Tekniker på Danske Bank: "Våra tekniker vet inte vad som är felet"

Permalänk

Tekniker på Danske Bank: "Våra tekniker vet inte vad som är felet"

Om det är någon här som är kund hos Danske bank så vet ni säkert att det inte är praktiskt möjligt att använda deras internetbank med Firefox på en windowsdator.
När man ska bekräfta en transaktion så kommer det upp ett nytt litet fönster där man ska mata in en kod, det fönstret stängs efter några sekunder så man hinner inte mata in någon kod.

Jag ringde nyss till deras support och påtalade bristen och jodå dom kände till det, felet har väl varit där 1-2 år i alla fall. Nåt med java och Firefox var det som strulade.
Teknikern jag pratade med tyckte jag skulle använda IE istället, men det vill jag inte.
Så jag frågade hur dom behandlade alla Mac- och Linux-användare. Jo men det gick, dom hade ju Safari och Firefox.
Så java på mac tillsammans med Firefox fungerar? Ja!

Efter ett par frågor till och påtalande att alla andra svenska banker klarar av en sån här grej så fick jag ett något förvånande svar: "Våra tekniker vet inte vad som är felet så jag kan tyvärr inte hjälpa dig."

Det där lät ju inte vidare förtroendeingivande, snarare riktigt illa om jag uttrycker mig försiktigt. Jag skulle aldrig våga ha min pengar hos en bank som efter 1-2 år inte vet vad som är fel med deras internettjänst. Troligtvis byter jag bank efter ett sånt uttalande.

Men nu till min fråga, vad kan vara orsaken till att fönstret stängs av sig själv efter 5-10 sekunder?

Visa signatur

[server] TBD
[laptop1] TBD

Permalänk
Medlem

Gör det. Jag är helt med på egen linje och om SEB inte hade fungerat i standardföljande webbläsare hade jag bett dem fara och flyga. En bank ska ge ett professionellt intryck, inte ett svar likt det du fick.
Dåligt.

Min mamma hade liknande problem med skandiabanken (har jag för mig) ett tag. När hon skrev ut kvittenser på transaktioner la sig text över annan text i firefox (bara vid utskrift mind you) så hon tvingades använda IE. I det fallet är jag ganska säker på att det rörde sig om dålig HTML och CSS. Apropå dålig standard, för ett par tre år sedan skrev jag till systembolaget och frågade dem varför de länkade in samma externa CSS-fil på flera ställen i body-elementet. Jag fick ungefär samma svar där: ingenting vi känner till. Ingenting vi bryr oss om.

Storföretag i synnerhet borde väl bry sig om hur användarvänlig deras site är, eller kör de alla efter devisen att kunden ska anpassas till dem? Blir så arg..

Tillbaka till din fråga: hur uppför sig fönstret förutom att det stänger sig själv. Går det att komma vidare om man är riktigt snabb?
Du kan testa att debugga funktionen med firebug. Är det ett popupfönster som stänger sig själv rör det sig kanske om ett javascript som ballar ur, och då går det att avbryta.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Någon typ av timeout på förfrågan om koden skulle vara min gissning, men jag är inte direkt ett proffs inom området

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av the_flyer:

Så jag frågade hur dom behandlade alla Mac- och Linux-användare. Jo men det gick, dom hade ju Safari och Firefox.

Den vanliga lösningen är väl att visa något meddelande om att man använder en webbläsare som inte är rekommenderad och att man därför kan uppleva buggar. Firefox + windows känns kanske som en lite väl vanlig kombination, men annars kan man väl egentligen inte kräva så mycket mer; det är trots allt en bank och inte något ledande webbprogrammeringsföretag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Den vanliga lösningen är väl att visa något meddelande om att man använder en webbläsare som inte är rekommenderad och att man därför kan uppleva buggar. Firefox + windows känns kanske som en lite väl vanlig kombination, men annars kan man väl egentligen inte kräva så mycket mer; det är trots allt en bank och inte något ledande webbprogrammeringsföretag.

Men de har antagligen anlitat ett ledande webbprogrammeringsföretag för att göra sidan.. tror inte nån direktör sitter och hackar wordpress ..

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Teknocide:

Men de har antagligen anlitat ett ledande webbprogrammeringsföretag för att göra sidan..

Uppenbarligen inte tillräckligt ledande, och så länge sidan fungerar fungerar under de förutsättningar den är specificerad för vet jag inte om anseendet skadas särskilt mycket; man kan alltid hitta besvärliga specialfall (och kanske är dessutom de berörda kunderna få).

Permalänk
Medlem

Om de inte klara av en sådan sak kanske de har missat på andra andra säkerhetsfunktioner också? Så jag hade nog också funderat på att byta om jag varit i din situation.

Permalänk
Medlem

jag hade det problemet förut när jag hade winxp.. nu på win7 så funkar det bra med firefox

fast det verkar bero på vilken version av java man har, jag har ibland med vissa uppdateringar problem att rutan inte försvinner visserligen, men om du tar för lång tid på dig så registreras inte betalningen oavsett

iallafall, jag känner igen mig i ditt problem men jag kan inte peka exakt orsak.. det kommer och går för mig

men inget nytt under solen, java är verkligen djävulens påfund och funkar f-n aldrig tillfredsställande

Permalänk
Medlem

Värdelös bank! Man fick inte starta ett sparkonto om man inte hade 50k att stoppa in i det och så kunde man bara ta ut 2 ggr om året. Nej tack, redan bytt ut dem och det var löjligt gött att få en ny fungerande bank.

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Skrivet av Teknocide:

Tillbaka till din fråga: hur uppför sig fönstret förutom att det stänger sig själv. Går det att komma vidare om man är riktigt snabb?
Du kan testa att debugga funktionen med firebug. Är det ett popupfönster som stänger sig själv rör det sig kanske om ett javascript som ballar ur, och då går det att avbryta.

Ja, är man snabb så går allt som det ska.
Men problemet är att du får 6 siffror som du ska mata in i en slö lite dosa och sen skriva in koden du får som svar i fönstret.
Säg att det är 10 sekunder du har på dig, 6 siffror som du ska läsa, knappa in, ok-knapp, 8 siffror att läsa knappa in och ok-knapp igen. Det är inte gott om tid, det är ju nästan två knapptryckningar per sekund. Men jag brukar klara det på 3e försöket (trots att det är ny kod varje gång)

Firebug känner jag inte till (jo nu ) det ska jag prova.

Visa signatur

[server] TBD
[laptop1] TBD

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Uppenbarligen inte tillräckligt ledande, och så länge sidan fungerar fungerar under de förutsättningar den är specificerad för vet jag inte om anseendet skadas särskilt mycket; man kan alltid hitta besvärliga specialfall (och kanske är dessutom de berörda kunderna få).

Specialfall är ju alltid besvärliga det håller jag med om.
Men enligt Danske banks egna krav så supportar dom Windows och Firefox 1.5 eller senare!
Och dom har haft ett par år på sig att lösa problemet men inte lyckats!

Återkommer när jag provat firebug, nu ska jag ut o leka med barnen i sandlådan en stund.

Visa signatur

[server] TBD
[laptop1] TBD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anemic:

Värdelös bank! Man fick inte starta ett sparkonto om man inte hade 50k att stoppa in i det och så kunde man bara ta ut 2 ggr om året. Nej tack, redan bytt ut dem och det var löjligt gött att få en ny fungerande bank.

notera att det är "sparkonto XL" .. som ger högre ränta är låst för 2 uttag om året, plus att du måste ha femti lappar.

de har vanliga sparkonton också utan låsningar, krav på insättning osv men de pimpar XL kontot på hemsidan eftersom det har nån procent bättre ränta

Skrivet av the_flyer:

Ja, är man snabb så går allt som det ska.

mitt tips är du skriver in din fyrsiffriga kod i dosan *innan* du trycker ok i internetbanken så du får upp den där rutan med sändkoden. då behöver du bara skriva in dom där sex siffrorna och sen mata in koden du får upp på rutan. fulhack delux men det funkar för mig (oftast)

Permalänk
Medlem

Du kan vara glad, teknikerna vet inte ens vad som är fel på mitt Danske Bank kort, för ungefär så 2-3 månader sen så slutade det att fungera med att betala över internet, alltså från t.ex Inet, kommer till inloggningen och allt, där jag skall mata i mitt lösenord, men skiten vill ej fungera! Har textat Chrome,IE,Firefox och Opera utan någon lycka! Men dom säger att det är mitt fel, och då när jag ställer hur det kan vara mitt fel så säger dom "Vi vet inte, men det är hos dig felet ligger"... Man kan ju undra vad för slags praktikanter dom tar in?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mekarawr:

notera att det är "sparkonto XL" .. som ger högre ränta är låst för 2 uttag om året, plus att du måste ha femti lappar.

de har vanliga sparkonton också utan låsningar, krav på insättning osv men de pimpar XL kontot på hemsidan eftersom det har nån procent bättre ränta

Nej, de hade inte det när jag bad om det! Var inne på banken och pratade med dem med det var omöjligt att ordna ett konto till där jag kunde sätta in lite sparpengar. Gick inte "helt enkelt" enligt dem. Fantastisk kundtjänst...

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Skrivet av anemic:

Värdelös bank! Man fick inte starta ett sparkonto om man inte hade 50k att stoppa in i det och så kunde man bara ta ut 2 ggr om året. Nej tack, redan bytt ut dem och det var löjligt gött att få en ny fungerande bank.

Låter konstigt, jag har skapat flera sparkonton och inga krav på varken hur mycket jag skulle sätta in eller hur ofta jag fick ta ut.

Visa signatur

Bal-Sagoth | Ensiferum | Windir | Finntroll | Wintersun | Amon Amarth | Moonsorrow | Nazgûl

Permalänk
Avstängd

Fungerar fint för mig med Firefox och både under XP och sjuan...

Skrivet av anemic:

Nej, de hade inte det när jag bad om det! Var inne på banken och pratade med dem med det var omöjligt att ordna ett konto till där jag kunde sätta in lite sparpengar. Gick inte "helt enkelt" enligt dem. Fantastisk kundtjänst...

Konstigt, jag har vanliga sparkonto och sparkonto XL.

Inga begränsningar här inte...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalbast:

Låter konstigt, jag har skapat flera sparkonton och inga krav på varken hur mycket jag skulle sätta in eller hur ofta jag fick ta ut.

Skrev precis ovanför att det var ett tag seda (ca 1.5 år) så de har la förstott sitt misstag och rättade till sina rutiner. Jag höll på att tappa hakan när de sa att de inte gick så förstår om det låter otroligt. Hur svårt kan de va liksom?

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Skrivet av Mekarawr:

mitt tips är du skriver in din fyrsiffriga kod i dosan *innan* du trycker ok i internetbanken så du får upp den där rutan med sändkoden. då behöver du bara skriva in dom där sex siffrorna och sen mata in koden du får upp på rutan. fulhack delux men det funkar för mig (oftast)

Ja det är så jag gör
(men jag tycker inte att det borde behövas...)

Skrivet av Philippk:

Du kan vara glad, teknikerna vet inte ens vad som är fel på mitt Danske Bank kort, för ungefär så 2-3 månader sen så slutade det att fungera med att betala över internet, ...

Jag hade ett liknande problem, men då var jag tvungen att skapa ett "internetlösenord" för varje kort, och sen funkade det. Jag hoppas det löser oavsett problemet!

Nu har jag analyserat efter bästa förmåga med hjälp av firebug.
Men tyvärr har det inte gett något.
Så mycket fick jag fram att det är ett java-script som kastar upp ett nytt fönster, men koden i det fönstret har jag inte lyckets se, jag kommer inte åt "innehållet" eller vad jag ska kalla det.

Visa signatur

[server] TBD
[laptop1] TBD

Permalänk

Jag provade slå om till IEs motor med IE Tab och då stängs inte fönstret ner på iaf en minut (orkade inte vänta längre, men på den tiden hinner man iaf mata in koden i sakta mak).
F-n vad irriterande!

Visa signatur

[server] TBD
[laptop1] TBD

Permalänk
Skrivet av anemic:

Skrev precis ovanför att det var ett tag seda (ca 1.5 år) så de har la förstott sitt misstag och rättade till sina rutiner. Jag höll på att tappa hakan när de sa att de inte gick så förstår om det låter otroligt. Hur svårt kan de va liksom?

Hehe, det såg jag visst inte Precis, håller med dig
Dock, har jag haft mitt sparkonto längre och samma gällde som i min förra post

Visa signatur

Bal-Sagoth | Ensiferum | Windir | Finntroll | Wintersun | Amon Amarth | Moonsorrow | Nazgûl

Permalänk
Medlem

Varför använder du inte bara någon annan webbläsare när du ska in på banken. Du kan ju använda firefox till allt annat.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Skrivet av _NsMs_:

Varför använder du inte bara någon annan webbläsare när du ska in på banken. Du kan ju använda firefox till allt annat.

Bra fråga ärligt talat, och en högst befogad sådan!

Först o främst för att jag inte vill. Jag vill inte använda M$-produkter i största möjligaste mån samt produkter som inte är Open Source. En principsak helt enkelt.

Den andra anledningen är för att jag planerar att nästa dator inte ska ha ett M$-OS utan troligtvis blir det ett Linux-OS av någon form. Så nu försöker jag klara mig utan M$-produkter och icke-OSS en tid (sen 2005 ungefär) för att se hur det går. Och det går väldigt bra med några små undantag som du ser.

Visa signatur

[server] TBD
[laptop1] TBD

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_flyer:

Bra fråga ärligt talat, och en högst befogad sådan!

Först o främst för att jag inte vill. Jag vill inte använda M$-produkter i största möjligaste mån samt produkter som inte är Open Source. En principsak helt enkelt.

Den andra anledningen är för att jag planerar att nästa dator inte ska ha ett M$-OS utan troligtvis blir det ett Linux-OS av någon form. Så nu försöker jag klara mig utan M$-produkter och icke-OSS en tid (sen 2005 ungefär) för att se hur det går. Och det går väldigt bra med några små undantag som du ser.

Bra svar!

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_flyer:

Ja det är så jag gör
(men jag tycker inte att det borde behövas...)

Jag hade ett liknande problem, men då var jag tvungen att skapa ett "internetlösenord" för varje kort, och sen funkade det. Jag hoppas det löser oavsett problemet!

HAHAHA Jag tänkte först säga att dom tagit in särisar från samhall, men så fick jag dåligt samvete, ett sånt påhopp skulle ju kunna vara stötande särisarna, dom är ju faktiskt duktiga på det dom håller på med till skillnad från teknikerna på Danske bank.

Nu har jag analyserat efter bästa förmåga med hjälp av firebug.
Men tyvärr har det inte gett något.
Så mycket fick jag fram att det är ett java-script som kastar upp ett nytt fönster, men koden i det fönstret har jag inte lyckets se, jag kommer inte åt "innehållet" eller vad jag ska kalla det.

Jo, teknikerna sa också åt mig att återställa lösenordet, gjorde det ungefär 3-4 gånger, med ett nytt hela tiden och inte samma då. Fortfarande ingen lycka

Permalänk

Har oxå danske bank och haft detta problem från och till och det är väldigt störande.
Lyckades fixa det en gång via kontrollpanelen java. Men det verkar inte funka längre.
Annars har det varit när jag lagt om windows som det funkat igen men tror att det är när jag uppdaterar java som det skiter sig.
Har den senaste tiden kört med IE men som ovan skrev vill jag helst inte använda ms produkter.
Har dock inte testa om det funkar om man skriver in koden snabbt.

Såg att tråden är lite gammal så hoppas ni inte blir sura över att jag tar upp den igen.

Permalänk
Medlem

Jag buffar en tråd som är äldre universum självt men jag tror det är ett bättre alternativ än att skapa en ny tråd.

DanskeBank, ska man gråta eller skratta? Deras jävla internetbank går mig nu återigen på nerverna med spontana och varierande fel genom åren. Bara en sådan sak att banken använder java får mig att spy. Java som är så dåligt att det avinstallerades automatiskt med en uppdatering på grund av att säkerheten är så dålig o.0, java som användaren själv måste installera.

Hur som, lyckas någon använda danskebanks internetbank med Mac/OSX och Safari/Chrome? Det går inte trots ominstallation av java.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Om det inte funkar med Firefox och du absolut inte vill använda Internet Explorer av någon underlig anledning kan du ju testa med Chrome, Opera eller Safari.

Det är ett rent helvete att supporta alla kunders olika konfigurationer, ibland lyckas man inte att alla stöds för de har alla olika standarder - Visst, kan ju ta en miljon och fixa det för Firefox på Win XP, men det är ju en miljon av "dina" pengar som kommer gå till det - Kanske bättre att du bara byter webbläsare än att det ska kosta en mille?

Vad vet jag. Klart du ska kunna få precis det du vill, men endast om du är beredd att betala för det.

Permalänk
Medlem

Läs mitt inlägg över dig, TS är nog inte så intresserad av sitt problem längre

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Skrivet av SmOOthy:

Jag buffar en tråd som är äldre universum självt men jag tror det är ett bättre alternativ än att skapa en ny tråd.

DanskeBank, ska man gråta eller skratta? Deras jävla internetbank går mig nu återigen på nerverna med spontana och varierande fel genom åren. Bara en sådan sak att banken använder java får mig att spy. Java som är så dåligt att det avinstallerades automatiskt med en uppdatering på grund av att säkerheten är så dålig o.0, java som användaren själv måste installera.

Hur som, lyckas någon använda danskebanks internetbank med Mac/OSX och Safari/Chrome? Det går inte trots ominstallation av java.

I Chrome fungerar det inte, eftersom java kräver en 64-bitarswebbläsare. I Safari kan jag logga in, osv, men rutan man fyller i kod i för att skicka iväg betalningar går inte att skriva i. Överväger starkt att byta bank eftersom min primära plattform är OS X. Skulle kunna Virtualboxa Windows-installation... Lite som att skjuta rådjur med stridsvagn.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

I Chrome fungerar det inte, eftersom java kräver en 64-bitarswebbläsare. I Safari kan jag logga in, osv, men rutan man fyller i kod i för att skicka iväg betalningar går inte att skriva i. Överväger starkt att byta bank eftersom min primära plattform är OS X. Skulle kunna Virtualboxa Windows-installation... Lite som att skjuta rådjur med stridsvagn.

Eller som att klippa naglarna med häcksax.
Banker är notoriskt dåliga på browser-kompatibilitet. Jag har aldrig fattat vad deras egentliga ursäkt är.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet