Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

XMP profile i BIOS gjorde mig nyfiken!

Jag var inne i BIOS och blev tillräckligt nyfiken på vad XMP (Extreme Memory Profile) gjorde att jag aktiverade denna och såg vad för grejer som ändrades i BIOS. När jag aktiverade profilen så höjde den BCLK till 160 (från 133) så att minnena gick upp till 1600 MHz samtidigt som den sänkte processorns multipel från 20 till 17 så att processorns frekvens mer eller mindre inte påverkades.

Nu till mina funderingar: Om jag nu följer XMP inställningarna och gör på detta viset betyder det att jag kan överklocka minnena utan att påverka något annat? Anledningen till att jag undrar är för jag vill inte gärna överklocka processorn då jag kör med standardkylare och vill inte riskera att processorn blir för varm.

Frågan är väl helt enkelt om jag påverkar många andra saker när jag höjer BCLK från 133 till 160 eller om det inte borde vara någon fara så länge jag sänker multipeln till processorn? Nu när jag tänker på det så måste jag kanske också stänga av Intel Turbo Boost för om jag inte gör det så går väl processorn upp till x 21 multipel via Turbo (x 21 är max på multipeln) och alltså 160 x 21 = 3360MHz vilket lär kunna medföra höga temperaturer med standardkylare...

Tacksam för era synpunkter på detta! Vad skulle ni göra om ni hade min dator framför er?

Permalänk
Medlem

är det inte lättare att bara höja minnesmultipeln ett hack ?

samt varför är det intressant för dig höja frekvensen på minnena? det kommer inte ge någon märkvärdig prestandaökning.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Skrivet av Devildoll:

är det inte lättare att bara höja minnesmultipeln ett hack ?

samt varför är det intressant för dig höja frekvensen på minnena? det kommer inte ge någon märkvärdig prestandaökning.

Minnesmultipel är (vad jag vet) som max x 10 på mitt moderkort men kanske har fel...

Är det ingen praktisk förbättring mellan att köra minnena i 1333MHz eller 1600MHz alltså? Om svaret är ja, varför är det så? Jag menar om man höjer processorns frekvens med drygt 300MHz så är det ju en hyfsad skillnad i prestanda, vad är det som gör att det inte är så när det gäller minnen? Frågar mest för att jag är nyfiken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imbauser123:

Minnesmultipel är (vad jag vet) som max x 10 på mitt moderkort men kanske har fel...

Är det ingen praktisk förbättring mellan att köra minnena i 1333MHz eller 1600MHz alltså? Om svaret är ja, varför är det så? Jag menar om man höjer processorns frekvens med drygt 300MHz så är det ju en hyfsad skillnad i prestanda, vad är det som gör att det inte är så när det gäller minnen? Frågar mest för att jag är nyfiken

attans , själv har jag för mig att jag kan välja så högt som 2 GHz på minnena redan vid stock BCLK.

vad gör minnen? de lagrar information .
När man överklockar dem så ökar man bandbredden samt sänker responstiden (förutsatt att man inte lossar på timingsen allt för mycket)

det finns inte mycket som kräver enorm bandbredd , alltså är det ingen nytta att öka bandbredden, sålänge man inte håller på med något väldigt speciellt , typ super-pi världsrekord.

när du ökar processorns frekvens däremot , så får du mer beräkningskapacitet, något som många applikationer inte kan få för mycket av.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Skrivet av Devildoll:

attans , själv har jag för mig att jag kan välja så högt som 2 GHz på minnena redan vid stock BCLK.

vad gör minnen? de lagrar information .
När man överklockar dem så ökar man bandbredden samt sänker responstiden (förutsatt att man inte lossar på timingsen allt för mycket)

det finns inte mycket som kräver enorm bandbredd , alltså är det ingen nytta att öka bandbredden, sålänge man inte håller på med något väldigt speciellt , typ super-pi världsrekord.

när du ökar processorns frekvens däremot , så får du mer beräkningskapacitet, något som många applikationer inte kan få för mycket av.

Okej jag tror jag förstår! Men samtidigt kan man ju se det såhär, jag kanske vill göra det eftersom jag kan göra det Super-PI är alltid roligt ^^

Men för att återgå till varför jag skapade tråden: Är det smart att göra som profilen föreslår om jag vill få upp minnena till 1600MHz men inte överklocka processorn? Alltså att sänka processorns multipel medan man höjer BCLK från 133 till 160 så att processorn behåller sin nuvarande frekvens på ett ungefär men minnena får en överklockning från 1333MHz till 1600MHz. Och visst bör jag stänga av Intel Turbo Boost ifall jag gör detta?

Permalänk

Tacksam för svar på mina funderingar i inlägget ovan!

Sen har jag en ny fråga när det gäller minnen. Det är det här med vad för timings men kör minnena i och hur stor effekt på prestanda det har. Om man ändrar timingsen på sina minnen är det också en form av överklockning och kan det ge en stor prestanda förbättring? Jag tror mina minnen för tillfället körs i 9-9-9-24 (har ingen aning om vad dessa siffror betyder dock). Kan man testa att ändra dessa utan att riskera att saker går sönder och i sådana fall vad ska jag testa för värden?