Kan man reklamera en laptop pga dålig skärm?

Permalänk

Kan man reklamera en laptop pga dålig skärm?

Hej Sweclockers!

Köpte en Acer laptop i vintras med helt okej specifikationer för att hantera bilder osv då jag jobbar en hel del med foto. Däremot blev jag grymt besviken över kvalitén på skärmen som verkade okej i butiken men vid närmare granskning är dålig och framförallt smärtsamt lågupplöst. Hur som helst har nu även 3.5 mm ljudporten börjat glappa och mitt tålamod har tagit slut med den här datorn. Jag behöver därför hjälp med hur jag ska kunna reklamera den till mediamarkt på bästa sätt för att häva köpet och lägga pengarna på något bättre. Hur gör jag, och vad ska jag tänka på?

TACK FÖR SVAR <3

Visa signatur

3700+ 64 San Diego: Gainward 7800GTX: Asus A8N-E: 4x512 Corsair Vs: DiamondMax 200gb: Sonata II:

Permalänk
Hedersmedlem

Att skärmen är lågupplöst är inget argument du kan använda dig av, det borde du kollat innan köp.
En glappande 3,5mm port fixar de troligen rätt fort om du lämnar in den.

Tror du får det riktigt svårt att häva ditt köp, rent samvetsmässigt borde det vara omöjligt.

Flyttade tråden till support.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk

Tack för svar! Mitt samvete gentemot corporate-asshole företag som ex. Acer är så gott som obefintligt. Däremot är det beklagligt att jag tycks ha svårt att få min vilja igenom. Finns det några andra klausuler som kan rädda mig under konsumentskyddslagen, exempelvis åberopa psykisk ohälsa vid tillfälle för inköp etc?

Visa signatur

3700+ 64 San Diego: Gainward 7800GTX: Asus A8N-E: 4x512 Corsair Vs: DiamondMax 200gb: Sonata II:

Permalänk
Hedersmedlem

Testa annars att sälja den, en glappande hörlurskontakt fixar man på nolltid så du får säkert den såld.

Ibland får man helt enkelt ta smällen, sälja skiten man köpt fel och gå vidare.

Visa signatur

Permalänk

vad är det för fel på skärmen?

Visa signatur

"Äcklig, petar alltid bort den med ett hårt pommes." - Sgt. Pepper

Permalänk
Medlem

Förstår ditt missnöje, och lider med dig, men sysslar du med foto och bildbehandling så bör du ju faktiskt ha gjort en hel del efterforskningar innan, detta låter i mina ögon som ett impulsköp du gjort och som du är missnöjd med, att reklamera en vara du sett med egna ögon och som skulle vara mycket sämre i din hemmamiljö låter för mycket efterhandskonstruktion.
Du säger att den såg "okej" ut i butiken, foton och bildbehandling funkar rätt dåligt på nåt som ser "hyfsat" ut oftast..så redan där borde du blivit misstänksam:/

Ledsen att jag är så negativ, men det här liknar lite för mycket en gnöltråd och att reklamera nåt du sett redan blir omöjligt då det du talar om är något subjektivt som DU uppfattar, säljaren/butiken behöver bara hävda att du sett varan före köp och ändå valde den, plus att den fungerar till det du tänkt, så är det kört.

Mitt råd är att lämna in datorn på garanti för att fixa kontakten, sen sälja den och bita i det sura äpplet och göra en bättre efterforskning innan du köper

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av skinnbaNjo:

Tack för svar! Mitt samvete gentemot corporate-asshole företag som ex. Acer är så gott som obefintligt. Däremot är det beklagligt att jag tycks ha svårt att få min vilja igenom. Finns det några andra klausuler som kan rädda mig under konsumentskyddslagen, exempelvis åberopa psykisk ohälsa vid tillfälle för inköp etc?

Varför ger du "corporate-asshole företag" dina pengar från början då, eller har du helt plötsligt upptäckt det?
Acer är lågbudgetskräp för mig, som man handlar endast i nödfall. Har man inte pengar till mer är det knappast Acers fel. De kan omöjligt bygga en Porsche för Yugo-pengar.
Som ilstallione säger ser jag inte heller någon möjlighet att häva ett köp på de premisserna du anger. Upplösningen är enkel att kontrollera innan köp. Billiga datorer har TN-skärmar som inte är så roliga, inget nytt med det heller.
Glappande uttag kan du givetvis få reparerat inom garantin.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem

Finessen med att handla i butik hos de stora drakarna är att noggrant stänga av sin mottagare innan man går samt att vara lite påläst.
Har man "otur" hamnar man annars hos någon slipad säljare som kan sälja sand i Sahara, det är trots allt deras jobb att få med dig en produkt hem.
Förklarade du för säljaren vad datorn skulle användas till och vilken budget du hade?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

90% av alla man bygger/rekommenderar datorer till har alltid ett krav som är viktigare än allt annat: priset. När man frågar ska det alltid vara något enkelt för att det "bara surfas och hämtas mejl", underförstått så billigt som möjligt. När man börjar ställa frågor kommer det oftast fram helt andra saker, som att det ibland kommer barn och hälsar på som vill spela sims3/CoD/younameit ("det kan väl inte vara så krävande") HD5450 eller inbyggt måste ju räcka enligt dem. De brukar ofta hålla på med sitt digitala fotoalbum och redigera bilder, en del även HD-film. Summa summarum styr i princip alltid priset och kunden vill sällan lyssna på annat. Undantag finns förstås och det glädjer ju alltid en datornörd.
Tyvärr får man ibland höra efter 6 månader hur seg datorn är, trots att man noggrant förklarat att de borde köpt något bättre/dyrare.

Edit: Till TS: Vilken dator har du köpt?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem

Måste hålla med Multiman här, många tror att de ska få en Ferrari när de betalar för en Fiat.

Jag är dock nyfiken på TS fall, har han verkligen sagt vad han ska använda datorn till när han köpte den?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av skinnbaNjo:

Hej Sweclockers!

Köpte en Acer laptop i vintras med helt okej specifikationer för att hantera bilder osv då jag jobbar en hel del med foto. Däremot blev jag grymt besviken över kvalitén på skärmen som verkade okej i butiken men vid närmare granskning är dålig och framförallt smärtsamt lågupplöst. Hur som helst har nu även 3.5 mm ljudporten börjat glappa och mitt tålamod har tagit slut med den här datorn. Jag behöver därför hjälp med hur jag ska kunna reklamera den till mediamarkt på bästa sätt för att häva köpet och lägga pengarna på något bättre. Hur gör jag, och vad ska jag tänka på?

TACK FÖR SVAR <3

Ett glappt uttag är knappast skäl nog... Ev. får du byta om dem ej fixar att laga den 3 ggr i rad.

Permalänk
Rekordmedlem

Reklamation går endast att hävda om en produkt inte håller sin specifikation, om man gjort ett felköp så är det inget som är användbart, då är det öppet köp eller returrätt eller liknande, men reklamation är lagreglerat, och gäller felaktigheter på produkten.
Om de tex bytt skärmtyp jämfört med det du trodde du köpte eller du fått en trasig skärm hade det varit rätt att reklamera, att köpa fel modell ger inte reklamationsrätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.