Hur många kärnor har datorn egentligen?

Permalänk
Medlem

Hur många kärnor har datorn egentligen?

Jag blir inte riktigt klok på om jag har en eller två kärnor i datorn. I enhetshanteraren, under Processorer, står det två poster med Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 2,80GHz. Kör jag dock CPU-z står det att jag har en kärna och två "threads". Nån som kan upplysa mig?

Permalänk
Medlem

Din processor har hyperthreading, en fysisk kärna som kör två trådar (fungerar som två kärnor)

Visa signatur

ASRock p67 extreme 4 | OCZ 240gb SSD + 320GB WDC + 1TB WDC GP | Intel Core i7 2600k | Nvidia Geforce GTX970 | 16gb Crucial Ballistix | Antec HC pro 1200w | Fractal define R2

Permalänk
Permalänk

Intels processorer har en funktion som heter Hyperthreading.
Med den funktionen aktiverad så körs dubbla programtrådar igenom kärnan. Med vissa program är detta mera effektivt.
En 4-kärnig Intel processor visar alltså upp 8-kärnor i Aktivitetshanteraren när HT är aktiverat.

Enhetshanteraren visar upp antalet kärnor. Min x4 AMD processor visar upp fyra rader processorer.
Enligt http://ark.intel.com/Product.aspx?id=27447 så har du en kärna med två trådar !?
Eftersom det är i BIOS HT aktiveras så får Enhetshanteraren en felaktig upplysning att du har två kärnor.

EDIT: Nu blev här många likadana svar...

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Okej, tack så mycket för svaren! Antar att snabbheten inte går att jmf med ytterligare en fysisk kärna, och antar därför att den är för slö för att spela lite nyare spel på då? (Can u run it gnällde iaf på processorn på ex Battlefield Bad Company 2...)