Dags för nytt datorpaket... Budget 20kkr

Permalänk

Dags för nytt datorpaket... Budget 20kkr

Hejsan! Nu är det dags för mig att skaffa en ny dator. Tyvärr är det så att jag är helt vilse i komponentträsket så jag har inte så stor koll på vilka delar som gäller. Jag behöver hela köret d.v.s. dator, skärm, skrivare och ett tangentbord. Mus har jag inte bestämt mig om jag skall skaffa än. Datorn jag söker skall klara av spel, film, skolarbeten (matlab simuleringar, programmering, etc.) och vara väldigt tystlåten. Jag har kollat igenom lite andra trådar och så här långt har jag kommit : http://www.inet.se/kundvagn/visa/112971/2011-01-12. Som ni ser saknar jag skärm, skrivare och tillbehör som tystar ner den. Jag har för mig att den finns någon form av isolatorplattor man kan montera i chassit och gummihängslen till hårddiskarna men jag vet inte riktigt vad det kallas. Alternativt kanske jag skulle ta och kolla på någon annan typ av kylning? Just nu känner jag inte för att bygga den själv så därför undrar jag om inet är duktiga på att montera åt en.

Permalänk

Har surfat runt lite på skärmar och hittat dessa två:
http://www.inet.se/artikel/2203677/hp-tft-zr24w-24-ips-panel
http://www.inet.se/artikel/2201097/dell-ultrasharp-u2311h-23-...

Jag har läst att IPS-paneler skall vara bättre. Hur klarar dessa monitorer av spelande?

Permalänk

Här var det dött. :-/

Hur som helst så börjar jag närma mig min beställning. Jag blev sugen på denna skärm http://www.dustinhome.se/productdetails.aspx?prodid=501038019... eftersom att den är på kampanj just nu. Det är bara en sak jag undrar över angående denna skärm och det är på ungefär vilket avstånd man måste sitta ifrån den för att det skall vara bekvämt.

Tyvärr är det så att inte är riktigt nöjd med mitt bygge än utan jag saknar ljud och sen så kom jag på att det vore nice med en skön datorstol som man både kan använda för att sitta framför datorn med och sittta och göra vanliga läxor i, t.ex. räkna matte. Just nu hamnar prislappen på lite mer än 20kkr.... Finns det några komponenter i burken som jag kan ersätta med några billigare? Jag skulle kunna tänka mig att lägga in ytterligare 3 tusen för att får tag i ljud och en stol.

Finns det någon som vågar säga ungefär hur mycket detta system skulle leva om?

Tack i förhand!

Permalänk

Glömde att lägga in mitt nuvarande paket: http://www.inet.se/kundvagn/visa/112973/2011-01-12

Permalänk

Jag har googlat runt lite på skärmen och då läste jag att man behöver en rätt kraftig dator för att kunna driva en sådan skärm. Frågan är då om jag med mitt paket kommer att kunna utnyttja skärmen eller om det krävs mer prestanda? Isf kanske jag skulle skippa SSD disken?

Det känns som om forumet har blivit inaktivt. För ca två år sedan öste det in med svar...

Permalänk

Jag vet inte riktigt hur hög ljud nivån är på den nu men för att få den tyst kanske det vore värt att investera i en enklare vattenkylning? http://www.inet.se/artikel/6308699/corsair-cooling-hydro-h50-...

Permalänk

Hej, Beroende på vad du ska spela så får du välja skärm själv, jag valde en jag själv har bra erfarenhet med och den funkar till det jag har använt den till, huvudsakligen spel;)
Här är mitt förslag på 20k budget, med lite marginal (Tror du kan dra in på makrillen eller något för att skrapa in 600kr till)
: http://www.inet.se/kundvagn/visa/143918/2011-01-23

Råder dig även att ta bort byggnation och bygga ihop den själv då du lär dig om din dator och det är lättare för dig att uppgradera den sen om du har haft med dina komponenter att göra;)

MVH Chrille

Edit: Du kan även ta 2st 6950 eller ett gtx 580 för att lägga till en 120GB SSD som jag inte tänkte på när jag byggde det. Hur du än bestämmer dig för att göra så pallar den datorn allt och är redo för en bra OC;)
Skulle gissa på en 25k+ poäng i 3dmark vantage och kanske mellan 2-5k 3dmark11 Extreme.

Edit2: Herregud jag glömde nätagg!!!
Här är ett som passar in, ta ett gtx 580 istället och detta nätagget: http://www.inet.se/artikel/6909558/corsair-ax-850w-80-gold

Ursäkta för allt klydd;)

Visa signatur

FD Define XL | Crosshair IV Formula | 1090T @ 4,1GHz | Corsair H70 PnP(insug) | 8Gb Corsair Vengeance @ 1600Mhz-ish | HD6970 2GB @ 925/1400 | Corsair AX850W 80+ Gold| F3 1TB | 3xG2420HDBL @ 6024x1080 Eyefinity | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser PC350 |

Dator

Permalänk
Skrivet av Threenipples:

Hej, Beroende på vad du ska spela så får du välja skärm själv, jag valde en jag själv har bra erfarenhet med och den funkar till det jag har använt den till, huvudsakligen spel;)
Här är mitt förslag på 20k budget, med lite marginal (Tror du kan dra in på makrillen eller något för att skrapa in 600kr till)
: http://www.inet.se/kundvagn/visa/143918/2011-01-23

Råder dig även att ta bort byggnation och bygga ihop den själv då du lär dig om din dator och det är lättare för dig att uppgradera den sen om du har haft med dina komponenter att göra;)

MVH Chrille

Edit: Du kan även ta 2st 6950 eller ett gtx 580 för att lägga till en 120GB SSD som jag inte tänkte på när jag byggde det. Hur du än bestämmer dig för att göra så pallar den datorn allt och är redo för en bra OC;)
Skulle gissa på en 25k+ poäng i 3dmark vantage och kanske mellan 2-5k 3dmark11 Extreme.

Edit2: Herregud jag glömde nätagg!!!
Här är ett som passar in, ta ett gtx 580 istället och detta nätagget: http://www.inet.se/artikel/6909558/corsair-ax-850w-80-gold

Ursäkta för allt klydd;)

det här paketet måste jag säga var extremet lamt med tanke på att det slutade på 20k

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobcat031:

det här paketet måste jag säga var extremet lamt med tanke på att det slutade på 20k

Gör bättre själv då

Visa signatur

Mobo::Gigabyte P67-UD4 CPU: i5 2500K 3,3GHz GPU: XFX HD5830 1GB
RAM: Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE PSU: COOLER MASTER SILENT PRO 600w
SSD: Intel 80GB X25 HD: 2TB Western Green
Bärbar 1: MBP 13" mid 2010 Bärbar 2: Vaio 15" vpc-se2v9e

Permalänk
Skrivet av bobcat031:

det här paketet måste jag säga var extremet lamt med tanke på att det slutade på 20k

Datorn i slutändan fick ju priset på 15k någonting. eftersom det skule vara allting till inkl byggnation. hade endast datorn kostat 20k hade jag förstått dig men utan motivering måste jag säga att jag inte håller med dig;) Det är en väldigt bra dator för 15-16k

Till OP här är korrekta paketet: http://www.inet.se/kundvagn/visa/143933/2011-01-23sdf

mvh

Visa signatur

FD Define XL | Crosshair IV Formula | 1090T @ 4,1GHz | Corsair H70 PnP(insug) | 8Gb Corsair Vengeance @ 1600Mhz-ish | HD6970 2GB @ 925/1400 | Corsair AX850W 80+ Gold| F3 1TB | 3xG2420HDBL @ 6024x1080 Eyefinity | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser PC350 |

Dator

Permalänk
Skrivet av Threenipples:

Datorn i slutändan fick ju priset på 15k någonting. eftersom det skule vara allting till inkl byggnation. hade endast datorn kostat 20k hade jag förstått dig men utan motivering måste jag säga att jag inte håller med dig;) Det är en väldigt bra dator för 15-16k

Till OP här är korrekta paketet: http://www.inet.se/kundvagn/visa/143933/2011-01-23sdf

mvh

windows os för 1000kr skulle jag inte ens betala 100 kr för
vill man ha en bra gaming data så går man inte och köper en lågbudget mus och tangentbord.
Gtx 580 passar mycket bättre det var riktigt bra val
Asus P8P67 PRO moderkortet lite väl onödigt tror nog inte killen kommer köra trippla GTX580
H50 kylare tycker jag duger gott och väl den är billigare låter mindre än H70 sen är det bara att köra push pull alltså fixa en extra fläkt så har den samma funktion som H70.
Och nätagget för 1600 kr som inte ens finns i lager finns många bra nätagg som ligger i 1000 kr klassen

Permalänk
Skrivet av bobcat031:

windows os för 1000kr skulle jag inte ens betala 100 kr för
vill man ha en bra gaming data så går man inte och köper en lågbudget mus och tangentbord.
Gtx 580 passar mycket bättre det var riktigt bra val
Asus P8P67 PRO moderkortet lite väl onödigt tror nog inte killen kommer köra trippla GTX580
H50 kylare tycker jag duger gott och väl den är billigare låter mindre än H70 sen är det bara att köra push pull alltså fixa en extra fläkt så har den samma funktion som H70.
Och nätagget för 1600 kr som inte ens finns i lager finns många bra nätagg som ligger i 1000 kr klassen

Man får inte förespråka piratkopiering så att lägga in OS är "basic".
Vad tycker du man ska ha då? En mus som lyser för 800kr? Så länge han inte spelar i ESWC eller något annat stålmannenlag så behöver han inte 5000dpi på en mus.
Det är inte bara antalet PCIe-slots som förspråkar om ett moderkort är bra eller dåligt?
H50 är tyvärr inte samma sak som H70 då H70 har mindre, tystare och mer effektiv pump samt en radiator med dubbel storlek. Push'n'pull tjänar man inget på med H50 då radiatorn är för liten och inte kyler bättre med det.
Nätagget är ett personligt favoritagg då det inte kommer låta alls i det systemet för det har såpass mycket kraft att ge så fläkten inte ens går igång.

Visa signatur

FD Define XL | Crosshair IV Formula | 1090T @ 4,1GHz | Corsair H70 PnP(insug) | 8Gb Corsair Vengeance @ 1600Mhz-ish | HD6970 2GB @ 925/1400 | Corsair AX850W 80+ Gold| F3 1TB | 3xG2420HDBL @ 6024x1080 Eyefinity | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser PC350 |

Dator

Permalänk
Skrivet av Threenipples:

Man får inte förespråka piratkopiering så att lägga in OS är "basic".
Vad tycker du man ska ha då? En mus som lyser för 800kr? Så länge han inte spelar i ESWC eller något annat stålmannenlag så behöver han inte 5000dpi på en mus.
Det är inte bara antalet PCIe-slots som förspråkar om ett moderkort är bra eller dåligt?
H50 är tyvärr inte samma sak som H70 då H70 har mindre, tystare och mer effektiv pump samt en radiator med dubbel storlek. Push'n'pull tjänar man inget på med H50 då radiatorn är för liten och inte kyler bättre med det.
Nätagget är ett personligt favoritagg då det inte kommer låta alls i det systemet för det har såpass mycket kraft att ge så fläkten inte ens går igång.

Det är ingen som förespråkar piratkopiering
H70 är inte tystare det kan du kolla på swec egna tester..
vill man ha en gaming data så går man ju inte och köper lågbudget mus och tangentbord det borde väl tom du kunna räkna ut.
då kan du berätta fördelarna med moderkortet du valt då..?
Ditt favorit nätagg i 1600 kr klassen finns inte ens i lager däremot finns det gott om nätagg i 1000 kr klassen som inte låter nåt heller men du kanske inte haft andra nätagg än favoriten.
Istället för att spela duktig och flasha så kan man åtminstonde lägga upp paket som är rimligt.

Permalänk
Skrivet av bobcat031:

Det är ingen som förespråkar piratkopieringH70 är inte tystare det kan du kolla på swec egna tester..
vill man ha en gaming data så går man ju inte och köper lågbudget mus och tangentbord det borde väl tom du kunna räkna ut.
då kan du berätta fördelarna om moderkortet du valt då..?
Ditt favorit nätagg i 1600 kr klassen finns inte ens i lager däremot finns det gott om nätagg i 1000 kr klassen som inte låter nåt heller men du kanske inte haft andra nätagg än favoriten.
Istället för att spela duktig och flasha så kan man åtminstonde lägga upp paket som är rimligt.

Hur hade du annars tänkt att han skulle skaffa OS? Finns bara två alternativ, köpa eller pirat. Eftersom pirat inte är ett alternativ så........ 1000 för W7 är bra pris tycker jag, finns billigare (922 på prisjakt) men är inte värt det med tanke på extra frakt osv.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Skrivet av bobcat031:

Det är ingen som förespråkar piratkopiering
H70 är inte tystare det kan du kolla på swec egna tester..
vill man ha en gaming data så går man ju inte och köper lågbudget mus och tangentbord det borde väl tom du kunna räkna ut.
då kan du berätta fördelarna om moderkortet du valt då..?
Ditt favorit nätagg i 1600 kr klassen finns inte ens i lager däremot finns det gott om nätagg i 1000 kr klassen som inte låter nåt heller men du kanske inte haft andra nätagg än favoriten.
Istället för att spela duktig och flasha så kan man åtminstonde lägga upp paket som är rimligt.

Hade du tänkt att han skulle köra utan windows då? Eller du menar Unix?
Det beror ju på vad du ställer fläktarna på? Med FD Define Xl tillkommer fläktkontroller som jag har kopplat till fläktarna på radiatorn då det står lågt och "ljudlöst" när jag bara idlar eller surfar och spänner upp dem när det är dags för processorn att jobba lite.
Microsoft 3.0 är väl typ en av världens mest använda spelmöss? (Rakt igenom gissning där men har många kompsar och onlinevänner som använder den)
Är inte så hype på Mobo men har fattat att om man snålar med mobo så kan man lika bra snåla med allt. Man sätter ju inte en rostig växellåda i en bil precis;)
Nej det finns inte i lager, men det tar vlä ca 1-2dagar för Inet.se att få hem det om någon beställer? Det är ju inte en order från en rysk livsaffär.
Hans budget var på 20kkr det levererade jag? hade han skrivit att han ville spara pengar så hade jag lagt upp något billigare. Och varför trackar du ner på mitt förslag? Lägg upp ett själv så han får mer att jämföra mellan, lite det som är poängen med forum. Att få så många svar som möjligt så han kan bestämma själv, jag säger ju inte till han att han måste köpa det paketet;)

MVh

Visa signatur

FD Define XL | Crosshair IV Formula | 1090T @ 4,1GHz | Corsair H70 PnP(insug) | 8Gb Corsair Vengeance @ 1600Mhz-ish | HD6970 2GB @ 925/1400 | Corsair AX850W 80+ Gold| F3 1TB | 3xG2420HDBL @ 6024x1080 Eyefinity | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser PC350 |

Dator

Permalänk
Skrivet av Threenipples:

Man får inte förespråka piratkopiering så att lägga in OS är "basic".
Vad tycker du man ska ha då? En mus som lyser för 800kr? Så länge han inte spelar i ESWC eller något annat stålmannenlag så behöver han inte 5000dpi på en mus.
Det är inte bara antalet PCIe-slots som förspråkar om ett moderkort är bra eller dåligt?
H50 är tyvärr inte samma sak som H70 då H70 har mindre, tystare och mer effektiv pump samt en radiator med dubbel storlek. Push'n'pull tjänar man inget på med H50 då radiatorn är för liten och inte kyler bättre med det.
Nätagget är ett personligt favoritagg då det inte kommer låta alls i det systemet för det har såpass mycket kraft att ge så fläkten inte ens går igång.

Skrivet av benonikenobi:

Hur hade du annars tänkt att han skulle skaffa OS? Finns bara två alternativ, köpa eller pirat. Eftersom pirat inte är ett alternativ så........ 1000 för W7 är bra pris tycker jag, finns billigare (922 på prisjakt) men är inte värt det med tanke på extra frakt osv.

Killen som vill köpa en ny data vet säkert att man kan köpa ett OS så det är väl ganska slut diskuterat om det eller?

Permalänk
Skrivet av Threenipples:

Hade du tänkt att han skulle köra utan windows då? Eller du menar Unix?
Det beror ju på vad du ställer fläktarna på? Med FD Define Xl tillkommer fläktkontroller som jag har kopplat till fläktarna på radiatorn då det står lågt och "ljudlöst" när jag bara idlar eller surfar och spänner upp dem när det är dags för processorn att jobba lite.
Microsoft 3.0 är väl typ en av världens mest använda spelmöss? (Rakt igenom gissning där men har många kompsar och onlinevänner som använder den)
Är inte så hype på Mobo men har fattat att om man snålar med mobo så kan man lika bra snåla med allt. Man sätter ju inte en rostig växellåda i en bil precis;)
Nej det finns inte i lager, men det tar vlä ca 1-2dagar för Inet.se att få hem det om någon beställer? Det är ju inte en order från en rysk livsaffär.
Hans budget var på 20kkr det levererade jag? hade han skrivit att han ville spara pengar så hade jag lagt upp något billigare. Och varför trackar du ner på mitt förslag? Lägg upp ett själv så han får mer att jämföra mellan, lite det som är poängen med forum. Att få så många svar som möjligt så han kan bestämma själv, jag säger ju inte till han att han måste köpa det paketet;)

MVh

Absolut det bestämmer han själv.
Men jag sa bara att ditt paket var lamt.
speciellt för en budget som 20k

Permalänk
Skrivet av bobcat031:

Killen som vill köpa en ny data vet säkert att man kan köpa ett OS så det är väl ganska slut diskuterat om det eller?

Jo det vet han säkert eftersom han hade lagt till det i sitt eget förslag i första inlägget. Därmed får man väl anta att OS ska ingå i budgeten. Då känns lite märkligt att kläcka att det inte är värt mer än 100 spänn för ett OS då.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk

Onödigt bråk imo. och jag är en av dem som använt 3.0'an sen den släpptes, har 3 st som används hemma och endast en har gått sönder under alla dessa år, (ca 5-6 år efter jag köpte den) notera att jag mest använder dom till just gaming och programmering/kodning/surfning.

Visa signatur

- Citera för svar -

Permalänk

Oj vad det öste in svar! Jag har tagit en titt på Threenipples paket och det såg väldigt interessant ut. Läger order om några dagar. Det blir nice.

Tack för hjälpen allihopa!

Permalänk
Skrivet av 13asement:

Oj vad det öste in svar! Jag har tagit en titt på Threenipples paket och det såg väldigt interessant ut. Läger order om några dagar. Det blir nice.

Tack för hjälpen allihopa!

Ja det är ett trevligt paket, har du inga sista önskemål? Bättre att vi hjälper dig bli glad och nöjd direkt istället för att du senare ska inse att du missat något och återkommer med besvär eller fler frågor;)

Visa signatur

FD Define XL | Crosshair IV Formula | 1090T @ 4,1GHz | Corsair H70 PnP(insug) | 8Gb Corsair Vengeance @ 1600Mhz-ish | HD6970 2GB @ 925/1400 | Corsair AX850W 80+ Gold| F3 1TB | 3xG2420HDBL @ 6024x1080 Eyefinity | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser PC350 |

Dator