisse:

Raid 1 används som tidigare sagts, när man behöver högre tillgänglighet av datan. Oftast i datorer som skall stå på så länge som möjligt i ett stäck. Datorer med kritiska uppgifter som att hantera maskiner i fabriker osv.
Jag har själv all data på enskilda diskar i servern. Och använder mig av hot-swap för att göra backup. Tackvare att jag använder mig av hot-swap, bör det vara möjligt för mig att lägga in backup skivan ifall ordinära skivan går sönder, om jag har mycket brottom att få datan tillgänglig pånytt. Av själva säkerhetskopieringstillfällena tar det inte mera än ett par minuter att lägga in backup-skivan i datorn, samt koppla fast den på rätt ställe i filsystemet.

Permalänk
Skrivet av IsseBisse:

För att gå tillbaka till huvudfrågan krävs att du ställer dig själv lite frågor först.

1. Hur mycket tid vill du lägga ner?
2. Vilken typ av material vill du strömma?
3. Hur mycket pengar vill du lägga ner?

Det tar tid att bygga en hemmaserver som man är nöjd med. Mer tid om man som jag väljer att kasta sig in i Ubuntu server med liten erfarenhet av scripting, allmänt konsolskrivande och konfigfiler. Jag är Windowstekniker i grunden. Lite mindre tid om man kör med produkter man redan kan. Jag har spenderat mycket tid innan jag köpte hårdvaran med att klura ut vilket filsystem och vilken typ av raid jag ville ha. Jag var också inne på att köpa färdig NAS från början, men det föll på att det kostade relativt mycket i förhållande till den bristande flexibiliteten i ett färdigt system.
När det gäller vilken typ av material du vill streama handlar det främst om om du är villig att se till att ditt material är "färdigt" dvs omkodat med undertexter och i ett format som PS3an förstår direkt eller om du som jag vill att servern ska ta hand om allt "on-the-fly". För att omkoda och strömma 1080p krävs minst två kärnor t.ex. Core2Duo och trådbundet nätverk för att det ska flyta.
Pengar, det handlar väl alltid om pengar Jag kollade t.ex. på Drobo FS som har väldigt intressanta lagringslösningar och är väldigt flexibel med olika tillägg mm. Men för 6500:- som den lilla 5-disks varianten kostar idag så kände jag att jag fick mycket mer om jag använde befintliga delar och skaffade ett raidkort.

Hoppas du orkar läsa och finner det intressant. Detta var en del av mina tankegångar inför mitt projekt.

Permalänk
Medlem

Jag orkar inte svara på allas punkter var för sig, då många handlade om samma sak och p.g.a. att jag är lat, men jag ska försöka sammanfatta.

RAID 1 duger alltså inte enbart som back-up. Men kan va bra att ha ändå. Tack för den grundliga utredningen

Vad det gäller att streama film tror jag att jag förstår, och då borde det inte va ett problem. Jag vill streama film i ett format som PS3an klarar av (typ .mpg), och behöver alltså inte kunna avkoda i realtid. Filmer som behöver avkodas fixas när jag lägger in dom. Så jag tror inte att huvudproblemet är att NASen ska klara av att streama 1080p, utan snarare att den ska fungera tillsammans med ett PS3 - på mjukvarunivå d.v.s. Min erfarenhet av att streama film från datorer till PS3 är att mjukvaran är ganska buggig. Jag vill därför slippa fel i stil med att PS3an inte hittar NASen p.g.a. NASens OS inte är gjort för att funka med ett PS3.

Hoppas det dög som förtydligande

Permalänk
Skrivet av HaboMaster:

Nej, du skrev att raid1 kan vara backup. Det är fel. Redundans är aldrig en ersättning för backup, däremot ett bra komplement.
Redundans har du för att öka tillgängligheten på din data.
Backup har du för att säkra din data.

Det är vitt skilda saker.

RAID kan skydda mot hårdvarufel. En korrekt backup skyddar alltid mot hårdvarufel och alla andra fel som kan tänkas inträffa pga t.ex. handhavande, virus etc. Att ha offsite-backup är visserligen lite överkurs, men bra om man har oersättlig data.
Det är dock viktigt att man vet skillnaden mellan redundans och backup så man inte invaggas i falsk säkerhet.

(Som exempel kan jag nämna att jag gjorde en tabbe och tappade min raid-6a härom veckan inklusive all data som fanns på den. Det var ett fel från min sida som raiden inte kunde rädda då det inte var ett hårdvarufel. Jag hade dock inte hunnit längre i servermigreringen än att all data fortfarande låg kvar i samma version på de gamla diskarna. Nu när servern är installerad ska jag sätta upp en krypterad schemalagd backup mot en kompis. Vi ska alltså "byta" ca 50-100GB med varandra för att säkra den verkligen viktiga datan hos varandra.)

okej du vinner. det är inte backup. det är redudans.
men det skyddar mot eventuell diskkrash vilket är det vanligaste hårdvarufelet och det som de flesta vill skydda sig mot när man har en disk full av film. Vilket jag försökte säga från början. Förlåt för att jag var dum nog att använda ordet backup.