Permalänk
Medlem

Montera /home över NFS

Är lite osäker på hur detta fungerar, och innan jag gör för mycket tänkte jag kolla om folk gjort detta och vet hur det fungerar?

Jag har en fullt fungerande server, och har en användare som används på servern vid nfs-mounts.. problemet jag kan komma på är om det ställer till det om jag kopierar över och mountar min /home från den.. då kommer ju hela min home-mapp vara ägd av min nfs-användare (som inte är samma som min arbetsstations användare)?

Detta känns som det kan ställa till problem..

För att förklara ytterligare; ponera att jag har användaren nfs:nfs på servern, och sedan user:user på min arbetsstation. Om jag mountar en av dom utdelade mapparna på servern, och sedan skriver en fil från datorn till servern, så får denna filen, på servern, ägare nfs:nfs .
Nu vill jag behålla min serveranvändare, så som det är, men min hemmapp jag mountar, om jag skriver till den så ska alla filer under den få user:user istället för nfs:nfs.
Är det maproot=user jag ska använda i så fall?
(enligt http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/net... så tillåter maproot=user, att user får skriva på filsystemet)

T.ex zfs set sharenfs="-maproot=user" pool/hemmapp

Om det gör någon skillnad så är det zfs jag använder, och dess sharenfs ..

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

Efter att ha tillbringat två kvällar med att googla och testa så tror jag att jag ger upp detta projektet. Jag har provat att mounta min hemmapp (alltså inte /home utan /home/user) direkt under min /home/user på arbetsdatorn, och kommer in och ser skrivbordet, men inga ikoner och bara en "busy" muspekare och sen kommer den inte längre..

Det verkar som många fått det att funka, men det vill sig inte för mig ..

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

Vad jag lärt mig under mina första månader med linux commandon osv är det att om det inte funkar så är det 50% av alla fallen problem med rättigheter... Kolla upp det

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

värt att notera är att om nätet dör t.ex. så kan du inte logga in på burken, eftersom din hemkatalog är otillgänglig. tro mig, du vill INTE göra det där
ha din home lokalt på disk och mounta en separat folder istället

i home ligger även diverse gömda filer som behövs för att få igång ett shell, som .bash_profile och en sjuhelsikes massa xorg/gnome/kde osv osv mappar som i sin tur ofta symlänkar till lokala filsystemet.

sen får du antagligen kolla din fstab om du kan exekvera filer på den mounten, den kanske har nosuid/noexec? det kan nog ställa till det med skrivbordet som du säger

Permalänk
Medlem

Äh, har man många maskiner är det ohållbart att ha en home på varje. NFS funkar, root ligger ändå direkt under /. Däremot är det smart att köra NIS eller något för att få samma användare och grupper på alla maskiner. Men om det bara handlar om 1-2 maskiner är det nog smidigare att köra separata homes och ratta sshfs om det inte handlar om saker som kräver så mycket prestanda. Kör du freebsd på klienten kan du däremot få lite bök med firefox pga locks och nfs.

Permalänk
Medlem

Egentligen är det väl löjligt av mig att hålla på. Jag har bara en dator med min home, och min NAS..
Jag ville väl egentligen bara dissikera det hela för att veta hur jag gör det, när/om jag en gång behöver det.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

Går det inte dela ut mappen på servern med samma uid och gid på servern som din användare på arbetsdatorn använder? Måste man använda användaren nfs? Vet inte om det hjälper att bli medlem i gruppen nfs? Jag har inte testat NFS själv ännu men jag försöker ändå se till att alla datorerer har samma användare med samma uid och gid nummer inlagda på alla datoer för att minska sådana här problem.

sshfs är också ett bra alternativ som någon nämnde. Kör man på lokala nätverket behöver man inte värsta ssh-krypteringen så det behöver inte bli jättesegt. Kanske duger med arcfour.

Permalänk
Medlem

Min användare för NFS på servern har UID 1000, så det borde ju fungera tycker jag.
Alla filer jag skapar har ju "rätt" filegenskaper när jag kör "ls -al".

Själva monteringen jag gör i fstab är helt simpel.. kör med vanliga "defaults" bara. Eller är detta fel?

EDIT:
Har gjort framsteg..
Installerade om min HTPC, och tänkte jag kunde prova mixtra lite med den. Gjorde ett nytt filsystem på NASen under min tank/home/xbmc
Satte min NFS-användare som ägare till filsystemet, och även min mapp på HTPCn chown'ade jag så allt det var okej. Mountade sedan med defaults i fstab, det gick bra(?!) och kom in och allt var frid och fröjd, tills jag testade runt lite.. Firefox vägrade starta, och sudo kommandon i terminalen bråkade med DBus meddelande om connection refused.. så jag provade mounta med "defaults,nolock" istället, och nu funkar firefox, men har fortfarande problem med att göra en "sudo apt-get update" t.ex.. Synaptic fungerar dock.

Felmeddelandet jag får är:

# sudo gedit /etc/fstab GConf-fel: Misslyckades med att kontakta konfigurationsservern; den mest vanliga orsaken är en saknad eller felkonfigurerad D-Bus-sessionsbussdemon. Se http://projects.gnome.org/gconf/ för information. (Detaljer - 1: Misslyckades med att få anslutning till session: Fel vid anslutning: Förbindelse vägras)

Vad kan detta bero på?

EDIT 2:

Nu fick jag till även sudo kommandon!

Det var bara ett "sharenfs="-maproot=root" " som behövdes. Tydligen så måste DBus skriva till .dbus katalogen som root. Och det kunde den inte utan maproot. Annars bara "default,nolock" i fstab, inga konstigheter.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

härligt att höra det går bra för dig Schrimp! man lär sig alltid massa nya roliga grejjer när man rotar runt i systemet