Extern HD stänger av datorn?

Permalänk

Extern HD stänger av datorn?

Min externa Lacie HD på 1 tb har börjat krångla. Varje gång jag kopplar in den till datorn så dör datorn och jag kan inte starta den förrän jag kopplat ur den externa hdn. Någon som vet problem/lösning?

Tack på förhand.

Permalänk
Hedersmedlem

Händer samma sak när du kopplar in den i en annan dator? Händer det oavsett om Windows har startat eller inte?

Permalänk
Inaktiv

Testa annan port/hub (antar att det är USB eller eSata anslutning) - testa stoppa in i bak istället för i fronten eller tvärtom.

Permalänk

Det skulle kunna vara problem med "jorden" på disken eller någon typ av kortslutning av usb-kontakten på disken. En dator kan bara lägga av/dö sådär om en usb-port får en stöt av statisk elektricitet.

Visa signatur

The statement below is true.
The statement above is false.

Permalänk

Då jag kopplar in den i en annan datorn kommer det upp ett varningsfönster vid aktivitetsfältet där det står "En USB-enhet har överskridit strömstyrkegränsen för sin navport." Går detta att laga eller är det bara att slänga den?
Usb-sladdens ände som ska in i den externa är böjd förresten.

Permalänk
Hjälpsam

Kan vara kabeln som är kortsluten, testa med en annan USB kabel, de kostar inte många kronor.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

Om det inte fungerar med annan kabel kan du köpa ett tomt kabinett och slänga in disken i och testa..

Permalänk
Medlem

Eller koppla disken i din stationära dator som en vanlig SATA hårddisk.

Troligen är felet kablarna eller den externa lådan som hårddisken ligger i eftersom du får en varning med en annan dator.