Permalänk

Firefox 4 fråga

Installerade precis Firefox 4, är nöjd med allt förutom en sak: texten på hemsidor är lite suddig/mjuk. Internet Explorer har en liknande funktion, den kan man stänga av. Men hittar inte vart man kan stänga av denna funktion om det ens är en funktion?
Någon som vet?

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS Rog Strix B550
AMD Ryzen 7 5800X3D,MSI GeForce RTX Ventus 3X 4080 Super OC
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk

....

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem

Om Elgot tips inte hjälper så ska det tydligen gå att stänga av hårdvaru-accelerering av text, vilket löser problemet. Man kan göra det genom att gå till about:config och sätta gfx.font_rendering.directwrite.enabled till false. Jag använder dock Linux, så jag har ingen om det verkligen hjälper eller inte.

Permalänk
Medlem

Tänkte när vi ändå var på ämnet med Firefox 4. Någon mer som upplever att filmer laddas otroligt långsamt framför allt YouTube?s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zelloxy:

Tänkte när vi ändå var på ämnet med Firefox 4. Någon mer som upplever att filmer laddas otroligt långsamt framför allt YouTube?s

Nej jag har kollat på ett antal filmer idag och ha inte haft några problem

Permalänk

Hade också suddigt tills jag läste att det berodde på hardware acceleration var på. Pröva stänga av det

Permalänk
Medlem

haha jag installerade firefox 4 och det bara vägrar starta

orka.. internet explorer 9 är också helt kasst, suck!

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk

Som perost nämnde så ska det hjälpa att stänga av hårdvaruacceleration, en kompis har haft lika problem med att texten blev suddig och det löste det för han, även sett massa andra som sagt att det hjälpt. Man behöver inte gå in i about:config men det fungerar också.
Om du föredrar att använda vanliga inställnings rutan: inställningar -> avancerat -> allmänt -> kryssa ur Använd om möjligt hårdvaruacceleration

Permalänk
Medlem

Tackar för detta <3
Lite ot men någon mer än jag som har problem med att när man laddar tex swec och har pluginet "noscript". Så laddas viss reklam upp i en ny flik, som en pop up?

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk

Tror det vart bättre nu, tackar för tipset!

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS Rog Strix B550
AMD Ryzen 7 5800X3D,MSI GeForce RTX Ventus 3X 4080 Super OC
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem

Har också nybytt till firefox för att testa, men tycker chrome är lite snabbare av någon anledning

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ygd3n:

Har också nybytt till firefox för att testa, men tycker chrome är lite snabbare av någon anledning

Chrome är väl ofta snabbare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Chrome är väl ofta snabbare?

...eller?

(ja, jag är medveten om att siffrorna är väldigt missvisande)

Permalänk
Medlem

Jaha, snabbare med 1 miilisekunde eller? Åter igen vill jag bara påminna alla som säger problem med HW acceleration eller annat med grafik, mozilla har gått ut med en svartlista =svenskt direkt översatt, lite för sent för att orka översätta det som det skall. se om jag hittar den igen så att ni får se vad som gäller. Hittade en annan länk kolla om det fungerar, http://techdows.com/2010/11/how-to-check-whether-firefox-4-is..., https://wiki.mozilla.org/Blocklisting/Blocked_Graphics_Driver... - sista lite gammal

Permalänk
Medlem

Lösningen på hur man gör texten skarp i FF4:
1. skriv about:config i URLfältet.
2. sök efter gfx.direct2d.disabled
3. sätt den på true

VOILA, fixat.

Visa signatur

Monitor Acer Predator XB273UGX & ASUS ROG Swift PG279Q
Chassi Fractal Design Define 7 (w/ 4x Noctua NF-A14x25 G2) MB ASUS ROG Maximus Z790 HERO CPU Intel Core i9-13900KS (w/ TG Contact Frame) CPU-COOL ASUS Ryuo III (w/ Noctua NF-A12x25) GPU ASUS GeForce RTX 4090 24GB ROG Strix Gaming OC RAM Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 6200MHz 2x16GB SSD Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung 860 PRO 4TB PSU Corsair AX1200i

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

...eller?

Ofta ja. (Och för övrigt får firefox ordentligt med stryk av ie9 i det där testet (särskilt om man, som många rekommenderar, stänger av 2d-acceleration))

Edit: Chrome blir för övrigt väldigt mycket snabbare om man aktiverar hårdvaruacceleration:
about:flags --> GPU Accelerated Canvas 2D

Permalänk
Medlem

Test och åter test , kan åter och åter igen manipuleras, det vet alla som pysslar med tester och statistik, sedan är alla datorer olika och agerar helt olika, för min del för att kunna avgöra om ett test är utfört utan manipulation krävs att det redovisas utförligt utan fusk, gå en statistik kurs så kommer du att inse hur man kan fuska med tester. (mina egna åsikter om det hela)

Permalänk
Medlem

1. about:config
2. gfx.direct2d.disabled
3. false > true
4. starta om firefox

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX5070Ti
G915 | G502X | PROX | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | Switch 2

Permalänk
Medlem

Hej
Med hjälp av att uppdatera ati catalyst på min dator så fungerar nu, webgl,direct2d det gjorde susen, nu kan jag använda mitt grafikkort fullt ut, nice nice

Permalänk
Medlem
Skrivet av flaxehytt:

Man behöver inte gå in i about:config men det fungerar också.
Om du föredrar att använda vanliga inställnings rutan: inställningar -> avancerat -> allmänt -> kryssa ur Använd om möjligt hårdvaruacceleration

Mitt sätt stänger dock bara av hårdvaruaccelerering för text, vilket ska räcka. Stänger man av all hårdvaruaccelerering så kan prestandan bli lidande i onödan.

Permalänk
Medlem

hej
Har inget avstängt här och det fungerar utan några som helst problem, testa skriv about:support i url så kan du se om ditt grafikkort använder HW acceleration, stödjer senaste grafik, om grafikkortet stödjer men inte står aktiverat så gäller det att uppdatera, jag gjorde det och helt plötsligt funkar all grafik, hade inga som helst problem med text innan utan problem att se webgl och direct2d, sedan tog jag ner senaste av catalyst(använder ATi) för mitt grafikkort och då funkade det utan några som helst problem, det enda problem som jag har är bankID, verkar som att insticksmodulen är boven i det problemet, finns annars en addon för text problem testa det, finns i en annan tråd, kommer inte ihåg vad det heter. Det finns tydligen en bugg i de flesta grafikkorten, vilket jag har läst under dagen, gäller för alla webbläsarna om man vill använda grafikkortet fullt ut.

Permalänk
Skrivet av Forwin:

Lösningen på hur man gör texten skarp i FF4:
1. skriv about:config i URLfältet.
2. sök efter gfx.direct2d.disabled
3. sätt den på true

VOILA, fixat.

Tack det fungerade utmärkt!

Permalänk
Medlem

Eller så stänger du av hårdvaruavkodning