Sista blocket med IPv4-adresser utdelat

Permalänk
Skrivet av STimmyS:

Tror inte riktigt det fungerar så men om alla prylar behöver 1 ip adress varför skulle då 2miljoner pers behöva 1 228 036 518 971 097 232 699 931 ip adresser var? 7an är miljard...

Du tror inte det fungerar så?! Du svarar på något som du direkt erkänner att du inte har en aning om,,

Varför det "behövs" så många ip adresser är för att många av dom adresserna inte kommer att användas. ipv6 är väldigt fyrkantigt tillskillnad från ipv4 där man kan subnetta ner till varje bit i adressrymden. Det kan man inte med ipv6, det är därför man inte kommer att använda alla adresser.

Det jag ville säga med mitt inlägg är att pga ipv6:s fyrkantiga design som kommer många adresser att förbrukas eller som någon skrev brännas bort till ingen nytta. Men samtidigt är det en avvägning att antingen bränna en massa adresser eller ha routrar som upptar hela data centers pga routning tabellerna som blir astronomiska till storleken.

Permalänk
Hedersmedlem

Några få saker om fördelen med IPv6:

- IPv6 har en förbättrad och mer slimmad utformning av header
- pga ovan kommer belastningen på nätverksapparatur att bli mindre
- IPv6 har ett system av tillägg vilka endast om de definieras används
- vi slipper NAT, som i sig var en bra kompromisslösning, men som också är ett säkerhetsproblem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Total_Cu:

Är det DSL eller LAN? Brukar du flytta din dator till andra med bredbandsbolaget? Macadresslåsning och dhcp-klientfel är vanliga. Hör gärna med Bredbandsbolaget och be dem felsöka samt ev. lägga ett ärende om det inte har att göra med utrustning/dator så kommer deras tekniker att kika på det.

Jag vet inte men varje gång som jag stänger av datorn för natten så är det en ny IP dagen efter.
Det är sällan eller aldrig samma IP två dagar.
Men i bland får man ingen IP förns efter någon timme.
Det har hållit på ca två veckor men det verkar flyta på nu igen.
Kanske något fel på DNS servern.
Men det är förberett för IPv6 iallafall men det står Ingen åtkomst där men det kan ju vara min dator som är förberedd men inte BBB.
Ibland räcker det att köra newip.bat på en annan dator ett par gånger så släpper det.

Datorerna står oftast i samma lägenhet men är kopplade lite olika.
Någon sitter i en 1 Gigabyte switsh och någon i BBBs eget modem.
Fördelen med att gå via en egen switch är att då får man ca 210 Mbit/sek
och via BBBs eget Modem/switch/Wlan box ca 94 Mbit/sek
Kan kanske vara att telefonen stjäl en IP oxå

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ViZioN:

Vilka svenska webhotell stöder IPv6?
Inte några av de stora iallafall.

Loopia har gjort det sedan 2008. Dom kan nog klassas som en av de största webbhotellen i Sverige.

Visa signatur

WROOOOOOM
Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Kan det vara därför som Bredbandsbolaget strular med sina IP.
Ibland så får jag ingen till den datorn som jag använder oftast, medans en som har varit avstängd ett tag får direkt.
Har ofta 4 datorer i gång samtidigt och ibland får jag inte IP-adress till alla fast dom lovar 5 datorer per abonemang.

Kan ju ha att göra med att lånet inte gått ut än på något och att den aktiverar ett nytt lån.
Vilket är konstigt, använder du samma mac-adress borde ju det gamla lånet gälla...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ish:

Skall Svergie bli bland dem första som vanligt mån tro?

Va fan ish du är ju överallt

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

ballt att det är dags för ipv6 snart!

jävla jobbigt för gamers att skriva "connect 128 *tecken* *enter*" när de ska in på favvo servern

det där är lite överdrivet.

en ipv6 address skrivs hexadecimalt och med kolon som avskiljare och
om det finns en rad med nollor så skrivs det som ::

tex:
2001:0db8:85a3:0000:0000:8a2e:0370:7334

eller med nollor bortagna =
2001:0db8:85a3::8a2e:0370:7334.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att övergången kan komma igång snart, det brukar ju ta tid med det mesta. Annars kommer antagligen ISPerna att börja NATa kunderna och det vore en tråkig utveckling.

Visa signatur

I ask them why they never shower, and the usual response is something along the lines of "showering is like rebooting" and "I do n't want to lose my uptime."

Permalänk
Medlem

IPV4 och WinXP är framtidens melodi!

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

ballt att det är dags för ipv6 snart!

jävla jobbigt för gamers att skriva "connect 128 *tecken* *enter*" när de ska in på favvo servern

Sen när skriver man 32 tecken med ipv4? En ipv6 adress kan vara så kort som ::1 :).

Skrivet av boibo:

Du skämtar?

Internet är som sagt inte bara EN isp utan tusentals, kanske tiotusentals. Och varje ISP har tusentals med routrar, switchar och servrar. Sen på det ca 4-5 miljarder användare lågt räknat.

Vart ska pengarna komma i från? Din morsa som inte ens vet vad TCP/IP är..

Nej, lösningen (om inte den bästa) lär bli carrier NAT. Ungefär som du idag gör med din internet router hemma, fast högre upp i kedjan.

I slutändan kommer IP bristen inte påverka slutanvändarna men lär bli ett problem längre fram med tanke på att NAT inte är perfekt.

Vore mycket tråkigt om de börjar NATa (mer än de gör, speciellt utomlands är det illa). SIP och FTP (active) lirar inte med det heller.

Ett av de större arbeten för en ISP när det gäller övergång är alla fasta ip-adresser som företagskunder har. Att annonsera och routa ipv6 är inte sååå jobbigt.

Skrivet av Fryk:

Allt handlar väl om pengar, tänk vad en ipv4 adress blir värd när det bara finns enstaka adresser kvar, en av anledningarna till att man inte gärna vill byta, samt byte innebär väl kostnader för alla isps.

Det är ingen som "säljer" adresser, ISPs och företag blir tilldelade adressblock efter behov. Företag som i sin tur skaffar internet via en ISP kan "köpa" en adress.

De flesta ISPs hårdvara har redan stör för ipv6. Ser värre ut för mindre företag och privatpersoner, men det är inte direkt så att de behöver en router med ipv6, en transparent brandvägg möjligen.

Skrivet av Meto:

ipv4 adresserna är slut bara 16 miljoner kvar
Jag tror inte ipv6 kommer ta fart nu heller det finns en del del företag och annat som har hur mycket adresser som ändå inte används för något vettigt. Det finns inte heller inget bra funktionellt argument för ipv6 så är svårt att sälja in.

För företag och privatpersoner är argumenten få, privatpersoner slipper visserligen förstå sig på en router. Men en bra grej är att ipsec är inbyggt.
Finnes desto fler argument för ISPs, som en mindre routingtabeller, ip-headern är uppbyggd på ett bättre sätt vilket potentiellt ökar prestandan etc.

Skrivet av Ratatosk:

Man kan ju undra varför ett företag skall sitta på 65000 adresser, när deras datorer är skyddade av routrar och brandväggar.

Bara för att man har routrar och brandväggar så betyder det inte att man NATar. Att försöka ta tillbaka vissa /8 block som mycket stora företag använder stora delar av är en lång, jobbig och dyr process. Inget som kommer göras, och inget som bör göras, ingen ide att dra ut på processen, gå över till ipv6 istället.

Skrivet av Lurcazzus:

Varför gick man från 32bit till 128bit direkt? 64bit borde redan det ge upphov till så mycket ip-adress att vi kan ge varenda elektrisk pryl som tillverkas ett eget ip och låta det ha kvar sitt ip i några hundra år.

För att slippa ännu en övergång i framtiden så tog man i relativt rejält.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Några få saker om fördelen med IPv6:

- IPv6 har en förbättrad och mer slimmad utformning av header
- pga ovan kommer belastningen på nätverksapparatur att bli mindre
- IPv6 har ett system av tillägg vilka endast om de definieras används
- vi slipper NAT, som i sig var en bra kompromisslösning, men som också är ett säkerhetsproblem

På vilket sett är NAT ett säkerhetsproblem? Det flesta företag har inget intresse av att unik identitet för varje klient ut på internet alla fall. Att det dessutom spärrar möjligheten till server-tjänster är en fin bonus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoBeam:

det där är lite överdrivet.

en ipv6 address skrivs hexadecimalt och med kolon som avskiljare och
om det finns en rad med nollor så skrivs det som ::

tex:
2001:0db8:85a3:0000:0000:8a2e:0370:7334

eller med nollor bortagna =
2001:0db8:85a3::8a2e:0370:7334.

Ledande nollor behöver inte heller skrivas ut har jag för mig.
2001:db8:85a3::8a2e:370:7334

Permalänk
Medlem

Lite sent kan man tycka att övergången sker när man har känt till att problem kommer att uppstå när adresserna tar slut en dag... Nu får man räkna med att det kan bli lite problem här och där med datorutrustning och mjukvara över en viss tidsperiod innan den nya standarden IPv6 är väl inarbetad.

/Saint25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saint25:

Lite sent kan man tycka att övergången sker när man har känt till att problem kommer att uppstå när adresserna tar slut en dag... Nu får man räkna med att det kan bli lite problem här och där med datorutrustning och mjukvara över en viss tidsperiod innan den nya standarden IPv6 är väl inarbetad.

/Saint25

Överföringen har varit på gång i över 10 år och ISPs har nog en bra buffert med adresser för att räcka ett tag. Tanken är att slutanvändare inte ens ska märka av övergången, och det kommer nog de absolut flesta inte göra heller. Bytet kommer inte ske genom att stänga ner det gamla och sätta på det nya utan kommer gå genom utrustning som kan översätta mellan versionerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dsk:

Det kan också vara så att du fick en gammal adress som används på nytt eftersom Telia inte längre har någon som använder den.
IP-adresser funkar på samma sätt som telefonnummer, de återanvänds om inte någon är registrerad på just den adressen/telefonnumret.

Ok, ja så kan det ju också vara.

Visa signatur

Stationär: EVGA X299 Micro | Intel Core i7 7740X | GeForce GTX 1060 6GB | Kingston HyperX 16GB 2666 MHz | WD Blue 3D NAND SSD 500GB
Tillbehör: 3 x LG 21,5" | Corsair Vengeance K65 | Deathadder | Astro A40
Bärbart: MacBook Pro 13" -10 | iPad 2 16Gb

.: Citera för svar :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woolai:

Ledande nollor behöver inte heller skrivas ut har jag för mig.
2001:db8:85a3::8a2e:370:7334

om du kollar på mitt inlägg så har jag redan nämt det

Permalänk

Vad händer om man aktiverar det då? Jag använde "ipv6 install" i cmd och allt verkar fungera som vanligt. Enligt ipconfig har jag en jättelång adress men enligt mittip.se har jag mitt gamla vanliga. Jag har ingen router mellan datorn och nätverket, är kopplad direkt in i stadsnätet med bahnhof...

Visa signatur

Desktop: Gigabyte GA-Z270X-UD5 | Intel i5 7600K @ 5.0ghz | Asus Radeon rx480 Strix | G.Skill RipJaws V Red | 2x Samsung 850 EVO Series MZ-75E250B 250GB
NAS: XPEnology | Fractal Design Array R2 | ASRock E350M1 | 8GB DDR3 1333MHz HTPC: Raspberry Pi 3 OSMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoBeam:

om du kollar på mitt inlägg så har jag redan nämt det

Måste ha missat det för du nämner nollor på rad kan man ta bort men inte att ledande nollor inte behöver skrivas ut, det var ju inte med i ditt exempel med nollor borttagna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0kkiplast:

Vad händer om man aktiverar det då? Jag använde "ipv6 install" i cmd och allt verkar fungera som vanligt. Enligt ipconfig har jag en jättelång adress men enligt mittip.se har jag mitt gamla vanliga. Jag har ingen router mellan datorn och nätverket, är kopplad direkt in i stadsnätet med bahnhof...

funkar http://ipv6.google.com ?

Permalänk
Skrivet av Meto:

Avinstallerade nyss :S
Är lite paranoid...

Visa signatur

Desktop: Gigabyte GA-Z270X-UD5 | Intel i5 7600K @ 5.0ghz | Asus Radeon rx480 Strix | G.Skill RipJaws V Red | 2x Samsung 850 EVO Series MZ-75E250B 250GB
NAS: XPEnology | Fractal Design Array R2 | ASRock E350M1 | 8GB DDR3 1333MHz HTPC: Raspberry Pi 3 OSMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Tycker att företagen som sitter på miljontals adresser kan dela med sig nu

Just det där är ju en liten risk om övergången till IPv6 drar ut på tiden - IPv4-adresser blir en begränsad resurs, ungefär som olja. Sen börjar folk, företag och länder kräva att de som sitter på en massa adresser ska dela med sig o.s.v., så kanske något företag kommer på idén att börja handla med IP-adresser... Blir som ett litet krig...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Att ta tillbaka IPv4-adresser är inte värt ansträngningen, vi käkar oss igenom ett /8-block per månad (IIRC, kan ha ökat ytterligare sedan jag senast kollade).

Och när det gäller att prefix-storlekarna med IPv6 skulle vara "slöseri" stämmer inte riktigt.

Ett litet räkneexempel:
Om varje internetleverantör får ett /32-nät så kan vi ha drygt fyra miljarder internetleverantörer (sen är visserligen vissa större nätblock reserverade men det råder ingen brist på större nätblock.
En leverantör som fått ett /32-nät tilldelat har nu möjligheten att dela ut fyra miljarder /64-block till slutanvändare.

Allt som allt så finns det 79 228 162 514 264 337 593 543 950 336 adresser i ett /32-nät med IPv6.
Hela IPv4-adressrymden är på 4 294 967 296 adresser.
IPv6 adressrymden är på 340 282 366 920 938 463 463 374 607 431 768 211 456 adresser.

Ingen större risk för att vi "slösar bort" adresserna där bara för att enskilda slutanvändare får /64-block alltså.

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk

Absolut om varje abonnent skulle få en /64 var,,, men nu är det som så att man får mer än var sin /64 ,, kan kan får upp till en /48 var vilket jag räknade på.

Permalänk
Avstängd

det hade varit intressant att veta hur stor prestandaskillnaden skulle vara mellan 64 och 128 bit, nu finns väl inte 64bit?

med 64 bitar kan man dela ut 1844674407 till varje internetanvändare ifall man har 10 miljarder sådana.

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mysticsam:

Du tror inte det fungerar så?! Du svarar på något som du direkt erkänner att du inte har en aning om,,

Varför det "behövs" så många ip adresser är för att många av dom adresserna inte kommer att användas. ipv6 är väldigt fyrkantigt tillskillnad från ipv4 där man kan subnetta ner till varje bit i adressrymden. Det kan man inte med ipv6, det är därför man inte kommer att använda alla adresser.

Det jag ville säga med mitt inlägg är att pga ipv6:s fyrkantiga design som kommer många adresser att förbrukas eller som någon skrev brännas bort till ingen nytta. Men samtidigt är det en avvägning att antingen bränna en massa adresser eller ha routrar som upptar hela data centers pga routning tabellerna som blir astronomiska till storleken.

Har aldrig nämnt att jag inte har en aning, hade bara en tvekan på om formlen var rätt då jag använde mina matematiska och logiska kunskaper, sen att min cisco utbildning inte är fullständig gör att jag mycket väl kan ha fel och att formeln är rätt, därav tror.

Kanske skall ta en kaka eller något innan du tar ut dina aggressioner på nätet, de flesta här på sweclockers har en bra attityd tycker du skall jobba på det...

Visa signatur

"I may be wrong, but I'm not uncertain."
Robert Heinlein, Glory Road

Permalänk
Medlem

Om jag har ipv6 adress, hur funkar det då om jag ska komma åt någon som använder en ipv4 adress?
T.ex jag har har Ipv6 och ingen v4. Så kör jag telnet mot 10.10.10.1? Funkar det eller lär jag även ha en v4 adress för att komunicera med dem som bara har detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vendin:

Om jag har ipv6 adress, hur funkar det då om jag ska komma åt någon som använder en ipv4 adress?
T.ex jag har har Ipv6 och ingen v4. Så kör jag telnet mot 10.10.10.1? Funkar det eller lär jag även ha en v4 adress för att komunicera med dem som bara har detta?

Din ISP kommer ha utrustning som kan översätta IPv6 till IPv4, du kommer inte att märka någon skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarper:

Din ISP kommer ha utrustning som kan översätta IPv6 till IPv4, du kommer inte att märka någon skillnad.

Läste nånstans att Banhof levererar Ipv6, så jag skulle i princip kunna dumpa min v4 adress nu och vara lite före dem flesta alltså?

Permalänk
Skrivet av STimmyS:

Har aldrig nämnt att jag inte har en aning, hade bara en tvekan på om formlen var rätt då jag använde mina matematiska och logiska kunskaper, sen att min cisco utbildning inte är fullständig gör att jag mycket väl kan ha fel och att formeln är rätt, därav tror.

Kanske skall ta en kaka eller något innan du tar ut dina aggressioner på nätet, de flesta här på sweclockers har en bra attityd tycker du skall jobba på det...

Jag blev väldigt frustrerad över ditt sätt att formulera dig "Jag tror inte det funkar så,," det var som du hade bestämt dig för att det var fel men kommer inte med någon egen förklaring eller argument varför,,, så nu vet du varför jag skrev som jag gjorde.

Sen blir jag förvånad när du skriver att du går/har gått en cisco utbildning för att där får du garanterat veta om nätdel och hostdel plus subnetting. Jag läste i en tråd här på forumet att dom har tagit med ipv6 också dom senaste åren/året så då borde du vet vad jag pratar om inte rent av ha bättre kompetens i området än mig.

När det gäller mattematiken så har jag förenklat det genom att avrunt uppåt till närmaste heltal och så vidare och hela /16 block istället någon udda block nummer. Ett konkret exempel är antalet block som behövdes för telia där jag avrundade upp till 31 st /32 istället för en siffra med 7 decimaler. Så egentligen är det lite färre ip adresser än vad jag skrev men det var för att hålla det på en enkel nivå som sagt.

Jag hoppas att du blir nöjd med min förklaring ha en fortsatt trevlig kväll,, ( Sedär jag kan vara trevlig också :=) )

Permalänk
Skrivet av Vendin:

Läste nånstans att Banhof levererar Ipv6, så jag skulle i princip kunna dumpa min v4 adress nu och vara lite före dem flesta alltså?

Ska vi göra en klubb? Jag har också Bahnhof
Men jag gillar inte det där med översättningen...känns som att det kan tillföra 1 ms eller ngt :S Vet inte vilka skillnaderna blir...det går inte att övervaka ens trafik lättare eller nåt sånt?

Visa signatur

Desktop: Gigabyte GA-Z270X-UD5 | Intel i5 7600K @ 5.0ghz | Asus Radeon rx480 Strix | G.Skill RipJaws V Red | 2x Samsung 850 EVO Series MZ-75E250B 250GB
NAS: XPEnology | Fractal Design Array R2 | ASRock E350M1 | 8GB DDR3 1333MHz HTPC: Raspberry Pi 3 OSMC