Crossfire med 6950 krånglar

Permalänk
Medlem

Crossfire med 6950 krånglar

Jo, jag vet att jag troligen borde postat i den här tråden, men då skulle jag inte alls fått lika många svar, såatte.

I alla fall, jag har som titeln indikerar, ett litet problem: Crossfire i mina två sprillans nya Gigabyte 6950 vägrar fungera. Båda korten fungerar hur bra som helst, men de vägrar av någon anledning vara lite solidariska och arbeta tillsammans. Dessutom hittar jag inte något om Crossfire alls i CCC, vilket minst sagt är frustrerande.

Jag har testat att byta plats på korten, flasha till den 6970-upplåsta BIOS:en (just nu är de vanilla) samt ominstallera CCC. Hårdvaran är ett ASUS P8P67 med i5 25K och ett Corsair AX 750w.

Någon som har några ideer?

Permalänk
Medlem

Jag antar att du använder crossfire bryggan?
kan vara enkelt att glömma bort något så enkelt om man har brottom.

har aldrig kört crossfire så jag kan inte gå djupare i detta tyvärr.
Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TTB:

Jag antar att du använder crossfire bryggan?
kan vara enkelt att glömma bort något så enkelt om man har brottom.

Den är på, eller rättare sagt, båda är på. Var så i manualen, så jag bara antog att det var bäst.

Permalänk

Ska väl bara vara 1 brygga med cf?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psychadaelic:

Ska väl bara vara 1 brygga med cf?

Har testat med båda, ingen skillnad.

Permalänk
Medlem

vad hade du för kort innan i datorn? före du skaffade 6950 CFX?

och du har tagit bort hela CCC paketet och testat installera om med båda korten i datorn antar jag..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

kör du eyefinity? sätt igång crossfire innan du aktiverar eyefinity. Kan bli problem annars.

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem

Testa trycka lite extra på korten, de brukar behöva lite övertygelse ibland.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem

med 90% säkerhet är det drivrutinerna som inte funkar som de ska. prova lite olika drivrutiner.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

Antar att du kör med Windows 7 64

Testa ladda hem senaste drivrutinerna om du inte har dom
http://sites.amd.com/us/game/downloads/Pages/radeon_win7-64.a...

Samt att du laddar hem ATI Catalyst Application Profiles längst ner på sidan så får du dom senaste crossfire profilerna Lycka till

Permalänk
Medlem

@SweSparky: Inget, hel ny konfiguration.

@edda123: Nope, det skulle kräva ett större skrivbord vilket skulle kräva faktiskt jobb.

@rabiesekorre: Datorn ser båda, den vill bara inte låta mig korselda dem.

@Otur: Har endast testat med de senaste, så jag får väl göra det om inte @Santy_8:s förslag med CF-profiler fungerar. Har självkart W764.

EDIT: Santy_8, ska jag göra något för att aktivera profilerna efter att jag installerat dem?

Permalänk
Medlem

Nått i den här stilen ska de vara: http://www.tomshardware.com/reviews/amd-crossfire-nvidia-sli-...
Gamla versionen av drivrutinerna men samma princip. Man måste aktivera crossfire under fliken crossfire.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santy_8:

Nått i den här stilen ska de vara: http://www.tomshardware.com/reviews/amd-crossfire-nvidia-sli-...
Gamla versionen av drivrutinerna men samma princip. Man måste aktivera crossfire under fliken crossfire.

Har testat att installera både drivisarna som kom med korten samt de näst-senaste drivrutinerna, men jag ser inte fortfarande något CF-alternativ i CCC. Den hittar det andra kortet men listar det som "inactive device".