Bärbar dator, batteri hantering för bästa prestanda?

Permalänk
Medlem

Bärbar dator, batteri hantering för bästa prestanda?

Har nu köpt en ny laptop efter att batteriet till den två år gamla compaq datorn tillslut inte laddade upp överhuvudtaget. Min fundering är nu hur man ska hantera batteriet för bästa möjliga hållbarhet och prestanda.

Ska man köra så mycket som möjligt med strömadaptern i?
Eller ska man låta batteriet ladda ur innan man tillsätter strömadaptern?
Ska man kanske köra utan batteriet när man kör via strömadaptern?

Har ingen koll på batterivård, så upplys mig gärna!

Permalänk

Detta är något även jag undrar över. Fick den här frågan av en person och då jag själv aldrig ägt en bärbar dator så blir jag lite fundersam.
Hur hanterar man bäst batteriet till sin bärbara dator? Ska man plocka ur det om man endast kör med strömkabeln? Vissa hävdar att det kan bli strömpikar som är skadliga för datorn? Är detta något man måste ha i åtanke? För mig känns det lite extremt men vill inte säga för mycket.

Vissa säger att batteriet blir sämre av att vara i datorn om man kör mycket med kabeln i. Men jag har inget i dagsläget som verkligen stödjer detta.

Visa signatur

He who holds the land, can conquer heaven.

Permalänk
Medlem

Tjena boys

För att behålla livslängden på batteriet så länge som möjligt ska ni:

*Ladda batteriet så sällan ni kan, med det menar jag att ni ska ladda det fullt, för att sedan ta ur strömadaptern och köra på batteridrift tills batteriet är nästintill slut. (Få laddcykler = bra)

*Har ni datorn "stationärt" och batteriet är fulladdat, ja då är det bara klicka ur det och köra på enbart strömadapter, annars sliter det på batteriet.

Glad påsk

Visa signatur

Ska det stå nåt hära...?

Permalänk
Inaktiv

jag lånar den här tråden då min fråga har med detta att göra också.
jag vet hur det ligger till med själva batteriet hur man skall handskas med det för att få det att hålla så länge som möjligt.

men när det kommer till själva adaptern så är jag fundersam.

jag har hört att man inte skall ha den sittandes i vägg-uttaget när den inte används/laddar datorns batteri för då slits den och blir sämre och sämre = laddar inte lika bra.

någon som sa att det kunde vara så att om man upplevde att batteritiden var dålig på sin laptop så kunde det vara så att det faktiskt var adaptern som inte ladda bra och inte så att det var batteriet som var dåligt..

så om någon har någon kunskap om detta och vill svara på det så är det tacksamt.

Permalänk

Om du ska förvara ett li-ionbatteri laddar du ur det till 80% och lägger det i kylskåpet.
Li-ionbatterier slits även när de inte används, men vid 80% laddning och låga temperaturer slits de som minst.

Att göra som någon skrev här innan (djupurladda batteriet) är inte att rekomendera, till skillnad mot äldre tekniker så försämras inte li-ion av små ur- och uppladdningar utan det är djupcykler och höga temperaturer som är den största boven.

http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lit...
Såg att artikeln rekommenderar 40% laddning vid förvaring, vet inte var jag läst 80%, men jag ska leta.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk

Hej jag är även lite frågande kring detta med batterier. Jag har flera datorer laptops jag har med mig ganska ofta både privat och i yrket. Men har funderingar kring bästa skötsel av batterier.

Primära datorn är en HP NC6400 där jag har 2st batterier bägge köpta för ca 3år sen. Använder inte datorn så ofta på batteri. Faktiskt nästan aldrig. Denna står i dockninngstation hemma. Och i bilen har jag 230V adapter. Är bara under start ögonblicket batteriet kör. Denna har börjat visa varning batteriet är slut långt innan det faktiskt verkar vara slut. Datorn har gått med 0% återstående batteri kraft i nästan 1½timme vid ett tillfälle då jag testade hemma och kalibrerade den. Men den gör så hela tiden kalibreringen verkar inte fungera så bra.

Jag har en IBM T60P som jag bär på en hel del som jag är mycket mycket nöjd med. Men även där säger den batteri condition poor. Och ger mig ca timmen batteritid. Vilket räcker men det var mycket mer när jag fick den datorn. Denna har iaf rätt gällande tiden datorn kan rulla på batteriet innan det är slut.

HP ZD8180 inte för denna går så ofta på batteri men har den på landet och vissa somrar ryker strömmen på grund av åska och likande saker. Och då får man ju köra batteri drift. Vilket är hehe skratträtande. 51minuter på desktop. Batteriet blir bra jummet i denna. AKA steka ägg någon? Vilket slutar med att man tar en skarvis och sätter igång bilen utanför.

Så min fråga är hur fasiken skall batterier skötas idag för att stå sig? frågan gäller även samma sak iphones då jag har en iphone 4 och en 3gs. Vilket jag inte vill ha samma grej med.

Som en notis med detta är varje månad två gånger kör jag batterierna till dom är slut. Sen laddar jag upp dom. Enligt IBM och HP samt apple skall man göra det. Men hjälper det verkligen? är lost!

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk

lithium-jon batterier har ett "cell-minne" och laddas upp/laddas ur i cyklar.

betyder enkelt förklarat att du aldrig ska ladda ur dessa batterier fullt ut. (själv har jag inställt att min laptop stängs av när det är ca 10% kvar just för att bibehålla kapaciteten.

att lägga batterierna i kylen och allt det där kan du skita i. (gör knappt ingenting). däremot ska du använda batteriet då & då för att hålla igång cellerna. (ett lithium-jon batteri mår bra av att laddas ur & på då & då)

Visa signatur

DELL XPS laptop ||Photo|| Intel Core 2 Extreme - 16" RGBLed 1080p - 4gb 1066Mhz - new Ati 5730 - TV Tuner - 7200rpm Free fall sensor

Permalänk
Skrivet av wow vilken dag:

lithium-jon batterier har ett "cell-minne" och laddas upp/laddas ur i cyklar.

betyder enkelt förklarat att du aldrig ska ladda ur dessa batterier fullt ut. (själv har jag inställt att min laptop stängs av när det är ca 10% kvar just för att bibehålla kapaciteten.

att lägga batterierna i kylen och allt det där kan du skita i. (gör knappt ingenting). däremot ska du använda batteriet då & då för att hålla igång cellerna. (ett lithium-jon batteri mår bra av att laddas ur & på då & då)

Okej då är jag med. Så köra batterierna ofta är bättre för dom? Och inte ända ner? Varför kör laptopar såna dumma batterier?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk

ofta & ofta...........någon gång i månaden ska du i allafall använda dom.

kan ta ett exempel.............på min nyare XPS har jag ett vanligt 6-cell. håller max 2 timmar.

på min andra XPS har jag ett dyrare 9-cell, det batteriet har helt sjukt bra bat-tid, kan köra lätt +4 timmar med full ljus-styrka (pratar då en stor 17" skärm med high-end grafikkort, o.s.v).

........så antal celler spelar verkligen roll om vi pratar bat-tid

Visa signatur

DELL XPS laptop ||Photo|| Intel Core 2 Extreme - 16" RGBLed 1080p - 4gb 1066Mhz - new Ati 5730 - TV Tuner - 7200rpm Free fall sensor

Permalänk

Okej så celler är good för batteritiden. Då är jag med så långt. Och man skall inte ladda ur dom helt speciellt ofta vilket jag förstått. Är det samma med telefoner?

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wow vilken dag:

kan ta ett exempel.............på min nyare XPS har jag ett vanligt 6-cell. håller max 2 timmar.

Och den är ny säger du?
Jag har en ny N43, med ett 6-cellsbatteri, och den håller lätt 4-5timmar av surfande. Då har jag visserligen nVidia optimus, och slipper dra igång mitt GT550, men ändå.

Permalänk
Skrivet av wow vilken dag:

lithium-jon batterier har ett "cell-minne" och laddas upp/laddas ur i cyklar.

betyder enkelt förklarat att du aldrig ska ladda ur dessa batterier fullt ut. (själv har jag inställt att min laptop stängs av när det är ca 10% kvar just för att bibehålla kapaciteten.

att lägga batterierna i kylen och allt det där kan du skita i. (gör knappt ingenting). däremot ska du använda batteriet då & då för att hålla igång cellerna. (ett lithium-jon batteri mår bra av att laddas ur & på då & då)

BULLSHIT!
Li-ion lider INTE alls av minneseffekten som äldre batterier gjorde och de mår INTE "bättre" av att cyklas då och då. Den enda cyklingen batteriet mår "bra" av är den du gör för att kalibrera batteriets inbyggda elektronik.
Det enda du sagt som verkligen stämmer är att det inte tål djupa urladdningar, men det sköter oftast batteriets inbyggda elektronik då vi har s.k. smarta batterier och har haft ända sen flercelliga li-ion ackar kom till marknaden. Att sätta datorn på att stänga av vid 10% är bara slöseri på batteritid och det kommer på sikt göra att batterimätaren mäter fel så att du på så vis får ännu mindre batteritid.
Det är väldigt smart att ladda batteriet så fort du får möjlighet eftersom det inte lider av nyss nämnda minneseffekt och desto grundare cykler, desto längre livslängd. (Ihopräknat med andra faktorer såklart)

Att lägga dem i kylen vid långförvaring hjälper visst! Du kan ju inte bara slå bort forskningsresultat med grund i dina egna "erfarenheter".

Det som tär värst på Li-ion batterier är höga temperaturer, alltså är det ingen höjdare att ha batteriet sitta i och bli konstant underhålsladdat medans du t.ex. använder datorn stationärt i en månad och bara gamear eller något annat värmeutvecklande.

Lite matnyttig läsning: http://en.wikipedia.org/wiki/Li-ion

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk

läs vad jag skriver istället för att låta som en sur gammal gubbe..

citat: "att lägga batterierna i kylen och allt det där kan du skita i. (gör knappt ingenting)".

med knappt ingenting menar jag några % längre livslängd per år (vilket självklart stämmer).
-----------------------------------------------

@tetrisgoat........låter ju otroligt att ditt 6-cell batteri håller i 5 timmar med full ljusstyrka, o.s.v.....o.s.v.

kan även tillägga att min 16" RGBLED 1080p skärm drar rätt mycket mer ström en än "vanlig" 1080p Blank skärm..........men sen är ju RGBLED skärmarna det bästa du kan ha om vi pratar färgåtergivning och mättnad.

Visa signatur

DELL XPS laptop ||Photo|| Intel Core 2 Extreme - 16" RGBLed 1080p - 4gb 1066Mhz - new Ati 5730 - TV Tuner - 7200rpm Free fall sensor

Permalänk
Avstängd

De saker som inverkar på prestandan hos ett li-ion batteri (finns i bärbara datorer, mobiltelefoner m.m.)
- Temperaturen batteriet utsätts för under sin livstid (desto kallare desto bättre, dock över minusgrader)
- Laddningsnivån som batteriet har under sin livstid (ca 40% rekommanderas)
- Hur ofta batteriet laddas ur helt och hållet (ska ske så sällan som möjligt).

För att få bästa hållbarhet ska du ladda ur batteriet till 40%, ta ut det ur datorn och ställa det så kallt som möjligt, t.ex. i kylen (undvik minusgrader dock). Om du lämnar batteriet i datorn kommer det att vara laddat 100% hela tiden och dessutom kommer det att bli vänligt varmt då datorn är igång, med andra ord de värsta förutsättningarna som finns för batteriet.

De som säger att det inte har någon betydelse om man har batteriet i kylskåp eller ej har fel. BatteyUniversity har en bra tabell som åskådliggör hur batteriet förlorar prestanda beroende av temperatur och laddningsnivå: http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lit...
Som exempel kan tas att har du batteriet i datorn (40°C, 100%) förlorar batteriet 35% av kapaciteten på ett år, medan laddar du det till 40% och ställer det kallt (0°C) förlorar det bara 2% av kapaciteten på ett år. Det gör verkligen en stor skillnad!

Om ni är rädda för att det ska skada datorn att bara köra på strömadaptern så är det ingen fara. Att ha batteriet i datorn skyddar INTE mot spänninsggpikar som kommer från elnätet som någon sa här i tråden. Den enda fördelen är om det blir strömavbrott så förlorar du inte data om batteriet sitter kvar i datorn.

Permalänk
Skrivet av wow vilken dag:

läs vad jag skriver istället för att låta som en sur gammal gubbe..

citat: "att lägga batterierna i kylen och allt det där kan du skita i. (gör knappt ingenting)".

med knappt ingenting menar jag några % längre livslängd per år (vilket självklart stämmer).

Jo, men jag läste vad du skrev och du har fel. Beroende på hur man vanligen använder datorn kan det göra MARKANT skillnad att ha det i kylskåpet eller inte, vi pratar om 20-30% om året, inte bara någon enstaka procent som du påstår.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svchost.exe:

Okej så celler är good för batteritiden. Då är jag med så långt. Och man skall inte ladda ur dom helt speciellt ofta vilket jag förstått. Är det samma med telefoner?

Android mobiler laddar alldrig till 100% utan till ca 95%. Kör du orginal mätaren så märker du att första tappen går ganska snabbt ner samt om du moddar batterimätaren så den visar procent så kommer du märka att vid laddning kommer den gå till 100% men så fort du drar bort laddaren så kommer den gå ner ca 5%

Vet inte om maximala laddning varierar från firmware från tillverkaren eller om det är batteriet eller android som säger till.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av Commander:

Android mobiler laddar alldrig till 100% utan till ca 95%. Kör du orginal mätaren så märker du att första tappen går ganska snabbt ner samt om du moddar batterimätaren så den visar procent så kommer du märka att vid laddning kommer den gå till 100% men så fort du drar bort laddaren så kommer den gå ner ca 5%

Vet inte om maximala laddning varierar från firmware från tillverkaren eller om det är batteriet eller android som säger till.

Vad har du fått det ifrån? Min X10 Mini Pro gör inte så, inte heller syrrans ZTE Blade.
Min ligger snarare och gnager konstant mellan 98-100% när laddaren är inkopplad.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Vad har du fått det ifrån? Min X10 Mini Pro gör inte så, inte heller syrrans ZTE Blade.
Min ligger snarare och gnager konstant mellan 98-100% när laddaren är inkopplad.

När den är avstängd eller när den är på? Med bump charge kan man få upp batteri tiden (stänga av mobilen och ladda den till 100% dra ut och ladda den igen till 100%) Dock så skadar detta batteriet genom att du överladdar den.

Nedan är en artikel som blev länkad på XDA forums som diskuterade just detta fenomen. om "battery drop when unplugged"

http://www.androidpolice.com/2010/12/14/your-battery-gauge-is...

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av Commander:

När den är avstängd eller när den är på? Med bump charge kan man få upp batteri tiden (stänga av mobilen och ladda den till 100% dra ut och ladda den igen till 100%) Dock så skadar detta batteriet genom att du överladdar den.

Nedan är en artikel som blev länkad på XDA forums som diskuterade just detta fenomen. om "battery drop when unplugged"

http://www.androidpolice.com/2010/12/14/your-battery-gauge-is...

När den är på. Drog ur den från laddaren för kanske en kvart sen och har använt den lite, den har sjunkit till 98%

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

När den är på. Drog ur den från laddaren för kanske en kvart sen och har använt den lite, den har sjunkit till 98%

Kör du nån battery mod? Hos mig så droppar den instant så fort jag drar ur laddaren.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Så jag vill bara dubbelkolla att jag fick rätt på hantering av batterier?

Min laptop står i princip alltid ikopplad med ström. Det bästa för batteriet är då alltså att jag tar bort det efter en uppladdning och lägger det på ett svalt ställe? Det här med kylskåp går ju bort för mig alltså.

Jag tar kanske loss datorn från strömmen 2-3gånger per månad, så min livstid på batteriet kommer att öka om jag gör så här? Med livstid menar jag då inte mängden ström batteriet sparar per gång jag laddar, utan i hur många år som batteriet kommer att kunna användas så nära optimalt som möjligt.

Permalänk
Skrivet av Commander:

Kör du nån battery mod? Hos mig så droppar den instant så fort jag drar ur laddaren.

Sony Ericssons sensaste firmware bara.

Skrivet av patrik1986:

Så jag vill bara dubbelkolla att jag fick rätt på hantering av batterier?

Min laptop står i princip alltid ikopplad med ström. Det bästa för batteriet är då alltså att jag tar bort det efter en uppladdning och lägger det på ett svalt ställe? Det här med kylskåp går ju bort för mig alltså.

Jag tar kanske loss datorn från strömmen 2-3gånger per månad, så min livstid på batteriet kommer att öka om jag gör så här? Med livstid menar jag då inte mängden ström batteriet sparar per gång jag laddar, utan i hur många år som batteriet kommer att kunna användas så nära optimalt som möjligt.

Om du sällan använder datorn på batteri kommer du spara viss livslängd av att ta ur det och lägga det på ett svalare ställe, ja. I pricip alla ställen är ju svalare än själva datorn när den är i drift

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av patrik1986:

Så jag vill bara dubbelkolla att jag fick rätt på hantering av batterier?

Min laptop står i princip alltid ikopplad med ström. Det bästa för batteriet är då alltså att jag tar bort det efter en uppladdning och lägger det på ett svalt ställe? Det här med kylskåp går ju bort för mig alltså.

Jag tar kanske loss datorn från strömmen 2-3gånger per månad, så min livstid på batteriet kommer att öka om jag gör så här? Med livstid menar jag då inte mängden ström batteriet sparar per gång jag laddar, utan i hur många år som batteriet kommer att kunna användas så nära optimalt som möjligt.

Är strömmen kopplad längre vid 100% laddning så överladdas batteriet och skadas. Optimala är att ladda till 80-90% och lägga i svalt läge. Används laptopen som stationär dator kan man dra ut batteriet vid den laddningen och lägga på något svalt ställe.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

ok, tack för svar. Jag har tidigare alltid haft batteriet i även vid 100%. Då är det dags att börja ta ut det!

Skickades från m.sweclockers.com