Permalänk
Skrivet av anncarh:

Hejsan!

Har en Razer Deathadder och den är väl ok som så...men den är för
stor och hög så får vansinnigt ont av den. Handleden vinklas skarpt uppåt och
det gör även ont i fingrar/handrygg.

Jag vill ju såklart ha en lika bra mus som det finns till killar. Tjejmöss tenderar att
vara rosa och beströdd med strass och annat skit. Vill inte heller ha en notebook mus
de är väl små.

Någon som kan tipsa? Tycker det är trist att tillverkare struntar i oss kvinnor
när det gäller allt inom data.

Sen behövs ett bra tangentbord, ergonomiskt. Får väldigt ont i händerna där också.
Gärna bakgrundsbelyst, men inte för skarpt eller iaf reglerbart ljus.

Funderar på dessa 2: https://www.inet.se/artikel/6606143/microsoft-sidewinder-x4
https://www.inet.se/artikel/6301154/microsoft-natural-ergonom...

Hur är sidewindern när det gäller ergonomi? Är den ok när man suttit i timmar eller skriver mycket?

Kom gärna med andra förslag. Svårt att hitta särskilt mycket...

/Tack

Inte bara kvinnor som tycker möss är för små, för män kan möss kännas alldeles för små för att det ska vara komfortabelt. *edit*... Hmm... Jag blir inte bannad för mitt ordval hoppas jag, men hur ska jag annars beskriva det?

I vilket fall, tror de flesta tillverkarna av hårdvara satsar alldeles för mycket på folk med större händer. Razor Naga är utmärkt, men lite hög. Låga möss är väldigt ovanligt.. Ett annat alternativ blir ju att ha ett ergonomiskt stöd till musmattan och tangetbordet för att minska vinkelskillnaden på handled och arm.

Visa signatur

Datorspecs: CPU: Intel 2600k 4,6GHz + Corsair H70 Mobo: Asus p8p67 Deluxe Grafik: GeForce 580+Arctic Cooling Extreme Plus RAM: 2x4 GB Vengeance Audio: Creative X-Fi Titanium + Logitech z-5500
Starcraft 2: Toss <3

Permalänk
Skrivet av Ramsam:

Logitech mx518, bästa musen i mina ögon, men så passar den min hand klockrent med Ta en titt på inet.se, de hade dem för kampanjpris 99kr (: Eller det kanske var komplett? Saksamma, gå ner till lokala datorbutiken & klämm lite på den så får vi se hur/om den passar ^^

edit
Gillar skarpt placeringen av fram/bak-knapparna på sidan, det var ju hela poängen med att jag rekomenderade den

Funderar på mx518 eller xai. mx518 då den är mycket billigare Gillade inte sidoknapparna på deathaddern och älskade knapparna på ikari laser. Hur är mx518s sidoknappar? Ser ut som dom är gjorde av gummi. Har inte tillgång att dra till nån butik för att se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nerfherder:

Inte bara kvinnor som tycker möss är för små, för män kan möss kännas alldeles för små för att det ska vara komfortabelt. *edit*... Hmm... Jag blir inte bannad för mitt ordval hoppas jag, men hur ska jag annars beskriva det?

I vilket fall, tror de flesta tillverkarna av hårdvara satsar alldeles för mycket på folk med större händer. Razor Naga är utmärkt, men lite hög. Låga möss är väldigt ovanligt.. Ett annat alternativ blir ju att ha ett ergonomiskt stöd till musmattan och tangetbordet för att minska vinkelskillnaden på handled och arm.

Hehe...nej då, ska inte ge bannor! Jag får kolla lite på handlovsstöd också...men tänkte välja mus först. Hinner inte iväg nu och kolla, ska ha kalas för sonen imorgon som fyller 20. Planerar lite röj för honom...hans kompisar kommer, men han vet inget om. Så får man ju smita iväg nånstans då så det blir ff

Visa signatur

Asus P8P67 PRO Rev B3 | i5 2500K 3,3GHz | Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC | Corsair 8GB 1600MHz Vengeance | OCZ SSD Agility 3 120GB | 2TB Seagate Barracuda Green | Hyper 212 Plus | AX 750W 80+ Gold | Fractal Design Define R3, Vit | Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1450rpm | Windows 7 Home Premium | Dell UltraSharp 23'' U2311H IPS
---->Citera gärna, så jag hittar tillbaka<----

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anncarh:

Kan nog inte leva utan sidoknappar...speciellt när jag surfar, vill ha back/forward knappar iaf.

Sådär är det lätt att tro innan man testar (eller kanske snarare vänjer sig vid) musgester.

Permalänk
Skrivet av Bokhylla2000:

xai är som kinzu med sidoknappar

Nej, Xai är betydligt större än Kinzu. Skulle inte rekommendera Xai (som jag själv älskar) till någon med små händer. Den är ganska tung dessutom.

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Sådär är det lätt att tro innan man testar (eller kanske snarare vänjer sig vid) musgester.

Musgester...usch ja, Svårt att vänja sig! Men helt klart praktiskt och man slipper klicka så in i norden, vilket ju också stressar på...

Visa signatur

Asus P8P67 PRO Rev B3 | i5 2500K 3,3GHz | Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC | Corsair 8GB 1600MHz Vengeance | OCZ SSD Agility 3 120GB | 2TB Seagate Barracuda Green | Hyper 212 Plus | AX 750W 80+ Gold | Fractal Design Define R3, Vit | Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1450rpm | Windows 7 Home Premium | Dell UltraSharp 23'' U2311H IPS

Permalänk

vx nano?

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

En mus som jag tycker är perfa för oss med små händer, är Microsoft Intellimouse Explorer 3.0, sjukt ergonomisk mus.

Nej Razor Copperhead är den musen jag först tänkte på när hon nämnde att hon fick ont i handen av musen, polaren hade en sådan gick fan inte att använda i mer än 1minut innan man började känna av smärta av hur konstigt man fick hålla. Han köpte den för mkt pengar så han hade den i nåt år men till slut gav även han upp och köpte en MS 3.0 mus.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Supermicro A2SDi-HLN4F | Atom C3758 | Fractal Design Define C | 64GB ECC RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 14 | AP: 2pcs Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem

Jag själv har en Microsoft Intellimouse Explorer 3.0 som ligger jäkligt sjyst i handen. Vet inte riktigt men den här musen är inte så jättestor heller.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem

Sluta rekommendera MX518, den är stor för en med mindre händer.
Det är även IE 3.0 även om den går att palma.

Svårt med möss för mindre händer, dom minsta mössen saknar sidoknappar oftast.
Razers SC2 mus är relativt liten men snordyr och ful som stryk

Xain är lite lång men smal dvs enklare att greppa.

ZOWIE EC1 är som IE1.1 ungefär i storlek.

Jag är lite i samma båt, även om jag är kille. Jag vill ha mindre möss, avskyr klumpar
En Kinzu med 2 sidoknappar hade varit min perfekta mus då kinzun är så sjukt perfekt storlek.

Permalänk
Medlem

Tja!

Har själv svårt för stora/ icke ergonomiska pekdon, därav så vill jag tipsa om Mionix Naos 5000 ( http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=535768 ), såg ingen som hade nämnt den än. Har haft den ett tag nu och är mer än nöjd, tycker absolut att du måste testa!

Lycka till!

Permalänk

Mionix Naos är sjukt stor, men designen gör endå att den är skön att hålla hela handen över enligt mig. Den är även snygg, men tyvärr rätt dyr. Som sagt tycker jag nagan är skön, men med ergonomiskt stöd för att få en bra vinkel. Det är en mus för små händer om man har håller i musen med hela handen, men är helt perfekt för större händer om man bara använder fingertopparna. Det handlar om ens egna uppfattning i slutändan.

ett handlovsstöd/ergonomiskt stöd för höger handled är dock starkt rekommenderat, då kan man ordna "nördböjen" på händerna rätt bra, sen får man bättre "pivot" på greppet om man styr musen med bara fingertopparna.

---> In My Opinion <---

Visa signatur

Datorspecs: CPU: Intel 2600k 4,6GHz + Corsair H70 Mobo: Asus p8p67 Deluxe Grafik: GeForce 580+Arctic Cooling Extreme Plus RAM: 2x4 GB Vengeance Audio: Creative X-Fi Titanium + Logitech z-5500
Starcraft 2: Toss <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

En mus som jag tycker är perfa för oss med små händer, är Microsoft Intellimouse Explorer 3.0, sjukt ergonomisk mus.

Nej Razor Copperhead är den musen jag först tänkte på när hon nämnde att hon fick ont i handen av musen, polaren hade en sådan gick fan inte att använda i mer än 1minut innan man började känna av smärta av hur konstigt man fick hålla. Han köpte den för mkt pengar så han hade den i nåt år men till slut gav även han upp och köpte en MS 3.0 mus.

3.0an är ju precis likadan i formen som deathaddern hon får ont av? (offtopic)go mus har en själv vid sidan av till min laptop och har deathaddern till stationära tycker dom känns likadant fast pek och långfingret ligger bättre i deathaddern:)

Visa signatur

2600k @3,8 med stockkylare, msi p67-gd55, sparkle gtx580, FD newton r2 650w, nzxt phantom, seagate baracuda 7200rpm 500gig, xms3 1600mhz 4gig, episk doftgran!
Kringutrustning: Packard-Bell Viseo 240DX, Razer Deathadder, Sidewinder X6, SteelSeries QcK Iron.lady(budget..),SteelSeries Siberia V.2 blå, Kenwood KRF-V6100D, Proson Libra 653(x2), MDS FSB300(x2), sunkiga fronthögtalare(x2), sunkig center. kolla gärna här

Permalänk
Medlem

att påstå att mx518 är stor är väl att ta i lite? elr är det bara jag det. har inte speciellt stora händer. kan inte TS typ skriva mått på sin hand på nått sett så kan ju folk mäta sina egna o då lättare kunna ge ett smidigare exempel på mus om man har nån liknade storlek på sin egen hand osv

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Jag har sidewinderx4 och gillar det skarpt och jag har inte märkt av några "smärtor" efter längre användning.

Visa signatur

CPU: i5 4670K
GPU: ASUS GTX 770 DirectCU II
RAM: 8 GB 1600Mhz
MOBO: MSI Z87-G45

Permalänk
Medlem

Jag kan tipsa min , Razer Salmosa som endast är omkring 3,5centimeter hög och ca 9centimeter lång
är utformad perfekt för oss med små händer och sitter bra i små handflator

Visa signatur

i5 7600K, GTX1060 6GB, 16GB RAM, 256+128GB SSD, Compaq Sleeper PC Chassi, Corsair Harpoon RGB, Biltema "gaming" tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av compaqo:

Jag kan tipsa min , Razer Salmosa som endast är omkring 3,5centimeter hög och ca 9centimeter lång
är utformad perfekt för oss med små händer och sitter bra i små handflator

Hon vill ha sidoknappar, annars hade det inte varit några problem alls.
Finns många mindre bra möss utan sidoknappar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bokhylla2000:

Funderar på mx518 eller xai. mx518 då den är mycket billigare Gillade inte sidoknapparna på deathaddern och älskade knapparna på ikari laser. Hur är mx518s sidoknappar? Ser ut som dom är gjorde av gummi. Har inte tillgång att dra till nån butik för att se

Knapparna är av utav någon form av icke-märkvärdig standard plast skulle jag tro, de är iaf hårda & definitivt inte av gummi. Bättre än så kan jag inte beskriva dem

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem

Angående tangentbord så är det många som klagar på att sidewinder x4 har för litet handledsstöd. Du kanske skulle kolla på x6an?

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Skrivet av Ramsam:

Knapparna är av utav någon form av icke-märkvärdig standard plast skulle jag tro, de är iaf hårda & definitivt inte av gummi. Bättre än så kan jag inte beskriva dem

ah funderar på att köpa.

Permalänk
Medlem

jag skulle nog tipsa om naos 5000 också. jag har visserligen rätt stora händer tror jag, men den är rätt plan eller hur man ska säga.

sedan skulle jag säga att ms ergonomic 4000 är det enda ergonomiska tangentbord som finns. helt klart bäst i min mening. knapparna är lite svängda och de lutar lite in mot mitten, ungefär så här ^ . sedan kan man ha det med vanlig lutning med tangenterna mot dig eller så kan man sätta på en "list" på framsidan så tangenterna lutar bakåt. tar lite tid att komma in i och skriva på men efter det vill man inte gå tillbaka till ett "vanligt" tangentbord. Det är ju dock några år gammalt och kvaliteten kan kännas lite plastig, men mitt har hållt 3-4 år nu i alla fall.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk

Sitter med en R.A.T 7 och tycker den funkar bra och är skön trotts att den är väldigt kantig. Går att ställa in hur som helst man vill. Men den skönaste musen jag haft någonsin är MX1100 sen är det nog MX-Revolutin och MX-518

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle nog säga att razer copperhead är en hyfsat låg profilmus. Den har dessutom sidoknappar, vilket gör den till en bra kandidat på din lista.

Permalänk
Medlem

Tja! 2 sidor tips och ingen som prickat in Razer Orochi? Konstigt..

Hursomhelst är den 1: Razer (om man gillar), 2: Ambidex, 3: Gamingmus, 4: Trådlös (om man vill), 5: Trådad (om man vill) 6: Notebookmus (Därmed liten.. eller mindre)

Länkar till tester:

http://benchmarkreviews.com/index.php?option=com_content&task...

http://www.overclockersclub.com/reviews/razer_naga_orochi_imp...

Tyvärr kanske den är lite för biffig i storleken ändå, trots netbooktänket.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte om din mus är stor efterssom jag inte har sett den :]

Men min fästmö har en "CM Storm Spawn Gaming Mouse" och hon har små händer och tycker den fungerar bra :]

(den musen finns på komplett för runt 300kr)

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Cyborg R.A.T mössen går ju att justera, Razer Abyssus är ävend en ganska liten, till tangentbord är logitechs G serie ganska små, Sitter själv på ett G15

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Inaktiv

Skulle tipsa om om Logitech Laser Mouse Anywhere MX om du letar trådlöst. Den är liten och god, frugan körde med en sån förut och tyckte den var bra - drar inte mycket batterier heller. Annars kan det vara en bra idé att titta efter "Notebook"-möss då dessa oftast är märkbart mindre än vanliga.

Permalänk
Medlem

skulle satsat på en steelseries kinzu, min tolvåriga lillebror (= små händer) har en likadan och han är nöjd.
han har även microsoft sidewinder x4 och har inte klagat på det heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

att påstå att mx518 är stor är väl att ta i lite? elr är det bara jag det. har inte speciellt stora händer. kan inte TS typ skriva mått på sin hand på nått sett så kan ju folk mäta sina egna o då lättare kunna ge ett smidigare exempel på mus om man har nån liknade storlek på sin egen hand osv

Hehe...ok, det kan jag la göra. Toppen långfingret till slut handflata ca 17 cm. Bredd ca 8 cm. Vet inte om det är pyttelitet direkt...men mitt långfinger är rejält längre än intilliggande fingrar, så det kanske är missvisande. Det är faktiskt höjden som är det största besväret. Men jag har massor av bra tips här nu...ska göra en liten lista av de som verkar mest intressanta och ta med till butiken.

Köper kanske Sidewinder eller Logitech tgb och testkör. Passar de inte får sonen ta det. Så blir det ett med vinklade tangenter till mig.

Tusen tack alla! Niger och bockar...

Visa signatur