Permalänk
Medlem

Intel 2500k - Fel frekvens visas vid OC

Hej Sweclockers!

Fick hem min Intel 2500k i förrgår och har därefter gett mig att överklocka processorn.
Jag har stängt av SpeedStep och Turbo-funktionen men sen har jag dock stött på bekymmer, enligt biosen har jag en frekvens som ligger på 4,5Ghz. Det jag ändrat är CPU-Multiplier och Vcore.

När jag går in i Windows och kollar processorn via CPU-Z eller några andra program så står det att processorn fortfarande ligger på 3,3Ghz + att Vcore är kvar på standardläget.

Jag har testat att belasta processorn via Prime och IntelBurn för att se om Ghzen skulle öka vid belastning men så är inte fallet heller.

Är det avläsningen i Windows som strular eller har jag gjort nåt fel i Biosen (missat nåt val etc)?

Tar tacksamt emot tips!

Mvh Robban

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att den läser av ID eller vad man ska kalla det på processorn, och att faktiska hastigheten står på något annat ställe? Jag har för mig att det är så på min q6600 när ja tittar efter, men är lite osäker. På jobbet nu så kan inte kontrollera heller så någon får bekräfta eller tillrättavisa mig om ja har fel

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Avstängd

cpu-z 1.56?

posta hårdvara.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

cpu-z 1.56?

posta hårdvara.

Det är Cpu-Z 1.56 som jag använder, ja!

Intel 2500K
Corsair 8GB (4x2048MB) 1600MHz XMS3
MSI P67S-C43

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag är fel på det men jag tror att du endast kommer se någon effekt om du använder Turbo läget då man bara kan höja multipliern via den..

Visa signatur

Chassi: Cooler Master 690 II | Mobo: Asus P8P67 Deluxe | Processor: Intel i7 2600k | Ram Minne: Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB | Fläkt: Noctua NH-U12P | Nätagg: Corsair 750AX | HDD: WD Caviar Black 1TB | Grafikkort: Gigabyte GeForce SOC 460 1GB

Permalänk
Medlem

Testa att aktivera Turbo så kommer du säkert se att den ligger på 4.5ghz.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Ja, det går ju bara överklocka Turboläget på Sandy Bridge. Sätt på Turbo Boost igen.

Permalänk

Nja, på mitt MSI P67A-GD65 behöver inte turbo vara påslaget (har iaf slagit av EIST och då försvinner alternativet för Turbo), då körs den konstant i den högre frekvensen, men kan ju va annorlunda på Cxx modellerna. Har också haft problem med att man klockat men den visat stock frekvensen dock, men efter en extra omstart har den visat rätt sen. Testa att dra ner CpuZ 1.56.2 http://hwbot.org/forum/showthread.php?t=16131