behöver tips och råd ang sambons HP Compaq 2133

Permalänk

behöver tips och råd ang sambons HP Compaq 2133

min sambos ca 1½ år gamla HP Compaq 2133 8,9"WSVGA, C7-M 1.6 GHz går heeeelt sinnessjukt segt och hänger sig stup i kvarten, saken är den att jag gjorde diskrensning, formaterat om den osv osv, men ingen som helst skillnad, vilket suger riktigt mycket, förstår även inte varför Komplett leverade datorn med Windows Vista på en såpass klen dator. Så jag undrar även ifall datorn kanske går bättre med ett äldre eller annat operativsystem, om så är fallet, vilket bör jag välja? funderat på Ubuntu eller något sånt. Men har inte en aning om hur jag skulle kunna installera det då datorn inte har någon cd eller dvd-rom. Jätte tacksam för bra svar.

Visa signatur

Dator Specs: AMD Phenom II x4 955 Black Edition | Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Corsair Value S. PC5300 DDR2 2GB x2 | GeForce 230 Gt | Fractal Integra 400W | Seagate Barracuda 250GB | Iomega 1TB | 2x 80mm fläkt | 1x 120mm fläkt | 1x 92mm fläkt |

Permalänk
Skrivet av AndersOrtblad:

min sambos ca 1½ år gamla HP Compaq 2133 8,9"WSVGA, C7-M 1.6 GHz går heeeelt sinnessjukt segt och hänger sig stup i kvarten, saken är den att jag gjorde diskrensning, formaterat om den osv osv, men ingen som helst skillnad, vilket suger riktigt mycket, förstår även inte varför Komplett leverade datorn med Windows Vista på en såpass klen dator. Så jag undrar även ifall datorn kanske går bättre med ett äldre eller annat operativsystem, om så är fallet, vilket bör jag välja? funderat på Ubuntu eller något sånt. Men har inte en aning om hur jag skulle kunna installera det då datorn inte har någon cd eller dvd-rom. Jätte tacksam för bra svar.

Håller med ang vista, rena kräkmedlet.... Vet inte om du kan köra ubuntu. Ang w xp elr w 7 som är "mildare" mot burken: Kolla följande innan du lurar på annat os: Sannolikt kan burken boota från usb pinne, ext usb brännare etc, elr ext usb hd, kolla detta i bios! Bör stå nåt i stil med "Boot from usb device" Om ja så kan du inst från ext brännare alt lägga os på pinne elr ext hd och inst från. OBS kolla innan inst först så det finns drivers på nätet för burken ang aktuellt os. Skulle bli förvånad om det inte finns drivers för w 7 då burken är såpass ny.
P-V
P-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersOrtblad:

Problemet med seghet och "hängningar" sitter nog i felaktiga eller gamla drivrutiner, en Vista fungerar lika bra som W7 och den är rätt konfigurerad

Permalänk
Medlem

Utöka RAM minnet till 2GB brukar pigga upp en smula. Har en Asus EEE 1001HA som jag kör W7 & Ubuntu på, funkar klockrent. Ingen monstermaskin givetvis men surf & småjobb flyter fint.

Visa signatur

*.*