BSOD / Grafikdrivers återställs efter boot.

Permalänk
Medlem

BSOD / Grafikdrivers återställs efter boot.

Hallå!

Min bror har ett konstigt fel på sin dator... Detta är hur han beskriver sitt problem:

Citat:

När jag startar datorn och efter den bootat klart och man är inne i windows så kraschar grafikdrivrutinerna och antingen blir de BSOD eller så hinner de återställas. Hinner den återställa så är allt ok och den funkar hur bra som helst och får den BSOD så booter den om och sen funkar allt hur bra som helst. Skulle jag starta om datorn nu när den är igång och har kommit förbi krashen så händer inget men.......
stänger jag av den och låter den vara av ett tag, typ en timme eller mer så blir det samma sak igen. Anting BSOD eller att drivrutinerna återställs.

Hans hårdvara är:
MSI K9N Neo AM2
HD5770
4Gb DDR2 Ram, (4st 1gb)
AMD Athlon 4850e

Han har dessutom senaste BIOS och han har nyligen formaterat och installerat alla de senaste drivrutiner till hans dator.

EDIT: Han använder Windows 7 x64.

Någon här som vet vad felet är och kanske vet till och med hur man kan fixa det?

Visa signatur

AMD 9800X3D ▪ MSI B850 Tomahawk Max ▪ Corsair 32GB 6000MT/s CL28 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define North XL ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Låter som att han har installerat fel drivare, hade samma problem med ett ATI kort

Permalänk
Medlem

Nope.. han har rätt drivers. Vette tusan vad som är felet..

Visa signatur

AMD 9800X3D ▪ MSI B850 Tomahawk Max ▪ Corsair 32GB 6000MT/s CL28 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define North XL ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av #enbom:

Nope.. han har rätt drivers. Vette tusan vad som är felet..

läs loggarna och se vad som är fel

Permalänk

Har du någon minnesdump?

Öppna minnesdumpen med debuggern och lokalisera rubrikerna SYMBOL_NAME och IMAGE_NAME. Använd sedan Google för att hitta till andra användare som har haft samma problem. Förhoppningen är att hitta en lösning eller förståelse för problemet för att kunna lösa det.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Är det här problemet nytt på den här datorn? Har det hänt tidigare?

Minnesdumparna kan som sagt innehålla nyttig information som kan leda dig rätt. Även händelseloggarna kan vara av värde, precis som Chander var inne på.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Okej, jag ska be han kolla minnesdumparna. Detta har pågått länge.. ända sen han köpte sitt HD5770.

Visa signatur