Finns det någon bäddsoffa, som faktiskt är bekväm att sitta i? Tipsa!

Permalänk
Medlem

Finns det någon bäddsoffa, som faktiskt är bekväm att sitta i? Tipsa!

Hej alla glada,

Sitter och funderar på att köpa en del nya möbler och ja, förändra lägenheten rätt mycket. Det är en etta på ca 40kvm med stort separat kök, och nu fram tills nu har jag klarat mig utan soffa, men det börjar bli dags.

Eftersom jag emellanåt har långväga besök så vore det trevligt att kunna erbjuda något annat än en luftmadrass, och tänkte således att om man kan hitta en bädsoffa som faktiskt är riktigt bekväm att sitta i, så vore det toppen. Hittills har jag väl mest kikat på Ikea, men jag har inte hittat någon som faktiskt är bekväm att sitta i. Säng-/sovkomforten är mindre viktig, men ska ju gärna vara bekvämare än en luftmadrass :).

Önskemål

- Skön att sitta i.
- Sängens bredd får gärna vara 120cm eller mer.
- Smart förvaring för sängkläder vore smidigt.
- Gärna under 10 000kr, även om övre kan gå, om jag gillar den :).
- Får gärna gå i färgerna vinrött, mörkbrunt eller svart och ganska stilren för att passa in lägenheten.
- Ska finnas att beställa antingen via nätet, eller finnas i butik, hos privatperson i Västerås/Uppsala/Gävle/Sundsvall/Falun-trakten då jag själv är bosatt i Gävle.

Tipsa på!

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20126089 tycker jag du ska ge en till chans.
Jag har den själv och tycker den är mycket bekväm både att sitta/ligga/sova i - den är lite hårdare jämfört med vanliga soffor men detta gör att den blir väldigt skön att sova på. Sedan är den väldigt bred vilket är bra för "sitt komforten".

Bara mina 5 cent

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Droih:

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20126089 tycker jag du ska ge en till chans.
Jag har den själv och tycker den är mycket bekväm både att sitta/ligga/sova i - den är lite hårdare jämfört med vanliga soffor men detta gör att den blir väldigt skön att sova på. Sedan är den väldigt bred vilket är bra för "sitt komforten".

Bara mina 5 cent

Tack för tipset, får ta och hålla utkik efter den nästa gång jag är på ikea. Jag tror dock att det är just 'hårdheten' som jag tycker är tråkigt då man vill ligga/halvligga/sjunka ned i en soffa och mysa. Annars såg den ju ut att fylla mina önskemål.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

har en sån bäddsoffa och personligen så tycker jag att den inte är skön att sitta i för 5öre, men att ligga på liggdelen fungerar fint.

Att ha den som en säng med en bäddmadrass på fungerar dock fint.

Permalänk

http://www.mobelhuset.net/pdf/mm_katalog.pdf På sida 23 har de några bäddsoffor, jag har kajak och tycker den är skönare att sitta i en motsvarande på ikea som en annan länkade i tråden. Jag hade dock valt Havanna om jag hade haft plats, men jag valde Kajak pga av platsbrist. Båda tyckte jag var sköna när jag provade dem. De är hårdare än vanliga soffor, men jag tycker de är tillräckligt sköna ändå. Du borde kunna åka till en butik som säljer dem och provsitta om du tycker de känns bra.
De är ju lite dyrare än Ikeas, men min uppfattning är att de är snyggare, skönare och lite roligare än att ha en ikea-soffa som "alla andra har".

Möbelmästaren har en rad olika återförsäljare, bara att kolla upp den som är närmst dig:
http://www.mobelmastarna.se/

Permalänk
Medlem

vi köpte en bäddsoffa från Jysk i december.
en är riktigt najs att slöa i.

Brooklyn:
http://www.jysk.se/130/363/3607700/a/catalog

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ¤Reason¤:

vi köpte en bäddsoffa från Jysk i december.
en är riktigt najs att slöa i.
Brooklyn:
http://www.jysk.se/130/363/3607700/a/catalog

Har den i biorummet, den är riktigt skön just i schäslongdelen att sitta i, dock är den HÅRD och obekväm att sitta i om den platsen är tagen. Jag är lång och tycker ryggen är rätt låg.

Visa signatur

MSI P67A-GD55 | Intel i5 2500 @ 3,3 | HIS 5770 1GB | Corsair H50 | A-Data 4GB @ 1333MHz | Corsair Force 120GB | WD Caviar Green 1TB | Asus Xonar DX | Cooler Master 690 II Advanced

Permalänk
Medlem

Tackar för tipsen.

Kurt, jag är också lång och älskar schäslonger.
Ska försöka ta mig till Jysk här i trakten för att provsitta/ligga.

Hur är säng-delen i Brooklyn?

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Jag har en sån här: http://www.stalands.se/baddsoffor/metro-basic__2602

Och den verkar ju uppfylla dina krav i princip. MEN:
* Sitter man på vissa ställen känner man balkar (inget jätteproblem, de är inte på normal rumpplats)
* Den är inte ens ett år gammal och har börjat knarra rätt bra på utdragsdelen
* Ryggkuddarna sackar ihop totalt om man halvligger mot dom.
* Köper du nackstöd får du lösa monteringen av det vid schäslongen, annars sitter det för lågt
* Klädseln går inte att ta av

Fördelar:
* Snygg!
* Nackstöd kan köpas till, då sitter du riktigt bra i den (och katten älskar dom)
* Bekväm (om man nu inte sitter halvvägs ut på schäslongen eller mellan kuddar, då är det balkdags) troligen är den mjukare än de andra som länkats här. De ger intrycket av att vara ganska hårda.
* Okej pris, men du bör pruta
* Funkar kanon att sova i
* Förvaring under schäslongen

Är man lite händig kan man ju stoppa knarrandet och fixa nackstödet. Värre ställt med kuddarna, men de är inte alltför kassa på platserna där man mest suttit. Där den har skitit sig har flickvännen haft den som stående huvudkudde i princip.

Skulle jag köpa en till? Jag skulle kolla runt ordentligt efter alternativ först, men inte otänkbart.

Inför detta köp var jag på Ikea innan, och Ektorp var skön att sitta i. Sen lade jag mig i en utbäddad. Var ta mig fan det värsta jag legat i, och jag har sovit i en solstol i ett tvåmannatält... Ribbor från huvudet ner till axlarna, efter det hölls madrassen uppe av något slappt skynke! Man lär se ut som ringaren i notre dame efter en natt...

Permalänk
Medlem

Personligen råder jag TS att köpa en bättre, kanske ihopfällbar, gästsäng för sina gäster
och att behålla en ordentlig soffa att sitta i istf att köpa bäddsoffa.
De är värdelösa att sitta i & inte skönare än en enkel gästsäng att sova i så ..
Om du inte har varken källar- eller vinds-förråd & ingen plats för t.ex. en sådan här:
http://www.jysk.se/4/96/3005500/a/catalog (80x116x34 ihopfälld, JYSK's dyraste (300-1000kr)), då först
skulle jag överväga att köpa en bäddsoffa. Hur prioriterar du sittkomfort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Droih:

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20126089 tycker jag du ska ge en till chans.
Jag har den själv och tycker den är mycket bekväm både att sitta/ligga/sova i - den är lite hårdare jämfört med vanliga soffor men detta gör att den blir väldigt skön att sova på. Sedan är den väldigt bred vilket är bra för "sitt komforten".

Bara mina 5 cent

Har haft en sån i 2,5 år nu. Den är guld värd för det priset. Tror du får svårt att hitta en lika funktionell soffa i samma prisklass.

Den är lite hård i början, men den blir betydligt mjukare. Visst, inte den skönaste soffa jag suttit i, men helt okej. Som bäddsoffa är den fantastisk. Skön att sova i, det får lätt plats två personer, förvaring för sängkläder och annat tjafs under, otroligt lätt att fälla ut.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hammar:

Personligen råder jag TS att köpa en bättre, kanske ihopfällbar, gästsäng för sina gäster
http://www.jysk.se/4/96/3005500/a/catalog

Hemskt oskön då jag sovit i en sådan. Den lämpar sig mest för en elak svärmor!

Visa signatur

Me, Myself and I...

Permalänk
Medlem

Av en ren slump sp snubblade jag över denna, ser skön ut och det finns andra allternativ på sidan om den inte skulle falla dig i smaken.

http://www.trademax.se/inomhus/vardagsrum/soffor/chicago-badd...

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

Köp en säng till annars och gör om den till soffa, funkar utmärkt

Permalänk
Avstängd

Tycker bäddsoffor suger purjo.:S Har inte hittat någon skön hittills (och har inte köpt någon). Det jag skulle rekommendera dig att göra är att Du köper en fet divansoffa som får plats för en person att slagga på, när denne är på besök.:)^^

My EnKrona!:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Tack för all härlig respons :).

Har varit på ikea, jysk och mio nu för att testa lite olika.

Helt klart bäst sittkomfort är "Sit down" hos mio, den kan jag även vara kreativ med hur den ska se ut. Dock så hamnar väl prislappen på minst 10k för något ganska enkelt. Den blir ca 3000kr dyrare om man vill ha den som bäddsoffa. Jag funderar dock på att ta en 2- eller 3-sits med divan/hörn och på så vis hänvisa eventuella övernattare till att sova direkt i soffan, vilket bör fungera bra. Så har jag en luftmadrass som backup om det är flera som inte ryms i soffan

Här är en sit-down i ungefär den konfiguration jag vill ha
http://www.mio.se/Vardagsrum/Soffor--Fatoljer/Soffor2/Sit-Dow...

Ett enkelt alternativ är att köpa nån form av "Ektorp" på ikea, de var sköna och billiga. Testade dock inte bäddsoffevarianten.

Skrivet av cl3mens:

Jag har en sån här: http://www.stalands.se/baddsoffor/metro-basic__2602

Och den verkar ju uppfylla dina krav i princip. MEN:
* Sitter man på vissa ställen känner man balkar (inget jätteproblem, de är inte på normal rumpplats)
* Den är inte ens ett år gammal och har börjat knarra rätt bra på utdragsdelen
* Ryggkuddarna sackar ihop totalt om man halvligger mot dom.
* Köper du nackstöd får du lösa monteringen av det vid schäslongen, annars sitter det för lågt
* Klädseln går inte att ta av

Fördelar:
* Snygg!
* Nackstöd kan köpas till, då sitter du riktigt bra i den (och katten älskar dom)
* Bekväm (om man nu inte sitter halvvägs ut på schäslongen eller mellan kuddar, då är det balkdags) troligen är den mjukare än de andra som länkats här. De ger intrycket av att vara ganska hårda.
* Okej pris, men du bör pruta
* Funkar kanon att sova i
* Förvaring under schäslongen

Är man lite händig kan man ju stoppa knarrandet och fixa nackstödet. Värre ställt med kuddarna, men de är inte alltför kassa på platserna där man mest suttit. Där den har skitit sig har flickvännen haft den som stående huvudkudde i princip.

Skulle jag köpa en till? Jag skulle kolla runt ordentligt efter alternativ först, men inte otänkbart.

Inför detta köp var jag på Ikea innan, och Ektorp var skön att sitta i. Sen lade jag mig i en utbäddad. Var ta mig fan det värsta jag legat i, och jag har sovit i en solstol i ett tvåmannatält... Ribbor från huvudet ner till axlarna, efter det hölls madrassen uppe av något slappt skynke! Man lär se ut som ringaren i notre dame efter en natt...

Hur är den om man ligger i den? Känner man balkarna?
Ektorp är ungefär vad jag söker i sittkomfort.
Liggkomforten är mindre viktig eftersom det

a) inte är jag som kommer ligga i den
b) kommer inte användas mer än två nätter i streck

Skrivet av Hammar:

Personligen råder jag TS att köpa en bättre, kanske ihopfällbar, gästsäng för sina gäster
och att behålla en ordentlig soffa att sitta i istf att köpa bäddsoffa.
De är värdelösa att sitta i & inte skönare än en enkel gästsäng att sova i så ..
Om du inte har varken källar- eller vinds-förråd & ingen plats för t.ex. en sådan här:
http://www.jysk.se/4/96/3005500/a/catalog (80x116x34 ihopfälld, JYSK's dyraste (300-1000kr)), då först
skulle jag överväga att köpa en bäddsoffa. Hur prioriterar du sittkomfort?

Jag har plats i källarförrådet, men det är mycket möda att flytta en sån där, då behåller jag nog hellre luftmadrassen för övernattare så köper jag en soffa som är skön att sitta/ligga i.

Skrivet av edman:

Har haft en sån i 2,5 år nu. Den är guld värd för det priset. Tror du får svårt att hitta en lika funktionell soffa i samma prisklass.

Den är lite hård i början, men den blir betydligt mjukare. Visst, inte den skönaste soffa jag suttit i, men helt okej. Som bäddsoffa är den fantastisk. Skön att sova i, det får lätt plats två personer, förvaring för sängkläder och annat tjafs under, otroligt lätt att fälla ut.

Provsatt den på ikea här om dagen, jag tyckte inte alls om den. Mer sittkomfort (mjuuukt).

Skrivet av McFeast:

Hemskt oskön då jag sovit i en sådan. Den lämpar sig mest för en elak svärmor!

Då duger nog min luftmadrass lika bra

Skrivet av Frantic:

Av en ren slump sp snubblade jag över denna, ser skön ut och det finns andra allternativ på sidan om den inte skulle falla dig i smaken.

http://www.trademax.se/inomhus/vardagsrum/soffor/chicago-badd...

Den där såg bekant ut. Undrar om jag inte såg den på Jysk? Eller så hade den bara samma namn och utseende... verkar inte finnas på jysks hemsida dock.

Skrivet av darkmoon:

Köp en säng till annars och gör om den till soffa, funkar utmärkt

Har i en tidigare lägenhet haft min 120cm-säng med långsidan mot väggen och luftmadrassen uppvikt mot väggen som ryggstöd. Fungerade hyffsat, men det blir svårt att få till med vardagsrumsbord mm. Jag vill ha en riktig soffa nu

Skrivet av MacEnkronan:

Tycker bäddsoffor suger purjo.:S Har inte hittat någon skön hittills (och har inte köpt någon). Det jag skulle rekommendera dig att göra är att Du köper en fet divansoffa som får plats för en person att slagga på, när denne är på besök.:)^^

My EnKrona!:)

Ja, jag börjar faktiskt tänka i dom banorna. Om jag nu inte sparar någon månad extra och köper mig Sit-Down från Mio som jag länkade till högst upp i denna post.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

Hur är den om man ligger i den? Känner man balkarna?
Ektorp är ungefär vad jag söker i sittkomfort.
Liggkomforten är mindre viktig eftersom det

a) inte är jag som kommer ligga i den
b) kommer inte användas mer än två nätter i streck

Kompisen har en stor sit down med bäddel, han är toknöjd. Helt klart en högre klass av soffa.

Du känner inte balkarna i min när du ligger, inte heller farsan & svärfarsan har klagat (ca 100 kg styck). Den ektorp jag låg i skulle jag inte ens härda en minut i, bättre då att köpa ickebädd-versionen då sittkomforten är bättre där. Men den kan ju ha varit trasig, kolla på ditt ikea-varuhus. Se dock till att det finns balkar under hela madrassen, annars lär den bli som den jag prova.

Permalänk
Medlem

Det finns ingen skön (att sitta i) bäddsoffa. En stor soffa som går att sova i är bättre till allt (utom TVÅ gäster ofc).
Köp en med lös klädsel, d.v.s. en som går att tvätta i t.ex. Klorin (vit isf) & som går att byta ut är mitt råd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cl3mens:

Kompisen har en stor sit down med bäddel, han är toknöjd. Helt klart en högre klass av soffa.

Vet du hur länge han har haft den? Och hur är den efter att den blivit lite mer 'insutten' ? Håller form och kvalitet bra?

Skrivet av Hammar:

Det finns ingen skön (att sitta i) bäddsoffa. En stor soffa som går att sova i är bättre till allt (utom TVÅ gäster ofc).
Köp en med lös klädsel, d.v.s. en som går att tvätta i t.ex. Klorin (vit isf) & som går att byta ut är mitt råd.

Nog finns det sköna, men de verkar kosta därefter. Jag börjar gå in lite på ditt spår att ha en skön sitsoffa att erbjuda som sovplats. I dagsläget tror jag att jag får mest komfort och användning för pengarna.

Ska försöka ta mig tid att provligga en utbäddad Ektorp för att se om det är så illa som sades här ovan.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

Vet du hur länge han har haft den? Och hur är den efter att den blivit lite mer 'insutten' ? Håller form och kvalitet bra?

Han har inte ens haft den i ett år ännu, men ingen tillstymmelse till att bli nedsutten. Den är betydligt fastare och hårdare stoppad än min också för den delen, men utan att bli obekväm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cl3mens:

Han har inte ens haft den i ett år ännu, men ingen tillstymmelse till att bli nedsutten. Den är betydligt fastare och hårdare stoppad än min också för den delen, men utan att bli obekväm.

Låter najs det. Ska se om jag kan få undan pengarna som behövs för en sit-down då, och suga lite på idén.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Bumpar hänsynslöst denna

Finns det några rimliga såhär års? Flyttar snart till en 30kvm lägenhet och är inne på antingen en billig, vanlig, soffa + ett sängsskåp, alternativt en 2-3 sitts bäddsoffa som inte ger en ryggskott

Nån som sitter på ett förslag?

Visa signatur

---

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gorian:

Bumpar hänsynslöst denna

Finns det några rimliga såhär års? Flyttar snart till en 30kvm lägenhet och är inne på antingen en billig, vanlig, soffa + ett sängsskåp, alternativt en 2-3 sitts bäddsoffa som inte ger en ryggskott

Nån som sitter på ett förslag?

Skaffa några riktigt hårda kuddar eller annan utfyllning så du kan ha en mjukare dyna längre ut som ryggstöd, jag tycker de flesta bäddsoffor är endera för smala för att sova bra i eller så är de så djupa att de är hopplösa att sitta bekvämt i när de är i "soffläge". De flesta verkar ju prioritera design före funktion och ett ordentligt ryggstöd verkar bli för tjockt för att falla i god jord hos de som designar bäddsoffor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vi är 5 i familjen och behövde plats så vi köpte en (tror) Nevada 4-sits på Mio för några år sedan.
https://www.mio.se/produkt/nevada/26711797

Att vi valde just den beror på att den var förhållandevis billig i jämförelse med storlek.
Den har både divan och schäslong.
Snacka om soffa som överraskade!

Jag upplevde att den var ganska hård i början innan kuddarna "fluffade" in sig. Idag 3-4 år senare kan jag inte vara mera nöjd, sittkomforten är helt ok och den är absolut ok att sova i med bra plats om man tar bort ryggkuddarna. 2 vuxna sover bra utan problem i denna.

Kan tillägga att kuddarna i soffan inte är sladdriga, svampiga eller liknande efter dessa år med 3 tonåringar + vänner, och det är ett bra betyg för en "billig" soffa.

Visa signatur

Intel 4790K | Msi Z97 Gaming 5 | MSI 1080TI, 11Gb | 32Gb | Benq M2700HD | Define r5 | 240+320 SSD + 4*2Tb | Razer Deathadder | Razer Blackwidow Croma

Permalänk
Medlem

@mrqaffe, @xoraks: Jag sov på en divansoffa i över två år, och hade det hur gött som helst. Slängde ut den först när fjädrarna började flyga Dock är det väl kanske inget som passar om man nån gång skaffar sig en bättre hälft - och det lär knappast underlätta anskaffningen heller ^^

Därav att jag tänker mig en bäddsoffa istället. Men jag ska sticka iväg till Jysk och Mio här under helgen och kika utbudet.

Visa signatur

---

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gorian:

@mrqaffe, @xoraks: Jag sov på en divansoffa i över två år, och hade det hur gött som helst. Slängde ut den först när fjädrarna började flyga Dock är det väl kanske inget som passar om man nån gång skaffar sig en bättre hälft - och det lär knappast underlätta anskaffningen heller ^^

Därav att jag tänker mig en bäddsoffa istället. Men jag ska sticka iväg till Jysk och Mio här under helgen och kika utbudet.

Det brukar gå att ligga i de flesta soffor men en hel del är rätt dåliga att sitta i oavsett om de är bäddbara eller inte, det är ju mode med platta "djupa" soffor nu och många av dem är fruktansvärt obekväma att sitta i.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hade denna i min förra lägenhet. Man sitter bra i den, sover helt okej. Man får lite skarvar dock precis som alla andra bäddsoffor till skillnad från en vanlig säng.
https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S39216754/