Sista kollen innan beställning av vattenkylning!

Permalänk
Avstängd

Sista kollen innan beställning av vattenkylning!

Tjenare, har lagt ihop detta nu någon som har några synpunkter eller räcker detta för att kyla cpu + gpu?

https://www.aquatuning.se/shopping_cart.php/bkey/b400e00d706b...

Behövs det 2 liter vätska eller räcker det med 1?

Mvh Pekå

Visa signatur

Citera för SVAR!

i5 750 @ 4.3 Ghz Vattenkylt. 8gb Corsair. 6950 Crossfire. 3x 1 tb Samsung Spinpoint F3 2x 120 gb Corsair SSD Force Series. Fractal Define r2 Svart.

Permalänk

Om du har tänkt rikta slangen direkt mot GPUn så räcker det, annars tycker jag att du borde ta med ett GPU-block

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Axelander23:

Om du har tänkt rikta slangen direkt mot GPUn så räcker det, annars tycker jag att du borde ta med ett GPU-block

Har ett 6950 så måste beställa det från koolance
men utan gpu blocket då ser det bra ut?

Mvh PEkå

Visa signatur

Citera för SVAR!

i5 750 @ 4.3 Ghz Vattenkylt. 8gb Corsair. 6950 Crossfire. 3x 1 tb Samsung Spinpoint F3 2x 120 gb Corsair SSD Force Series. Fractal Define r2 Svart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pekå:

Har ett 6950 så måste beställa det från koolance
men utan gpu blocket då ser det bra ut?

Mvh PEkå

Ska du beställa anslutningar där oxå annars behöver du 2 till

Sen har du redan reservoar? Om inte så behöver du 2 anslutingar till den oxå

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av krrjon:

Ska du beställa anslutningar där oxå annars behöver du 2 till

Sen har du redan reservoar? Om inte så behöver du 2 anslutingar till den oxå

Har två anslutningar hemma liggandes med reservoaren jag fick av polaren så dessa har jag redan
Behövs det 2 liter kylvätska till detta systemet eller räcker det med 1 liter ?

Räcker det med en 360 rad till gpu och cpu eller ska jag slänga in en 120 rad också? polaren har en över jag
får isåfall

Mvh Pekå

Visa signatur

Citera för SVAR!

i5 750 @ 4.3 Ghz Vattenkylt. 8gb Corsair. 6950 Crossfire. 3x 1 tb Samsung Spinpoint F3 2x 120 gb Corsair SSD Force Series. Fractal Define r2 Svart.

Permalänk

Det beror ju såklart på vad du har för processor. Är det en i7 så kan det vara lika bra att gardera för att sätta en 120.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rymdvanilj:

Det beror ju såklart på vad du har för processor. Är det en i7 så kan det vara lika bra att gardera för att sätta en 120.

Då gör jag det för säkerhetsskull så kan jag köra fläktarna lite tystare...
klarar pumpen en sådan loop?
och fortfarande 1 liter för den loopen eller behövs det 2 liter ?

Mvh PEkå

Visa signatur

Citera för SVAR!

i5 750 @ 4.3 Ghz Vattenkylt. 8gb Corsair. 6950 Crossfire. 3x 1 tb Samsung Spinpoint F3 2x 120 gb Corsair SSD Force Series. Fractal Define r2 Svart.

Permalänk
Medlem

Finns batteri vatten på macken för 20kr sen så skadar inte att ha marginaler, så räcker det med 1 så kan du ha den andra i reserv om det skulle behöva bytas etc.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gaston85:

Finns batteri vatten på macken för 20kr sen så skadar inte att ha marginaler, så räcker det med 1 så kan du ha den andra i reserv om det skulle behöva bytas etc.

vart på macken hittar jag batterivatten?
är inte helt hundra på ifall dem har det på macken där jag bor?

Mvh PEkå

Visa signatur

Citera för SVAR!

i5 750 @ 4.3 Ghz Vattenkylt. 8gb Corsair. 6950 Crossfire. 3x 1 tb Samsung Spinpoint F3 2x 120 gb Corsair SSD Force Series. Fractal Define r2 Svart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pekå:

vart på macken hittar jag batterivatten?
är inte helt hundra på ifall dem har det på macken där jag bor?

Mvh PEkå

Nåt till bilbatteri skulle jag gissa på

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pekå:

vart på macken hittar jag batterivatten?
är inte helt hundra på ifall dem har det på macken där jag bor?

Mvh PEkå

Fråga i kassan om du inte hittar det, skulle bli förvånad om dem inte har det.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rinosaur:

Nåt till bilbatteri skulle jag gissa på

jag är inte dum...

Skrivet av Gaston85:

Fråga i kassan om du inte hittar det, skulle bli förvånad om dem inte har det.

Okej!
Tackar!
behövs det något att blanda i för att förhindra alger etc ?

Mvh Pekå

Visa signatur

Citera för SVAR!

i5 750 @ 4.3 Ghz Vattenkylt. 8gb Corsair. 6950 Crossfire. 3x 1 tb Samsung Spinpoint F3 2x 120 gb Corsair SSD Force Series. Fractal Define r2 Svart.

Permalänk
Skrivet av Pekå:

Då gör jag det för säkerhetsskull så kan jag köra fläktarna lite tystare...
klarar pumpen en sådan loop?
och fortfarande 1 liter för den loopen eller behövs det 2 liter ?

Mvh PEkå

Nu har jag slut på kompetens. (Y)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rymdvanilj:

Nu har jag slut på kompetens. (Y)

okej..

Någon annan vattenkylningsexpert som kan svara på ifall pumpen klarar denna loopen?

Mvh PEkå

Visa signatur

Citera för SVAR!

i5 750 @ 4.3 Ghz Vattenkylt. 8gb Corsair. 6950 Crossfire. 3x 1 tb Samsung Spinpoint F3 2x 120 gb Corsair SSD Force Series. Fractal Define r2 Svart.

Permalänk

Vanligt batterivatten är att föredra och är dessutom billigare, finns på nästan alla mackar, och en liten silverbit, silver coil, eller PT Nuke eller annan biocide så slipper du algbildning. En liten silverbit i reservoaren lär vara bäst.
Såg att de hade detta http://www.aquatuning.se/product_info.php/language/en/info/p9...

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GannTrader:

Vanligt batterivatten är att föredra och är dessutom billigare, finns på nästan alla mackar, och en liten silverbit, silver coil, eller PT Nuke eller annan biocide så slipper du algbildning. En liten silverbit i reservoaren lär vara bäst.
Såg att de hade detta http://www.aquatuning.se/product_info.php/language/en/info/p9...

Hur mycket räcker en såndär 5 ml flaska då ?
Och räcker pumpen till denna loopen?

Mvh Pekå

Visa signatur

Citera för SVAR!

i5 750 @ 4.3 Ghz Vattenkylt. 8gb Corsair. 6950 Crossfire. 3x 1 tb Samsung Spinpoint F3 2x 120 gb Corsair SSD Force Series. Fractal Define r2 Svart.

Permalänk

va inte så jävla dyrt, 136 pund. Trodde vatten gick på 4-5tusen.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Old KnotVillage:

va inte så jävla dyrt, 136 pund. Trodde vatten gick på 4-5tusen.

Det är euro??

Vet du om pumpen klarar loopen ?

*Mvh

Visa signatur

Citera för SVAR!

i5 750 @ 4.3 Ghz Vattenkylt. 8gb Corsair. 6950 Crossfire. 3x 1 tb Samsung Spinpoint F3 2x 120 gb Corsair SSD Force Series. Fractal Define r2 Svart.

Permalänk

Njaa.... Du behöver nog ingen vattenkyling skippa den. Om det inte redan beställt

Permalänk
Skrivet av axelmanen:

Njaa.... Du behöver nog ingen vattenkyling skippa den. Om det inte redan beställt

Vadå "behöver"? Man "behöver" inte vattenkylning, bara skönt att få både tyst och bra kylning samtidigt, plus att det ser väldigt snyggt ut i burken!

Off topic: Om man kollar på dina senaste kommentarer verkar du avråda många från att beställa vattenkylning men jag fattar inte varför, menmen

Permalänk
Avstängd

Någon som kan svara på ifall den pumpen klarar loopen ?
och har den pumpen 3 pins connector ?

Mvh Pekå

Visa signatur

Citera för SVAR!

i5 750 @ 4.3 Ghz Vattenkylt. 8gb Corsair. 6950 Crossfire. 3x 1 tb Samsung Spinpoint F3 2x 120 gb Corsair SSD Force Series. Fractal Define r2 Svart.

Permalänk

Läser man på sidan står det att man ska använda en droppe/liter så den räcker nog ett tag.
Angående pumpen kan jag inte uttala mig då jag inte vet.

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GannTrader:

Läser man på sidan står det att man ska använda en droppe/liter så den räcker nog ett tag.
Angående pumpen kan jag inte uttala mig då jag inte vet.

Okej, Tackar så mycket!

Någon annan som vet om pumpen klarar loopen och om det är 3pins connector på den ??

Mvh Pekå

Visa signatur

Citera för SVAR!

i5 750 @ 4.3 Ghz Vattenkylt. 8gb Corsair. 6950 Crossfire. 3x 1 tb Samsung Spinpoint F3 2x 120 gb Corsair SSD Force Series. Fractal Define r2 Svart.

Permalänk
Medlem

orka itne löäsa....men jag har samma setup och en 250 mm O tank och jag använder 8 eller 9 DL

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pokelia:

orka itne löäsa....men jag har samma setup och en 250 mm O tank och jag använder 8 eller 9 DL

Okej, vad har du för pump till den ?

Mvh

Visa signatur

Citera för SVAR!

i5 750 @ 4.3 Ghz Vattenkylt. 8gb Corsair. 6950 Crossfire. 3x 1 tb Samsung Spinpoint F3 2x 120 gb Corsair SSD Force Series. Fractal Define r2 Svart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pekå:

Okej, vad har du för pump till den ?

Mvh

EK 2.2

Permalänk
Avstängd

Den pumpen måste vara i vatten hela tiden.
Köp hellre en Laing ddc pump, kostar mer men är gjord för vattenkylning.
Min går fortfarande efter 5 år eller så. Polaren hade oflyt med sin ddc dock då de hade lite strul från början.
Men idag är de klockrena.

enligt sidan google översatt.
Leverans:
Vi rekommenderar denna pump avsedd att användas enbart som en dränkbar pump i behållaren.

1x Eheim Compact Pump 600 12 Volt (utan DC / AC omvandlare ombord)

Obs: Denna pump är på bilden utan tillbehör som utfärdats!

Viktigt: Enheten kan detta inte vara ansluten till en strömförsörjning direkt. Eftersom pumpen med likström (DC) och datorn körs på växelström (AC)

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dispersion:

Vadå "behöver"? Man "behöver" inte vattenkylning, bara skönt att få både tyst och bra kylning samtidigt, plus att det ser väldigt snyggt ut i burken!

Skulle säga att det ända som egentligen stämmer är att de kan se snyggt ut om man monterat allt fint. Att det är tystare tycker jag är lite av en myt (förutsatt att man tänker investera i kylning då, stock kan ju låta en del).

Är ju faktiskt så att det fortfarande krävs fläktar för att kyla vattnet och dom låter väl ändå lika mycket som dom hade gjort på en stor kylfläns till CPUn och till GPUn och oftast till nästan samma resultat (åter igen, förutsatt att man investerar i kylning).

Sen ska man ju inte glömma bort att det finns personer som tycker det är kul att pilla och bara de kan räcka som motivering att skaffa vattenkylning före luftkylning.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Avstängd

UPDATE:
Nya paketet
http://www.aquatuning.se/shopping_cart.php/bkey/378191d4f77f0...
Några invändningar ?

Visa signatur

Citera för SVAR!

i5 750 @ 4.3 Ghz Vattenkylt. 8gb Corsair. 6950 Crossfire. 3x 1 tb Samsung Spinpoint F3 2x 120 gb Corsair SSD Force Series. Fractal Define r2 Svart.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flopper:

Den pumpen måste vara i vatten hela tiden.
Köp hellre en Laing ddc pump, kostar mer men är gjord för vattenkylning.
Min går fortfarande efter 5 år eller så. Polaren hade oflyt med sin ddc dock då de hade lite strul från början.
Men idag är de klockrena.

enligt sidan google översatt.
Leverans:
Vi rekommenderar denna pump avsedd att användas enbart som en dränkbar pump i behållaren.

1x Eheim Compact Pump 600 12 Volt (utan DC / AC omvandlare ombord)

Obs: Denna pump är på bilden utan tillbehör som utfärdats!

Viktigt: Enheten kan detta inte vara ansluten till en strömförsörjning direkt. Eftersom pumpen med likström (DC) och datorn körs på växelström (AC)

Tackar för infon får bli en phoboya då!

Visa signatur

Citera för SVAR!

i5 750 @ 4.3 Ghz Vattenkylt. 8gb Corsair. 6950 Crossfire. 3x 1 tb Samsung Spinpoint F3 2x 120 gb Corsair SSD Force Series. Fractal Define r2 Svart.