Acer Aspire 3000 - drivrutiner funkar ej

Permalänk

Acer Aspire 3000 - drivrutiner funkar ej

Min svägerska har en gammal Acer Aspire 3000 som jag fått i uppdrag att "städa upp".

Jag valde till slut att ominstallera en ren kopia av win xp (hade en gammal licens som ej används).

Vad som händer är att när windows-installationen väl tagit över så slutar bl.a. tangentbordet, musplatta och diverse andra drivrutiner strular (ex. vga, wifi).

Externt tangentbord och mus fungerar dock.

När datorn istället startas i felsäkert läge så funkar både tangentbord och musplatta.

Med andra ord så är det drivrutinerna som inte längre fungerar med datorn.

Jag har testat att installera de senaste drivrutinerna nedladdade från Acer.com för datorn - problemet kvarstår.

Jag har dessutom testat att installera både win vista och win 7 på datorn, uppdaterat med de senaste drivrutinera, men med precis samma negativa resultat.

Har i mitt liv installerat om otaliga datorer, både stationära och bärbara, och har ALDRIG stött på något liknande. Har sökt på nätet efter någon lösning, och trots att jag hittat vissa länkar till folk som har haft samma problem så finns aldrig någon lösning på dessa sidor.

Någon här som har någon koll på detta specifika problem eller nån tanke om vad det kan handla om?

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanTheMAN!:

Min svägerska har en gammal Acer Aspire 3000 som jag fått i uppdrag att "städa upp".

Jag valde till slut att ominstallera en ren kopia av win xp (hade en gammal licens som ej används).

Vad som händer är att när windows-installationen väl tagit över så slutar bl.a. tangentbordet, musplatta och diverse andra drivrutiner strular (ex. vga, wifi).

Externt tangentbord och mus fungerar dock.

När datorn istället startas i felsäkert läge så funkar både tangentbord och musplatta.

Med andra ord så är det drivrutinerna som inte längre fungerar med datorn.

Jag har testat att installera de senaste drivrutinerna nedladdade från Acer.com för datorn - problemet kvarstår.

Jag har dessutom testat att installera både win vista och win 7 på datorn, uppdaterat med de senaste drivrutinera, men med precis samma negativa resultat.

Har i mitt liv installerat om otaliga datorer, både stationära och bärbara, och har ALDRIG stött på något liknande. Har sökt på nätet efter någon lösning, och trots att jag hittat vissa länkar till folk som har haft samma problem så finns aldrig någon lösning på dessa sidor.

Någon här som har någon koll på detta specifika problem eller nån tanke om vad det kan handla om?

sök drivare hos hårdvaru tillverkarna

Permalänk

Har du tur...

så har du inte lyckats ta bort återställningspartitionen på datorn. Om den inte är mer än 5-6 år gammal kan du prova att starta labtopen och så snart du ser acer loggan pressar du ner vänster alt-tangent, medan du håller nere denna pressar du F10-tangenten och då skall du få fram något som liknar "windows is loading". Lyckas du komma så här långt installerar windows om allt till fabriksinställningar och då bör ditt tangentbord fungera.
Lycka till

Visa signatur

BORT
- IT support för användaren

Permalänk

Tack för svaren. Dock visade sig problemet vara batteriet (!). Ja, det är ju inte vad man väntar sig när man felsöker en dator, men batteriet slog helt enkelt ut en del av datorns funktioner (tangentbord, platta, wifi, vga-drivers, etc). Utan batteri funkar den prima. Bekräftades av acers support efter att JAG föreslagit det - bra koll de har

Visa signatur

Bro!