Permalänk
Medlem

580 eller 590?

hallo alla goa.

sitter och funderar på att köpa ett kort som håller ett tag till på bästa inställningarna i spelen jag spelar och upplösningen är 1680 x 1050 vill spela i dx 11 och allt va det innebär.
dom dx 11 spel jag tänkte köpa till en början är inte fps baserade spel men det har dx 11 komponenter i sig (dragon age 2 och total war: shogun 2)
om lusten skulle falla sig på kanske jag skjuter skiten av något datamotståndare men inte så ofta.

Min dator.
processor: i7 920 processor kan överklockas men har ej behövt ännu
minne: 6gb ram
moderkort: Asus rampage 2 extreme
ström: Corsair PowerSupply (PSU) 850W HX

Skall göra av med runt 5kkr
på dem upplösningarna (1680 x 1050) brukar det kanske inte spela roll vilka grafikort man köper men har hört rykten om att nvidia kommer snart ut med ett nytt grafikort och de gamla 580 värkar bli svårare att få tag i (alla har preliminärt 1:a april på sig)

men dem jag funderat på av 580 är:
MSI GeForce GTX 580 1536MB PhysX
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=622053

Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB OC (GV-N580UD-15I) - PCI-E / DVI / HDMI
http://www.webhallen.com/hardvara/128527-gigabyte_geforce_gtx...

Eller skall jag köpa asus då mitt moderkort är asus? kompabilitet och allt det där.. har ej hittat någon som finns i lager dock.

Eller skall jag vänta och köra på dx 10 med mitt gamla 9800gtx+ kort och sedan köpa ett 590 gtx kort.

tack på förhand.

Permalänk

kör på gigabyte gtx 580

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Permalänk

ja du får dessutom med ett spel

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Hur viktigt är det där med Central klockhastighet vissa kort kör på 772 medans jag har sett ett kort som va överklockat till 850 (evga med vattenkylning) det är det ända jag kan se är skillnad på korten vid första blick?

Permalänk

de med högre klockfrekvens presterar lite lite bättre

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skulle köra ett http://www.dustinhome.se/pd_5010550195.aspx köpte ett själv och klockat det till 900 just nu utan att ändra volten eller något annat. Kylningen är grymt tyst och effektiv.

Review på kortet http://www.hardwareheaven.com/reviews/1109/pg1/asus-geforce-g...

Permalänk
Medlem

Haha, gillar meningen "Skall göra av med runt 5kkr" (Y)

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem

Jag har ett Gigabyte GTX 580 på väg, den som du länkade till. Så kör på det du också.

Visa signatur

Asus Maximus VII Hero Z97 | i7 4790K | Corsair H100i w/ Noctua NF-F12 |
Asus STRIX GTX 980 | Corsair Vengeance Pro 16GB | Samsung SSD EVO 250GB | Crucial MX100 256GB |
Fractal Design Define R4 Window | Corsair RM850 |
Windows 10 | Asus Rog Swift 27" 1440p |

Permalänk

radook: kylningen på kortet såg fet ut

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av zacke08:

Jag har ett Gigabyte GTX 580 på väg, den som du länkade till. Så kör på det du också.

mm lutar åt den just nu

Skrivet av Radook:

Skulle köra ett http://www.dustinhome.se/pd_5010550195.aspx köpte ett själv och klockat det till 900 just nu utan att ändra volten eller något annat. Kylningen är grymt tyst och effektiv.

Review på kortet http://www.hardwareheaven.com/reviews/1109/pg1/asus-geforce-g...

ja enligt din review du skickade kunde dem jämföras rätt bra med varandra (asus och gigabyte).

Permalänk

äsh kör på gigabyte versionen du du blir nog nöjd

Visa signatur

Permalänk
Medlem

http://www.netonnet.se/art/dator/datorkomponenter/grafikkort/...

Kör på det som någon annan också länkade. Varför ska du slösa bort 800kr för att det är annan tillverkare som har lagt till fläkten plus lite klistermärke? Köp Zotac och sen så har du pengar över till SSD. Köper du Asus, Gigabyte eller något annat som kostar mer är det bara idiotiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av agit:

http://www.netonnet.se/art/dator/datorkomponenter/grafikkort/...

Kör på det som någon annan också länkade. Varför ska du slösa bort 800kr för att det är annan tillverkare som har lagt till fläkten plus lite klistermärke? Köp Zotac och sen så har du pengar över till SSD. Köper du Asus, Gigabyte eller något annat som kostar mer är det bara idiotiskt.

Har du några reviews på zotac korten har inte ens hört talas om det märket :S

Permalänk
Medlem

http://www.overclock3d.net/reviews/gpu_displays/zotac_gtx580_... Är väl den enda jag hittar. Det är ju samma GPU. Bara om den är överklockad från fabrik som den ska vara snabbare och du kan även överklocka Zotackortet. Det presterar som alla andra GTX 580 med referenskylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugga:

http://www.overclock3d.net/reviews/gpu_displays/zotac_gtx580_... Är väl den enda jag hittar. Det är ju samma GPU. Bara om den är överklockad från fabrik som den ska vara snabbare och du kan även överklocka Zotackortet. Det presterar som alla andra GTX 580 med referenskylare.

har aldrig överklockat grafikort (eller processor) det är därför jag ens funderar på fabriks överklockade. och därför har jag asus moderkortet det är mycket lätt att över klocka på den

Permalänk
Entusiast

Tänk också på att Zotac erbjuder längre garanti:)

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk

isånafall är det ju smartast att köpa zotac kortet

Visa signatur

Permalänk
Medlem

mm jag har mycket att fundera på tackar för alla svar (blir nog inget 590 kort)

Permalänk

Jäklar vad bra pris det var på det kortet, nästan så man kanske skulle ta och köpa på sig två stycken.. Mycket biligare än så kan det ju inte bli trots att 590 släpps heller?

Permalänk
Medlem

Svårt att säga. Men för priset och 5 års garanti är det ett bra köp. Vem som nu använder ett grafikkort i 5 år kan man ju spekulera i.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte ha tagit Zotac kortet, skulle lätt ha köpt Asus ist ! Bättre kylning = tystare och bättre temps

Permalänk
Medlem

Sugen som fan på Asuskortet men blir nog tight i mitt chassi, Fractal Define R3. Ska väl vara 29.5cm tror jag medan det står att 29 går in i chassit =/

Visa signatur

i7 2600K - MSI P67A GD65 - EVGA 970 GTX - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 - Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem

GTX590 kommer du inte att få för under 5000kr och i 1680x1050 är allt annat än ett st 6950 slöseri med pengar.
"Måste" du bränna ca 5000kr så är 2xGTX570@2700kr/st eller 2xGTX480@2500kr/st mera bang för the buck samtidigt som det kommer blåsa bort GTX590 för mindre pengar. Med korrekt ventilerat chassi är det inte nån större skillnad i temp på 480 och 580 referens mot referens och icke referens mot icke referens kylare.
Men av dom nämda 580 skulle jag ta MSI pga kylaren eller nåt annat 580 exkl. ASUS som förblir 3 slot med eller utan vattenblock pga PCI-konsollen med egen kylare som med vattenblock blir 2 slots kort. 1, 1.2, 1.5, 2 eller 3GB Vram spelar ingen roll i 1680x1050 då du inte blir begränsad av denna faktor.
EDIT: GTX590 kommer inte påverka priset på GTX580 då 590 är riktat mot instanser där antalet GPU avgör mera än prestandan på dom tex folding där 1024 cudacores kommer dominera oavsett om dom som nu blir kraftigt nerklockade samt dom som inte kan ha dubbla separata kort och därmed måste offra stor del av prestandan för att hålla sig nära 300W gränsen samtidigt som bom blir begränsade av bara 1,5GB Vram/gpu medans 580 är för dom som vill ha enkelkort eller maximal prestanda med flera kort samt behöver mera än 1,5GB Vram/gpu. Möjligen att efterfrågan kommer minska lite men inte priset.
590 är enbart för att visa AMD var skåpet skall stå i kungaklassen och prestige är mera värt än sunt förnuft vad gäller just denna titel så var beredd på att 590 blir en kortlivad samt dyr (8000kr?)historia som senare ersätts av nåt med typ 2x560 när man tagit hem titeln, om man som beräknat oxh förväntat av dom flesta gör det.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att ett 560gtx aldrig är fel, det är riktigt fet prestanda till ett lågt pris.

Permalänk
Medlem

Det är inget att fundera på, köp ett Zotac.
http://www.netonnet.se/art/dator/dat...b/145689.4038/

Varför överväger du ens något annat GTX580-kort?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merak:

Har du några reviews på zotac korten har inte ens hört talas om det märket :S

Hej!

Jag har Zotac kortet och har fått upp det till 950Mhz på GPU'n på luft. Alla referenskorten skall vara likadana, iallafall enligt de hårdvaru-siter jag läst. Korten är samma och det olika tillverkarna bara sätter på sitt eget klistermärke typ. Det där med hur överklocksvänligt kortet är, är ett lotteri. OM så inte är fallet så skulle det betyda att Nvidia i hemlighet favoriserade vissa tillverkare, vilket ju teoretiskt skulle kunna vara möjligt. Gigabyte är vad jag vet den enda tillverkaren som med sina SOC versioner handplockar GPU'er som presterar bra under lägre spänningsförhållanden. Hur utförligt detta görs vet jag inte men deras SOC versioner brukar ju ligga en bra bit över stock speed så att säga. Nu finns ju inte SOC för GTX580 ännu tyvärr. Det jag ville komma till är iallafall att antingen är man rik och kan köpa 10st GTX580 testa vilket som klockar bäst och sälja de andra *skämt*. Eller så får man köpa ett begagnat som man vet klockar bra, vilket ju förstås inte heller är så lätt att få tag på.

Det enda man med säkerhet vet är att kort som Asus-kortet håller ner din temp minst 10 grader C, vilket ju i sin tur ger bättre överklockningsmöjligheter.

Med ett kort som GTX590 så kan man ju stöta på de vanliga SLI problemen som stuttering osv.
Dessutom så lär ju detta kort inte vara direkt prisvärdigt, speciellt inte om det kommer i en begränsad upplaga.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

ok då har jag i det närmaste bestämt mig tack för allt hjälp
bestämmde mig för en fabriksöverklockad
Gainward GeForce GTX 570 1280MB PhysX
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=619615
skulle det mot förmödan bli missnöjd får jag köpa ett till vid den tidpunkten och skulle det bli så att jag köper en skärm som klarar 1920 x 1200 så blir det en ny 570 då. med sli.
kommer då inte behöva överklocka själv vilket aldrig varit direkt intressant för mig (ännu Iaf)

det va ett bra namn på den "goes like hell"

Funderar dock på det där med CUDA kärnor är det något att bry sig om i nuläget för mig (1680x1050)

(480 på gtx 570 och 512 på gtx 580)

undran
Permalänk

gainward är ett bra märke, har ett grafikkort av dom just nu och det är inga problem med det, låter mycket med fläktarna på 100% men det gör alla grafikkort som inte är passiva. kör på det där du länkade du, behövs nog bara ett sådant för att kunna maxa de flesta spel (om inte alla) utan lagg på normala upplösningar

mvh simon

Visa signatur