Permalänk
Medlem

Bygga en ny Pc till hösten

Nu är det längesen jag byggde ihop senaste datorn och nu är det dags igen efter sommaren är min plan.(Augusti)

Men då man på senare år inte haft tiden att hänga med i allt nytt som kommit och skall komma så tänkte jag slänga ut frågan här.
Vad köper man?
Ska man vänta?
Vill ha ett Intel bygge med MSI komponenter (mamma kort och grafik) inte vatten utan jag vill ha luft och budgeten är runt 50k så vad/vilka komponenter rekommenderar dom kunniga.

Tar tacksamt emot all hjälp så att allt lirar ihop som det ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av patton:

Nu är det längesen jag byggde ihop senaste datorn och nu är det dags igen efter sommaren är min plan.(Augusti)

Men då man på senare år inte haft tiden att hänga med i allt nytt som kommit och skall komma så tänkte jag slänga ut frågan här.
Vad köper man?
Ska man vänta?
Vill ha ett Intel bygge med MSI komponenter (mamma kort och grafik) inte vatten utan jag vill ha luft och budgeten är runt 50k så vad/vilka komponenter rekommenderar dom kunniga.

Tar tacksamt emot all hjälp så att allt lirar ihop som det ska.

Hejsan!

Vad ska du ha datorn till?

Permalänk
Medlem

Ska du spela bör du lägga dig runt 20 000 kr om du vill ha riktigt bra prestanda men fortfarande bra prestanda för pengarna.

Permalänk
Medlem

Råd? Inte Intel 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Hejsan!

Vad ska du ha datorn till?

Oops jag glömde visst den lilla detaljen
Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av patton:

Oops jag glömde visst den lilla detaljen
Gaming

Då är mitt råd att titta på AMD Ryzen 7 9800x3d bästa spelprocessorn idag med god marginal, AMDs processorer mår bäst av 6000MT/s cl30 eller 6400MT/s cl32 minnen så 32 eller 64GB av antingen eller borde göra jobbet. Sedan vad du ska ha för gpu bestäms av tilltänkt upplösning samt hur djup din plånbok är. Verkar som din tilltänkta budget är väl tilltagen så det borde väl gå att få in ett RTX 5090. Knåpar kanske själv ihop ett förslag om ingen annan hinner före men just nu har jag dåligt med tid...

Glhf!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Då är mitt råd att titta på AMD Ryzen 7 9800x3d bästa spelprocessorn idag med god marginal, AMDs processorer mår bäst av 6000MT/s cl30 eller 6400MT/s cl32 minnen så 32 eller 64GB av antingen eller borde göra jobbet. Sedan vad du ska ha för gpu bestäms av tilltänkt upplösning samt hur djup din plånbok är. Verkar som din tilltänkta budget är väl tilltagen så det borde väl gå att få in ett RTX 5090. Knåpar kanske själv ihop ett förslag om ingen annan hinner före men just nu har jag dåligt med tid...

Glhf!!!

Gammelmodig som man är så är min tanke om Radeon en jäkla massa värme och dåligt med uppdateringar.
Klart som korvspad att det ändrat sig under åren så jag lyssnar. Ska bli intressant att se då min kunskap om radeon är noll, så jag ska läsa på så man har lite på fötterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av patton:

Gammelmodig som man är så är min tanke om Radeon en jäkla massa värme och dåligt med uppdateringar.
Klart som korvspad att det ändrat sig under åren så jag lyssnar. Ska bli intressant att se då min kunskap om radeon är noll, så jag ska läsa på så man har lite på fötterna.

Om du med Radeon menar Ryzen, så är nog din kunskap noll, ja.
Radeon är grafikkort, Ryzen är processorer.
Annars nämndes 5090, och det är nVidia. GeForce, du vet.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Här är ett fint bygge, går att spara en del pengar på det också om man vill Blev MSI moder och grafikkort:

Bygge från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D (5 574 kr hos Amazon)
Grafikkort: MSI GeForce RTX 5090 32G VENTUS 3X OC (27 999 kr hos Inet)
Chassi: Fractal Design North (1 646 kr hos Computersalg)
Moderkort: MSI MAG X870E TOMAHAWK WIFI (3 713 kr hos Proshop)
RAM: Kingston Fury Beast Black 64GB (2x32B) (2 108 kr hos Amazon)
SSD: Samsung 990 Pro series 2TB M.2 (MZ-V9P2T0BW) (1 848 kr hos Amazon)
Nätaggregat: Phanteks AMP GH 1000W Platinum (svart) (1 999 kr hos Inet)
CPU-kylare: Noctua NH-D15 G2 (1 290 kr hos Elgiganten)
Totalt: 46 177 kr

Glhf!

edit: funkar länken bättre nu?

https://komponentkoll.se/bygg/goyHk

edit2: jag fattar inte vad jag gör fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Här är ett fint bygge, går att spara en del pengar på det också om man vill Blev MSI moder och grafikkort:

Bygge från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D (5 574 kr hos Amazon)
Grafikkort: MSI GeForce RTX 5090 32G VENTUS 3X OC (27 999 kr hos Inet)
Chassi: Fractal Design North (1 646 kr hos Computersalg)
Moderkort: MSI MAG X870E TOMAHAWK WIFI (3 713 kr hos Proshop)
RAM: Kingston Fury Beast Black 64GB (2x32B) (2 108 kr hos Amazon)
SSD: Samsung 990 Pro series 2TB M.2 (MZ-V9P2T0BW) (1 848 kr hos Amazon)
Nätaggregat: Phanteks AMP GH 1000W Platinum (svart) (1 999 kr hos Inet)
CPU-kylare: Noctua NH-D15 G2 (1 290 kr hos Elgiganten)
Totalt: 46 177 kr

Glhf!

edit: funkar länken bättre nu?

https://komponentkoll.se/bygg/goyHk

edit2: jag fattar inte vad jag gör fel

Grymt jobbat. Tack tack
Spar denna setup👍😀