Fractal Integra 400w + 260GTX Extreme+ =?

Permalänk
Medlem

Fractal Integra 400w + 260GTX Extreme+ =?

Hej har kommit över ett Leadtek Winfast 260GTX extreme+ grafikkort.

Sedan jag installerat grafikkortet så har datorn betett sig underligt gett mig memory dump blue screen i spel eller i vissa spel bara stängt ner spelet till win skrivbordet.

Jag noterade att jag inte fick dessa problem längre då jag satte allt på bios deafult.
Innan körde jag Q9650@3,6mhz 400fsb 1,3vcore med vanliga corsair vs 667minnen.

Min setup funka stabilt även med ett något överklockat 5770kort innan jag bytte.

Klarar mitt nätagg att driva och eventuellt överklocka min dator/grafikkort just nu?

Fractal Integra 400w 80+
Fractal Design r2 + 3 fläktar
Asrock p43de socket 0775
Intel q9650
4gb ddr2 pc5300
Soundblaster xfi extreme gamer
250 gb 7200rpm sata
160 gb 5400rpm Ide

Permalänk
Medlem

Med tanke på symtomen skulle jag säga nej (förutsatt att grafikkortet verkligen är 100% helt/stabilt). Prova att klocka ner kortet till referens frekvenserna och se om det hjälper. Om inte är PSUn tyvärr för klen

EDIT: Enligt http://www.bjorn3d.com/read.php?cID=1390&pageID=5726 ska GPU dra 307W i load så men överklockningen på CPU och all annan hårdvara kan vi med säkerhet säga att nätagget är för klent

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,5 GHz| Gigabyte P55A-UD4 | EVGA 580 @ 820/4100 MHz | XMS3 8GB @ 1600MHz | Atcs 840

Permalänk
Avstängd

Om min dator fick slumpmässiga shutdowns skulle jag försöka hitta problemet innan eventuell överklock.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

Jag har min min cpu på default speed nu.
Även gpu på default. och allting funkar bra hitills.
Körde bfbc2 några timmar igår för att testa och det funkade den tiden jag spelade annars innan med cpu clock så höll sig spelet i 15-20 min innan det stängdes ner eller fick en memory dump screen.

Jag vill ju köra klockad cpu har en helt ny noctua kylare på den samt klockat grafikkort.
Att klocka och bygga ihop datorn är ju det roliga sen är det ju bara tråkiga saker i os ju

Jag tänkte höra om det kanske är mina minnen Corsair vs pc5300 har funkat i 400mhz innan gtx kortet kom in i bilden. Och då funkade dom stabilt flera timmars tester osv.

Kan 260gtx kortet dra så mycket ström att det blir instabilitet i hela systemet ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

Jag har min min cpu på default speed nu.
Även gpu på default. och allting funkar bra hitills.
Körde bfbc2 några timmar igår för att testa och det funkade den tiden jag spelade annars innan med cpu clock så höll sig spelet i 15-20 min innan det stängdes ner eller fick en memory dump screen.

Jag vill ju köra klockad cpu har en helt ny noctua kylare på den samt klockat grafikkort.
Att klocka och bygga ihop datorn är ju det roliga sen är det ju bara tråkiga saker i os ju

Jag tänkte höra om det kanske är mina minnen Corsair vs pc5300 har funkat i 400mhz innan gtx kortet kom in i bilden. Och då funkade dom stabilt flera timmars tester osv.

Kan 260gtx kortet dra så mycket ström att det blir instabilitet i hela systemet ?

Med tanke på att GPU'n drar 307W, CPU säkert runt 100W och sen övriga komponenter landar det säkert på runt 400W. Då ditt agg bara orkar leverera ~400W så får man instabilitet som kan yttra sig på flera olika sett, t.ex. minnesfel då RAM inte får tillräckligt pga att övriga komponenter suger watt.

Med http://extreme.outervision.com/PSUEngine fick jag det till grovt 398W (vet inte riktigt vilka fläktar eller CD/DVD du har) men det betyder att din PSU hela tiden ligger på minst 99.5% load. Med tiden tappar även PSU sin verkningsgrad. Så ett nytt nätagg på säg 500w skulle vara värt en investering då de är riktigt billiga nu.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,5 GHz| Gigabyte P55A-UD4 | EVGA 580 @ 820/4100 MHz | XMS3 8GB @ 1600MHz | Atcs 840

Permalänk
Medlem

vad kan hända om jag kör med detta nätagget nu?, för jag har inga pengar till ett nytt just nu.
Kan delar förutom psu ta skada?

Permalänk
Avstängd

Hmm, jag använder http://www.hwcompare.com/1618/geforce-gtx-260-vs-geforce-gtx-... för att kolla grafikkort.
Enligt den så drar grafikkortet runt 200w. Bjorn 3D visar väl förbrukningen för hela systemet?

Räkna lite styt så här:

Moderkort 40w?
CPU 100 watt?
En hårddisk tar 5w i drift och 15w i starta.
Fläktar tar 5w styck

En DVD drar rätt mycket , 15w idle och 30w i drift.

Ett ljudkort drar 10watt.

Så det blir: 100 (cpu), 40 (mk), 15 (hdd), 10 (fläkt), 30 DVD, 200 (GPU) = 395
Dvs väldigt på gränsen

Tar du bort din DVD så kan det funka.
Mvh

Permalänk
Medlem

jag kör inte min dvd aldrig nämnt att jag ahr en dvd ens
Men ja den är redan borta pga för kort ide kontakt.

Permalänk
Medlem

låter mer som mjukvaru fel testa gör en formatering och senaste drivarna. Agget är inte bra men inte skit så det ska funka vid spelande utan clock

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

låter mer som mjukvaru fel testa gör en formatering och senaste drivarna. Agget är inte bra men inte skit så det ska funka vid spelande utan clock

Det funkar bra utan clock på cpun

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt hur de mätte men hade lite svårt att hitta tester så ett så gammalt kort. Hur som helt då det funkar utan överklockning men failar med klock (som är stabil) sätter jag min potatis på att det är nätagget som är för klent.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av TimMy2003:

Hej har kommit över ett Leadtek Winfast 260GTX extreme+ grafikkort.

Sedan jag installerat grafikkortet så har datorn betett sig underligt gett mig memory dump blue screen i spel eller i vissa spel bara stängt ner spelet till win skrivbordet.

Jag noterade att jag inte fick dessa problem längre då jag satte allt på bios deafult.
Innan körde jag Q9650@3,6mhz 400fsb 1,3vcore med vanliga corsair vs 667minnen.

Min setup funka stabilt även med ett något överklockat 5770kort innan jag bytte.

Klarar mitt nätagg att driva och eventuellt överklocka min dator/grafikkort just nu?

Fractal Integra 400w 80+
Fractal Design r2 + 3 fläktar
Asrock p43de socket 0775
Intel q9650
4gb ddr2 pc5300
Soundblaster xfi extreme gamer
250 gb 7200rpm sata
160 gb 5400rpm Ide

Lätt överklocken som spökar, inte agget.

Kör själv Q9650 & GTX 275 på ett Corsair 400W utan problem.